گوشی‌های اندرویدی برای ارائه عملکرد مطلوب به چه میزان حافظه رم احتیاج دارند؟

با مقایسه گوشی‌های آی‌فون و اسمارت‌فون‌های اندرویدی متوجه خواهیم شد که مشخصات هندست‌های اپل بر روی کاغذ چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسند. به‌عنوان مثال آی‌فون 13 پرو مکس که برترین پرچم‌دار موجود در بازار محسوب می‌شود؛ کماکان از 6 گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کند. به‌طور کلی جدیدترین مدل‌های آی‌فون کماکان مجهز به 4 یا 6 گیگابایت حافظه رم هستند. این سناریو برای سیستم دوربین نیز صادق است. آی‌فون 13 پرو مکس مجهز به پیکره‌بندی دوربین سه‌گانه روی پنل پشتی بوده و هر 3 سنسور دوربین تنها از رزولوشن 12 مگاپیکسلی برخوردار هستند.

در عین‌حال بسیاری از اسمارت‌فون‌های اندرویدی دارای حافظه رم 18 گیگابایتی هستند. همچنین پیکره‌بندی دوربین در این هندست‌ها تا جایی ارتقاء یافته که پیش‌تر شاهد به‌کارگیری 3 سنسور 64 مگاپیکسلی در برخی مدل‌ها بوده‌ایم. پس از اطلاع از این موارد، نظر شما در خصوص میزان حافظه رم مورد نیاز یک گوشی اندرویدی چیست؟ به عبارت دیگر چنین پرسشی را می‌توان بدین شکل مطرح کرد که آیا اسمارت‌فون شما به حافظه رم زیادی احتیاج دارد؟

اکنون می‌دانیم که اسمارت‌فون‌های اندرویدی از حافظه‌هایی با ظرفیت بالا استفاده می‌کنند؛ زیرا در این حوزه رقابت بسیار شدیدی وجود دارد. بنابراین تولیدکنندگان تلاش می‌کنند که در حد امکان ویژگی‌‌های برجسته‌ای را درون گجت‌های خود تعبیه نمایند.

از این نظر آی‌فون اپل چنین هدفی را دنبال نمی‌کند. با این‌حال هیچ محصول مشابه دیگری وجود ندارد که بتواند با آی‌فون رقابت نماید. وان‌پلاس برای تصاحب بخشی از سهم اپل در بازار تلاش کرد؛ اما نهایتا در این زمینه ناکام بود.

بعلاوه برنامه‌های اندرویدی غالبا فضای زیادی از حافظه را اشغال می‌کنند. بنابراین مشتریان هنگام جستجو برای خریداری یک اسمارت‌فون مجهز به سیستم‌عامل اندروید غالبا به ویژگی‌هایی از این‌دست توجه می‌کنند. یکی از کارشناسان وبسایت Android Authority با شناسه Gary Explains@ در پاسخ به این سوال که یک گوشی اندرویدی به چه میزان حافظه رم احتیاج دارد؛ اقدام به مقایسه تجربه کاربری هندست‌هایی با ظرفیت‌های متفاوت رم نموده است. وی به منظور مقایسه عملکرد هندست‌های مختلف، مدل‌های سامسونگ گلکسی S21 اولترا با 12 گیگابایت رم، وان‌پلاس 9 پرو با 8 گیگابایت رم و گوگل پیکسل 3XL با رم 4 گیگابایتی را انتخاب کرد. فهرست برنامه‌ها و بازی‌های مورد استفاده در تست و میزان رم اشغال شده توسط آنها بدین شرح بود:

  • Subway Surfers معادل 750 مگابایت
  • 1945 Airforce معادل 850 مگابایت
  • Candy Crush معادل 350 مگابایت
  • Brawl Stars معادل 500 مگابایت
  • Minecraft معادل 800 مگابایت
  • Asphalt 9 معادل 800 مگابایت
  • Shadowgun Legends معادل 900 مگابایت
  • Elder Scrolls Blades معادل 950 مگابایت
  • Genshin Impact معادل 1.4 گیگابایت
  • Chrome معادل 2.2 گیگابایت

بنابراین میزان رم مورد استفاده توسط آیتم‌های تست شده در محدوده 350 مگابایت تا 2 گیگابایت متغیر است. کروم یکی از برنامه‌ها با مصرف حافظه بالا در گوشی‌های اندرویدی به‌شمار رفته و تقریبا 2.2 گیگابایت از رم دستگاه را اشغال می‌کند. نهایتا وی به این نتیجه رسید که کمترین ظرفیت حافظه رم برای گوشی‌های اندرویدی امروزی بایستی برابر با 6 گیگابایت باشد. همچنین رم 8 گیگابایتی یک گزینه متوسط به‌شمار رفته و رم 12 گیگابایتی نیز احتمالا برای کاربرانی که از تعداد زیادی برنامه به‌صورت همزمان استفاده می‌کنند؛ راضی‌کننده خواهد بود.

به گفته این کارشناس “مهم نیست که ظرفیت رم دستگاه شما تا چه اندازه است. رم یک منبع با ظرفیت محدود به‌شمار رفته و احتمالا پس از مدتی پر خواهد شد. ضرورت تبادل فضا در اینجا آشکار می‌شود. رم 8 تا 12 گیگابایتی گزینه‌ای ایده‌ال محسوب می‌شود؛ در حالی‌که به‌نظر می‌رسد رم 16 گیگابایتی صرفا از جنبه تبلیغاتی برخوردار است.”

2 در مورد “گوشی‌های اندرویدی برای ارائه عملکرد مطلوب به چه میزان حافظه رم احتیاج دارند؟”

  1. سلام برای من که به هیچ عنوان با گوشیم بازی نمیکنم و اینستاگرام و گوگل مپ و یوتیوب و گوگل مپ اینا هم به کارم نمیاد رم گوشیم چند باشه هنگ نمیکنه و برنامه های گوشیم هم خودکار بسته نمیشن؟ چون من عادت دارم برنامه ها رو باز بذارم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH