نقد و بررسی هواوی نوا 9: میان‌رده جذاب و فریبنده!

در این مقاله گوشی میان رده جدید هواوی با نام نوا 9 را به طور کامل نقد و بررسی کرده‌ایم، اگر به دنبال خرید یک میان‌رده هستید، بررسی Nova 9 را از دست ندهید.

پیش‌بینی می‌شد که هواوی پس از ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل، خیلی سریع بخش موبایل را از دست بدهد و دیگر خبری از گوشی‌های هواوی در بازار نباشد. اما هواوی به آسانی جایگاه خود در بازار موبایل را به دست نیاورده که بخواهد به راحتی این جایگاه را از دست بدهد.

البته قانون عدم استفاده از برنامه‌های گوگل، برای بازار چین مشکلی ایجاد نکرد، به هر شکل در این کشور، گوگل و کلیه سرویس‌هایش فیلتر است و کسی به برنامه‌های گوگل نیاز ندارد، به همین دلیل هواوی همچنان در بازار چین برند اول محسوب می‌شود.

اما در بازار جهانی به این شکل نیست، واقعیت آن است که مردم در جهان به عنوان مثال خود ما در ایران، به استفاده از برنامه‌های گوگل عادت داریم و نمی‌توانیم به راحتی ترک عادت کنیم. به همین دلیل فروش جهانی هواوی افت کرده ولی این اتفاق بدان معنا نیست که گوشی‌های هواوی کیفیت پایینی دارند یا دیگر نباید این مدل‌ها را مد نظر داشته باشیم.

اتفاقا برعکس، محصولات هواوی روز به روز کیفیت بهتری پیدا می‌کنند و هواوی در تلاش است که خلاء گوگل را در محصولاتش پر کند، به همین دلیل افرادی مانند خود من که گوشی هواوی داشته‌اند و تاحالا چند مدل هواوی نقد و بررسی کرده‌اند، به خوبی روند رو به رشد و افزایش کیفیت نرم‌افزاری و سخت افزاری گوشی‌های این برند را لمس می‌کنند.

نبود سرویس‌های گوگل یک نقص است اما گاها حتی مدل‌های پرچمدار نیز نقص‌هایی دارند. در نقطه مقابل گوشی‌های هواوی به ویژه سری جذاب نوا، از همان ابتدا قابلیت‌های خاصی داشتند که ارزش خرید آن‌ها را بالا می‌برد، قابلیت‌هایی که در گوشی‌های همرده سری نوا دیده نمی‌شود.

هواوی نوا 9 جدیدترین گوشی سری میان‌رده نوا است که تمام موارد گفته شده در مورد آن صدق می‌کند، این مدل سرویس‌های گوگل را ندارد که یک نقص است اما راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل وجود دارد، از طرفی نوا 9 ویژگی‌هایی دارد که در گوشی‌های رقیبش دیده نمی‌شود و این اتفاق باعث شده تا ارزش خرید این مدل بالا رود. به این ترتیب اگر به دنبال خرید یک گوشی بالارده هستید، قطعا باید Nova 9 را در میان گزینه‌های خرید خود جای دهید.

حال اگر می‌خواهید به طور دقیق و تخصصی بدانید که هواوی نوا 9 چه کیفیت و عملکردی دارد، با ادامه این مطلب و نقد و بررسی تخصصی این گوشی جذاب همراه آی‌تی‌رسان باشید:

مشخصات هواوی نوا 9

ابعاد
 160.1 در 73 در 7.77 میلی‌متر
وزن
 175 گرم
نمایشگر
 6.5 اینچ اولد با رزولوشن 1080 در 2340 و نرخ‌تازه‌سازی 120 هرتز
پردازنده 
 اسنپدراگون 778G
پردازنده گرافیکی
Adreno 642L  
رم
 8 گیگابایت
حافظه داخلی
 128 گیگابایت
سیستم عامل
 رابط کاربری EMUI 12.0
دوربین اصلی
 چهار‌گانه: 50 مگاپیکسل واید + 8 مگاپیکسل التراواید + 2 مگاپیکسل ماکرو + 2 مگاپیکسل تشخیص عمق
دوربین سلفی
 32 مگاپیکسل واید
باتری
 4300 میلی‌آمپرساعت با شارژر سریع 66 واتی

اقلام داخل جعبه هواوی نوا 9

پیش از آنکه بخواهیم اقلام داخل جعبه را شرح دهیم، بهتر است ویدیو آنباکسینگ محصول را مشاهده کرده تا بهتر با لوازمی که درون جعبه نوا 9 قرار دارند آشنا شوید:

برخلاف نوا 9 که یک گوشی باریک، کوچک و سبک محسوب می‌شود، جعبه این مدل، بزرگ، سنگین و تقریبا پر و پیمان است. زمانی که در جعبه Nova 9 را باز می‌کنید ابتدا با خود گوشی مواجه می‌شوید. دقت کنید که سبکی گوشی در ابتدا کمی غافلگیر کننده است، بنابراین مواظب باشید تا در همان ابتدا گوشی از دستتان نیفتد یا سر نخورد.

پس از خود گوشی، یک جعبه باریک قرار دارد که در آن قاب ژله‌ای گوشی، چند برگه بروشور و سوزن سیمکارت قرار گرفته، زیر این جعبه آداپتور بزرگ 66 واتی و کابل شارژ دیده می‌شود. پس از خود گوشی، شارژر 66 واتی جذاب‌ترین چیزی است که درون جعبه انتظار شما را می‌کشد.

خبری از هندزفری نیست ولی قاب ژله‌ای می‌تواند در ابتدای راه از گوشی شما محافظت کند، اما اگر می‌خواهید بر روی گوشی قاب بیندازید، بهتر است یک قاب خوب و مستحکم‌تر خریداری کنید، زیرا قاب ژله‌ای داخل جعبه یک محافظ قابل اطمینان نیست.

بررسی ویدئویی کامل هواوی نوا 8

طراحی و کیفیت ساخت گوشی

داستان فریبندگی نوا 9 از همان ابتدا که آن را در دست می‌گیرید، آغاز می‌شود. این گوشی از نظر طراحی کاملا با مدل‌های هم سطح خود متفاوت است. طراحی یکی از مهم‌ترین نقاط قوت هواوی Nova 9 است، زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید، از طراحی‌های معمولی و پلاستیکی گوشی‌هایی مانند گلکسی A52s 5G خبری نیست.

طراحی

اولین نکته‌ای که در خصوص Nova 9 می‌توان گفت، وزن آن است، این گوشی تنها 175 گرم وزن دارد و به این ترتیب در زمره سبک‌ترین گوشی‌های بازار قرار می‌گیرد. البته در میان‌گوشی‌های میان‌رده و بالارده، تنها مدل‌های سری شیائومی می 11 لایت از نوا 9 سبک‌تر هستند، به جز آن‌ها، گوشی به این مقدار سبک در بازار نداریم.

اما جذابیت نوا 9 تنها مربوط به وزن آن نیست، بدنه شیشه‌ای و نمایشگر با گوشه‌های کروی که ما را به یاد گوشی‌های سری نوت سامسونگ به ویژه نوت 7 و 8 می‌اندازند، برجسته‌ترین قسمت طراحی Nova 9 است.

در جلوی گوشی یک نمایشگر تخت که در گوشه‌ها خمیده می‌شود به فریم بسیار باریک پلاستیکی در کنار گوشی متصل می‌شود. خمیدگی نمایشگر باعث شده تا سطح نمایشگر بخش اعظمی از فریم را بپوشاند و فریم باریک پلاستیکی تنها برای اضافه کردن دکمه پاور و بلندی صدا ضخامت دارد. فریم در قسمت بالا و پایین گوشی پهن‌تر می‌شود و کل ضخامت گوشی را می‌پوشاند.

هواوی در پشت Nova 9 از شیشه استفاده کرده که آن هم به صورت خمیده، از پشت بخشی از فریم را پوشانده است. در واقع در جلو و پشت گوشی، بدنه شیشه‌ای قرار دارد و شیشه از هر دو طرف به صورت خمیده، قسمتی از فریم را پوشانده است. به این ترتیب تقریبا کل گوشی جنس شیشه‌ای دارد، زیرا فریم اطراف گوشی به قدری باریک است که در خیلی از مواقع احساس نمی‌شود و شما هنگام استفاده از گوشی احساس می‌کنید که تمام آن از شیشه ساخته شده است.

این اتفاق یک نکته مثبت و دو نکته منفی دارد، نکته مثبت آن است که شیشه پشت گوشی باعث می‌شود که ظاهر گوشی بسیار زیبا و فریبنده باشد، به ویژه در دو مدلی که ما در اختیار داشتیم (رنگ مشکی و آبی) بدنه شیشه‌ای رنگ و لعاب خاصی به رنگ پشت گوشی می‌داد.

اولین نکته منفی در مورد بدنه، سطح (تقریبا) تمام شیشه‌ای آن است که این گوشی را کمی بیشتر از دیگر مدل‌ها لغزنده کرده، به ویژه گوشه‌های کروی باعث شده تا شما در خیلی از مواقع احساس کنید که ممکن است گوشی از دستتان بیفتد و گوشی خیلی مستحکم در دست شما قرار نمی‌گیرد.

نکته منفی دوم نسبی است، در مدل مشکی که ما در اختیار داشتیم به دلیل رنگ تیره بدنه، پشت گوشی حالت آینه‌ای داشت که باعث می‌شد لک و کثیفی به طور کامل بر روی آن مشخص باشد. اما ما با مدل آبی آسمانی این گوشی نیز از نزدیک کار کردیم که در آن مدل، لک در پشت گوشی دیده نمی‌شد.

به این ترتیب مدل آبی آسمانی و سبز زیتونی در پشت شیشه بدنه‌ای مات دارد که با توجه به رنگ روشن آن لک و اثر انگشت بر روی بدنه شیشه‌ای را نمایان نمی‌کند. اما در مدل مشکی، بدنه پشت به طور کامل آینه‌ای بوده و تمام لک انگشت و کثیفی بر روی آن دیده می‌شود.

راه حل اساسی برای رفع دو نکته منفی در خصوص طراحی نوا 9 آن است که شما یا از قاب ژله‌ای درون جعبه یا از یک قاب دیگر بر روی گوشی استفاده کنید تا هم حالت لیز بودن و هم جذب لک در مدل‌های مشکی حل شود.

ابعاد

همانطور که گفتیم، نوا 9 یک گوشی کوچک محسوب می‌شود. این مدل 160 میلی‌متر طول، 73.7 میلی‌متر عرض و 7.77 میلی‌متر ضامت دارد، همچنین پیش‌تر اعلام کردیم که Nova 9 حدود 175 گرم وزن نیز دارد.

درگاه‌ها

در فریم سمت راست گوشی دکمه پاور و دکمه بلندی صدا وجود دارد، در فریم سمت چپ هیچ چیزی دیده نمی‌شود. در فریم بالایی تنها یک میکروفن وجود دارد و در فریم پایین گوشی جای خشاب سیمکارت، اسپیکر و درگاه USB-C قرار گرفته است. همچنین اسپیکر مکالمه نیز در مرز میان نمایشگر و فریم پلاستیکی بالای گوشی دیده می‌شود.

استحکام و مقاومت

چند سطر بالاتر به این نکته اشاره کردیم که گوشی نوا 9 بسیار لیز است و ممکن است از دست شما سر بخورد. دلیل این اتفاق بدنه شیشه‌ای، گوشه‌های خمیده و وزن سبک گوشی Nova 9 است که در کنار یکدیگر باعث سر خوردن زیاد گوشی شده‌اند. در عین حال متاسفانه نوا 9 مانند نوا 8 هیچ قابلیت ایمنی و گواهی مقاومتی ندارد و گوشی مستعد آسیب دیدن هست.

با توجه به رده قیمتی نوا 9، انتظار می‌رفت تا این مدل به روکش محافظ گوریلا گلس 5 مجهز باشد، اما اینگونه نیست، همچنین گوشی گواهی مقاومت در برابر گرد و غبار و آب را نیز ندارد، موردی که تعداد زیادی از مدل‌های رقیب Nova 9 به آن مجهز هستند.

به این ترتیب نوا 9 مانند نوا 8 یک گوشی ضعیف در بخش ایمنی محسوب می‌شود که باید حواستان به آن باشد، زیرا با یک بار افتادن از دستتان معلوم نیست چه بلایی سرش می‌آید. برای استفاده از این گوشی بهتر است از یک قاب مستحکم و قابل اطمینان استفاده کنید.

به طور کلی هواوی Nova 9 را می‌توانیم یک گوشی زیبا، جذاب و ظریف از نظر طراحی بدانیم، مدلی که طراحی متفاوت و خاصی دارد و ظاهر آن قطعا به ویژه برای جوان‌ترها هیجان انگیز است. اما ظاهر فریبنده گوشی ممکن است به راحتی آسیب ببیند و به همین دلیل آن را یک گوشی ظریف می‌دانیم.

نمایشگر نوا 9

داستان نقد و بررسی نوا 9 با هواوی نوا 8 که سه ماه پیش نقد و بررسی آن را نوشتم، بسیار به هم شباهت دارد. در ابتدا ظاهر جذاب و فریبنده گوشی نظرم را جلب کرد، اما سپس کار با نمایشگر باعث شد تا علاقه‌ام به این دو مدل دو چندان شود. واقعیت آن است که همچون نوا 8، نقطه قوت مدل Nova 9 نیز در طراحی و نمایشگر آن است.

هواوی در این مدل از یک صفحه نمایش 6.57 اینچی با گوشه‌های خمیده و کیفیت فوق‌العاده بالا استفاده کرده که از کار کردن با آن خسته نمی‌شوید. نمی‌دانم طرفدار نمایشگر با گوشه‌های خمیده هستید یا خیر، ولی استفاده از نمایشگر خمیده حس و حال متفاوتی نسبت به گوشی‌های عادی بازار دارد و خوش دست بودن گوشی نیز باعث شده تا خیلی راحت بتوانید حتی با یک دست، با گوشی کار کنید.

رفرش‌ریت

نمایشگر نوا 8 و نوا 9 تفاوت زیادی به یکدیگر ندارند، تنها نکته قابل اشاره آن است که هواوی در نوا 9 از نمایشگر 120 هرتز استفاده کرده، در حالی که نوا 8 به صفحه 90 هرتز مجهز بود. رفرش‌ریت 120 هرتز Nova 9 باعث شده منوها و ویژگی‌های گرافیکی رابط کاربری حتی سیال‌تر از گذشته به نمایش دربیایند. ضمن این که در این گوشی برای مدیریت مصرف باتری، حالت داینامیک برای نرخ‌تازه‌سازی صفحه قرار داده شده که در مواقع لازم، رفرش‌ریت را به 120 هرتز و در مواقع غیرضرور رفرش‌ریت را به 60 هرتز کاهش می‌دهد. البته شما می‌توانید نمایشگر را در حالت همیشه 120 هرتز و یا همیشه 60 هرتز نیز قرار دهید.

همچنین هواوی برای نوا 9 نمایشگر با نرخ‌ تاچ 300 هرتز استفاهد کرده که بیشتر مخصوص مدل‌های گیمینگ است اما در مدل میان‌رده Nova 9 شاهد آن هستیم که به افزایش جذابیت کار با این صفحه نمایش، اضافه می‌کند.

به جز این مورد، دیگر مشخصات این دو نمایشگر مانند هم هستند، در واقع هواوی نیازی به افزایش کیفیت این صفحه نمایش نداشت زیرا نمایشگر نوا 8 به اندازه کافی با کیفیت بود و هواوی نیز از همان پنل در نوا 9 استفاده کرده است.

رنگ‌ها

این گوشی نمایشگر امولد دارد که رنگ‌ها را بسیار شفاف و غنی نشان می‌دهد. جست‌و‌جو در شبکه‌های اجتماعی، دیدن فیلم و حتی انجام ادیت‌های گرافیکی با این گوشی بسیار جذاب است و ضعف خاصی در صفحه نمایش دیده نمی‌شود.

این نمایشگر از HDR10 پشتیبانی می‌کند، اما برخی رقبای آن +HDR10 دارند که بهتر بود هواوی نیز در نمایشگر Nova 9 از این ویژگی پشتیبانی می‌کرد. این نمایشگر همچنین می‌تواند یک میلیارد رنگ را به شما نشان دهد که ویژگی خاصی برای یک گوشی میان‌رده است و به طور کلی تجربه کار با این گوشی را تغییر می‌دهد.

روشنایی

صفحه نمایش نوا 9 به طور میانگین در حالت خودکار تا 608 نیت روشن می‌شود که باعث می‌شود کار کردن با آن در فضای بیرون از خانه راحت باشد، اما زیر تابش مستقیم خورشید، برخی از اجزای صفحه به سختی دیده می‌شوند. به طور کلی قابلیت تنظیم نور خودکار صفحه به خوبی کار می‌کند و تقریبا با سرعت بالایی نسبت به روشنایی موجود در محیط، نور صفحه را کم و زیاد می‌کند.

رزولوشن

رزولوشن نمایشگر این مدل 1080 در 2340 است، همچنین در هر اینچ این نمایشگر 392 پیکسل وجود دارد که نسبت به نوا 8 تغییری دیده نمی‌شود. اما خمیدگی گوشه‌های نمایشگر کمی بیشتر شده و صفحه نمایش نوا 9 تقریبا 90 درصد فضای پنل جلویی را پوشانده است.

دارک مود

همچون دیگر مدل‌های اندرویدی یا مبتنی بر اندروید، گوشی‌های هواوی مانند Nova 9 نیز قابلیت‌های متنوعی برای شخصی‌سازی ویژگی‌های نمایشگر دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نوا 9 قابلیت دارک مود آن است که به طور کلی محیط رابط کاربری را مشکی و تیره می‌کند.

در حالت دارک مود بخش‌های زیادی از صفحه به طور کامل رنگ سیاه دارند که پیکسل‌های پنل امولد در آن بخش‌ها خاموش است، به این ترتیب استفاده از دارک مود می‌تواند به کاهش مصرف باتری این گوشی کمک کند.

همچنین شما می‌توانید حالت و دمای رنگ‌ها در نمایشگر را نیز تغییر دهید، در منوی Display & brightness امکان تغییر حالت نمایش رنگ‌ها در دو حالت نرمال و Vivid به معنای براق و زنده وجود دارد. کاربران می‌توانند تمامی تنظیمات شامل افزایش ابعاد جزئیات رابط کاربری، تغییر فونت، تغییر اندازه نوشتار و غیره را انجام دهند.

Always on Display

گزینه Always on Display آپشنی است که در گوشی‌های دارای نمایشگر امولد قابل ارائه است. نوا 9 نیز مانند نوا 8 به صفحه نمایش امولد مجهز شده و قابلیت AOD آن ویژگی‌های بسیار جذابی دارد. به طور کلی برندهایی مانند هواوی و شیائومی قابلیت‌های فانتزی بیشتری در گوشی‌های خود عرضه می‌کنند که نمونه آن در بخش Always on Display این گوشی‌ها قابل مشاهده است.

قابلیت AOD هواوی آپشن‌های فراوانی دارد و شما می‌توانید از ده‌ها تم آماده جذاب برای این بخش استفاده کنید، همچنین امکان تغییر و شخصی‌سازی هر کدام از طرح‌های آماده به همراه جزئیات آن وجود دارد که دست شما را برای انتخاب یک AOD جذاب و شخصی‌سازی شده باز می‌کند. اما به طور مثال بخش AOD گوشی‌های سامسونگ بسیار محدودتر است و امکان تغییر جزئیات و بخش‌های مختلف آن به شما داده نمی‌شود.

اسمارت رزولوشن

در تنظیمات صفحه نمایشگر می‌توانید اندازه رزولوشن صفحه و فریم‌ریت را تغییر دهید، این امکان جالبی است که هواوی در اختیار کاربران قرار داده و می‌توانند در نوا 9 رزولوشن را در دو حالت low با اندازه 1560 در 720 یا High با رزولوشن 2340 در 1080 تنظیم کنند. البته گزینه سومی نیز با نام اسمارت رزولوشن وجود دارد که با انتخاب آن در زمانی که به ذخیره انرژی باتری نیاز دارید، رزولوشن به طور اتوماتیک کم می‌شود.

از دیگر بخش‌های نمایشگر نوا 9 می‌توان به استفاده از ژست‌های حرکتی به جای نوار پیمایش اشاره کرد که کار با آن با گوشه‌های خمیده نمایشگر بسیار راحت‌تر است، همچنین قابلیتی برای پوشیدن حفره دوربین سلفی وجود دارد که به طور کلی یک نوار مشکی رنگ در بالای نمایشگر ایجاد می‌کند.

قفل‌های بیومتریک

در گوشی هواوی نوا 9 دو راه بیومتریک برای باز کردن قفل صفحه دارید که یکی از آن‌ها حسگر اثرانگشت و دیگری قفل تشخیص چهره است. پیش از آنکه بخواهیم به عملکرد حسگر اثرانگشت و قفل تشخیص چهره به طور دقیق‌تر بپردازیم، باید بگوییم که عملکرد هر دو ویژگی به طور کامل رضایت‌بخش است و Nova 9 یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین قفل‌های بیومتریک در گوشی‌های همرده خودش را دارد. به طور کلی کارکرد روان هر دو قفل باعث می‌شود تا هنگام کار با گوشی، چالشی برای حفظ امنیت و ورود به گوشی خود نداشته باشید.

حسگر اثرانگشت

با وجود آنکه هواوی در نوا 9 از حسگر زیر نمایشگر اپتیکال استفاده کرده که معمولا تاخیری یک ثانیه‌ای دارد، اما سرعت و دقت حسگر اثر انگشت نوا 9 واقعا بالاست و سریعا می‌توانید با اثرانگشت خود قفل صفحه را باز کنید. امکان تعریف 5 اثر انگشت برای گوشی Nova 9 وجود دارد، زمان تعریف اثرانگشت کمی طولانی است و حسگر به دقت تمام بخش‌های اثرانگشت شما را اسکن می‌کند. اما هنگام استفاده در کسری از ثانیه قفل باز شده و سرعت بسیار بالایی دارد. البته جای حسگر کمی پایین است و استفاده از حسگر در حالی که انگشت خود را از کنار گوشی، به صورت افقی بر روی حسگر می‌گذارید، راحت‌تر است.

قفل تشخیص چهره

همانطور که گفتیم، قفل تشخیص چهره نوا 9 در کنار حسگر اثر انگشت این مدل، سرعت و دقت بالایی دارد. این قفل تنها دو ثانیه زمان برای تعریف چهره شما نیاز دارد و در هنگام تشخیص چهره در کمتر از یک ثانیه، قفل باز می‌شود. قفل تشخیص چهره Nova 9 می‌تواند در زاویه‌های مختلف صورت شما را تشخیص دهد و خیلی کم پیش می‌آید که شما با پیام خطا یا ارور مواجه شوید. تنها زمانی که ماسک بر روی صورت دارید، قفل نمی‌تواند چهره را تشخیص دهد که با پایین کشیدن ماسک تا زیر بینی، مجددا قفل می‌تواند صورت شما را تشخیص دهد.

هواوی برای مواقعی که نور محیط کم است و شما در یک فضای تاریک قرار دارید، قابلیتی به نام Low Light Compensation قرار داده که با فعال کردن آن، زمانی که نور محیط کم باشد، صفحه سفید شده و نور مناسب برای باز کردن قفل مهیا می‌شود. البته در این حالت قفل با یک ثانیه تاخیر باز می‌شود اما به هر شکل در تاریکی مطلق نیز می‌توانید از قفل چهره استفاده کنید.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد مشمول بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی نوا 9 می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

در رنگ مشکی، بله

در رنگ‌های روشن، خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

خیر

کار کردن با یک دست آسان است؟

تقریبا بله

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

تقریبا بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

خیر

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

خیر

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

رضایت بخش نیست

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

بسیار کم

رابط کاربری نوا 8

هواوی چند سالی است که بر روی توسعه سیستم عامل اختصاصی خود به نام هارمونی کار می‌کند و حتی این سیستم عامل را در چین عرضه کرده! هارمونی سیستم عاملی است که فعلا در گوشی‌های هواوی که مخصوص بازار چین است در اختیار مشتریان قرار گرفته و همچنان نسخه‌ بازار جهانی محصولات هواوی مانند مدل نوا 9 که در اختیار ما قرار دارد، به رابط کاربری EMUI 12 مجهز شده که پیش‌تر نیز از آن استفاده کرده بودیم.

رابط کاربری EMUI 12 بر پایه اندروید است و محیط آن تغییر خاصی نسبت به گذشته نکرده و یواش یواش باید به نبود سرویس‌های گوگل بر روی این رابط کاربری عادت کنیم. البته در خصوص نبود سرویس‌های گوگل، نوع استفاده کاربران نیز اهمیت دارد، اگر شما از افرادی هستید که مدام از سرویس‌های گوگل مانند گوگل پلی سرویس، گوگل پلی گیمز، جی‌میل، یوتیوب و گوگل مپ استفاده می‌کنید و حساب‌هایتان با یکدیگر سینک هستند، گوشی‌های بدون گوگل هواوی به درد شما نمی‌خورند، اما اگر خیلی با برنامه‌های گوگل کار ندارید و صرفا از اینستاگرام، تلگرام یا برنامه‌هایی به این شکل استفاده می‌کنید، با دانستن برخی موارد می‌توانید بدون دغدغه از خریداران گوشی‌های هواوی باشید.

اجرای برنامه‌های گوگل بر روی گوشی هواوی

البته برای رفع مشکل گوگل می‌توانید از برنامه‌هایی استفاده کنید که بیلد نامبر گوشی را تغییر داده و یک محیط شبیه‌سازی شده برای شما ایجاد می‌کنند تا بتوانید برنامه‌های گوگل را در آن محیط اجرا کنید، یکی از این برنامه‌ها Gspace نام داد، با نصب برنامه Gspace می‌توانید بیلد نامبر گوشی را به یک مدل قدیمی‌تر هواوی که مجوز استفاده از برنامه‌های گوگل را دارد، تغییر دهید. با این روش می‌توانید از طریق خود برنامه Gspace به برنامه‌های گوگل دسترسی داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

هنگام ورود به این برنامه برخی برنامه‌های گوگل به شما پیشنهاد شد‌ه‌اند که می‌توانید با انتخاب آن‌ها وارد گوگل پلی شوید و با اتصال به اکانت خود، برنامه‌های مورد نظر را دانلود کرده و از آن‌ها استفاده کنید. تنها نکته استفاده از این اپلیکیشن آن است که برنامه‌های گوگل مانند گوگل مپ، گوگل پلی گیمز و یوتیوب، تنها در خود برنامه Gspace قابل اجرا هستند؛ نه در محیط رابط کاربری گوشی! البته ما نمی‌توانیم استفاده از برنامه Gspace یا برنامه‌های مشابه را به عنوان یک راه حل عملی جامع برای رفع مشکل برنامه‌های گوگل در EMUI پیشنهاد کنیم، اما در حال حاضر می‌توان از این برنامه در گوشی‌های هواوی استفاده کرد.

EMUI 12

اما جدا از بحث گوگل، رابط کاربری EMUI 12 بر روی این گوشی قابل استفاده است، این رابط کاربری نسبت به EMUI 11 پیشرفت‌های چشمگیری داشته و طعم استفاده از آن شیرین‌تر از گذشته شده است. رابط کاربری هواوی ساده، جذاب و مفید است، المان‌های گرافیکی و افکت‌های خاصی در این رابط کاربری دیده می‌شود که باعث سنگین شدن محیط کاربری نشده و بدون لگ و کندی اجرا می‌شوند، استفاده از این رابط کاربری جذاب همراه با نمایشگر 120 هرتزی اولد نوا 9 لذت کار با آن را چند برابر می‌کند.

این رابط کاربری زیبایی بصری متعددی دارد، همانطور که در بخش نمایشگر گفتیم، شرکت‌های چینی بخش‌های فانتزی زیادی به رابط کاربری گوشی‌های خود اضافه می‌کنند که این چنین المان‌هایی در گوشی‌های سامسونگ دیده نمی‌شود. به طور کلی چینش بخش‌های مختلف، طراحی گرافیکی و اینترفیس EMUI بسیار زیباست و شما از کار کردن با آن خسته نمی‌شوید.

در واقع نوا 9 حتی در بخش نرم‌افزار نیز ظاهری فریبنده دارد و از نظر زیبایی‌شناسی همواره نکات جذابی در این گوشی پیدا خواهید کرد.

تم

در صفحه اصلی گزینه Theme را می‌بینید که در آن می‌توانید تم‌های مختلف در نظر گرفته شده برای Nova 9 را مشاهده کنید. البته برای شخصی‌سازی محیط کاربری بهتر است به تنظیمات و منوی Home Screen & Wallpaper بروید، در این بخش می‌توانید تمامی اجزا مانند پک آیکن، والپیپر، تم، بخش Always on Display و صفحه Magazine lock را تنظیم کنید.

  مگزین لاک

صفحه Magazine lock همان لاک‌اسکرین شماست که با رفتن به چپ و راست می‌توانید مجموعه‌ای از تصاویر به انتخاب خودتان را مانند یک آلبوم تصویر در آن ببینید. در توضیح برنامه نوشته که با هر بار روشن کردن صفحه، تصویر لاک اسکرین تغییر می‌کند و شما این اتفاق را در لاک اسکرین خود می‌توانید مشاهده کنید.

می‌توانید رابط کاربری را در دو حالت دارای منو App Drawer یا بدون این منو تنظیم کنید، همچنین تمامی تنظیمات مربوط به اندازه فونت، نوع فونت و اندازه اجزا بر روی صفحه قابل تغییر هستند.

کنترل پنل

نوار نوتیفیکیشن در رابط کاربری هواوی همچون شیائومی از حالت کلاسیک اندروید خارج شده و بیشتر به محیطی مانند کنترل سنتر iOS شباهت پیدا کرده است. این بخش در رابط کاربری هواوی، کنترل پنل نام دارد، جایی که شما به تمامی گزینه‌های نوار اعلان دسترسی دارید اما نوع طراحی محیط آن کمی نسبت به گذشته تغییر کرده و جذاب‌تر شده است.

کنترل پنل هواوی با نوار اعلان تفاوت دارد، با کشیدن انگشت از نیمه سمت راست بالای نمایشگر به پایین کنترل پنل و با کشیدن انگشت از نیمه سمت چپ بالای نمایشگر به پایین، نوار اعلان باز می‌شود. کنترل پنل جایی برای مدیریت گوشی فعال و غیر فعال کردن اتصالات و مدیریت موسیقی است، اما در نوار اعلان تنها اعلان‌های دریافت شده به نمایش در می‌آید و به‌جز نوتیفیکیشن‌ها عنصر دیگری در این صفحه دیده نمی‌شود.

پنل میانبر

از دیگر قابلیت‌های جذاب رابط کاربری هواوی، پنل کناری آن هست که با کشیدن انگشت از لبه راست یا چپ به سمت وسط صفحه و نگه‌داشتن انگشت باز می‌شود، این پنل به پنل اج سامسونگ شباهت دارد و برنامه‌های مختلفی را می‌توانید در آن قرار دهید تا به صورت سریع به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

اپ‌گالری

اپ‌گالری سرویس جایگزین گوگل پلی سرویس است که در آن اپلیکیشن‌های مختلف قابل دانلود بر روی گوشی‌های هواوی، قرار دارد. در اپ‌گالری برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متفاوتی برای دانلود قرار داده شده که نسبت به نسخه‌های قبلی اپ‌گالری توسعه پیدا کرده اما همچنان نمی‌توان همه برنامه‌ها را از این مارکت دانلود کرد.

به طور مثال برای دانلود اینستاگرام به سایت Apkpure هدایت می‌شوید تا نسخه نصبی این برنامه را از این سایت دانلود و نصب کنید، البته این سایت در ایران مسدود است و شما برای دانلود اینستاگرام باید ابتدا IP خودتان را تغییر دهید. برای دانلود برنامه‌های دیگر مانند واتساپ به سایت خود واتساپ و برای دانلود برخی برنامه‌ها مانند بازی کالاف دیوتی به سایت Apkab منتقل خواهید شد. اما اکثر برنامه‌های چینی مانند تیک‌تاک در داخل خود اپ‌گالری قابل دانلود هستند.

به طور کلی برای نصب برنامه بهتر است از مارکت‌های ایرانی استفاده بکنید زیرا یکپارچگی و انسجام بهتری دارند و برای آپدیت کردن برنامه‌ها نیز شما را اذیت نمی‌کنند.

مالتی تسکینگ

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب رابط کاری هواوی آن است که شما می‌توانید با ورود به صفحه برنامه‌های اخیر، برنامه مورد نظرتان را به صورت یک پنجره پاپ‌آپ درون صفحه اصلی باز کنید. البته این قابلیت برای تمامی اپلیکیشن‌ها فعال نیست و آن‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، یک آیکون مخصوص در قسمت بالا سمت راست آنها در صفحه برنامه‌های اخیر وجود دارد.

با زدن این آیکون، برنامه به صورت پاپ‌آپ به نمایش درمی‌آید و شما می‌توانید مکان آن را تغییر دهید، همچنین می‌توانید آن را به صورت موقت ببندید که در این حالت به صورت یک آیکون دایره‌ای شکل در حاشیه سمت راست صفحه باقی می‌ماند تا شما مجددا آن را انتخاب و باز کنید.

برنامه‌های پیشفرض

نکته دیگر در خصوص رابط کاربری نوا 9 آن است که برنامه‌های پیشفرض متعددی بر روی این گوشی نصب شده‌اند. خود هواوی برنامه‌های پیشفرض متنوعی مانند My Huawei، Book، Health، Link Now، Member Center، Cam Scanner، Mee Time و غیره دارد که هر کدام برای رفع نیازی ساخته شده‌اند و توضیح هرکدام از آن‌ها، زمان زیادی می‌برد اما شاید کاربردی‌ترین برنامه Petal Clip باشد که با آن می‌توانید کلیپ‌های جالب و خلاقانه‌ای توسط نمونه‌های از پیش آماده بسازید، در این برنامه ده‌ها کلیپ از پیش آماده وجود دارد شما با قرار دادن تصاویر یا ویدیوهای خود درون این قالب‌ها، می‌توانید کلیپ‌های کوتاه موزیکال با افکت‌های مختلف ایجاد کنید.

به طور کلی رابط کاربری EMUI 12 جذابیت و تنوع بالایی دارد و از کار کردن با آن خسته نخواهید شد، اما باید بدانید برنامه‌های گوگل در این رابط کاربری جایی ندارند و به جای آن‌ها باید از برنامه‌های پیشفرض گوگل مانند اپ‌گالری به جای گوگل پلی، یا پتا مپس به جای گوگل مپس استفاده کنید، البته برنامه‌های کاربردی دیگر نیز قابل دانلود هستند مثلا بازار و مایکت در این رابط کاربری اجرا می‌شوند و می‌توانند جایگزینی برای گوگل پلی یا اپ‌گالری باشند. اما به هر شکل پیش‌تر هم گفتیم که اگر به استفاده از برنامه‌های گوگل عادت دارید، بهتر است قید خرید Nova 9 جذاب را بزنید.

سخت افزار نوا 9

در بخش سخت افزار هواوی تصمیم گرفته تا بر خلاف دیگر میان‌رده‌های خود دست به یک کارشکنی بزرگ بزند و نوا 9 را با پردازنده‌ای به‌غیر از پردازنده سری کایرین به بازار عرضه کند. ما طی چند سال اخیر عادت کرده‌ایم که همواره میان‌رده‌های هواوی با پردازنده ساخت خود این شرکت یعنی کایرین روانه بازار شوند. اما Nova 9 از معدود مدل‌هایی است که با تراشه اسنپدراگون روانه بازار شده که می‌تواند گزینه جذاب‌تری برای بازار جهانی باشد.

قلب پردازشی نوا 9 را تراشه 6 نانومتری اسنپدراگون 778G تشکیل داده است. در این تراشه 8 هسته پردازشی شامل 4 هسته 2.4 گیگاهرتزی Kryo 670 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Kryo 670 قرار دارد که کار گرداننده همه اتفاقات سخت افزاری و نرم افزاری درون این گوشی هستند.

سری G اسنپدراگون شامل پردازنده‌های گیمینگ شرکت کوالکام است، در واقع اسنپدراگون 778G قدرت پردازشی بالاتری نسبت به پردازنده‌های عادی سری 7 اسنپدراگون دارد، به همین دلیل می‌توان گفت که قدرت این پردازنده برای یک گوشی میان رده یا بالارده کافی است.

در عمل هم این نظر ثابت می‌شود زیرا هواوی نوا 9 هیچ مشکلی از نظر پردازشی ندارد، این تراشه می‌تواند با سرعت بالا و بدون لگ و کندی برنامه‌های مختلف را اجرا کند و اصطلاحا هیچ جا کم نمی‌آورد.

رم و حافظه

بخشی از این عملکرد مثبت به دلیل وجود 8 گیگابایت رم دو کاناله با فرکانس 3200MHz است که برای یک گوشی پرچمدار نیز کافی است، چه برسد یک مدل میان‌رده مانند نوا 9!

مدلی که ما در اختیار داشتیم به 128 گیگابایت حافظه اصلی مجهز بود که حدود 118 گیگابایت آن خالی است. این حافظه از نوع پرسرعت UFS 3.1 است که در مدل‌های رقیب Nova 9 کمتر دیده می‌شود.

گیمینگ

تراشه اسنپدراگون 778G در بخش تراشه گرافیکی میزبان پردازنده گرافیکی Adreno 642L است که به خوبی از پس کارهای گرافیکی مانند اجرای بازی بر می‌آید. با نوا 9 می‌توانید تمام بازی‌های سنگین را با بالاترین گرافیک اجرا کنید. ما در این مدل بازی کالاف دیوتی موبایل را تست کردیم که این بازی با نهایت گرافیک و رفرش‌ریت قابل اجرا بود و طی 40 دقیقه بازی هیچ لگ و کندی در بازی دیده نشد.

البته تراشه گرافیکی دربخش دوربین نیز وظایف زیادی دارد که در همان بخش به آن می‌پردازیم.

نوا 9 در بنچمارک انتوتو امتیاز بسیار خوب 471977 را دریافت کرده که نشان می‌دهد عملکرد این گوشی در تمامی بخش‌ها در سطح بالایی قرار دارد. در ادامه می‌توانید امتیاز بنچمارک گوشی Nova 9 با دیگر مدل‌های رقیبش را مشاهده کنید:

نام مدل

امتیاز 9 Antutu

امتیاز 8 Antutu

امتیاز GFXBench

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

 Galaxy S21 Ultra

754572

657150

33fps

3518/1107

MI 11

742950

668722

33fps

3489/1085

Galaxy S21 FE

719696 

566529

56fps

3211/1010

Galaxy S21

695373

584055

60fps

3238/1032

POCO F3

681052

631850

50fps

3266/926

Galaxy S20 FE

582320

543986

45fps

3296/906

Poco X3 Pro

561303

453223

38fps

2574/735

Galaxy Note 20 Ultra

560815

508760

42fps

2603/880

Mi 11 Lite 5G

534003

465534 

35fps

2909/803

Galaxy A52s 5G

508844

429675 

28fps

2801/771

Nova 5T

479015

395503

29fps

2164/687

Nova 9

471977

———

28fps

2973/784

Galaxy A52 5G

395853

334981

16fps

1820/636

Nova 8

397528

———

18fps

2697/488

Galaxy A52

346979

261282 

15fps 

1577/525

Poco X3 NFC

349090

283750

16fps

1763/580

Redmi Note 9 Pro

338587

279625

15fps

1785/570

Redmi Note 8 Pro

334231

279355

14fps

1603/492

 

گرما و خنک‌کنندگی

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت گوشی فریبنده هواوی، توان آن در مدیریت و دفع گرماست. نوا 9 به طور کلی خیلی کم و البته به سختی داغ می‌شود. در هنگام شارژ شدن و هنگام بازی به علاوه در حالت فیلم‌برداری با دوربین 4K شاهد آن هستیم که قسمت میانی پشت گوشی کمی گرم می‌شود اما نه به مقداری که آن را داغ کردن بنامیم. البته قطعا با انجام کار سنگین مانند اجرای بازی‌های گرافیکی به مدت طولانی بیش از یک ساعت و یا کار کردن با گوشی در هنگامی که به شارژر متصل است، گوشی داغ خواهد شد ولی در حالت عادی شاهد چنین اتفاقی نیستیم.

ارتباطات و اتصالات

نوا 9 یک گوشی دو سیمکارته است که از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند. این مدل از بلوتوث نسخه 5 استفاده می‌کند و یک درگاه USB-C نسخه دو برای شارژ دارد، البته به دلیل نبود جک هدفون، درگاه شارژ برای استفاده از هندزفری نیز استفاده می‌شود، منتهی اگر هندزفری با جک 3.5 میلی‌متری دارید باید برای استفاده از آن یک تبدیل USB-C به جک 3.5 تهیه کنید. این مدل از ارتباط بی‌سیم NFC پشتیبانی می‌کند و به دلیل پشتیبانی از Huawei Share اگر گوشی یا لپ‌تاپ هواوی داشته باشید می‌توانید به صورت بی‌سیم و با سرعت بالا، این دستگا‌ه‌ها را با یکدیگر متصل کرده و دیتاهای مورد نظر خود را انتقال دهید.

دوربین نوا 9

بر روی کاغذ دوربین نوا 9 باید از دوربین نوا 8 ضعیف‌تر باشد، زیرا هواوی در نوا 8 از دوربین 64 مگاپیکسلی و در Nova 9 از دوربین 50 مگاپیکسلی استفاده کرده است. اما می‌دانیم که برای سنجش کیفیت دوربین تنها نباید به عدد مگاپیکسل نگاه کنیم. واقعیت آن است که پردازنده نوا 9 برتری محسوسی نسبت به پردازنده نوا 8 دارد، به ویژه پردازنده گرافیکی آن عملکرد کم نقصی دارد و به همین دلیل درواقع این پردازنده است که باعث می‌شود تا ضعف دوربین Nova 9 پوشانده شود.

اما نتیجه چیست؟ ما انتقادات زیادی به دوربین نوا 8 وارد کردیم، اما در مورد نوا 9 داستان کمی تفاوت دارد. دوربین Nova 9 اصلا بد نیست، کیفیت تصاویر این دوربین بسیار بالاست و شما می‌توانید عکس‌های بسیار جذابی با نوا 9 ثبت کنید، اما کیفیت این دوربین به پای برخی رقبای این گوشی نمی‌رسد. در واقع گوشی‌های سامسونگ و شیائومی در این رده عکس‌های بهتری می‌گیرند و این یک ضعف‌ برای Nova 9 محسوب می‌شود. در ادامه به شکل دقیق‌تر به کیفیت دوربین‌های نوا 9 خواهیم پرداخت:

دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، لنز واید 23 میلی‌متری، دیافراگم f/1.9، فوکوس خودکار با تشخیص فاز

دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز اولتراواید 17 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، زاویه تصویر 120 درجه

دوربین تشخیص عمق 2 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4

دوربین ماکرو 2 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4

در روز

تصاویر دوربین 50 مگاپیکسلی نوا 9 در طول روز خوب هستند، عکس‌های گرفته شده از نظر رنگ و کنتراست تعادل خوبی دارند و وایت‌بالانس نیز برقرار است، اما وضوح تصاویر به مقدار لازم بالا نیست. دوربین 50 مگاپیکسلی نمی‌تواند تصاویری مانند رقبایش بگیرد و با زوم بر روی تصاویر سر و کله نویزها پیدا می‌شوند. این درحالی است که بسیاری از گوشی‌های میان‌رده وضوح بالاتر و نویز کمتری دارند، اما متاسفانه دوربین Nova 9 به این شکل نیست. همچنین دوربین اصلی این گوشی رنگ‌ها را کمی به سمت قرمز و نارنجی نشان می‌دهد، یعنی رنگ‌ها در این تصاویر گرم‌تر از حالت واقعی هستند که این مورد نیز، ضعفی غیرقابل چشم‌پوشی است.

در شب

تصاویر شب تا حد زیادی به نور وابسته است، نوا 9 دوربینی ندارد که بتواند در همه شرایط عکس خوبی بگیرد، به همین دلیل در شب یا زمانی که نور طبیعی در محیط وجود ندارد، تصاویر کمی تاریک می‌شوند. در این حالت شفافیت تصویر کاسته شده و رنگ‌ها نیز کنتراست پایینی پیدا می‌کنند. اما حالت نایت مود تا حد زیادی این مشکل را برطرف می‌کند، با استفاده از حالت نایت مود، نور در تصویر بیشتر شده و رنگ‌ها براق‌تر هستند اما در این حالت گاهی موارد رنگ‌ها از حالت طبیعی خارج می‌شوند و کنتراست بالایی پیدا می‌کنند.

اولتراواید

دوربین اولتراواید تصاویری معمولی می‌گیرد. نه می‌توان گفت که عکس‌های اولتراواید عالی هستند و نه می‌توان گفت که قابل قبول نیستند. البته تصاویر اولتراواید یک تفاوت اساسی با تصاویر واید دارند و آن این است که در تصاویر اولتراواید، رنگ‌ها به سمت آبی تمایل دارند اما در دوربین واید رنگ‌ها به سمت گرمی و قرمزی متمایل هستند. البته هیچ کدام از دو حالت به واقعیت نزدیک نیست زیرا سرد یا گرم بودن رنگ‌ها کمی اغراق شده است اما به هر ترتیب این مشکل در دوربین اولتراواید و اصلی وجود دارد.

زوم

در دوربین نوا 9 از دوربین تله‌فوتو خبری نیست، خیلی نمی‌توان بر روی زوم آن هم حساب باز کرد. زوم تا دو برابر کیفیت خوبی دارد اما زوم بیش از دو برابر باعث کاهش کیفیت تصاویر می‌شود و زوم تا 10 برابر هم نتیجه جالبی ندارد.

ماکرو

اگر به عکس گرفتن با دوربین ماکرو علاقه دارید، دوربین نوا 9 می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. البته شما نمی‌توانید خیلی به سوژه نزدیک شوید؛ اما کیفیت و وضوح تصاویر ماکرو بالاست و نتیجه نهایی راضی کننده است.

پرتره

همچون نوا 8، در رابط کاربری دوربین‌های هواوی یک بخش با نام پرتره و یک بخش با نام Aperture وجود دارد. بخش پرتره برای گرفتن تصاویر ایستاده و از صورت افراد خوب است، البته در این بخش با وجود افکت‌های مختلف می‌توان پس‌زمینه تصویر را بلار کرد. حالت Aperture به طور کلی برای گرفتن تصاویر با پس‌زمینه بلار است. قابلیت Aperture تنها برای دوربین اصلی است و بر روی دوربین سلفی نمی‌توان این حالت را انتخاب کرد، بنابراین برای گرفتن پرتره در حالت سلفی باید از حالت پرتره و افکت‌های آن استفاده کنید.

Aperture واید

در حالت Aperture تصاویر بسیار واقعی‌تر و طبیعی‌تر هستند و پس زمینه با افکت بهتری بلار می‌شود، اما در حالت پرتره، افکت‌های موجود فضایی غیرطبیعی را می‌سازند که برای عکس‌برداری در شرایط خاص مناسب است. برای گرفتن عکس پرتره بهتر است از حالت Aperture استفاده کنید تا نتیجه کار، طبیعی‌تر و جذاب‌تر باشد.

البته در هر دو حالت خطاهایی در مرز میان سوژه اصلی و پس زمینه وجود دارد، اگر سوژه شما موهای نامرتبی داشته باشد یا تصویر پس‌زمینه خیلی شلوغ باشد، معمولا عکس پرتره خوب در نمی‌آید. به این ترتیب در حالت پرتره تعداد زیادی از عکس‌ها غیرقابل استفاده هستند.

سلفی

هواوی برای نوا 9 از یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی استفاده کرده که تصاویری با وضوح بالا و رنگ‌های طبیعی می‌گیرد اما همچنان از نظر کیفیت به پای رقبایش نمی‌رسد. عکس‌های دوربین سلفی Nova 9 بد نیستند اما باید کیفیت بالاتری داشته باشند. در واقع تصاویر دوربین سلفی این مدل کاملا قابل قبول هستند اما توقع ما از دوربین سلفی یک گوشی با قیمت Nova 9 بیشتر است.

تصاویر سلفی جزئیات را به خوبی نشان می‌دهند و کیفیت بالایی دارند، نویز تصاویر پایین است و کنتراست رنگ‌ها قابل قبول است اما همچنان باید گفت که اکثر رقبای نوا 9 عکس‌های سلفی بهتری می‌گیرند.

همانطور که گفته شده نمی‌توان با حالت Aperture عکس سلفی گرفت اما شما باید با استفاده از فیلترهای بخش پرتره عکس سلفی با پس‌زمینه بلار بگیرید. اگر پشت سر شما منبع نور وجود داشته باشد، فیلترهایی برای تبدیل این نورها به حالت بوکه دایره‌ای یا قلبی شکل وجود دارد، همچنین با فیلتر Slow Shutter می‌توانید در حال حرکت و یا گردش به دور خود عکس بگیرید که در این حالت تصویر شما ثابت بوده و پس زمینه تصویر حالتی تار به خود می‌گیرد که اگر قلق این نوع تصویر برداری را بلد باشید، می‌توانید عکس‌های خلاقانه‌ای با آن بگیرید.

 فیلم‌برداری

با Nova 9 می‌توانید با دوربین اصلی و سلفی با کیفیت 4K و 1080p فیلم‌برداری کنید اما در حالت فورکی فریم‌ریت از 30 بالاتر نمی‌آید اما به صورت 1080p می‌توانید از 60 فریم هم استفاده کنید. باید گفت کیفیت فیلم‌برداری قابل قبول است، در فیلم‌ها لرزش کمی دیده می‌شود و لرزش‌گیر دوربین عملکرد خوبی دارد و رنگ‌ها و شفافیت ویدیو بسیار خوب است.

شما می‌توانید به صورت پرو نیز فیلم‌برداری کنید و تمامی جزئیات مربوط به تصویر را به سبک خودتان تغییر بدهید، امکان فیلم‌برداری به‌صورت سوپر اسلوموشن نیز وجود دارد.

همچنین هواوی قابلیتی به دوربین گوشی‌های خود اضافه کرده که ولاگ نام دارد و با آن می‌توانید همزمان با دوربین اصلی و سلفی یا به صورت تصویر در تصویر فیلم‌برداری کنید. قابلیت دیگری به نام Story Creator وجود دارد که شبیه به حالت ولاگ در گوشی‌های شیائومی است. در این حالت چند ساختار از پیش تعیین شده برای ادیت ویدیو دیده می‌شود که برای گرفتن ولاگ یا یک ویدیو کوتاه از گردش شما مناسب است، در این حالت شما ویدیوهای کوتاهی را می‌گیرید تا با موسیقی و افکت‌های از پیش آماده، ویدیو نهایی ساخته شود.

صدا و اسپیکر نوا 9

یکی از ایرادات غیرقابل چشم‌پوشی در Nova 9 نبود اسپیکر استریو است. نوا 9 همانند نوا 8 تنها یک اسپیکر در فریم پایینی خود دارد و اسپیکر مکالمه آن برای پخش موسیقی استفاده نمی‌شود. البته با توجه به طراحی ظریف و خاص این گوشی می‌توان درک کرد که چرا هواوی در این مدل دو اسپیکر قرار نداده اما به هر شکل این مورد یک ضعف محسوب می‌شود.

تک اسپیکر نوا 9 صدای خوبی دارد، نهایت تعریفی که می‌توانیم از این اسپیکر داشته باشیم، همین واژه است. این اسپیکر نه صدای خیلی بلندی دارد و نه وضوح بالایی اما کار راه انداز است و با آن می‌توان در یک اتاق کوچک، موسیقی گوش داد.

در این مدل از جک هدفون خبری نیست، به این ترتیب برای گوشی دادن به موسیقی با هندزفری بهتر است از تبدیل درگاه USB-C یا ایربادهای بلوتوثی استفاده کنید.

در مورد اسپیکر مکالمه هم باید بگوییم که همه چیز در این قسمت خوب است، هنگامی که نوا 9 را بر روی گوش خود قرار می‌دهید، صدا با بلندی بالا و وضوح خوبی به گوشی می‌رسد و نشر صدا نیز خیلی کم است، شاید اگر در یک اتاق کاملا ساکت حضور داشته باشد، بلندی صدای اسپیکر مکالمه در حداکثر باشد و کسی هم در فاصله یک متری شما باشد، صدای فرد پشت خط به او برسد و اگر نه صدای مکالمه شما را کسی نخواهد شنید.

باتری و شارژدهی نوا 9

نوا 8 به یک باتری 3800 میلی‌آمپرساعتی مجهز بود که هرچند ظرفیت کمی داشت اما شاژدهی آن فراتر از انتظار ما بود و تقریبا می‌توانست تا یک روز شارژدهی داشته باشد. اما هواوی برای نوا 9 از یک باتری 4300 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده که ظرفیت آن 500 میلی‌آمپر از مدل قبلی بیشتر است اما تاثیر چشمگیری در شارژدهی آن احساس نمی‌شود.

باتری نوا 9 با یک استفاده معمولی می‌تواند تا یک روز شارژدهی داشته باشد، منظور ما از استفاده معمولی چند ساعت وبگردی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، یک ساعت بازی آنلاین سنگین و چند دقیقه‌ای مکالمه تلفنی است. در این حالت اگر صفحه نمایش گوشی بر روی 120 هرتز باشد، شارژدهی تا یک روز خواهد بود اما اگر صفحه را بر روی 60 هرتز بگذارید، شارژدهی افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین اگر در حالت 120 هرتز، استفاده شما بیشتر باشد، شارژ باتری تا پایان روز دوام نمی‌آورد.

در این مدل حالت‌های مختلفی برای کنترل مصرف باتری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها اسمارت رزولوشن و داینامیک رفرش‌ریت است اما به هر شکل Nova 9 در جمع گوشی‌هایی با شارژدهی بالا قرار نمی‌گیرد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، بر اساس تست‌های ما، 30 دقیقه بازی کالاف دیوتی با ایرباد و وای‌فای 8 درصد، 30 دقیقه گوش دادن به موسیقی با هندزفری و وای‌فای روشن 5 درصد و 15 دقیقه تماشای فیلم با اسپیکر حدود 4 درصد از شارژ باتری را کم می‌کند.

اما گوشی هواوی در بخش شارژر می‌تواند فریبنده باشد، این مدل مانند دیگر گوشی‌های هواوی از شارژر سریع 66 واتی پشتیبانی می‌کند که در 47 دقیقه گوشی را شارژ می‌کند. گوشی‌های هواوی معمولا از نظر زمان شارژ امتیازات خوبی می‌گیرند و نوا 9 نیز یکی از گوشی‌هایی است که سرعت شارژ بسیار بالایی دارد.

 

نام مدل

ظرفیت باتری

سرعت شارژ

زمان شارژ

هواوی نوا 8
3800 میلی‌آمپرساعت
66 وات
37 دقیقه
هواوی نوا 8i
 4300 میلی‌آمپرساعت
66 وات
45 دقیقه
هواوی نوا 9
 4300 میلی‌آمپرساعت
66 وات
47 دقیقه
پوکو F3
 4520 میلی‌آمپرساعت
33 وات
55 دقیقه
هواوی نوا 7i
 4200 میلی‌آمپرساعت
40 وات
65 دقیقه
پوکو X3 Pro
 5160 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
می 11 لایت
 4250 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
پوکو X3
 5160 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
ردمی نوت 10
5000 میلی‌آمپرساعت
33 وات
75 دقیقه
گلکسی S21 FE
4500 میلی‌آمپرساعت
25 وات
75 دقیقه
گلکسی A52s 5G
4500 میلی‌آمپرساعت
15 وات
90 دقیقه
گلکسی A52
4500 میلی‌آمپرساعت
15 وات
120 دقیقه
گلکسی A32
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
135 دقیقه

البته همانطور که قبلا اشاره کردیم، هنگام شارژ کمی پشت گوشی گرم می‌شود که ممکن است در طولانی مدت باعث کاهش عملکرد باتری شود. با همه این تفاسیر وجود شارژر 66 واتی درون جعبه گوشی یک مزیت بسیار مهم است که در مدل‌های سامسونگ دیده نمی‌شود.

جمع بندی نوا 9

هواوی نوا 9 از نظر طراحی برتری قابل توجهی نسبت به تمامی مدل‌های هم رده خود دارد، همچنین نمایشگر این مدل نیز فوق‌العاده است و پردازنده آن نیز در هیچ کاری شما را لنگ نمی‌گذارد. سرعت حسگر اثر انگشت و دوربین تشخیص چهره Nova 9 نیز بسیار بالاست و کار کردن با این دو قابلیت امنیتی بسیار راحت است. اما این مدل نقطه ضعف‌هایی هم دارد.

نکته اول نبود سرویس‌های گوگل است، با وجود آنکه رابط کاربری هواوی هیچ چیزی از شرکت‌های رقیب کم ندارد و حتی قابلیت‌‌های اضافه‌ای هم به شما می‌دهد اما سرویس‌های گوگل در این رابط جایگاهی ندارند و این یک نکته منفی همیشگی برای هواوی خواهد بود.

نکته دوم دوربین این گوشی است که با وجود عملکرد خوبی که دارد اما کیفیت تصاویر آن به پای رقبا نمی‌رسد و انتظار ما را برآورده نمی‌کند، شاید اگر این گوشی کمی ارزان‌تر بود، می‌توانستیم کیفیت دوربین آن را مناسب بدانیم.

در مجموع می‌توان نوا 9 را یک گوشی زیبا، جوان‌پسند و خاص نامید که برخی قابلیت‌های آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. همچون شارژر ۶۶ واتی که مثل برق و باد گوشی را شارژ می‌کند. در حال حاضر قیمت گوشی کمی بیشتر از چیزی است که باید باشد و احتمالا چند ماه آینده و با کمی افت قیمت، نوا 9 یکی از گوشی‌های شایسته بازار برای خرید خواهد بود.

Nova 9 برای چه افرادی مناسب است؟

به دلیل شباهت ظاهری و عملکرد نوا 8 و نوا 9، در این بخش بهتر است صحبت‌هایی که در مورد نوا 8 زده‌ایم را تکرار کنیم، مشخص کردن این که نوا 9 به درد چه افرادی می‌خورد کمی سخت است، در ابتدا باید بگوییم خانم‌ها احتمالا عاشق طراحی Nova 9 خواهند شد، این گوشی طراحی ظریف و زیبایی دارد و جلوه لاکچری آن شاید همان چیزی باشد که دخترها و خانم‌ها می‌خواهند. همچنین به طور کلی هر کسی ظاهر گوشی برایش اهمیت دارد می‌تواند Nova 9 را بخرد، زیرا طراحی این گوشی باعث می‌شود دیگران فکر کنند که بسیار بیشتر از قیمت واقعی‌اش ارزش دارد. در عین حال که طراحی این مدل زیبا و شکیل است اما خیلی مقاوم نیست، بنابراین اگر گوشی زیاد از دست‌تان می‌افتد یا در محیط‌های خاص کارگاهی یا بیرون از شهر کار می‌کنید یا کارهای یدی انجام می‌دهید، بهتر است یک گوشی مقاوم‌تر خریداری کنید.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
 تا حدودی – بیشتر مادرها
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
خیر
طرفداران عکاسی
خیر
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
خیر
طرفداران سفر و گردش
خیر
کارمندان
بله
مدیران
بله
مشاغل آزاد
خیر
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
خیر
فریلنسرها
خیر

 

نوا 9 سرعت و بازدهی بالایی دارد ولی به دلیل نبود سرویس‌های گوگل به افرادی که با گوشی خود کارهای خاص‌تر می‌کنند یا به بازی علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود قبل از خرید حتما بازی‌های خودشان را از لحاظ وابستگی به گوگل چک کنند.

نقاط قوت و ضعف نوا 8

نقاط قوت

طراحی زیبا و جذاب

نمایشگر بسیار با کیفیت

حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره عالی

رابط کاربری سریع و روان

شارژ سریع 66 واتی

دوربین ماکرو توانمند

نقاط ضعف

عملکرد کمتر از حد انتظار دوربین

فاقد سرویس‌های گوگل

شارژدهی باتری می‌توانست بهتر باشد

5 در مورد “نقد و بررسی هواوی نوا 9: میان‌رده جذاب و فریبنده!”

  1. اتفاقا هوآوی خیلی مقاوم هست هوآوی در گوشی های خود محافظ هایی را بکار برده اما بخاطر تحریم آمریکا نمی تواند نامی از آن بیاورد

  2. رضا مرادیان

    گوشی که گوگل نداشته باشه نخرید جان مادرتون نخرید
    به درد نمیخوره
    هرکاری میخوای بکنی زرت میگه گوگل نداری نمیشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH