آینده جنگ کنسول‌های بازی: چه کسی برنده خواهد شد؟

در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم که با اقدامات و خرید‌های اخیر غول‌های بازی سازی، آینده جنگ کنسول ها چگونه خواهد بود و به کدام سمت در حرکت است.

جنگ کنسول ها از دیر باز عبارتی بوده برای توصیف نبرد بزرگان صنعت بازی که به تولید محتوا و سخت‌افزار می‌پردازند. با فکر کردن به این عبارت اولین نام‌هایی که به ذهنمان می‌رسد سونی، مایکروسافت و نینتندو هستند که این روز‌ها با انواع خدمات و گزینه‌های رنگارنگ سعی در به دست آوردن مخاطبین بیشتری برای پلتفرم خود دارند.

این خدمات شامل انواع بازی‌های فرست‌پارتی، گیم‌پس و بسته‌های مختلفی می‌شود که هر کدام از شرکت‌‌ها تا به اینجا رویکرد و روش انتخابی ویژه خود را از بین آن‌ها داشته‌اند. در ادامه قصد داریم تا به بررسی این رویکرد‌ها، رویکرد‌های احتمالی شرکت‌ها و همچنین آینده این جنگ کنسول ها بپردازیم.

کنسول‌ها و سخت‌افزار

عقاید در مورد سخت‌افزار این دو شرکت بسیار متفاوت است. در حالی که مایکروسافت توانسته است تا با مهندسی بی‌نظیرش قدرت بیشتری را در فضایی کوچک‌تر بگنجاند، سونی قابلیت‌ها و خصوصیات بهتری را برای کنسول خود تدارک دیده است. اگر بخواهیم در مورد سخت‌افزار این دو کمپانی صحبت کنیم نهایتا می‌توان در مورد این نسل نظر داد چراکه برتری یکی بر دیگری از لحاظ سخت‌افزاری در این نسل ابدا به معنای ادامه این روند در نسل بعد نیست.

مایکروسافت تا به اینجای کار نیز برتری قدرت پردازشی پرچم‌دار خود را به رخ کشیده است. سریز ایکس گاها تا حدود 20 درصد عملکرد بهتری نسبت PS5 را از خود نشان داده است و در بازی‌های مالتی‌پلتفرم فریم‌ریت بهتری داشته است. از سوی دیگر سریز اس نیز فروش بسیار خوبی را نسبت به قیمت اقتصادی خود تجربه کرده است. تا جایی که سونی برای ادامه رقابت با این عضو کوچک مایکروسافت به فروش PS4 ادامه داده است.

سونی از سوی دیگر نسخه‌ای مشابه با PS5 که فقط ورودی دیسک ندارد را با 20 درصد قیمت کمتر به مخاطبان خود عرضه می‌کند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که دسترسی به آن کمی دشوار است. با این که شاید کمی در قدرت سخت‌افزاری خود کم‌کاری کرده باشد اما با قابلیت‌های کنسول PS5 این تفاوت‌ها تا حدی جبران شده است.

جنگ کنسول ها

سونی سعی کرده است تا خلاق باشد و از قابلیت‌های مختلف دوال سنس مانند هپتیک‌فیدبک و آداپتیو‌ تریگر‌ها گرفته تا PSVR 2، تجربه‌های جدیدی را به مخاطبان خود ارائه کرده است. واقعیت مجازی قطعا می‌تواند یک عنصر مهم برای انتخاب کنسول سونی باشد. اما مهم است که به یاد داشته باشیم که برای بیشتر مخاطبان یک تجربه خوب و معمولی از بازی‌ها بسیار مهم‌تر از قابلیت‌های اضافه است.

شما همچنین می‌توانید هر آنچه که از PSVR 2 می‌دانیم را در این مطلب مطالعه کنید.

در نهایت انتظار می‌رود که در میانه نسل و یا حتی زود‌تر شاهد عرضه کنسول میان‌نسلی سونی و حتی مایکروسافت باشیم که این تفاوت در قدرت پردازشی جبران گردد. اما این که با این کنسول‌های میان‌نسلی نیز سونی قادر خواهد بود که نسبت به مایکروسافت عملکرد بهتری داشته باشد و یا خیر بستگی به سیاست‌های او خواهد داشت اما حداقل می دانیم که انگیزه‌اش را قطعا دارد.

استودیو‌های بازی‌سازی

در نسل هفتم کنسول های بازی، طرفداران پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 را در یک بحث بی‌پایان بر سر اینکه کدام سیستم برتر است، دیدیم. حجمی از هواداران پیرامون این کنسول‌های بازی وجود داشت که واقعاً از زمانی که نینتندو و سگا در دهه 90 مبارزه کردند، وجود نداشت. سونی و مایکروسافت به سرعت وارد جنگ کنسول ها شدند و هر دو شرکت سعی کردند در هر مرحله با یکدیگر برابری کنند. گیمرها خود را وقف یک طرف یا طرف دیگر کردند و وفاداری خود را حفظ کردند.

با این حال، در سال‌های اخیر، بحث‌ها در مورد اینکه کدام شرکت سیستم‌های بهتری را تولید می‌کند، گویی به پایان رسیده است. این ممکن است تا حدی به دلیل مواردی مانند متداول شدن بازی‌ها مولتی‌پلتفرم باشد یا اینکه نسل اخیر کنسول‌های بازی تفاوت‌های قابل توجه کمتری دارند. بدون ویژگی‌های اصلی برای جدا کردن سیستم ها از یکدیگر، توسعه دهندگان کنسول، به روش جدیدی برای تغییر شرایط فروش به نفع خود روی آورده‌اند. پیشرفت‌های فناوری ممکن است سخت‌افزار را مشابه یکدیگر کند، اما بازی‌ها همیشه می‌توانند انحصاری باشند.

در حالی که انحصاری‌های کنسول چیز جدیدی نیستند، خریدهای اخیر شرکت‌هایی مانند Bethesda Softworks، Activision Blizzard و Bungie به آینده‌ای اشاره می‌کنند که در آن جنگ کنسول‌ها بیشتر به این موضوع بستگی خواهد داشت که فرنچایزهای بازی در چه سیستمی در‌دسترس هستند. مایکروسافت با خرید اکتیویژن بلیزارد و بتسدا توانست تا آی‌پی‌های بسیار بزرگی را صاحب شود و سونی نیز با این که با خرید بانجی، دستینی را اذعان خود نکرد اما نشان داد که سعی در اجرای رویکردی مشابه دارد.

جنگ کنسول ها

خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت به نظر می‌رسید که جرقه این جنگ استودیویی باشد، اگرچه این آغاز شکار مایکروسافت برای خرید استودیوهای جدید نبود. خریدهای بزرگی از این دست به این معنی است که مایکروسافت می‌تواند Xbox Game Pass را با بازی‌های بیشتری پر کند و آن را حتی برای مخاطبان بسیار بیشتری جذاب‌ کند. خرید Bethesda منجر به پیوستن تعداد زیادی از بازی‌های قدیمی این ناشر به Game Pass شد، بنابراین منطقی است که این اتفاق را با کاتالوگ عظیم Activision Blizzard نیز شاهد باشیم.

از زمان اعلام خرید Bungie توسط سونی، هیچ یک از این شرکت‌ها خرید بزرگ دیگری انجام نداده‌اند. این امر اما طرفداران را از حدس و گمان در مورد استودیوهای بعدی منصرف نکرده است، به خصوص از آنجایی که شایعات در حال حاضر حاکی از آن است که سونی به دنبال خرید توسعه دهندگان بزرگ بیشتری برای رقابت با مایکروسافت در آینده است. این‌ها فقط شایعات تایید نشده هستند، اما با توجه به سابقه‌ای که دیده‌ایم، مطمئناً یک احتمال است. این موضوع همچنین در مورد مایکروسافت نیز صادق است چرا که فیل اسپنسر، مدیرعامل ایکس‌باکس نیز برای خرید‌های بیشتر در صورت به وجود آمدن موقعیت مناسب اعلام آمادگی کرده است.

تا اینجای کار اما مایکروسافت توانسته است عملکرد بهتری را از خود در نسل نهم نشان دهد. توجه داشته باشید که همچنان فروش کنسول نسل نهمی سونی بیشتر از مایکروسافت است اما پیشرفت چشمگیر ایکس‌باکس خبر از نبردی بزرگ‌تر را می‌دهد. مایکروسافت در نسل گذشته بازی را به سونی در عنوان‌های تراز اول و انحصاری باخت، اشتباهی که قصد ندارد دوباره تکرار کند. ایکس‌باکس این بار از پشتوانه عظیم خود که مایکروسافت برایش تامین می‌کند استفاده کرده و توانست تا عناوین بسیار بزرگی را تصاحب کند. سونی باید خلاقیت زیادی برای مقابله با این سرمایه بزرگ رقیبش به خرج دهد و چاره‌ای که به عقیده بسیاری وجود ندارد را پیدا کند.

این‌که آیا این موضوع در نهایت برای صنعت و طرفداران خوب یا بد است یا، برای مدتی مشخص نخواهد بود. از یک طرف، خرید استودیوها می‌تواند منجر به جهش بزرگی در کیفیت بازی‌های آن‌ها شود. تغییراتی که به آن‌ها نیاز داشتیم در مواردی مانند مدیریت و جهت‌دهی می‌تواند خود بازی‌ها را بهبود ببخشد، همینطور بودجه اضافی که غول‌هایی مانند مایکروسافت و سونی می‌توانند فراهم کنند. از سوی دیگر، خرید استودیوها به معنای وجود رقبای کمتر در بازار است که منجر به تنوع کمتر و احتمالاً نوآوری راکد می‌شود.

جنگ کنسول ها

صرف نظر از اینکه آیا این به یک جنگ شرکتی تمام عیار تبدیل می‌شود یا خیر، واضح است که مایکروسافت و حتی تا حدی سونی، پول و انگیزه خرید استودیو را دارند. توسعه بازی، حداقل زمانی که صحبت از استودیوهای AAA به میان می‌آید، کمتر به سیستم می‌پردازد و بیشتر در مورد خود بازی و نوآوری‌هایش خواهد بود. جنگ کنسول‌ها ممکن است تمام شده باشد، اما به نظر می‌رسد آینده، آینده‌ای باشد که ارزش یک کنسول به استودیوهایی که سازنده آن دارد بستگی خواهد داشت.

شما همچنین می‌توانید مطلب تاثیر خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بر روی صنعت بازی را مطالعه کنید.

گیم‌پس

بی‌‌شک بزرگ‌ترین نقطه قوت مایکروسافت در این نسل سرویس گیم‌پس است. مایکروسافت مدت‌ها است که در حال کار بر روی این پروژه است و اکنون نیز در حال شروع برای برداشت محصولات خود است.

پاسخگویی روند و ساختار مشابه برای دیگر مدیوم‌ها و محتوا را بار‌ها مشاهده کرده و بی‌شک درصد بیشتری از مخاطبان این روش را ترجیح می‌دهند. از اسپاتیفای برای موسیقی گرفته تا نتفلیکس برای سریال و سینما، همگی گویای این حقیقت‌اند که سرویس‌های اشتراکی می‌توانند به چه منابع درآمد عظیمی تبدیل شوند.

بسیاری اما تا به اینجا معتقد بودند که این روش برای بازی‌ها جوابگو نخواهد بود چراکه روند ساخت بازی‌ها بسیار طولانی‌تر و زمانبرتر از دیگر محتوا بوده و با اشتراک‌های ماهانه نمی‌توان به سودهی رسید.

جنگ کنسول ها

مایکروسافت اما با این تفکر مخالف بود و موفق شد که به همه ثابت کند که اشتباه می‌کنند. کمی که تفکر کنید متوجه می‌شوید که چه کالکشن ارزشمندی در اختیار مخاطبان این سرویس آن هم با هزینه‌ای بسیار معقول است.

مایکروسافت اما به همین نقطه بسنده نکرده و قصد دارد تا با خرید‌های عظیم خود هر روز این سرویس را قدرتمندتر سازد. تمرکز اصلی این کمپانی قطعا گیم‌پس است و قصد دارد تا آینده جنگ کنسول ها را برای خود سازد.

حقیقت آن است که هر روز قدمی به پایان جنگ کنسول ها نزدیک می‌شویم. روزی فرا خواهد رسید که دیگر نیازی به یک جعبه زیر تلویزیون شما نخواهد بود و فقط با استفاده از یک برنامه قابل نصب روی اکثر پلتفرم‌ها قادر خواهید بود که به سرعت وارد بازی مورد علاقه خود شوید.

البته که این بدان معنا نیست که این روز را به این زودی‌ها خواهیم دید و قطعا تولید و فروش ایکس‌باکس تا مدت‌ها جزو برنامه مایکروسافت خواهد بود. اما بازیکن‌هایی که بیشتر علاقه به تجربه یک بازی خاص هستند و نیازی به هزینه برای کنسول ندارد به سمت استفاده از این سرویس‌ها خواهد رفت و کسانی که به تجربه بازی‌ها مختلف و به صورت جدی‌تری می‌پردازند همچنان به خرید کنسول‌ها ادامه می‌دهند و این فرآیند تا یک یا دو نسل به طول خواهد انجامید.

جنگ کنسول ها

به نظر می‌رسد که دیگر کمپانی‌ها نیز از عرضه یک رقیب برای گیم‌پس ناگزیر هستند چون در غیر این صورت به احتمال زیاد بازی را خواهند باخت. سونی نیز این حقیقت را به خوبی می‌داند و شایعه‌هایی از برنامه‌های او برای رقابت به گوش می‌رسد.

بر اساس شایعات اخیرا منتشر شده، شرکت سونی در تدارک عرضه سرویس گیمینگ اشتراکی خود با نام پلی‌استیشن اسپارتاکوس طی ما‌ه‌های آینده است.

به گفته جف گراب؛ روزنامه‌نگار و کارشناس حوزه صنعت، سونی در تدارک عرضه سرویس پلی‌استیشن اسپارتاکوس در آینده‌ای بسیار نزدیک است. این سرویس همانند پلتفرم Xbox GamePass شرکت مایکروسافت در قالب حق اشتراک ماهیانه به ارائه خدمات خواهد پرداخت.

آقای گراب در برنامه تلویزیونی خود با نام GiantBomb ادعا کرد که در رابطه با سرویس جدید غول ژاپنی به اطلاعات جدیدی دست یافته است؛ جزئیاتی که تاکنون به‌طور رسمی از سوی کمپانی اعلام نشده است.

جنگ کنسول ها

“این سرویس در آینده‌ای بسیار نزدیک و احتمالا تا پایان ماه جاری میلادی عرضه خواهد شد. با این‌حال سرویس جدید لزوما در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد. به باور من این سرویس به احتمال فراوان به‌صورت داخلی عرضه شده و این موضوع به منزله نقطه عطفی برای جایگاه آن خواهد بود.”

بعلاوه این روزنامه‌نگار توضیح می‌دهد که سرویس پلی‌استیشن اسپارتاکوس در قالب 3 نوع اشتراک مختلف تحت عنوان “Essential”،”Extra” و “Premium” راه‌اندازی خواهد شد. تعرفه قیمت‌گذاری این طرح‌ها نیز تا حداکثر 16 دلار به ازای هر ماه خواهد بود.

“طرح‌های اشتراک پلی‌استیشن اسپارتاکوس شامل “Extra”، “Essential” و “Premium” هستند. این طرح‌ها به‌ترتیب با قیمت‌گذاری 10، 13 و 16 دلاری به‌صورت ماهیانه در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.”

این قسمت از مقاله خود بخشی از مقاله‌ای درمورد شوایع مربوط به سرویس اشتراکی سونی بود که می‌توانید مطالعه کنید.

نظر شما چیست؟ آینده دنیای بازی به چه شکل خواهد بود و فرمانروای آن کیست؟ نظرات خود را با ما و دوستانتان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH