خرید ماوس

نکات مهمی که پیش از خرید ماوس باید بدانید

هنگام خرید موس احتمالا با مشخصات و اصطلاحاتی مواجه شدید که معنای دقیق آن‌ها را نمی‌دانستید. در این مقاله شما را با آن‌ها آشنا خواهیم کرد. در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا بخش‌های مختلف یک ماوس را به شما توضیح دهیم و بگوییم هنگام خرید موس باید به چه نکاتی دقت کنید.

ماوس قطعه‌ای است که شما به صورت دائم از آن استفاده خواهید کرد و بیشترین استفاده را با آن خواهید داشت، برای همین خرید یک موس که هم طول عمر بالایی داشته باشد و هم بتواند تجربه خوبی برای شما رقم بزند، اهمیت بالایی دارد. همچنین ماوس قطعه‌ای بسیار مهم برای گیمرها نیز هست.

در بازار، شرکت‌های سازنده بسیار زیادی وجود دارند که هرکدام تعداد بسیار زیادی ماوس مختلف به بازار عرضه می‌کنند. تعداد بالای ماوس‌ها و قیمت بالای خرید یک ماوس گیمینگ باعث شده است تا بسیاری در خرید ماوس برای خود سردرگم بمانند. با ما و راهنمای خرید ماوس همراه باشید.

دقت

حرکت دست شما پیوسته‌ است اما سنسورها و قطعات الکترونیکی به صورت کلی، با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد توانایی درک پیوسته بودن را ندارند و آن را گسسته در نظر می‌گیرند. ماوس‌ها هم از این قضیه مستثنی نیستند و حرکت دست شما را به صورت گسسته ضبط می‌کنند و به دفعات مختلف به سیستم شما گزارش می‌دهند. هرچه این تعداد دفعات در ثانیه بیشتر باشد، حرکت گزارش شده دقیق‌تر و سریع‌تر به سیستم می‌رسد. این مقدار را DPI می‌نامند و با آن میزان دقت ماوس را می‌سنجند.

خرید ماوس

هنگام خرید موس تنها در صورتی که گیمر هستید باید به این بخش دقت کنید و هرچه Dpi بالاتر باشد بهتر است. در غیر این صورت، دقت ماوس تاثیری در تجربه شما نخواهد گذاشت.

اتصالات ماوس

نوع اتصال

ماوس‌ها برای اتصال، در هر دو نوع بی‌سیم و باسیم ساخته می‌شوند که هر کدام مزیت خاص خود را دارند. ماوس‌های بی‌سیم راحتی بیشتری دارند. ماوس‌های باسیم، قطعی و اتصالی نداشته و تاخیر کمتری را نسبت به ماوس‌های بی‌سیم دارند. البته ماوس‌های بی‌سیم زیادی وجود دارند که این مشکلات را نداشته باشند اما قیمت آن‌ها بالاتر است.

البته برخی ماوس‌ها هستند که از هر دو طریق باسیم و بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند.

خرید ماوس

خرید موس‌ بی‌سیم ارزان به دلیل مشکلاتی که گفته شد، توصیه نمی‌شود و از طرفی به دلیل راحتی بالا، بهتر است در رنج‌های بالاتر سراغ ماوس‌های بی‌سیم بروید. با توجه به بودجه خود، بین ماوس‌های باسیم و بی‌سیم گران یکی را انتخاب بکنید.

رابط

هر ماوسی چه باسیم و چه بی‌سیم، از یک رابطی برای ارتباط برقرار کردن با سیستم شما استفاده می‌کند که در ادامه به آنان می‌پردازیم.

بی‌سیم‌ها: از بلوتوث به صورت مستقیم و از دانگل USB برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند که ماوس‌های بلوتوثی به دستگاه‌های بیشتری مثل تلفن‌های همراه متصل می‌شوند اما دانگل‌های USB تجربه روان‌تری را رقم خواهند زد. البته برخی ماوس‌ها از هر دو گزینه استفاده می‌کنند تا مزیت‌های هر دو را به شما ارائه دهند.

خرید ماوس

باسیم‌ها: در حال حاضر ماوس‌ها فقط از کابل USB استفاده می‌کنند که توانسته با حل کردن مشکلات کابل PS2، جایگزین آن شود.

خرید ماوس

هنگام خرید، اگر ماوس باسیم انتخاب کرده‌اید تنها کابل USB گزینه شما خواهد بود و برای ماوس‌های بی‌سیم با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید.

تعداد دکمه‌ها

در چند سال اخیر، برای راحتی بیشتر چند دکمه به سطوح کناری ماوس‌ها اضافه شدند که کاربردهای بسیاری دارند. با استفاده از ویندوز یا نرم‌افزار خود شرکت سازنده ماوس، می‌توانید عملکرد این دکمه‌ها را مشخص کنید.

موس گیمینگ

این دکمه‌ها برای تمامی قشرها مفید است، برای مثال اگر گیمر هستید می‌توانید دکمه خشاب عوض کردن یا نایف را به دکمه‌های بغل ماوس اختصاص دهید تا دسترسی سریع‌تری داشته باشید. اگر فقط قصد وبگردی دارید، می‌توانید از این دکمه‌ها برای Back و Forward استفاده کنید تا به راحتی به صفحه قبلی یا بعدی بروید. اگر تایپیست یا دانشجو هستید می‌توانید ترکیب کنترل‌های Ctrl+C و Ctrl+V را قرار دهید.

هنگام خرید موس پیشنهاد می‌شود حداقل دو دکمه در بخش کناری ماوس قرار داده شده باشد و دکمه‌های بیشتر بسته به نیازهای شما متغیر است.

طراحی

طراحی‌های ماوس‌ها بسیار گسترده است و انواع مختلفی از طراحی‌ها در هر رنج قیمتی موجود است. بعضی از این طراحی‌ها قصد دارند تا هرچه قدر ممکن است ارگونومیک‌تر و راحت‌تر باشند و برخی در تلاش هستند تا برای گیمرها گزینه راحت‌تری باشند.

مخصوص بازی

برخی از ماوس‌ها برای راحتی بیشتر به قدری پیچیده طراحی شده‌اند که فقط برای یک دست چپ یا راست راحت هستند و بر روی مشخصات آن‌ها ثبت می‌شود که برای مثال مخصوص راست‌ دست‌هاست.

همچنین وزن ماوس، تاثیر مهمی بر تجربه شما خواهد گذاشت که حالت ایده‌آل آن یک حالت نیمه‌سینگین است.

هنگام خرید موس دقت کنید تا راست یا چپ دست بودن شما توسط ماوس پشتیبانی می‌شود. طبق سلیقه خودتان دیگر بخش‌های طراحی را بررسی کنید.

نورپردازی RGB

همه‌گیری RGB به ماوس‌ها هم رسید و کمپانی‌های سازنده، در بخش‌های مختلفی از طراحی خود از نورپردازی RGB استفاده می‌کنند تا جلوه زیبا و خاصی را به ماوس خودشان بدهند.

خرید ماوس

 

طول کابل و باتری

در صورتی که قصد دارید از ماوس‌های بی‌سیم استفاده کنید، باتری یکی دیگر از بخش‌هایی است که باید به آن توجه کنید. معمولا ماوس‌ها از باتری‌های قلم یا نیم‌قلمی استفاده می‌کنند اما هستند ماوس‌هایی که باتری داخلی دارند.

هر دو نوع این باتری‌ها بعد از چند ماه شارژشان تمام می‌شود که باتری داخلی با استفاده از کابل مخصوص خود، نیاز به شارژ مجدد و باتری قلمی نیاز به تعویض دارد. در کل باتری‌ها بعد از گذشت چند سال، از عمر شارژدهی آن‌ها کاسته می‌شود و قابل تعمیر نیستند اما در صورتی که باتری قلمی استفاده کنید این مشکل را نخواهید داشت چرا که دائما در حال تعویض هستید.

با باتری

هنگام خرید موس با توجه به این که شارژ ماوس‌ها هر چند ماه تمام می‌شود، بعد از چند سال، در حد چند هفته از عمر آن کم می‌شود که بازهم عمر خوبی خواهد بود و شما را اذیت نخواهد کرد، با این حال بهترین گزینه شما، استفاده از باتری‌های قلمی و شارژی است.

و اگر قصد استفاده از ماوس‌های باسیم را دارید، بهتر است طول کابل آن را نیز چک کنید. چون ممکن است با توجه به میز و محل قرارگیری کیس شما، کابل کوتاه دردسرساز شود.

هنگام خرید، به طول کابل ماوس‌های باسیم دقت کنید.

در این مقاله به نکاتی که قبل از خرید کیبورد باید دقت کنید را توضیح دادیم.

ویژگی‌های عجیبی که هنگام خرید ماوس با آن‌ مواجه خواهید شد:

بسیاری از ماوس‌ها هستند که برخی ویژگی‌های عجیب را ارائه می‌دهند تا بتوانند خود را از دیگر ماوس‌ها متمایز کنند. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

استیک

همواره بین گیمرهای پی‌سی و کنسول دعواست که کنترلر بهتر است یا موس و کیبورد، اما هر دو قبول دارند که ماوس‌ها برای نشانه‌گیری مناسب‌تر اما در بخش حرکت کردن، استیک‌ها گزینه بهتری هستند. برخی از سازنده‌ها از این حرف الهام گرفته‌اند و ماوس‌هایی عرضه کرده‌اند که یک استیک نیز دارند تا مزایای هر مدل بازی کردن را داشته باشند.

مخصوص گیم

البته این استیک را برای استفاده‌های دیگر نیز می‌توانید تنطیم کنید. برای مثال می‌توانید از آن برای اسکرول‌های عمودی و افقی استفاده کنید.

ماژولار بودن

نمی‌توانید بین دکمه‌های کناری مختلف ماوس‌ها یکی را انتخاب کنید؟ چرا باید انتخاب کنید؟ این دو دقیقا سوال‌هایی هستند که ماوس ریزر از شما می‌پرسد. با استفاده از طراحی ماژولار این ماوس، می‌توانید طراحی ماوس را به گونه‌ای که دوست دارید، شخصی‌سازی کنید.

موس گیمینگ

وزن قابل تنظیم

همانطور که گفته شد، وزن خود ماوس تاثیر مهمی روی راحتی و حس خوب استفاده از آن دارد. تعداد کمی از ماوس‌ها هستند که وزنه‌هایی در بخش زیر خود قرار داده‌اند تا بتوانند حس سنگینی را منتقل کنند. نکته مهم آن‌ها این است که می‌توانید هر تعداد که خواستید از این وزنه‌ها بردارید تا وزن ماوس را به وزن مطلوب خود برسانید.

خرید ماوس

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH