هشدار امنیتی: Factory reset کردن دستگاه‌های اندرویدی تمامی اطلاعات شما را پاک نخواهد کرد

reset-android

شاید بسیاری از ما فکر کنیم که در هنگام فروختن گوشی به افراد دیگر با اعمالی مانند factory reset موفق خواهیم شد تا تمامی اطلاعات خود را از روی گوشی پاک کنیم و امنیت داده‌های خود را در بالاترین مرتبه ممکن حفظ نماییم ولی با توجه به آخرین گزارش‌های وارده از طرف متخصصین امنیتی، این اقدام برای دستگاه‌های اندرویدی چندان کاربردی نخواهد بود و Factory reset کردن دستگاه‌های اندرویدی تمامی اطلاعات شما را پاک نخواهد کرد.

جالب اینجاست که در آزمایش انجام شده توسط این متخصصین امنیتی، دستگاه‌های مختلفی که محوریت آن‌ها در دو موضوع مشترک بود مورد بررسی قرار گرفتند؛ که این دو مورد شامل اندرویدی بودن دستگاه و دست‌دوم بودن آن بوده است. در این آزمایش افرادی که توانایی بالایی در بازیافت اطلاعات را داشتند موفق شدند تا اطلاعاتی که را که به‌ظاهر توسط اقدام به Factory reset پاک شده بودند را بازیافت نمایند. البته تمامی اطلاعات موجود بر روی گوشی قابل بازیافت نبودند ولی به‌طور متوسط در هر گوشی تقریبا 20 درصد از تمامی اطلاعات توسط این افراد مجددا استخراج شدند که به مالک اصلی گوشی تعلق داشتند.

هرچند در این آزمایش از گوشی‌های دست‌دوم خریداری شده در وب‌سایت ebay استفاده شده بود ولی امنیت اطلاعات افراد و احترام ویژه به حریم داده‌های خصوصی آن‌ها نیز توسط تیم تحقیقات مورد توجه ویژه قرار داشت و به همین دلیل نیز هیچ‌یک از اطلاعات برداشت شده با بررسی دقیق روبرو نشدند و درنهایت نیز تمامی آن‌ها از روی دستگاه مربوطه پاک شدند.

این آزمایش نشان داد ه که دستگاه‌های ما ازنظر امنیتی تا حد فراوانی با آن چیزی که فکر می‌کنیم متفاوت هستند و حتی پس از اقدامات مهمی مانند Factory reset نیز موفق به پاک کردن کامل اطلاعات نخواهیم شد و باید با دقت بیشتری و با استفاده از ابزارهای مختلف برای پاک کردن این اطلاعات اقدام کنیم که در آینده‌ای نزدیک و در قالب یک مقاله مفصل به معرفی راهکارهایی برای انجام این کار خواهیم پرداخت.

مسئولان شرکت گوگل هنوز درباره این موضوع واکنش خاصی نشان نداده‌اند ولی به‌طور حتم توجه ویژه‌ای به این آزمایش نشان خواهند داد و در نسخه‌های بعدی سیستم‌عامل محبوب خود برای رفع این ایراد پنهان اقدام خواهند نمود زیرا وجود مواردی ازاین‌دست می‌تواند بسیاری از هواداران را از استفاده از این سیستم‌عامل ناامید نموده و درنهایت به از دست دادن مخاطبین این سیستم‌عامل منجر شود. اندروید در آخرین به‌روزرسانی‌های خود تمرکز فراوانی بر روی تغییرات امنیتی داشت است و به نظر می‌رسد پس‌ازاین نیز این رویکرد ادامه داشته باشد.

3 در مورد “هشدار امنیتی: Factory reset کردن دستگاه‌های اندرویدی تمامی اطلاعات شما را پاک نخواهد کرد”

  1. توضیحات مرتبط با پاکسازی گوشی به همراه نرم افزارهای مرتبط رو توی آدرس زیر قرار دادم لطفا مطالعه کنید … اساتید در مورد مطلب منتشر شده در وبلاگ زیر اظهار نظر نمایید.

    توجه : هدف تبلیغات از وبلاگ مربوطه نیست … توجه به این مطلب سبب شد تجربه ای که در این زمینه داشتم رو توی وبلاگی ثبت و منتشر کنم …

    http://www.mngnote.blogfa.com

  2. پاکسازی کامل گوشی(تضمینی) … تست کنید !!!

    1.نصب مجدد سیستم عامل(رام) فعلی + پارتیشن بندی

    2.استفاده از نرم افزارهای زیر (بهترین نرم افزارها)
    الف) iShredder 3 Pro v3.0.5
    ب)Clean Master Pro v5.6.0

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH