ایران، کشور هشتادم دنیا در رده‌بندی جهانی سرعت اینترنت

وب‌سایت Speedtest، یک وب‌سایت خارجی است که به طور مرتب، سرعت اینترنت همراه و ثابت همه کشور‌های دنیا را اندازه‌گیری کرده و کشورها را بر اساس میانگین سرعت اینترنت‌شان رده‌بندی می‌کند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط این وب‌سایت، در ماه فوریه، میانگین سرعت اینترنت همراه در ایران، ۲۲.۴۲ مگابیت بر ثانیه و میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران، ۹.۷۸ مگابیت بر ثانیه بوده است.

بر اساس آمار‌ها، در ماه گذشته، ایران در جدول رده‌بندی سرعت اینترنت همراه، در جایگاه هشتادم جهان قرار گرفت؛ این موضوع در حالی است که ماه پیش از آن، ایران در جایگاه ۷۷ جهان بود و این بدین معنی است که طی یک ماه، جایگاه ایران سه رتبه تنزل پیدا کرده است.

همچنین در بررسی آمار ماه‌های گذشته، مشاهده می‌کنیم که در فاصله ماه‌های دی تا اسفند، ایران توانسته با ثبت سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه، برای مدتی در رده‌بندی جهانی سرعت اینترنت همراه، رتبه هفتادم جهان را کسب کند؛ اما با افت اخیر سرعت اینترنت، جایگاه کشور ما در این جدول ده پله سقوط کرده است.

در زمینه اینترنت ثابت نیز کشور ما با سرعت ۹.۷۸ مگابیت بر ثانیه، در جایگاه ۱۴۵ جهان قرار دارد و نسبت به ماه گذشته، رتبه آن ۴ پله در رده‌بندی جهانی تنزل پیدا کرده است.

به طور کلی، در عرصه اینترنت همراه، کشور ما در میانه جدول قرار دارد و اگر کندی‌ اینترنت در چند وقت اخیر را فاکتور بگیریم، وضعیت آن قابل قبول است؛ اما وضعیت اینترنت ثابت در کشور ما، به هیچ عنوان خوب نیست.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در گفتگوی اخیر خود، علت اصلی کندی اینترنت در کشور ما را عدم توسعه اینترنت ثابت دانست که موجب شده تعداد بسیار زیادی از کاربران، به طور همزمان از اینترنت همراه استفاده کنند و ظرفیت محدود شبکه همراه، پاسخگوی حجم بالای کاربران نباشد.

به هر حال، وزیر ارتباطات، نوید افزایش سرعت اینترنت در سال جدید را به مردم داده و قصد دارد با اجرای تدریجی پروژه راه‌اندازی بیست میلیون پورت فیبر نوری تا پایان سال ۱۴۰۴، وضعیت اینترنت را بهبود بخشد؛ امیدواریم که این اتفاق بیفتد و کیفیت اینترنت ایران ارتقا یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH