فراز و فرودهای بازار تلفن همراه در سال 99؛ چند میلیون گوشی در سال گذشته به فروش رفت؟

سال 99 با وجود افزایش نرخ ارز، افزایش تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا، کمبود ارز برای واردات، افزایش خرید به دلیل برگزاری کلاس‌های آنلاین و تغییرات قوانین در بخش واردات گوشی همراه، سال دشواری برای بازار تلفن همراه کشور بود.

در سال گذشته هم فروشندگان و هم خریداران از شرایط حاکم در بازار رضایت نداشتند، دلیل عمده این نارضایتی افزایش قیمت‌ها بود که موجب سخت شدن خرید برای مردم و دشوار شدن فروش برای فروشندگان شد.

اما به هر شکل سال 99 به اتمام رسید و حالا انجمن وارد کنندگان تلفن همراه و تبلت، آمارهایی از واردات و فروش تلفن همراه در سال گذشته را منتشر کرده است.

واردات بیش از 15 میلیون تلفن همراه

طبق اعلام صفحه انجمن واردکنندگان تلفن همراه در توییتر، در سال گذشته 15 میلیون و 800 هزار تلفن همراه وارد کشور شد که از این تعداد 15 میلیون دستگاه تلفن همراه به فروش رفته است.

همچنین با وجود پیشرفت فناوری و عرضه انواع تلفن‌های همراه هوشمند، تلفن‌های غیرهوشمند هنوز محبوبیت خود را از دست نداده‌اند، طبق آمار از 15 میلیون تلفن همراه به فروش رفته در سال گذشته، 2.5 میلیون گوشی غیرهوشمند بودند.

افزایش اندک واردات نسبت به سال 98

این در حالی است که در سال 98، حدود 15 میلیون و 300 هزار تلفن همراه به صورت رسمی وارد کشور شد که از آن تعداد 14 میلیون گوشی به فروش رفت. البته در اسفند سال 98 به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه شدید، واردات تلفن همراه در کشور تقریبا به صفر رسید و این آمار مربوط به 11 ماه فعالیت گمرک و سامانه رجیستری در سال 98 است.

مشکل اصلی بازار؛ عدم اختصاص ارز برای واردات

به نظر می‌رسد مشکلات متعدد بازار تلفن همراه در سال 99 موجب کاهش واردات و فروش گوشی در طی این سال شد و با رفع این مشکلات، آمار ارائه شده می‌توانست بسیار بالاتر از رقم فعلی باشد.

در تیرماه سال گذشته بود که رئیس کمیسیون مالیاتی و بیمه انجمن وارد کنندگان موبایل با اشاره به مشکلاتی که کمبود ارز برای واردکنندگان تلفن همراه به وجود آورده اعلام کرد: بیش از 70 روز است که اکثر شرکت‌ها هیچ ارزی حتی برای واردات گوشی‌های کمتر از 300 یورو نیز دریافت نکرده‌اند. همین امر موجب شده تا کار واردات این شرکت‌ها مختل شود و با توجه به هزینه‌های بالا، حتی پول حقوق پرسنل از جیب مدیر شرکت پرداخت می‌شود.

واردات گوشی همراه در سال 99

تغییرات پی‌در‌پی قانون رجیستری

همچنین در سال گذشته در چندین مرتبه قانون رجیستری تغییر یافت، به دلیل سواستفاده مسافران از حفره‌های موجود در قانون واردات گوشی مسافری، از آذر 99 خبری مبنی بر ارسال نامه توسط گمرک به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جهت مشکلات جدید به وجود آمده در زمینه رجیستری گوشی‌های مسافری منتشر شد.

در آن خبر ذکر شد که به دلیل مبارزه با قاچاق کالا به اسم گوشی مسافری، طبق قانون جدید تمامی مسافران باید گوشی‌های خود را در فرودگاه رجیستر کنند.

اما تغییر فرایند رجیستری موجب شد تا در فرودگاه‌ها، صف‌های طولانی برای رجیستری تلفن همراه شکل بگیرد و این در حالی بود که نظارت کافی بر این کار وجود نداشت و موارد بهداشتی شامل حفظ فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شد.

به این ترتیب معاون فنی گمرک کشور با ارسال نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خواستار تغییر فرایند رجیستری تلفن همراه شد. پس از این اتفاق روند رجیستری تغییر کرد و رجیستری تلفن همراه از اول دی ماه به صورت غیر حضوری دنبال شد، به این ترتیب تنها وظیفه مسافران در فرودگاه احراز هویت بود و بقیه روند رجیستری به صورت اینترنتی قابل پیگیری بود. البته این فرایند تاکنون تغییر نکرده است.

کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت در زمستان

اما در سال گذشته شاهد کاهش قیمت هم بودیم، در دی ماه بود که مشکل ارز تخصیص داده شده برای شرکت‌های وارد کننده حل شد و شرکت‌ها توانستند چند میلیون تلفن هوشمند وارد بازار کنند، این اتفاق همزمان با کاهش نرخ ارز از 32 هزار تومان به 26 هزار تومان رقم خورد و در نتیجه قیمت تلفن همراه حدود 20 تا 30 درصد کاهش پیدا کرد.

رضا قربانی، رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن وارد کنندگان تلفن همراه و تبلت، در آن زمان اعلام کرد که با تخصیص ارز 26 هزار تومانی برای واردات تلفن همراه، قیمت گوشی به پایین‌ترین حد خود طی 6 ماه اخیر رسیده است. افزایش قیمت گوشی به دلیل عدم تخصیص ارز بود، تا پیش از این گوشی با دلار 32 هزار تومان وارد می‌شد اما از حدود یک ماه پیش، ارز 26 هزار تومانی برای واردات تلفن همراه اختصاص داده شد. در همان زمان برخی اعتراض داشتند که چرا با تخصیص ارز 26 هزار تومانی، تغییری در قیمت گوشی‌ها در بازار ایجاد نشده است، اما حال با ورود گوشی‌های وارداتی با ارز 26 هزار تومان به بازار شاهد کاهش قیمت گوشی‌ها هستیم.

2 در مورد “فراز و فرودهای بازار تلفن همراه در سال 99؛ چند میلیون گوشی در سال گذشته به فروش رفت؟”

  1. جهان ایل بیگ

    طرح ریجستری و عوارضی که روی واردات گوشی گذاشتن بازار گوشی رو داغون کرد و بیشترین ضرر و فشار به مصرف کننده وارد شد هرچند فروشنده ها هم مشکل پیدا کردن قیمتا بالا رفت و فروش کم سود رو کم کرد

  2. چرا ارز واردات گوشی از قیمت دلار داخلی بیشتره؟؟
    سوالیه که جواب نداره یعنی داره ولی هیچکس نمیتونه جوابشو بده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH