آی‌فون 14 اپل مجهز ورژن ارتقایافته تراشه A15 خواهد بود

مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل با انتشار گزارشی طی هفته گذشته اعلام کرد که کمپانی آمریکایی احتمالا از به‌کارگیری تراشه A16 Bionic در تمامی مدل‌های سری آی‌فون 14 طی سال جاری خودداری خواهد کرد. در واقع تنها مدل‌های آی‌فون 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس از تراشه A16 Bionic و نمایشگر جدید با حفره دوگانه بهره‌مند خواهند شد؛ در حالی‌که مدل‌های آی‌فون 14 و آی‌فون 14 مکس احتمالا به تراشه‌ای بسیار مشابه با نمونه به‌کارگیری شده در مدل کنونی آی‌فون 13 بسنده خواهند کرد.

شرکت اپل به منظور جلوگیری از ایجاد موج انتقادات بایستی در تراشه 5 نانومتری A15 خود تغییراتی را اعمال نموده و نهایتا آن‌را با نام A16 روانه بازار کند. این در حالیست که تراشه مورد استفاده برای مدل‌های پرو، A16 Pro نامگذاری خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود که تراشه جدید A16 در مقایسه با مدل نسل فعلی شاهد پیشرفتی انقلابی نباشد.

بر اساس گزارشات، بروز مشکلات تولید برای تراشه نسل بعدی اپل موجب شده تا غول کوپرتینویی از به‌کارگیری تراشه 4 نانومتری A16 Pro در گوشی‌های آی‌فون 14 و آی‌فون 14 مکس صرفنظر نماید. با این‌حال مشکلات تولید صرفا به تراشه جدید سری A محدود نمی‌شود؛ چرا که ظاهرا تراشه آینده Apple M2 ویژه مک‌بوک ایر 2022 نیز با برخی مشکلات تولید مواجه شده است.

آی‌فون 14 از نسخه اصلاح شده تراشه A15 موجود در سری آی‌فون 13 بهره خواهد برد

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که این نخستین بار نیست که اپل در یک نسل از اسمارت‌فون‌های خود از 2 تراشه متفاوت استفاده می‌کند. آخرین بار کمپانی برای سری آی‌فون 5 خود از استراتژی مشابهی استفاده کرد. در آن مقطع زمانی، گوشی آی‌فون 5S با تراشه جدید A7 روانه بازار شد؛ در حالی‌که مدل ارزان‌قیمت‌تر آی‌فون 5C از تراشه A6 بهره‌برداری کرد.

همچنین بایستی به‌خاطر داشت که اگرچه مدل‌های نسل فعلی آی‌فون از تراشه A15 استفاده می‌کنند؛ اما مشخصات فنی این تراشه در مدل‌های مختلف کاملا یکسان نیست. تراشه A15 موجود در آی‌فون‌ 13 پرو در مقایسه با نمونه به‌کارگیری شده در آی‌فون 13 از هسته‌های گرافیکی بیش‌تر و 2 گیگابایت حافظه رم بالاتر برخوردار است. با این‌حال اختلاف عملکرد در نسل آینده آی‌فون احتمالا برخلاف سری آی‌فون‌ 13 کاملا قابل‌توجه خواهد بود. در نهایت بایستی خاطرنشان کرد که سری آی‌فون 14 طی سال جاری شاهد افزایش قیمت خواهد بود؛ پدیده‌ای که از عدم عرضه آی‌فون 14 مینی ناشی می‌شود.

مدل کلاسیک آی‌فون 14 احتمالا کماکان با قیمت‌گذاری پایه 799 دلاری عرضه خواهد شد؛ اما مدل جدید مکس احتمالا 100 دلار گران‌تر قیمت‌گذاری شده و با برچسب قیمتی 899 دلاری در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. اخیرا برخی منابع خبری آنلاین، رندرهای CAD مربوط به آی‌فون 14 پرو را منتشر کرده‌اند. بر اساس پیش‌بینی‌ها این هندست در کنار سایر مدل‌های سری آی‌فون 14 در 6 ماهه دوم سال جاری میلادی به‌طور رسمی معرفی خواهد شد.

نمایشگر آی‌فون‌ 14 پرو در عوض استفاده از یک ناچ عریض مجهز به 2 حفره (یکی از نوع دایروی و دیگری از نوع بیضی‌شکل) در قسمت فوقانی خواهد بود. این حفره‌ها از دوربین جلویی و سنسورهای سیستم فیس آی‌دی میزبانی خواهند کرد. نرخ نوسازی نمایشگر این هندست نیز برابر با 120 هرتز خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH