ایلان ماسک به بزرگ‌ترین سهام‌دار توئیتر تبدیل شد

نام ایلان ماسک معمولا با تونی استارک؛ شخصیت میلیاردر و بشردوست در مجموعه سینمایی Marvel و بازیگر نقش مرد آهنی گره خورده است. آقای ماسک اگرچه فاقد لباس آهنی برای پرواز به نقاط مختلف است؛ اما بی‌تردید از پشتوانه مالی قدرتمندی برخوردار بوده و یک رویاپرداز واقعی در عصر کنونی دنیای فناوری محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت‌های تسلا و SpaceX اکنون به یکباره به یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران توئیتر تبدیل شده است. ایلان ماسک دقیقا پس از طرح یک پرسش اساسی در رابطه با تعهد پلتفرم رسانه اجتماعی به آزادی بیان و متمم اول قانون اساسی آمریکا تصمیم گرفت تا 9 درصد از سهام توئیتر را خریداری نماید. انجام این خرید موجب شد تا ایلان ماسک به بزرگ‌ترین سهام‌دار توئیتر تبدیل شود.

بر اساس قیمت نهایی سهام توئیتر در روز جمعه، ارزش 73.5 میلیون سهم خریداری شده توسط آقای ماسک معادل با 3 میلیارد دلار است. دقیقا پس از اعلام این خبر، ارزش سهام توئیتر با رشد 20 درصدی مواجه شد. با این‌حال برنامه اصلی ایلان ماسک از انجام این خرید واقعا روشن نیست. به هرحال وی یک شخصیت مهم در توئیتر به‌شمار می‌رود. در حال حاضر ایلان ماسک دارای بیش از 80 میلیون فالوور در توئیتر بوده و فعالیت وی در این رسانه اجتماعی بسیار پررنگ است. وی پیش‌تر مفهوم آزادی بیان در توئیتر و نحوه قیمت‌گذاری آزادی کاربران در این رسانه اجتماعی را زیر سوال برده است.

اکنون ایلان ماسک بزرگ‌ترین سهام‌دار توئیتر محسوب می‌شود؛ اگرچه اهداف وی از خریداری سهام این رسانه اجتماعی هنوز به‌طور دقیق روشن نیست

بر اساس اسناد مربوط به بورس و اوراق بهادار در روز دوشنبه، ایلان ماسک سهام جدید خود را در روز 14 مارس (23 اسفند ماه سال گذشته) خریداری نموده است. وی از این اقدام تحت‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت یاد کرده و اکنون به‌نظر می‌رسد که وی در صدد به حداقل رساندن میزان خرید و فروش سهام خود است. بنابراین به وضوح می‌توان ملاحظه کرد که ایلان ماسک پیش از سخنرانی عمومی خود در رابطه با متمم اول قانون اساسی آمریکا و توئیتر اقدام به خریداری سهام این رسانه اجتماعی نموده است. موضوع جالب توجه اینکه وی حتی پیش‌تر فرضیه ایجاد یک شبکه اجتماعی رقیب را نیز مطرح کرده بود. اکنون آینده وی در این بخش از بازار کماکان با ابهامات بزرگی مواجه است.

به گفته آنجلو زینو؛ تحلیل‌گر موسسه CFRA، اگرچه ایلان ماسک با خریداری سهام توئیتر اهداف اسرارآمیزی را دنبال می‌کند؛ اما کماکان به‌نظر می‌رسد که وی یک هدف اکتسابی را در ذهن می‌پروراند. به هرحال سهام وی از اوایل سال 2021 به بعد همواره رو به کاهش بوده است. توئیتر طی مدت چند سال گذشته نتوانسته از پلتفرم خود به اندازه کافی درآمدزایی کند. کناره‌گیری جک دورسی از سمت مدیرعاملی توئیتر در ماه نوامبر سال گذشته سندی روشن از عملکرد ناپایدار این پلتفرم است.

آنجلو زینو که اخبار مربوط به توئیتر و رسانه‌های اجتماعی را پوشش‌ می‌دهد؛ ضمن یادداشتی خاطرنشان می‌کند: “سرمایه‌گذاری اخیر ایلان ماسک در واقع درصد بسیار کمی از دارایی‌های وی را شامل می‌شود و در این میان از فرضیه خرید محض و همه‌جانبه نیز نبایستی غافل شد.”

افزایش بیش از 25 درصدی قیمت سهام توئیتر در روز دوشنبه هفته جاری به وضوح نشان‌دهنده میزان اهمیت این خرید جدید است. بدین‌ترتیب قیمت سهام توئیتر در روز دوشنبه نسبت به روز 14 مارس (که ایلان ماسک سهام خود را در همین تاریخ خریداری نموده است) حدودا 50 درصد افزایش یافته است. برای درک هرچه بهتر موضوع جالب است بدانید که اکنون تعداد سهام تحت مالکیت آقای ماسک در توئیتر 4 برابر بیش‌تر از سهام جک دورسی در این شرکت است. جک دورسی یکی از بنیان‌گذاران توئیتر بود و پیش از ورود ایلان ماسک به میدان، بزرگ‌ترین فرد سهام‌دار در این شرکت به‌شمار می‌رفت.

اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که خریداری سهام توئیتر توسط مرد آهنی واقعی چه پیامدهایی را برای این پیام‌رسان به‌دنبال خواهد داشت. وی همچنان به تلاش‌های خود در حوزه فناوری ادامه داده و علاقه‌مندان را به استفاده از فناوری‌های انقلابی جدید فرا می‌خواند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH