اپل از iOS 16 با لاک‌ اسکرین بازطراحی شده رسما رونمایی کرد

شرکت اپل دیشب و ضمن برگزاری کنفرانس سالیانه توسعه‌دهندگان خود از ورژن جدید سیستم‌عامل موبایلی iOS رونمایی کرد. اعلام کلیه جزئیات مربوط به آپدیت جدید iOS توسط کریگ فدریگی و تیم وی بیش از 40 دقیقه زمان برد.

لاک اسکرین جدید بزرگ‌ترین قابلیت iOS 16 محسوب می‌شود و اپل از آن تحت عنوان بزرگ‌ترین به‌روزرسانی تاریخ یاد می‌کند. اکنون کاربران هنگام انتخاب یک عکس، والپیپر ثابت یا هر یک از والپیپرهای زنده جدید برای لاک اسکرین قادر به اعمال تنظیمات سفارشی در خصوص نحوه نمایش زمان و تاریخ هستند. بدین‌ترتیب هر یک از عناصر با استفاده از فونت‌ها، رنگ‌ها، سایه‌های رنگی و افزودن ویجت‌ها به شکلی عمیق قابل سفارشی‌سازی هستند.

اکنون ویجت‌های نمایش داده شده در قسمت پایین تاریخ و زمان قابل سفارشی‌سازی هستند. همچنین اکنون اعلان‌های نمایش داده شده در لاک اسکرین دارای طراحی گسسته‌تر بوده و قسمت تحتانی صفحه را اشغال می‌کنند. بنابراین مانع از نمایش تصویر انتخاب شده به‌عنوان پس‌زمینه نمی‌شوند. همچنین کاربران به قابلیت Photo Shuffle نیز دسترسی دارند (این مشخصه تصاویر پیش‌تر انتخاب شده توسط کاربر را به هم می‌ریزد). بعلاوه کاربران در صورت تمایل می‌توانند تصاویر جدیدی را برای لاک اسکرین انتخاب نمایند.

مشخصه Live Activity API امکان نمایش اعلان‌ها به‌صورت فشرده‌تر و با قابلیت به‌روزرسانی همزمان را فراهم می‌کند. به منظور دستیابی به درکی بهتر از این موضوع می‌توانید تابلوی امتیازات یک بازی ورزشی یا ردیاب تحویل غذا را در ذهن مجسم نمایید.

اپل پیرامون عرضه قابلیت نمایشگر همیشه روشن هیچ توضیحی ارائه نداده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد که کمپانی از عرضه این ویژگی صرفنظر نموده یا نهایتا دسترسی به آن صرفا برای کاربران سری آی‌فون 14 پرو مقدور خواهد بود.

پروفایل‌های متمرکز iOS اکنون به فضای لاک اسکرین تعمیم پیدا کرده‌اند. بدین‌ترتیب کاربران می‌توانند فوکوس مورد نظر خود را مستقیما از محیط لاک اسکرین انتخاب نموده و برنامه‌های نمایش‌دهنده اعلان‌ها و ظاهر رابط کاربری را تغییر دهند. همچنین کاربران با عبور از لاک اسکرین نیز کماکان از همان میزان تمرکز روی هوم اسکرین بهره‌مند خواهند شد.

 

فعالیت‌های زنده (Live Activities)

اپلیکیشن‌ Messages در iOS 16 سه به‌روزرسانی بزرگ را دریافت نموده است. اکنون کاربران قادر به ویرایش پیام، لغو ارسال آن (اپل از این مشخصه تحت عنوان Undo Send یاد می‌کند) و علامت‌گذاری گفتگوها تحت عنوان خوانده نشده (unread) هستند. قابلیت دیکته که نیازمند فرصتی چند دقیقه‌ای بود؛ اکنون عملکرد بسیار بهتری داشته و به‌طور کامل روی دستگاه بومی‌سازی شده است (نیازی به اتصال داده ندارد). همچنین کاربران به شکلی روان می‌توانند میان حالت دیکته و تایپ کردن با صفحه‌کلید جابه‌جا شوند. همچنین از قابلیت‌های تشخیص خودکار ایموجی، نقطه‌گذاری خودکار و دستیار صوتی سیری نیز به‌طور کامل پشتیبانی می‌شود.

پروفایل‌های Focus

Live Text؛ مشخصه‌ای که امکان کپی‌برداری متون از تصاویر را فراهم می‌کند؛ اکنون برای ویدیوها نیز قابل استفاده است. مشخصه بعدی کیف پول اپل (Apple Wallet) نام دارد. در سیستم‌عامل iOS 16 اپلیکیشن‌ها به منظور اعتبارسنجی کاربر می‌توانند به کیف پول وی دسترسی داشته باشند. همچنین کاربران می‌توانند صرفا اطلاعات مورد نیاز (فقط سن خود و نه تاریخ تولد) را به اشتراک بگذارند. همچنین اشتراک‌گذاری کلیدهای مجازی از کیف پول به اپلیکیشن Messages یا برخی برنامه‌های متفرقه نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

لغو ارسال یا ویرایش یک پیام

مشخصه Apple Pay Later امکان تقسیط مبلغ خرید به 4 قسط مساوی برای مدت حداکثر 6 هفته را فراهم می‌کند. همچنین مشخصه Apple Pay Order Tracking رسیدهای دقیق پرداخت را در کیف پول ذخیره نموده و اطلاعات مربوط به ردیابی سفارش را نمایش می‌دهد. با وجود قابلیت iCloud Shared Photo Library کاربران می‌توانند یک کتابخانه آی‌کلاد مجزا را برای حداکثر 6 نفر ایجاد نموده و عکس‌ها را از کتابخانه‌های آنها اضافه کنند. همچنین اشتراک‌گذاری تصاویر بر اساس تاریخ شروع یا افراد حاضر در عکس‌ها نیز امکان‌پذیر است.

به‌روزرسانی Apple Wallet

اپلیکیشن اپل مپس نیز ارتقاء یافته و اکنون 11 کشور جدید از جمله فرانسه، سوئیس و نیوزیلند را تحت پوشش قرار داده است. همچنین اکنون اپلیکیشن مپس از قابلیت مسیریابی چندمرحله‌ای رونمایی کرده است. این مشخصه به کاربران امکان می‌دهد تا در طول سفر خود 15 نقطه توقف را تعیین نمایند. مشخصه City experiences نسخه‌ای سه‌بعدی از شهر لاس‌وگاس و همچنین 6 شهر دیگر از جمله میامی، شیکاگو و سیدنی را نمایش می‌دهد. اسکن‌های سه‌بعدی، اطلاعات ارتفاع و ناوبری سامانه‌های حمل و نقل سایر امکانات جدید اپل مپس به‌شمار می‌روند.

کتابخانه تصاویر اشتراک‌گذاری شده

همچنین اپل نسل جدید مشخصه CarPlay را به معرض نمایش گذاشت. این قابلیت در پایان سال آینده به خودروها راه خواهد یافت. اکنون CarPlay به‌طور کامل بازطراحی شده و روی کلیه نمایشگرهای موجود در خودرو از جمله نمایشگر راننده کار می‌کند. این مشخصه قادر است اطلاعاتی نظیر سرعت، دور موتور در دقیقه، میزان مصرف سوخت و سطوح دما که مستقیما توسط کامپیوتر خودرو گزارش می‌شوند را نمایش دهد. همچنین امکان سفارشی‌سازی کامل محتوا روی تمامی نمایشگرها فراهم خواهد بود.

افزودن نقاط توقف به اپل مپس

نسخه پیش‌نمایشی توسعه‌دهندگان iOS از روز گذشته در دسترس اعضای برنامه توسعه‌دهندگان کمپانی قرار گرفته است. نسخه بتای عمومی نیز طی ماه آینده در دسترس کاربران iOS قرار می‌گیرد. نسخه نهایی iOS 16 نیز دقیقا پس از معرفی سری آی‌فون 14 در ماه سپتامبر منتشر خواهد شد.

2 در مورد “اپل از iOS 16 با لاک‌ اسکرین بازطراحی شده رسما رونمایی کرد”

  1. واااااییییی عالییییی عالی ممنون دمتون گرم
    این آپدیت خیلی خیلی من رو ذوق زده کرد
    با اینکه همیشه اندروید استفاده کردم دیگه الان مطمین شدم حتما حتما اپل رو خواهم خرید
    این ios به اپل سال چند به بعد می خوره و باهاش منطبقه؟
    خواهشن جواب بدید
    واقعا شیک و بی نظیره
    بازم ممنون ❤️?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH