اطمینان از اصل بودن ویندوز 11 10 8 7

آموزش تشخیص ویندوز اورجینال از ویندوز کرکی یا تقلبی

آیا تا به حال چک کرده‌اید که ویندوزی که از آن استفاده می‌کنید اصل است یا خیر؟ اگر ویندوز خود را از جایی تهیه کرده‌اید، نصب آن را به مغازه‌ای سپرده‌اید و برای لایسنس نسخه اصل آن مبلغی پرداخت کرده‌اید، قطعاً باید صحت فعال‌سازی قانونی آن را چک کنید. اما چطور می‌توان اورجینال بودن ویندوز را تشخیص داد؟

امروزه روش‌های مختلف فعال‌سازی تقلبی ویندوز مثل کرک کردن یا به اصطلاح pirate کردن باعث شده‌اند تا تشخیص اورجینال یا تقلبی بودن مقداری سخت شده است. با آی‌تی‌رسان در این مقاله همراه باشید تا روش‌های مختلف تشخیص اصل بودن ویندوز را مرور کنیم. مقاله کرک چیست و چگونگی کارکرد و انواع آن‌ها را نیز مطالعه کنید.

ویندوز اورجینال یا کرکی چه فرقی با هم دارند؟

اگر با دنیای کامپیوتر آشنایی دارید، حتماً اطلاع دارید که نرم‌افزارها و سیستم‌‌عامل‌ها «کرک» می‌شوند. این یعنی توسط گروه یا فردی هک می‌شوند و در قسمت فعال‌سازی آن‌ها یک حفره امنیتی ایجاد می‌شود که شما می‌توانید با استفاده از کرک، برنامه یا ویندوز موردنظر را به نوعی فریب دهید که تشخیص ندهد لایسنس اصل دارید یا خیر تا امکانات برنامه برای شما باز شود.

اگر قصد نصب ویندوز 10 دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما در رابطه با بررسی بهترین نسخه ویندوز 10 و امکانات مختلف آن‌ها را بخوانید.

نسخه‌های کرک‌شده یا pirate شده، عمدتاً رایگان هستند و این دلیل آن است که کاربران زیادی به سمت آن‌ها می‌روند. اما طبیعتاً آن‌ها غیراصل هستند و امنیت آن‌ها را نمی‌توان تضمین کرد. یعنی ممکن است ویندوز تقلبی شما توسط گروهی که کرک شده، شامل بدافزار یا ویروس باشد. طبیعتاً ویندوز اورجینال با تمام سرویس‌های مایکروسافت سازگارتر است و شما از انواع و اقسام این سرویس‌ها می‌توانید بدون مشکل استفاده کنید. علاوه بر آن، ویندوز اصل بهینه‌تر و کم‌تر دچار باگ یا کندی می‌شود.

درکل می‌توان گفت تجربه شما از ویندوز اورجینال طبیعتاً بهتر و امن‌تر خواهد بود. اما متاسفانه ما به دلیل هزینه‌های زیاد لایسنس قانونی ویندوز مثل تمام برنامه‌های دیگر، به استفاده از نسخه‌های کرکی رو می‌آوریم. اگر هم هزینه لاینس پرداخت کنیم، بازهم نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آیا جایی که ویندوزمان را نصب کرده است، واقعاً از لایسنس قانونی استفاده کرده است یا کرک!

آیا راه مطمئنی وجود دارد؟

متاسفانه پاسخ منفی است! تشخیص ویندوز اصل از تقلبی امروزه از همیشه سخت‌تر شده است و هیچ روشی نمی‌تواند تضمین ۱۰۰٪ نتیجه درست را داشته باشد. به گونه‌‌ای که حتی روش تشخیص ویندوز اورجینال در سایت مایکروسافت هم برای سرویس‌های کرک‌کننده حرفه‌ای کار نمی‌کند. درواقع این روش فقط به شما می‌گوید که آیا ویندوز شما فعال شده است، یا خیر. که ممکن است ویندوز شما از طریق کرک فعال شده باشد.

یعنی اگر شما با ویندوز تقلبی هم به مسیر Settings  > System* > Activation  برای تشخیص فعال بودن ویندوز خود بروید، با پیامی که نشان از فعال بودن ویندوز شما دارد مواجه خواهید شد، ولی این به معنی اصل بودن آن نیست! چون ویندوز شما در هر صورت توسط کرک فعال شده است.

*این مسیر در ویندوز 10 به این صورت است: Settings  > Update & Security Activation 

پس ما روش‌های دیگری که بهتر کار خواهند کرد به شما معرفی می‌کنیم.

اگر می‌خواهید با نحوه فعال‌سازی ویندوز 10 آشنا شوید، آموزش اکتیو کردن ویندوز 10 را بخوانید.

تشخیص اصل بودن ویندوز با استفاده از CMD

با این روش می‌توانید اورجینال بودن ویندوز خود را با استفاده از CMD بررسی کنید:

باز کردن CMD و slmgr /xpr

 

  • در قسمت سرچ ویندوز «cmd» را تایپ کنید و Command Prompt را باز کنید. یا ابتدا پنجره Run را با ترکیب کلیدهای Windows + R باز کنید و در آن «cmd» را تایپ و اجرا کنید.
  • حالا مطابق تصویر در CMD دستور «slmgr /xpr» را تایپ کنید و Enter بزنید.
  • پیامی به شما نمایش داده می‌شود. اگر نوشته «The machine is permanently activated» را می‌بینید، یعنی ویندوز شما اورجینال است. اگر به جای آن تاریخ انقضایی نوشته شده است، یعنی ویندوز شما اصل نیست.

این روش در ویندوزهای 7، 8، 10 و 11 کار خواهد کرد. البته گزارش‌هایی از کاربران نشان می‌دهد که این روش، با خطاهایی همراه می‌شود. پس بهتر است روش بعدی هم امتحان کنید. هرچند شیوه بعدی هم خالی از ایراد نیست و ممکن است ویندوز کرکی را اوجینال تشخیص دهد.

شناسایی ویندوز کرکی با استفاده از SppDiagReport

این روش مقداری طولانی‌تر ولی همچنان ساده است. در این قسمت سعی می‌کنیم با گزارش لایسنیس از ویندوز، اورجینال بودن آن را تشخیص دهیم.

تشیخص سلامت لایسنس ویندوز

  • همانند مرحله اول روش قبلی CMD را باز کنید.
  • عبارت «Licensingdiag.exe» تایپ کنید و Enter بزنید.
  • چند لحظه صبر کنید تا با عبارت بالا و پیغام ساخت یک فایل «cab.» جدید را دریافت کنید.

تشخیص لایسنس ویندوز ۲

  • سپس پوشه‌ای که فایل cab در آن ساخته شده خودکار باز خواهد شد.
  • در این فایل فشرده، به پوشه «SPP» بروید.
  • فایل «SppDiagReport.xml» را باز کنید.

تشخیص ویندوز کرکی از ویندوز اصل

  • در متن باز شده به دنبال قسمت «<LocalGenuineState>» بگردید. اگر روبه‌روی آن عبارت «SL_GEN_STATE_IS_GENUINE» را مشاهده نکردید، ویندوز شما اصل نیست.
  • اگر عبارت «SL_GEN_STATE_IS_GENUINE» نوشته شده بود هم به معنای تضمین اورجینال بودن ویندوز شما نیست. به قسمت «<GraceTimeMinutes>» هم نگاه کنید. اگر عدد میانی 0 نبود (همانند عکس)، یعنی ویندوز شما اصل نیست و کرک‌ شده است، مگر آن‌که لایسنس مدت‌دار از طرف محل کار خود دریافت کرده باشید.
  • اگر این عدد 0 باشد، احتمالاً ویندوز شما اورجینال است یا به طور خیلی خوب و غیرقابل تشخیصی کرک شده است!

همان‌طور که گفتیم، هیچ روشی نیست که ۱۰۰٪ ویندوز کرکی را شناسایی کند. اگر آموزشی هم چنین ادعایی دارد، در اشتباه است. ما این روش‌ها را روی سیستم‌های متعددی امتحان کرده‌ایم و شخصاً به موارد دارای خطایی برخورده‌ایم. متاسفانه اگر هر دو روش ویندوز شما را اورجینال شناسایی کنند هم نمی‌توانید مطمئن شوید. این یعنی یا ویندوز شما اصل است، یا توسط گروه ماهری کرک شده است! اما اگر یکی از این روش‌ها در تشخیص ویندوز اورجینال شما ناموفق بود و آن را غیر اصل شناسایی کرد، قطعاً ویندوز شما اصل نیست.

5 در مورد “آموزش تشخیص ویندوز اورجینال از ویندوز کرکی یا تقلبی”

  1. سلام من ویندوزم اورجینال نیس مشکلی براش پیش میاد یا نه ولی قبل از این که ویندوز 8.1 نصب کنم ویندوز 7 اورجینال بود خیلی هم لگ داشت میخواستم بدونم الان که ویندوز 8.1 رو نسخه pro دانلود کردم خیلی خیلییی خوب کار میکنه اما اورجینال نیس آیا مشکلی یا خرابی برای کامپیوتر به وجود میاد ممنون میشم جواب بدین.

    1. سعید صانعی

      سلام، خیر مشکلی پیش نمیاد
      تقریبا 99 درصد ایرانی‌ها در منزل و محل کار با ویندوز غیر اورجینال کار می‌کنند و مشکلی هم ندارند

  2. سلام و عرض ادب خدمت شما ، من دیروز ویندوز ۱۱ را نصب کردم و بدون اینکه از برنامه کرک ویندوز استفاده کنم رفتم به قسمت activation و دیدم که نوشته اکتیو شده این یعنی اینکه اورجینال است ویندوز یا نه؟ در ضمن من هنگام خرید لپتاپ ویندوز اورجینال نصب شده بود بعد کردمش ۱۰ و الآن به ۱۱ برگشتم. ممنون میشم پاسخ دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH