برندهای چینی کنترل 90 درصد از بازار اسمارت‌فون روسیه را در دست دارند

روسیه؛ بزرگ‌ترین کشور جهان به‌دلیل خروج برخی برندهای غربی نظیر اپل، سامسونگ، DJI و اریکسون شاهد تحولات عمده‌ای در بازار اسمارت‌فون، تبلت، لپ‌تاپ و لوازم خانگی خود بوده است. در نتیجه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که برندهای چینی به‌زودی 90 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته شده در بازار روسیه را به خود اختصاص خواهند داد.

با توجه به تداوم نبرد میان روسیه و اوکراین، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا ناچارا تدابیر محدودکننده مختلفی را علیه روسیه اعمال نموده‌اند. این پدیده چشم‌انداز اسمارت‌فون و فناوری در این کشور را دستخوش تغییر کرده است. با توجه به اینکه 7 برند پرفروش بازار روسیه در 6 ماهه نخست سال 20 22 همگی چینی بوده‌اند؛ بنابراین می‌توان استدلال کرد که بازار اسمارت‌فون جزو پویاترین بازارها بوده است. این برندهای هفت‌گانه شامل ریلمی، ویوو، شیائومی، تکنو، Infinix، ITel و نوکیا هستند.

بر اساس اعلام یک رسانه خبری روسی با نام Kommersant، یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کننده حوزه IT در روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع با نام Marvel Distribution ادعا کرده که فروش دستگاه‌های تولیدی برندهای تکنو، Infinix، ریلمی و شیائومی طی 6 ماهه نخست سال 2022 نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از 100 درصد افزایش یافته است.

شایان به ذکر است که در 6 ماهه نخست سال 2021، ریلمی موفق به فروش تنها 498 هزار دستگاه اسمارت‌فون در بازار روسیه شد؛ در حالی‌که طی 6 ماهه نخست سال 2022 این رقم به بیش از 1.1 میلیون دستگاه رسیده است. فروش برندهایی نظیر پوکو و نوکیا در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد قابل‌توجهی داشته و به‌ترتیب 16 و 40 درصد افزایش یافته است. این در حالیست که سهم برندهای اپل و سامسونگ از بازار روسیه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به‌ترتیب 14 و 15 درصد کاهش یافته است.

فروشگاه شیائومی در شهر مورمانسک روسیه 

طی چند ماه گذشته فروش برندهایی نظیر Tecno بیش از 20 برابر افزایش یافته است. شرکت Digma Electronics نیز طی همین دوره شاهد رشد مثبت 8 برابری بوده است. بر اساس اعلام موسسه Yandex Market، سهم برندهای چینی فعال در حوزه IT طی 3 ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 2 برابر شده است.

برخی کارشناسان معتقدند که بازار روسیه احتمالا از برندهایی نظیر Kimtigo، Akimojeba، Domfy و Chuwi میزبانی خواهد کرد. بر اساس اعلام موسسه M.Video-Eldorado؛ بزرگ‌ترین زنجیره خرده فروشی تجهیزات الکترونیکی مصرفی در روسیه با توجه به تغییرات اعمال شده در شرایط بازار، مشنریان به سوی برندهای جدید و بی‌نام و نشان گرایش بیش‌تری پیدا کرده‌اند. این محصولات عمدتا توسط شرکت‌های روسی، چینی و ترک تولید می‌شوند.

رشد فروش اسمارت‌فون‌های چینی

در کنار کمبود محصولات آماده در بازار، معضل کمبود قطعات یدکی نیز یکی دیگر از چالش‌های موجود به‌شمار می‌رود. در نتیجه رییس‌جمهور فدراسیون روسیه با امضای قانونی در روز 28 ژوئن (7 تیر ماه) واردات موازی در این کشور را قانونی اعلام کرد. قانون واردات موازی به تجار امکان می‌دهد تا بدون دریافت مجوز رسمی یک برند، محصولات تولیدی آن‌را به کشور وارد نمایند.

وزارت صنعت و تجارت روسیه در روز 6 مه (16 اردیبهشت ماه) فهرستی از کالاهای مجاز را منتشر کرد. این فهرست شامل اسمارت‌فون‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی از برندهایی نظیر اپل، ایسوس، اچ‌پی، GoPro، سامسونگ ، Dell، ال‌جی و توشیبا، لوازم خانگی از برندهای الکترولوکس، دایسون و فیلیپس و سایر آیتم‌ها است. شایان به ذکر است که اکنون تحویل گوشی‌های هوشمند تحت رویکرد واردات موازی آغاز شده است.

1 در مورد “برندهای چینی کنترل 90 درصد از بازار اسمارت‌فون روسیه را در دست دارند”

  1. …..برندهای چینی کل جهان را در دست دارد…. والا اشتباه میگم بگید اشتباه میگم
    چیزی نیست بخری چینی نباشه
    البته الان توو ایران یچی چینی پیدا کنی باید کلاتو بندازی هوا ههههه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH