عوامل تاثیرگذار در قیمت سامانه AVL کدامند؟

با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن بسیاری از نرم‌افزارهای پیشرفته، ارگان‌های بسیاری هستند که روش کار سیستمی و به‌روز را به روش سنتی ترجیح می‌دهند. در خصوص اداره امور حمل‌ونقل سازمان سامانه AVL یا همان مدیریت ناوگان است که این روزها با تکنولوژی و سیستمی که دارد توانسته به منظم شدن اداره امور حمل‌ونقل سازمان کمک کند.

تمامی سازمان‌هایی که برای فعالیت به وسایل نقلیه‌ تجاری نیاز دارند به نوعی نیازمند مدیریت ناوگان هستند. هدف از مدیریت ناوگان نظارت بر عملکرد ناوگان و نگهداری و تعمیر خودروهای ناوگان به منظور افزایش بهره‌وری و نظم بخشیدن به امور حمل‌ونقل است.

به‌طور کلی سامانه مدیریت ناوگان ابزاری بهینه جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری استفاده از ناوگان در سازمان‌ها می‌باشد. خرید نرم‌افزار مدیریت ناوگان امکان بهبود رفتار راننده، افزایش راندمان و بهره‌وری استفاده از ناوگان، مدیریت بهتر ماموریت‌ها و عملیات تعریف شده و افزایش امنیت ناوگان با جلوگیری از سرقت آن‌ها را در اختیار کسب‌وکارها و شرکت‌ها قرار می‌دهد.

در این گزارش با کارشناسان ما در گروه کاوشکام آسیا همراه باشید تا شما عزیزان را با عوامل تاثیرگذار در قیمت سامانه AVL بیشتر آشنا کنیم.

سامانه AVL چیست

مختصری درباره سیستم‌های مدیریت ناوگان حمل و نقل و کاربرد آن‌ها

مدیریت ناوگان مجموعه‌ای از فرآیندها است که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تمام اطلاعات مرتبط با وسایل‌ نقلیه و سایر دارایی‌های خود را از زمان کسب تا پایان عمر مشاهده و مدیریت کنند. مدیریت ناوگان حمل‌ونقل از ده سال گذشته تاکنون کاملاً متحول شده است زیرا کسب‌وکارها دریافته‌اند که یک ناوگان کارآمد می‌تواند بر عملیات تجاری و بازدهی آن تاثیر بسیاری داشته باشد. تیم‌های مدیریت ناوگان و مدیر ناوگان حمل‌ونقل مسئولیت طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها از جمله مدیریت راننده، مدیریت انطباق، کارایی عملیاتی و اثرات زیست محیطی را بر عهده دارند. به همین دلیل، وجود یک سامانه و یک نرم‌افزار قوی برای ثبت و بررسی اطلاعات ناوگان ضروری است.

مدیران ناوگان به کمک سیستم‌های مدیریت ناوگان حمل‌ونقل مسئولیت‌هایی از جمله موارد زیر دارند:

  • تعمیر و نگهداری خودرو؛
  • نظارت بر مصرف سوخت و هزینه‌های سوخت؛
  • مدیریت رانندگان و رفتار آن‌ها؛
  • استفاده‌ بهینه از دارایی‌های سازمان؛
  • برنامه‌ریزی مسیر؛
  • اجرای هر برنامه‌ای که بهره‌وری شرکت را افزایش و اتلاف وقت را کاهش می‌دهد.

نرم‌افزار مدیریت حمل‌ونقل مناسب می‌تواند به مدیران ناوگان دید کاملی را در عملیات ناوگان خود ارائه دهد و به آنها کمک کند تا وظایف روزمره را ساده کرده و مسائل عمیق‌ تری را که بر عملکرد ناوگان و کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد، شناسایی کنند. این نرم‌افزار با اتصال به ردیاب خودرو اطلاعات کامل و دقیق را در اختیار مدیر ناوگان قرار می‌دهد.

سامانه مدیریت AVL، کاربردها و ویژگی های آن

چرا قیمت سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل متفاوت است؟

اکنون که با تعریف این سیستم آشنا شدیم، به سراغ عوامل تاثیرگذار بر قیمت سامانه‌ مدیریت ناوگان حمل‌ونقل برویم. سامانه‌های مدیریت ناوگان نیز مانند ردیاب‌های خودرو قیمت متقاوتی با یکدیگر دارند. طیف قیمت سامانه‌ مدیریت ناوگان و تفاوت قیمت میان سامانه‌های مختلف ممکن است بسیار گسترده باشد زیرا عوامل زیادی وجود دارد که بر هزینه‌ها و قیمت مدیریت ناوگان تأثیر می‌گذارد، از جمله:

  • میزان پیشرفته بودن سامانه؛
  • این که تصمیم داشته باشید سخت‌افزار سامانه‌ مدیریت ناوگان را بخرید یا اجاره کنید؛
  • هرگونه سخت‌افزار و یا ویژگی اضافی که برای افزودن به سامانه‌ خود انتخاب می‌کنید؛
  • هرگونه هزینه‌ اضافی که تامین‌کننده برای خدمات مختلف درخواست می‌کند؛
  • مدت قرارداد شما برای دریافت خدمات؛
  • تعداد ناوگان سازمان شما (گاهی اوقات، هر چه تعداد واحدهای ردیاب بیشتری بخرید، قیمت سامانه‌ مدیریت ناوگان ارزان‌تر خواهد بود).

اکنون بیایید این موارد را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

سیستم‌های ردیابی و مدیریت ناوگان ابتدایی یا پیشرفته و تفاوت هزینه آن‌ها

یک سازمان حمل‌ونقل به ازای مبلغی که پرداخت می‌کند می‌تواند ردیاب GPS مناسب را دریافت کند. معمولاً هرچه سیستم ردیابی قوی‌تر و پیچیده‌تر باشد، قیمت آن گران‌تر خواهد بود. به همین دلیل است که استراتژی خرید سامانه‌ مدیریت ناوگان ارزان‌قیمت گزینه‌ خوبی نیست و سازمان حمل‌ونقل را از سیستم قوی محروم می‌کند.

نکته‌ مهمی که باید در خصوص خرید سامانه‌ مدیریت ناوگان حمل‌ونقل بدانید این است که وقتی نوبت به ردیابی وسیله نقلیه‌ سازمانی و مدیریت ناوگان می‌رسد، بازگشت سرمایه (ROI) شما ارزشمند خواهد بود. سیستم‌های پیشرفته به‌ویژه می‌توانند به شما در کاهش هزینه‌های سوخت، کاهش و کنترل رفتارهای خطرناک در رانندگی، ارسال سریع بسته‌ها و ارائه سریع خدمات، تعمیر به‌موقع خودروها، برنامه‌ریزی مسیرهای کارآمد و موارد دیگر کمک کنند.

اما چه چیزی یک سیستم پایه را به سیستمی ساده و یک سیستم پیشرفته را به سیستمی سطح بالا تبدیل می‌کند؟ در واقع، میزان پیشرفته بودن یک سامانه‌ مدیریت ناوگان فقط به دو مورد برمی‌گردد:

  • ویژگی‌هایی که به همراه دارد؛
  • دفعاتی که داده‌های آن به‌روز می‌شوند.

1. ویژگی هایی که به همراه دارد

هدف سیستم‌های پایه و ساده صرفاً ردیابی مسیرهایی است که وسایل نقلیه یک سازمان طی می‌کنند. برخی نیز تعداد انگشت‌شماری از ویژگی‌های ساده‌ دیگر، مانند گزارش سفر، شروع و توقف ثبت اطلاعات، گزارش اولیه، و شاید یک یا دو هشدار را ارائه می‌دهند – اما اغلب در مدیریت پیچیده‌ ناوگان خدمات زیادی ارائه نمی‌دهند. به همین دلیل قیمت این سامانه‌های مدیریت ناوگان حمل‌ونقل ارزان است.

اما بهترین سیستم‌ مدیریت ناوگان حمل‌ونقل می‌تواند نه تنها این کارها را به‌راحتی انجام دهد بلکه امکانات بسیاری بیشتری نیز در اختیار مدیر ناوگان قرار می‌دهد. مهم‌ترین مزایای سامانه‌ پیشرفته مدیریت ناوگان عبارتند از:

  • گزارش میزان مصرف سوخت؛
  • نظارت دقیق بر رفتار راننده؛
  • هشدارهای عیب‌یابی و تعمیر و نگهداری خودرو؛
  • گزارش حوادث در طول مسیر؛
  • برنامه‌ریزی مسیر پیشرفته؛
  • هشدارهای پیشگیری از سرقت؛
  • و بسیاری از امکانات دیگر.
عوامل تاثیرگذار در قیمت سامانه AVL

هدف این سیستم‌ها کمک به مدیر ناوگان برای اطلاع یافتن از عملکرد ناوگان خود، کمک به کاهش هزینه‌های عملیاتی غیرضروری، شناسایی و بهبود نقاط ضعف مجموعه، و اجرای یک کسب‌وکار همه‌‌جانبه کارآمدتر است. مطمئناً سامانه‌های پیشرفته مدیریت ناوگان گران‌تر هستند اما بازدهی بسیار بالاتری در سرمایه‌گذاری خواهند داشت.

2. تعداد به روزرسانی داده‌ها

هر سیستم مدیریت ناوگان مدرنی که پیشرفته و قوی باشد، همیشه فعال است، به این معنی که داده‌ها را در فواصل زمانی تعیین شده در طول روز به طور خودکار برای شما ارسال می‌کند. اما در سیستم‌های غیرفعال، باید داده‌ها را در پایان روز به‌صورت دستی از هر دستگاه به رایانه منتقل کنید که کار چندان راحتی نیست.

همانطور که انتظار می‌رود، سیستم‌هایی که داده‌های شما را بیشتر به‌روز می‌کنند و به‌صورت خودکار عمل می‌کنند، هزینه بیشتری دارند. چرا؟ خوب، اولاً، این سیستم‌های مدیرت ناوگان تصویر دقیق‌تری از مکان وسایل نقلیه ارائه می‌دهند. میان مکان وسیله نقلیه در 30 ثانیه با مکان آن 5 دقیقه قبل قطعاً تفاوت وجود دارد.

ثانیاً، سیستم‌هایی که به‌روزرسانی سریع‌تر داده‌ها را ارائه می‌دهند معمولاً از نظر ویژگی‌ها و قابلیت سفارشی‌سازی نیز پیشرفته‌تر هستند. از این رو، منطقی است که هزینه بیشتری داشته باشند.

هزینه‌های مازاد ردیابی و مدیریت ناوگان

هزینه‌های پرداخت ماهانه و همچنین هزینه‌های سخت‌افزاری اولیه ممکن است تنها هزینه‌هایی نباشد که برای استفاده از سامانه‌ مدیریت ناوگان حمل‌ونقل پرداخت می‌کنید. هزینه‌های اضافی نیز از عوامل موثر بر قیمت سامانه‌ مدیریت ناوگان حمل‌ونقل هستند.

در مورد سیستم‌های ردیابی GPS خودرو، هزینه‌های اضافی موثر بر قیمت سامانه‌ مدیریت ناوگان به دو صورت است:

  • افزونه‌ها: سخت‌افزار و ویژگی‌های اضافی که انتخاب می‌کنید تا به سامانه‌ مدیریت ناوگان خود اضافه کنید؛
  • هزینه‌های اضافی: هزینه‌های اضافی که ارائه‌دهنده‌ خدمات سامانه‌ مدیریت ناوگان برای خدمات خاصی از شما دریافت می‌کند.

 

1. سخت افزار اضافی و ویژگی‌های مازاد

برخی از شرکت‌های مدیریت ناوگان در کنار پیشنهاد اصلی خود، به شما این فرصت را می‌دهند که با هزینه‌ اضافی، ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اضافی را به بسته خود اضافه کنید. این افزونه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ELD (دستگاه‌های ثبت الکترونیکی)؛
  • داش کم: دوربین خودرویی برای ثبت حوادث و ایمن نگه داشتن رانندگان؛
  • ردیاب‌های دارایی و تریلر: برای زمانی که مدیر ناوگان می‌خواهد دارایی‌هایی را که جزو وسیله نقلیه نیستند ردیابی کند؛
  • نمایشگرهای دما و رطوبت یا دیتالاگر دما و رطوبت: برای وسایل‌ نقلیه‌ای که کالاهای حساس به دما مانند مواد غذایی را حمل می‌کنند؛
  • کیت‌های شناسه راننده: برای فعال کردن سیستمی برای شناسایی افرادی که هر وسیله‌نقلیه را رانندگی می‌کنند؛
  • آموزش کارکنان – برای اطمینان از این که مدیر ناوگان و رانندگان می‌دانند که چگونه از سیستم مدیریت ناوگان استفاده کنند.

ارائه‌ یک ارزیابی دقیق از هزینه‌های افزودنی که ممکن است با آن روبرو شوید کار دشواری است زیرا هزینه‌ دقیق بستگی به این دارد که قرار است چه میزان از نیازهای سازمان به سامانه‌ مدیریت ناوگان برطرف شود، و علاوه بر آن ارائه‌دهنده‌ سیستم مدیریت ناوگان شما تصمیم گرفته برای چه خدماتی هزینه‌ اضافی بپردازد – آن چه که یک شرکت مدیریت ناوگان به عنوان یک افزونه می‌فروشد، دیگری ممکن است به‌سادگی به عنوان بخشی از خدمات خود به رایگان ارائه دهد.

دلایل با بودن قیمت سامانه AVL

2. هزینه های اضافی

علاوه بر هزینه‌ هر سخت‌افزار یا ویژگی اضافی که ممکن است نیاز داشته باشید، تامین‌کننده‌ سامانه‌ مدیریت ناوگان ممکن است هزینه‌های زیر را از مشتری بخواهد که قطعاً بر قیمت سامانه‌ مدیریت ناوگان حمل‌ونقل موثر خواهد بود:

  • هزینه‌های نصب نرم‌افزار مدیریت ناوگان و همچنین نصب ردیاب
  • سفارشی‌سازی یا هزینه‌های طراحی سفارشی – برای مثال، اگر می‌خواهید رابط نرم‌افزاری و ردیاب‌های شما با برند تجاری شما آراسته شود.
  • هزینه‌ ادغام سیستم مدیریت ناوگان با سایر ابزارهای نرم‌افزاری که برای کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید – به عنوان مثال، برنامه های حقوق و دستمزد، برنامه‌های بهداشت و ایمنی، سیستم‌های CRM، ابزارهای حسابداری و موارد دیگر.
  • هزینه‌ هر گونه پشتیبانی فنی خارجی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید. اگر شرکت ارائه‌دهنده‌ سامانه‌ مدیریت ناوگان خدمات پشتیبانی و نگهداری قوی ارائه ندهد، ممکن است برای بررسی و رفع عیوب نیاز به پرداخت اضافی داشته باشید.
  • هر گونه هزینه‌ جئوفنسینگ که توسط تامین‌کننده سامانه‌ مدیریت ناوگان اعمال می‌شود. برخی از تامین‌کنندگان برای محدوده‌های جغرافیایی (که قرار نیست وسایل ‌نقلیه شما از آنها عبور کنند) با کاربر توافق می‌کنند و اگر وسایل نقلیه از این محدودیت‌های جغرافیایی فراتر بروند، از کاربر هزینه دریافت می‌کنند.
  • هزینه‌های فسخ قرارداد – برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ سیستم مدیریت ناوگان در صورت فسخ قرارداد پیش از موعد هزینه خسارت دریافت می‌کنند.

کلام پایانی

در این مطلب به‌طور کامل به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت سامانه‌ مدیریت ناوگان حمل‌ونقل پرداختیم. شرکت‌های ارائه‌‌دهنده‌ خدمات مدیریت ناوگان نقش مهمی در هزینه‌های این سامانه دارند.

هر چه سامانه‌ مدیریت ناوگان پیشرفته‌‌تر و قوی‌تر باشد و هر چه شرکت ارائه‌ دهنده‌ خدمات آن پشتیبانی قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر داشته باشد، قیمت سامانه‌ مدیریت ناوگان گران‌تر خواهد بود که طبعاً بازگشت سرمایه نیز در این موارد بیشتر خواهد بود. پیش از اقدام برای خرید سامانه‌ مدیریت ناوگان حمل‌ونقل، با تحقیق و بررسی دقیق، بهترین شرکت ارائه‌ دهنده‌ خدمات را انتخاب کنید.

با مراجعه به وب‌سایت کاوشکام آسیا (www.kavoshcom.com) می‌توانید ردیاب خودروی مورد نظر خود را با بهترین قیمت و کیفیت مناسب خریداری کنید. همچنین این مجموعه محصولاتی دیگر همچون مدیریت ناوگان، دستگاه نوار قلب ECG، انواع مودم TD-LTE و … را با کیفیت و قیمت مناسب به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

گروه کاوشکام آسیا، به عنوان یکی از پیشگامان صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات در کشور، در سال 1370 توسط تعدادی از اعضاء هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف تاسیس گشت.

فعالیت اولیه این گروه طراحی و ساخت مدارهای مجتمع الکترونیکی-مخابراتی و صادرات خدمات مهندسی بوده و پس از آن در ارائه راهکارهای فنی و مهندسی در حوزه سیستم‌های الکترونیکی مخابراتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور مستمر فعال بوده است.

در حال حاضر خدمات این گروه شامل مشاوره، طراحی، تامین و تولید، اجرا و پشتیبانی در زمینه‌های سیستم‌های پیشرفته الکترونیکی و شبکه‌های مخابراتی است. این شرکت با استفاده بهینه از انگیزه و تجربه نیروی انسانی متخصص و توانمند در راستای اهداف کلان خود گام برمی‌دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH