نایب رئیس اول مجلس: لازم نیست اطلاعات کشور به سرورهای خارجی برود و بازگردد

علی نیکزاد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه کنفرانس “رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری” بر اهمیت حکمرانی در فضای مجازی تاکید کرد.

نیکزاد در این مراسم درخصوص موضع مجلس نسبت به فیلترینگ گفت: هیچکس در مجلس به دنبال فیلترینگ نیست، اما هیچ رخداد اجتماعی نمی‌تواند بدون قانون شکل گیرد. حتی اگر قانونی بد باشد باید قانون شکل بگیرد. فضای مجازی در هیچ‌جای دنیا بدون قانون پیش نمی‌رود و نیازمند مدیریت حاکمانه و جهادی است.

وی اعتقاد دارد که مدیریت فضای مجازی است که حکمرانی بی‌نظیری را که در جمهوری اسلامی جریان دارد و نه غربی است و نه شرقی، بر نمی‌تابند.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: اگر نخواهیم مستقل باشیم آن‌ها از انتشار عکس سردار سلیمانی جلوگیری کرده و ما را از عرصه خارج می‌کنند. راهکار اول این است که ما شبکه ملی اطلاعات را به معنای واقعی بیاوریم. اگر ما می‌خواهیم در کشور کارهای بزرگی را انجام دهیم، باید رنگ و بوی توزیع عدالت هم داشته باشد، دوستان ما باید سمت اینترنت پرسرعت هم بروند.

 

نیکزاد با اشاره به مزیت‌های راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: اینترنت امن یعنی اینترنتی که شبکه ملی اطلاعات داشته باشد. ما در بحث اینترنت امن می‌گوییم لازم نیست اطلاعات کشور به سرورهای خارجی برود و بازگردد. ما می‌گوییم چرا اینها اخلاق را مد نظر قرار نمی‌دهند. نظر ما داشتن اینترنت اخلاق‌مدار بر مبنای ارزش‌های اسلامی است، این فیلترینگ نیست.

نیکزاد تاکید کرد: اگر مشکلاتی در این حکمرانی است به خاطر عدم تبعیت از اصول گفتار رهبر کبیر انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی که در دوران پاندمی فراگیر شد، توضیح داد: کرونا سبب شد در جامعه ما اتفاق دیگری بیفتد، برخی از مسئولان که نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند خودشان را با فضای مجازی در دنیا تطابق دهند مجبور به تطابق شدند. مسئولین در وزارت علوم نمی‌توانستند در آموزش، ابزارهای الکترونیک را در نظر نگیرند. تغییراتی که در اثر کرونا در زندگی انسان‌ها شکل گرفت ناگزیر بود. این تغییرات سبب شد ما توجه جدی‌تری نسبت به آنچه آینده‌پژوهان اعلام می‌کردند، داشته باشیم. مفهوم حکمرانی با ظهور فضای مجازی دستخوش تغییر و تحول شده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH