چه خطرات مختلفی ارز دیجیتال را تهدید میکند؟

بازار رمزارزها یا ارز دیجیتال، همانند همه بازارهای مالی دارای ریسک و البته خطرات خاص خود است. به طور کلی، نمی‌توان هیچ بازار مالی و سرمایه‌ای در دنیا را نام برد که بدون هیچ خطر و ریسکی بتوان در آن به معامله یا سرمایه گذاری پرداخت.

خطرات بازار ارز دیجیتال

بازار رمزارزها، یک بازار جهانی و بسیار بزرگ بوده که هم اکنون تعداد توکن‌ها و رمزارزهای موجود در آن چیزی حدود 6600 مورد بوده و حجم بازار آن نیز 1.47 تریلیون دلار است. اما این بازار را چه خطراتی می‌توانند تهدید کنند؟

  • عدم وجود قانون یا متولی متمرکز

یکی از مهم‌ترین اتفاقات در بازار ارز های دیجیتال، متمرکز نبودن آن است که جزو خطرات آن محسوب می‌شود. بازار کریپتو چون به صورت غیر متمرکز اداره شده و متولی خاصی ندارد، پس قوانین آن نیز به صورت نانوشته و عرفی بوده و نمی‌توان برای هر اتفاقی منتظر پیگیری مسئول یا نهاد خاصی بود. البته طرفداران این بازار، مهمترین ویژگی این بازار را همین موضوع می‌دانند. اما خب نبود متولی و نهاد اداره کننده‌ای برای بازار به این بزرگی، خود معضلی است که در موارد خاصی چون کلاهبرداری‌ها، اسکم‌ها، دستکاری‌ها و … قابل پیگیری نبوده و کسی نیز جوابگوی مال باختگان نیست!

خطرات بیت‌کوین و ارز دیجیتال

دولت چین: بیت‌کوین به صفر دلار می‌رسد!
  • دستکاری بازار

این بازار همانند تمام بازارهای مالی، قابل دستکاری و خرابکاری است. چون قشرعظیمی از معامله کنندگان در این بازار را افراد مبتدی و آماتور تشکیل می‌دهند، معمولا این افراد به سرعت تحت تاثیر جو بازار قرار گرفته و مال خود را از دست می‌دهند. مثلا ایلان ماسک، فردی است که در طی یک سال گذشته تنها با ارسال توییت‌هایی در مورد برخی رمز ارزها، توانسته است آنها را چندصد درصد پامپ کرده و سود کند! این اتفاق برای دوج کوین، بیت کوین و اخیرا توکن بیبی دوج توسط این ثروتمند رخ داده است و البته به هیچ وجه نیز نمی‌توان او را برای این کار بازخواست کرد یا او را گناهکار دانست.

دستکاری بازار بیت کوین و ارز دیجیتال

 

  • پروژه های اسکم، خرابکاری و کلاهبردارانه

این بازار مملو از کوین‌ها و توکن‌های تقلبی است. بسیاری از افراد به سودای پولدار شدن یک‌شبه، در تلاش هستند تا با سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های اسکم و بی‌بنیان این مسیر را طی کنند. خرابکاران و کلاهبرداران نیز به راحتی از این شرایط استفاده می‌کنند. راه‌اندازی یک توکن بسیار کار راحتی است؛ آنها پس از این کار با فروختن توکن‌ها به مردم و جمع آوری وجه مورد نظر به راحتی پروژه را ول کرده و متواری می‌شوند.

  • ایردراپ‌ها و عرضه اولیه‌های تقلبی

یکی از خطرات این بازار ایردراپ‌ها و عرضه اولیه‌های تقلبی است. برخی شرکت ها به اسم ایردراپ یا حتی عرضه اولیه تومن با قیمت‌های بسیار بسیار نازل، مردم را برای ورود به توکن یا کوین خود ترغیب می‌کنند. پس از فروش میلیون‌ها واحد از دارایی تقلبی، به راحتی شمارا رها کرده و متواری می‌شوند.

  • صرافی‌های تقلبی

این بازار برای خرید و فروش، نیاز به صرافی‌هایی دارد که دارایی‌های دیجیتالی را به شما بفروشد. اما این صرافی‌ها نیز از قانون خاصی پیروی نمی‌کنند. بنابر این حتما باید قبل از انتخاب صرافی برای خرید و فروش به اعتبار و سابقه آن توجه کنید.

  • از بین رفتن سرمایه شما در یک چشم به هم زدن

برخی صرافی‌ها، برای تحریک خریداران، به آنها پیشنهاد‌های وسوسه کننده داده و با استفاده از اهرم‌های خاص خود، به آنها می‌گوید که مثلا با 100 دلار خود، می‌توانند نزدیک به 1000 دلار خرید کنند. این ویژگی که با نام اهرم در این صرافی‌ها شناخته می‌شود، معمولا به راحتی باعث لیکویید شدن یا از بین رفتن سرمایه فرد در کسری از ثانیه می‌شود! آنها از ویژگی طمع استفاده می‌کنند!

  • 24 ساعته بودن

خب هیچ انسانی نمی‌تواند دائم بیدار باشد؛ این بازار به خاطر بی وقفه بودنش ریسک بالایی دارد. گاهی ساعت خواب شما در این سمت دنیا، برابر با اول صبح در آن سوی دنیاست و ممکن است صبح که بیدار شدید، با صحنه عجیبی روبه‌رو شده و مال و اموال خود را از بین رفته ببینید!

البته باید بدانیم که اگر با علم و آموزش وارد این بازار شویم؛ بازار کریپتو یکی از بهترین و پرسودترین بازارهای مالی در دنیا محسوب می‌شود. به طور کلی، ورود به هر کاری بدون آموزش و تجربه کافی، باعث نابودی شما و سرمایه تان خواهد شد!

1 در مورد “چه خطرات مختلفی ارز دیجیتال را تهدید میکند؟”

  1. وجود نهنگ ها !
    یک بازار خوب و ازاد ، بازاریکه در انحصار فرد یا افراد خاصی نباشه ، اما چند تا نهنگ براحتی بازار بالا و پایین میکنن ، سازنده بیت کوین میلیون بیت کوین دستشه ، اگر یکدفعه اونها رو بسوزنه یا عرضه بکنه چی میشه
    برخلاف تبلیغات این بازارم فقط نفعش برای ثروتمندانه کلانه ، از شر دولتها و مالیات راحت بشن و ازادنه تر انحصار بازار بدست بگیرن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH