متا در حال از دست دادن محبوبیت خود در میان نوجوانان است

در حال حاضر پلتفرم‌های مختلف رسانه اجتماعی با شرایط آشفته‌ای مواجه هستند؛ زیرا هر کدام از آنها تلاش می‌کنند تا با استفاده از روش‌های جدید، توجه تعداد بیش‌تری از کاربران را به سوی خود جلب نمایند. یکی از این پلتفرم‌ها متا نام دارد؛ شرکتی که مالک سرویس اینستاگرام به‌شمار رفته و به امید رقابت با اپلیکیشن پرطرفدار تیک‌تاک اقدام به عرضه قابلیت‌های ویدیو‌محور خود نموده است.

تیک‌تاک یکی از پلتفرم‌های بسیار محبوب در میان نسل جوان محسوب می‌شود. همچنین متا به‌دنبال جذب مخاطبان بیش‌تر برای رسانه اجتماعی دیگر خود با نام فیس‌بوک است. اکنون نتایج یک پژوهش جدید که توسط مرکز تحقیقاتی Pew انجام شده است؛ نشان می‌دهد که چرا شرکت متا اخیرا برای جلب رضایت نسل جوان به سختی تلاش می‌کند.

یافته‌های پژوهش انجام شده توسط مرکز تحقیقاتی Pew در حد فاصل ماه‌های آوریل تا مه 2022 و روی نوجوانان آمریکایی 13 تا 17 ساله نشان می‌دهد که فیس‌بوک با مشکلی جدی مواجه است. بر این اساس امسال تنها 32 درصد نوجوانان آمریکایی از فیس‌بوک استفاده می‌کنند. این در حالیست که فیس‌بوک به‌عنوان یکی از نخستین پلتفرم‌های رسانه اجتماعی در قرن بیستم به شهرت رسید.

موضوع بدتر اینکه تحقیقات موسسه Pew نشان داد که در حد فاصل سال‌های 2014 تا 2015 حدودا 71 درصد از نوجوانان آمریکایی از فیس‌استفاده می‌کردند. در نتیجه این رسانه اجتماعی طی سالیان اخیر تعداد قابل‌توجهی از کاربران خود را از دست داده است. از سوی دیگر میزان استقبال از اینستاگرام طی سال جاری میلادی افزایش یافته و از 52 به 62 درصد رسیده است. با این‌حال تیک‌تاک موقعیت اینستاگرام را تهدید می‌کند.

تصویر ارائه شده توسط مرکز تحقیقاتی Pew 

تیک‌تاک اگرچه طی سال 2018 در سطح جهانی راه‌اندازی شد؛ اما این سرویس میزبانی ویدیوهای کوتاه‌مدت اکنون توسط 67 درصد از نوجوانان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسنپ‌چت پس از اینستاگرام قرار گرفته و میزان استقبال نوجوانان از آن از 41 درصد به 59 درصد افزایش یافته است. یوتیوب با سهم 95 درصدی در میان نوجوانان به آسانی جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. اما این پلتفرم از جنبه سهم بازار رسانه‌های اجتماعی، بزرگ‌ترین رقیب متا در مقطع کنونی محسوب نمی‌شود.

اکثر جوانان صرفا برای تماشای ویدیو از این پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیویی آنلاین استفاده می‌کنند و تعامل با دیگران به‌صورت آنلاین اولویت بعدی آنها قلمداد می‌شود. از سوی دیگر تیک‌تاک موقعیت اینستاگرام و فیس‌بوک در این حوزه را تهدید می‌کند؛ چرا که این پلتفرم علیرغم سابقه کم خود موفق به جذب تعداد بیش‌تری از کاربران و اینفلوئنسرها شده است. با این اوصاف تعجب‌آور نیست که متا به سختی تلاش می‌کند تا برخی قابلیت‌های ارائه شده در اپلیکیشن شرکت ByteDance را تقلید نماید. این اقدام با هدف تغییر ماهیت اصلی اینستاگرام به‌عنوان یک پلتفرم متمرکز بر عکس انجام می‌شود. اما اکنون مشخص نیست که متا تا کجا می‌تواند به پیش برود و آیا این تلاش‌ها برای جلوگیری از مهاجرت بیش‌تر نوجوانان در آینده کفایت خواهند کرد یا خیر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH