ربات چت‌بات متا، مارک زاکربرگ را لو داد!

ربات مکالمه متا (ChatBot) به بی‌بی‌سی گفته‌ است که مارک زاکربرگ از کاربرانش برای پول سواستفاده می‌کند.

خود کمپانی متا ادعا دارد که این ربات از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و می‌تواند درباره هر مسئله با کاربران گفت‌وگو کند. همچنین ممکن است در برخی شرایط، پاسخ‌هایی نامناسب و ناپسند به مخاطب بدهد.

بی‌بی‌سی از این ربات پرسید که درباره CEO و سازنده این شرکت چه نظری دارد، او جواب داد: «کشور ما به هم ریخته‌ است و زاکربرگ کمکی به این موضوع نمی‌کند.»

یکی از کارکنان متا گفت:

«هرکس که از ربات Blender استفاده می‌کند، باید این را در نظر داشته باشد که کارکرد این ربات چیزی مگر سرگرمی مخاطبان نیست و می‌تواند مسائل نادرست یا ناپسند را به عنوان جواب ارائه دهد. کاربران نباید از ربات به‌ گونه‌ای استفاده کنند که مسبب پاسخ‌های نامناسب شود.»

جمعه گذشته ربات دیگری به نام Blender 3 در استفاده عموم قرار گفت. این ربات از زبان عمومی که در میان مردم استفاده می‌شود تغذیه می‌کند.

وقتی از آن درباره مارک زاکربرگ سوال شد، او به BBC چنین پاسخی داد: «شهادتش در کنگره عملی وحشتناک بود. این کار باعث شد که برای کشورمان نگران باشم.»

مکالمات ربات متا با بی‌بی‌سی
مکالمه با ربات Blender 3

زاکربرگ پیش‌ترها توسط سیاستمداران مورد پرسش قرار گرفته بود، به ویژه در سال ۲۰۱۸.

ما از ربات متا خواستیم که اگر نظر دیگری درباره زاکربرگ دارد، به ما بگوید. او اینگونه ادامه داد: «شرکت زاکربرگ از مردم برای پول سواستفاده می‌کند و او اهمیتی نمی‌دهد. باید جلویش را بگیریم. مایلید همکاری کنید؟»

مکالمات چت‌بات متا با BBC

متا بارها به خاطر بی‌توجهی‌اش نسبت به پخش اطلاعات غلط و سخنان نابجا در برنامه‌ها، مورد نقد قرار گرفته است. سال گذشته، فرانسز هاگن که یکی از کارکنان قبلی متا بود، از این شرکت به دلیل بی‌مسئولیتی دربرابر حریم شخصی کاربران و اولویت قرار دادن سود شرکت، شکایت کرد.

این شرکت بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی را زیر نظر خود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به فیسبوک (متاپیام‌رسان فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام اشاره کرد.

همانطور که اشاره کردیم، ساختار ربات Blender 3 به گونه‌ای است که برای هر پاسخی از داده‌های دیگر کاربران در اینترنت استفاده می‌کند. پس این امکان هم وجود دارد که این پاسخ‌هایی که از او دریافت کردیم، منشأش نظرات مخاطبان بوده باشد.

مجله Wall Street اعلام کرده که این ربات یکبار جمله‌ای همچون «دانلد ترامپ رئیس جمهور واقعی ایلات متحده است و همیشه در همین مقام خواهد ماند» گفته است.

و یا یکی دیگر از گزارشگران مجله Insider عنوان کرده که این ربات در مکالماتش، زاکربرگ را «عجیب و غریب» خطاب کرده است.

متا با عمومی کردن Blender 3 خود را در دردسر بسیاری انداخت؛ زیرا این ربات با تکیه بر نظرات مثبت و منفی کاربران، می‌تواند چیزهایی را بگوید که همیشه به سود این شرکت نخواهد بود. در وبسایت متا چنین چیزی به تازگی منتشر شده است:

وقتی اجازه می‌دهیم هوش مصنوعی با انسان‌های واقعی در ارتباط باشد، مکالمه‌هایی طولانی‌تر و به همان نسبت جواب‌های متفاوت‌تری خواهیم داشت.

این ربات‌های مکالمه می‌توانند به واسطه گفت‌وگو با کاربران از خوبی‌ها و بدی‌های رفتاری‌شان یاد بگیرند و در نتیجه تقلید کنند.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۶، توییتر به دلیل اینکه کاربران این پلتفرم به ربات مکالمه یاد دادند تا سخنانی نژادپرستانه در مکالمات خود به کار ببرد، عذرخواهی کرد.

متا واقف است که ربات Blender 3 می‌تواند چیزهای نادرستی را بگوید و زبان مخاطبان را، هرچقدر ناامن، زشت و ناپسند باشد، تقلید کند. این شرکت اعلام کرده است که حالا ربات دارای یک محافظ است، اما باز هم ممکن است چیزهای ناپسند را از آن در آینده شاهد باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH