معرفی 3 برنامه برتر ضبط صدا برای گوشی

ضبط صدا یکی از پایه‌ای‌ترین امکاناتی است که گوشی‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر دنبال این هستید که اپلیکیشن ضبط صدای دیگری را جایگزین اپلیکیشن پیش فرض Voice recorder گوشی خود کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ضبط صدا با میکروفون گوشی یا میکروفون مجزا؟

اگر به صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوا کار می‌کنید و نیاز به ضبط صدا دارید احتمالاً یکی از معضلات اصلی‌تان میکروفون است. زیرا در تولید محتوا کیفیت صدای ضبط شده یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در محبوبیت محتوای شماست. به خصوص در محتوا‌هایی که صرفاً صوتی هستند، مثل پادکست.

اما اگر در ابتدای راه هستید میکروفون گوشی می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شروع باشد. میکروفون‌های گوشی کیفیت بالایی دارند و حتی از محدوده گسترده‌ای از میکروفون‌های مجزا کیفیت بالاتری دارند. پس برای شروع می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید.

چرا باید از برنامه ضبط صدای جداگانه استفاده کنیم؟

اگر نیازمند کار خیلی حرفه‌ای یا قابلیت‌های خاصی نیستید، لزومی ندارد که برنامه پیش‌فرض ضبط صدا در گوشی خود را کنار گذاشته و از اپلیکیشن دیگری استفاده کنید. اما اگر برنامه Voice recorder پیش فرض گوشی‌تان به درستی کار نمی‌کند یا از آن خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از برنامه‌های دیگر استفاده کنید که شاید قابلیت‌های بیشتری نیز داشته باشند. در ادامه 3 تا از بهترین برنامه های ضبط صدا برای گوشی‌های اندروید و iOS را معرفی می‌کنیم.

برنامه ضبط و ویرایش صدای Dolby On

بعد از ورود به اپلیکیشن باید در آن ثبت نام کنید. البته می‌توانید از این مرحله عبور کنید اما برای همگام‌سازی داده‌ها این کار پیشنهاد می‌شود. بعد از عبور از این مرحله با یک صفحه ساده که چند گزینه در آن وجود دارد مواجه می‌شوید.

گزینه قرمز سمت چپ برای ضبط صفحه گوشی است. گزینه وسط که گزینه اصلی است برای ضبط صدا به کار می‌رود. با کلیک بر روی آن احتمالاً دسترسی میکروفون از شما خواسته می‌شود و بعد از دادن مجوز می‌توانید شروع به ضبط صدا کنید. در هنگام ضبط گزینه خاصی وجود ندارد. پس از اتمام ضبط Dolby On به صورت خودکار گزینه‌هایی را برای بهبود کیفیت صدای ضبط شده به ویس اضافه می‌کند.

افکت‌های اضافه شده عبارتند از: Noise Reduction, Dynamic EQ, Stereo Widening, Compression, De-Essing, Volume Maximization, Normalization, Easy Fades که مجموع این افکت‌ها باعث کاهش نویز، افزایش میزان صدا و در مجموع بهبود کیفیت صدای ضبط شده می‌شود که قابلیت بسیار خوبی محسوب می‌شود. دکمه قرمز سمت راست هم برای برگزاری Livestream در توییچ استفاده می‌شود که تنظیمات مخصوص به خود را دارد.

در بخش تنظیمات می‌توانید گزینه Countdown یا شماره معکوس را فعال کنید تا ضبط صدا 3 ثانیه یا بیش‌تر بعد از لمس دکمه آغاز شود. گزینه Lossless audio قابلیت ضبط صدا بدون هیچگونه فشرده‌سازی و با بالاترین کیفیت را به شما می‌دهد.

تعداد دانلود گوگل پلی: بیش از 1 میلیون بار
امتیاز کاربران گوگل پلی: 4.3
حجم اولیه: 52 مگابایت
سیستم عامل‌های موجود: Android, IOS
حداقل اندروید مورد نیاز: 8.0
پلیر مجزا: دارد
دانلود برنامه و بازی اندروید از گوگل پلیلوگو دانلود بازی و برنامه اپل از اپ استور

برنامه ضبط صدا ASR Voice Recorder

یکی دیگر از برنامه هایی که می‌تواند جایگزین خوبی برای اپلیکیشن ضبط صدا یا ویس رکوردر پیش‌فرض گوشی شما باشد، برنامه ASR رکوردر است.

بعد از ورود به اپلیکیشن باید قوانین حریم خصوصی را بپذیرید و می‌توانید گزینه دارک مود را نیز فعال کنید. در مرحله بعدی باید دسترسی حافظه و ضبط صدا را به برنامه بدهید. سپس وارد محیط اصلی برنامه خواهید شد.

در صفحه اصلی 6 گزینه به همراه دکمه قرمز شروع ضبط وجود دارد که یکی یکی بررسی می‌کنیم.

با زدن روی گزینه سه‌خط می‌توانید ویس‌هایی که قبلاً ضبط کرده‌اید را مشاهده و مدیریت کنید. با کلیک بر روی گزینه سه‌نقطه هر ویس می‌توانید آن را به اشتراک بگذارید، تگ و نام آن را تغییر دهید، در فضای ابری آپلود کنید، آن را ویرایش کنید و یا برش بزنید یا به تقویم اضافه کنید. در نوار بالا هم با کلیک بر روی گزینه سه‌نقطه می‌توانید گزینه‌های نحوه ترتیب‌بندی، رفرش و ایمپورت فایل را مشاهده کنید. گزینه بعدی هم برای مدیریت تگ‌ها و آیکون ذره‌بین هم برای جستجو بین ویس‌های ضبط شده به کار می‌رود.

گزینه بعدی که با آیکون میکروفون مشخص شده برای تنظیمات ضبط به کار می‌رود. با فعال کردن گزینه Skip silence می‌توانید تعیین کنید اگر صدای ضبط شده از صدای اطراف پایین‌تر بود، ویس ضبط شده در نظر گرفته نشود. در بخش بعدی می‌توانید محیطی که در آن در حال ضبط صدا هستید را مشخص کنید. گزینه آخر هم برای تنظیم حداقل زمانی که باید برای ضبط ویس وجود داشته باشد است.

گزینه سوم برای تنظیم افزایش یا کاهش صدایی که قرار است ضبط شود بر حسب دسیبل به کار می‌رود.

گزینه چهارم که با آیکون profile مشخص شده است، برای ذخیره و استفاده از recording profile است. با این گزینه شما می‌توانید تنظیمات خاصی را برای صدای ضبط شده مشخص کنید و با آن تنظیمات صدای مدنظر را ضبط کنید.

گزینه پنجم که یکی از قابلیت‌های خوب این اپلیکیشن است (فقط در نسخه پریمیوم قابل دسترسی است)، امکان ذخیره‌سازی ویس‌ها در فضا‌های ابری مختلف است که کمتر برنامه‌ای همچین امکانی را ارائه می‌دهد. بعد از ورود به این بخش باید یکی از سرویس‌های ابری موجود را اضافه کنید و به اکانت خودتان متصل کنید. ASR از بسیاری از سرویس‌های ابری پشتیبانی می‌کند. بعد از اضافه کردن سرویس مدنظر خودتان می‌توانید تنظیم کنید که فایل‌ها در فضای ابری آپلود شوند.

گزینه آخر هم بخش تنظیمات است. در تب General می‌توانید گزینه دارک مود نمایش اعلان هنگام ضبط، شورتکات سریع ضبط، کوئیک نوتیفیکیشن، چرخش خودکار، اسکرین آن، پخش خودکار و بستن خودکار پخش‌کننده را فعال یا غیرفعال کنید.

در تب ریکوردینگ می‌توانید گزینه‌های بسیار متعددی برای شخصی‌سازی تنظیمات ضبط صدا از جمله محل ذخیره، فرمت ذخیره‌سازی و… را انجام دهید.

در بخش Wi-Fi access شما می‌توانید از طریق شبکه وای‌فای میکروفون گوشی خود را به اشتراک بگذارید و صدا را در دستگاه‌های دیگر دریافت کنید که قابلیت بسیار خوبی محسوب می‌شود. در بخش بعدی هم می‌توانید زبان برنامه و برخی اطلاعات دیگر را مشاهده کنید. در مجموع برنامه ASR گزینه‌های شخصی‌سازی متنوعی را ارائه می‌دهد و دستتان در ضبط انواع ویس‌ها باز است.

تعداد دانلود گوگل پلی: بیش از 5 میلیون بار
امتیاز کاربران گوگل پلی: 4.3
حجم اولیه: 11 مگابایت
سیستم عامل‌های موجود: Android, IOS
حداقل اندروید مورد نیاز: 5.0
پلیر مجزا: دارددانلود برنامه و بازی اندروید از گوگل پلیلوگو دانلود بازی و برنامه اپل از اپ استور

برنامه Easy Voice Recorder

اگر از پیچیدگی دو برنامه قبلی خوشتان نیامده، این برنامه می‌تواند یکی دیگر از انتخاب‌های شما برای جایگزینی برنامه پیش فرض ویس رکوردتان باشد.

بعد از ورود به اپلیکیشن با یک صفحه ساده مواجه می‌شوید که می‌توانید نام فایل را انتخاب کنید و سپس شروع به ضبط کنید. اگر برای اولین بار در حال ضبط باشید، ابتدا از شما دسترسی میکروفون را می‌خواهد. سپس باید محل ذخیره ویس‌ها را نیز مشخص کنید. بعد از انجام این مراحل ضبط آغاز می‌شود.

اپلیکیشن Easy Voice Recorder واقعاً ساده‌ترین فرآیند ممکن برای ضبط صدا را ارائه می‌دهد و به جز قابلیت‌های پایه‌ای هیچ ویژگی خاصی را ارائه نمی‌دهد. در بخش تنظیمات می‌توانید پریست برای تنظیمات میکروفون تعیین کنید و کیفیت صدا را مشخص کنید. در بخش Tuning می‌توانید تنظیمات فایل خروجی را مشخص کنید. Files برای تنظیمات نام‌گذاری و لوکیشن ذخیره‌سازی فایل‌ها استفاده می‌شود. در بخش Interface تنظیمات ظاهر اپلیکیشن را می‌توانید تعیین کنید و در بخش Advanced & troubleshooting هم یکسری تنظیمات پیشرفته که معمولاً نیاز کاربران عادی نیست وجود دارد.

در مجموع Easy Voice Record برای کاربران عادی می‌تواند بسیار مناسب باشد اما در حین حال تنظیمات پیشرفته‌تری هم ارائه می‌دهد تا کاربران با نیاز‌های بیشتر هم بتوانند از این برنامه استفاده کنند.

تعداد دانلود گوگل پلی: بیش از 50 میلیون بار
امتیاز کاربران گوگل پلی: 4.7
حجم اولیه: 11 مگابایت
سیستم عامل‌های موجود: Android
حداقل اندروید مورد نیاز: 8.0
پلیر مجزا: دارددانلود برنامه و بازی اندروید از گوگل پلی

جمع‌بندی

در این مقاله 3 تا از بهترین برنامه‌های ضبط صدا برای گوشی را معرفی کردیم. برنامه‌های زیاد دیگری برای ضبط صدا وجود دارد و هر رابط کاربری یک Voice Recorder پیش فرض دارد که معمولاً کار را راه می‌اندازد و نیازی به برنامه مجزا پیدا نمی‌کنید. شما هم اگر برنامه دیگری برای ضبط صدا سراغ دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH