تاثیر آهنربا روی گوشی

آیا استفاده از آهنربا تاثیری بر روی گوشی، لپ‌تاپ و کامپیوترها دارد؟

در این مقاله قصد داریم تا تاثیر های آهنربا روی گوشی ، کامپپیوتر و لپ‌تاپ را برای شما بگوییم. با ما همراه باشید.

در حال حاضر لوازم جانبی زیادی برای گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها طراحی و ساخته شده‌اند که به نوعی از آهنرباها استفاده می‌کنند. استفاده از بیشتر از این لوازم جانبی برای برخی از ماها ضروری شده است. استفاده از هولدرهای آهنربایی برای رانندگان، از جمله مثال‌های این لوازم جانبی هستند.

این باور دیرینه وجود دارد که وجود آهنربا در اطراف وسایل الکترونیکی خطرناک است، اما آیا واقعاً آهنرباها می‌توانند به تلفن یا رایانه شما آسیب بزنند؟

چرا مردم نگران تاثیر آهنربا روی گوشی هستند؟

نگرانی در مورد آهنربا و الکترونیک دقیقاً بر اساس یک افسانه یا باور غلط مردم نیست و در واقع از نظر علمی معتبر است. با این حال، قبل از وحشت، خیالتان راحت باشد و بدانید که آسیب رساندن به وسایل الکترونیکی با آهنربا بسیار دشوار و نادر است.
تداوم ایده “آسیب آهنربا به لوازم الکترونیک” عمدتاً به این دلیل است که مردم نمی‌دانند که برای آسیب‌رسان بودن آن چه مقدار قدرت لازم است. این گمراهی، دقیقا مانند مثال آسیب‌رسان بودن وای‌فای است.
روتر Wi-Fi شما از همان فرکانس مایکروویو شما استفاده می‌کند (هر دو در محدوده طول موج 2.4 گیگاهرتز هستند). اما سطح قدرت و تمرکز انرژی ساطع شده توسط هر دو کاملاً متفاوت است. شما می‌توانید یک فنجان آب را در مایکروویو خود در کوتاه مدت بجوشانید، اما میزان انرژی مایکروویو ساطع شده توسط روتر وای‌فای شما به قدری کم است که حتی نمی‌توانید همان فنجان آب را حتی یک درجه بالا ببرید.

این مطلب را نیز بخوانید: حالت هواپیما چیست و چه کاربردی دارد؟

همان مفهوم در رابطه با آهنربا نیز درست است. اکثر آهنرباهای موجود در محیط شما – آهنرباهای یخچال، قفل‌های مغناطیسی روی جعبه تبلت، پایه‌های تلفن مغناطیسی و غیره – آهنرباهای بسیار ضعیفی هستند. آن‌ها فقط به اندازه کافی قوی هستند که بتوانند کاری را که برای آن طراحی شده‌اند انجام دهند و قوی‌تر از آن نیستند.

و سپس، در طرف مقابل طیف قدرت مغناطیسی، آهنرباها و آهنرباهای الکتریکی نئودیمیوم بسیار قدرتمندی دارید که می‌توانند باعث مشکلاتی در دستگاه‌های الکترونیکی و حتی از دست دادن داده‌ها در شرایط خاص شوند.

اما، مگر اینکه در یک محیط صنعتی، پزشکی یا علمی کار می‌کنید که در آن آهن‌رباهای بسیار قوی استفاده می‌شوند، تنها در این صورت اگر دستگاه‌های خود را در زمانی که آنها کار می‌کنند نزدیک آن آهن‌رباها بیاورید، خطر بسیار کمی وجود دارد که به دستگاه‌های شما آسیب برسد.

با این حال، فقط برای اینکه خیالتان راحت شود، بیایید به خطرات خاص آهنرباها در اطراف رایانه‌ها و تلفن‌ها نگاه کنیم.

تاثیر آهنربا روی لپ تاپ یا رایانه

اگر رایانه شما دارای هارد دیسک مغناطیسی سنتی است (برخلاف یک درایو حالت جامد جدیدتر)، همیشه این احتمال وجود دارد که یک مغناطیسی بسیار قوی به هارد دیسک آسیب برساند.

با این حال، این احتمال بسیار ناچیز است، و مگر اینکه خودتان یک آهنربای نئودیمیوم بزرگ را مستقیماً روی هارد دیسک بچسبانید یا لپ‌تاپ خود را در یک دستگاه گازگیر صنعتی رها کنید، جای نگرانی نیست.


بنابراین، اگر در حین جستجوی این که آیا کودکتان آهنرباهای یخچال یا اسباب‌بازی‌های مغناطیسی را روی لپ‌تاپ یا رایانه شخصی‌تان قرار می‌دهد، این مقاله را پیدا کردید، نگران نباشید. این خطر وجود ندارد و قدرت آن آهنرباهای کوچک حتی به قدرت آهنرباهای داخل هارد دیسک در حال حاضر نزدیک نیست.
علاوه بر این، اگر لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی شما فقط درایوهای حالت جامد دارد، در وهله اول هیچ درایو مغناطیسی یا داده مغناطیسی وجود ندارد که آسیب ببیند.

تاثیر آهنربا روی گوشی

پاسخ به اینکه آیا آهنرباها می‌توانند به گوشی شما آسیب بزنند یا نه، در واقع بسیار دقیق‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

در نگاه اول، پاسخ منفی به نظر می‌رسد، زیرا هیچ تلفنی دارای رسانه مغناطیسی، دیسک سخت یا غیره نیست. به طور واقع‌بینانه، این پاسخ تقریباً در همه موارد صادق است. پایه‌های آهن‌ربایی خودرو، کیس‌های دارای آهن‌ربا و غیره خطر بسیار کمی دارند. در حقیقت، برخی از تلفن‌ها حتی دارای آهنرباهای نسبتاً بزرگی هستند، مانند حلقه مغناطیسی MagSafe در پشت آیفون‌های مدرن.

با این حال، موارد حاشیه‌ای وجود دارد که آهنرباها می‌توانند مشکلات جزئی در تلفن‌ها ایجاد کنند، البته نه آسیب دائمی. گوشی‌ها از آهن‌رباهای ریز درون خود برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند، مانند آرایه‌های تثبیت‌کننده تصویر برای لنزها. محفظه یا پایه مغناطیسی با آهنربا خیلی نزدیک به سنسورها، می‌تواند آن‌ها را موقتاً غیرفعال کند.

ممکن است یک کیت لنز شخص ثالث برای تلفن خود بخرید که از یک پایه مغناطیسی برای چسباندن لنزهای اضافی روی لنز استوک استفاده می‌کند و سپس متوجه می‌شوید که پس از نصب آن، ویژگی‌های فوکوس خودکار یا تثبیت کننده تصویر کاملاً بد عمل می‌کنند.

تاثیر آهنربا روی گوشی

هنگامی که آهنرباها به سنسورهای قطب نمای داخلی خیلی نزدیک باشند، مشکلات مشابهی به وجود می‌آید. میدان مغناطیسی از لوازم جانبی مغناطیسی یا آهنربای مجاور می‌تواند باعث بی‌نظمی در خواندن قطب نما شود که منجر به نتایج غیرمنتظره در هنگام استفاده از برنامه‌هایی می‌شود که به حسگر قطب نما متکی هستند.

هر دوی این مشکلات تقریباً همیشه بلافاصله پس از برداشتن آهنربا حل می‌شوند یا به سادگی در مکان جدیدی از تلفن تنظیم می‌شوند تا سنسور خارج از قوی‌ترین قسمت میدان مغناطیسی باشد. اگر می‌خواهید از مشکلات جلوگیری کنید، به لوازم جانبی مغناطیسی ساخته شده توسط سازنده یا شریک دارای مجوز برای گوشی خود نگاه کنید. استحکام و محل قرارگیری آهنرباها در لوازم جانبی به دقت تنظیم شده است تا مشکلی در مدل گوشی مورد نظر ایجاد نشود.

در مورد آهنرباها به طور کلی، همان توصیه در مورد رایانه‌ها در مورد تلفن‌ها نیز صدق می کند: تلفن خود را در معرض آهنرباهای بسیار قوی مانند آهنرباهایی که برای از بین بردن هارد دیسک‌ها استفاده می‌شود، قرار ندهید.

حتی با وجود اینکه هیچ هارد کوچکی در گوشی شما وجود ندارد که بتوانید آن را پاک کنید، بازهم نمی‌خواهید یک نتیجه بسیار نادر (اما از نظر تئوری ممکن) مانند مغناطیسی کردن اجزای داخل گوشی به گونه‌ای که برای همیشه آن حسگرهای ظریف را از بین ببرد، به خطر بیاندازید.

با این حال، وسایل الکترونیکی، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌ها یا وسایل دیگر خود را از دستگاه‌های صنعتی که برای پاک کردن هارد دیسک‌ها یا دیگر آهن‌رباهای به همان اندازه قدرتمند طراحی شده‌اند، دور نگه دارید، مشکلی نخواید داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH