تامین انرژی با شیشه!

مانند سیبی که دنیا را متحول کرد، این بار نیز پنجره باعث تحول شگرفی خواهد شد. البته مبادا این پنجره را با پنجره مایکروسافت یعنی ویندوز (Windows) اشتباه بگیرید، ولی به نظر می‌رسد راهی پیدا خواهد شد تا آن پنجره را به این پنجره ربط دهد و باعث تامین انرژی برای اجرای ویندوز شود!

اما چگونه؟ گروهی از محققان دانشگاه UCLA ایالات متحده سلول تامین انرژی خورشیدی بسیار با کیفیتی را اختراع کرده‌اند که به مانند شیشه شفاف است. اگر این اختراع جامه عمل بپوشد راه را برای تحولی بزرگ در معماری و البته تامین انرژی هموار خواهد کرد. با استفاده از این شیشه انرژی‌زا، معماران قادر خواهند بود تا با تعبیه آن در ساختمان‌ها و برج‌ها در طول روز انرژی تولید کنند، البته اگر آفتاب هم به قدر کافی یاری کند.

این پنل‌های شیشه‌ای شفاف این امکان را دارند تا انرژی طیف نورِ نزدیک مادون قرمز را جذب کنند و همچنین اجازه دهند تا 66 درصد طول موج نور قابل درک توسط چشم انسان از آنها عبور کند که به این ترتیب با اتاقی تاریک روبرو نمی‌شویم. البته انتظار می‌رود تا با اصلاحاتی که روی این شیشه در آینده انجام خواهد شد شاهد بهبود بیشتر شفافیت و کارایی آن باشیم.

به این ترتیب دور نیست زمانی که پنجره‌های اتاق‌مان انرژی پنجره رایانه‌مان (یعنی Windows) را تامین کنند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH