نقش کلیدی استیبل کوین‌ها در ارزهای دیجیتال

استیبل کوین ها دارایی دیجیتالی منحصر به فردی هستند که اکوسیستم پرنوسان ارز های دیجیتال را متعادل می سازند. استیبل کوین ها از این نظر که عرضه محدود و یا زمانبندی مقرر ندارند، با سایر ارز های دیجیتال متفاوتند، اما پرداخت آنها مبتنی بر شرایط اقتصادی بازار است. این دسته از ارز های دیجیتال، با ایجاد یک پشتوانه یا وثیقه، سرمایه معامله گران را در برابر نوسان بازار مصون نگاه می ‌دارند. عدم نوسان در قیمت ‌استیبل کوین ها، بدین معناست که از آن ها می‌ توان برای خرید آیتم‌ های مختلف، معاوضه با ارز های تک ‌نرخی و یا سایر رمز ارز ها استفاده کرد. اگر شما نیز یکی از فعالان حوزه کریپتوکارنسی باشید، قطعا آگاه هستید که ارز های رمزنگاری شده به شدت نوسان دارند و نوسانات آنها یکی از دلایلی است که برای سرمایه گذاران این بازار جذاب به شمار می روند. با این حال، زیرمجموعه‌ ای از ارز های رمزپایه وجود دارد که برای ثابت ماندن ارزش یک دارایی بدون نوسان، طراحی شده ‌اند. این نوع دارایی ها، استیبل کوین نامیده می شوند و نقش مهمی در بازار  ارز های دیجیتال دارند.

 

 

کاربرد استیبل کوین ها در بازار ارز دیجیتال

استیبل کوین ها به دلیل رشد سریع و افزایش موارد استفاده جهانی، مورد توجه بسیاری از معامله گران در سراسر جهان قرار گرفته اند. استیبل کوین ها ارز های رمزنگاری شده ای هستند که ارزش آن ها به دارایی های واقعی، کالا یا ابزار مالی دیگر وابسته است. هدف استیبل کوین ها، ارائه جایگزینی مناسب برای ارزهای پر نوسان مانند بیت کوین (BTC) است. نقش اصلی استیبل کوین ها در ارز های دیجیتال، تسهیل معاملات دیجیتالی است. معامله گران به جای خرید مستقیم بیت کوین با ارز فیات مانند دلار آمریکا، اغلب فیات را با یک استیبل کوین مبادله می کنند. سپس معامله را از طریق استیبل کوین انجام می دهند. به این ترتیب، می توان گفت استیبل کوین ‌ها نقش یک واسطه را برای مبادلات رمزنگاری ایفا می‌ کنند. استیبل کوین ها در حال حاضر به دلیل رشد سریع، در کانون توجه سیاست گذاران قرار دارند. همچنین استیبل کوین ‌ها بخشی از اکوسیستم دارایی ‌های رمزنگاری گسترده ‌تر، همراه با آنچه که اغلب به عنوان دارایی‌ های رمزنگاری بدون پشتوانه شناخته می‌ شود، هستند. آنها برای رسیدگی به نوسانات قیمت بالای دارایی‌ های رمزنگاری بدون پشتوانه، مانند بیت ‌کوین و اتریوم و در مقایسه با آن‌ ها توسعه یافته ‌اند. همچنین سرعت، هزینه تراکنش های استیبل کوین ها و شرایط و ضوابط بازخرید آنها، بسیار کمتر از سایر ارز های رمزنگاری است.  استفاده از استیبل کوین ها در اکوسیستم دارایی های رمزنگاری شده، در سال های اخیر چند برابر شده است. در ابتدا، از استیبل کوین ‌ها برای تجارت دارایی‌ های رمزنگاری استفاده می شد. استیبل کوین ها تنها بخش کوچکی از کل بازار دارایی های رمزنگاری شده را به خود اختصاص می دهند، اما بزرگترین آنها یعنی تتر، نقش مهمی در اکوسیستم دارایی های رمزنگاری شده بر عهده گرفته است. امروزه با توجه به محبوبیت استیبل کوین ها و قیمت ثابت و پایدار آن ها، خرید تتر و انجام مبادلات دیجیتالی توسط آن، مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است. همچنین شایان ذکر است، به دلیل استفاده مکرر از استیبل کوین ها در تجارت دارایی های رمزنگاری و به عنوان ارائه دهندگان نقدینگی در DeFi، این نوع دارایی های دیجیتال ثابت، به بخش مهمی از اکوسیستم دارایی های رمزنگاری شده تبدیل شده اند.

 

 

چرا استیبل کوین ها اهمیت دارند؟

بزرگترین استیبل کوین موجود در بازاز ارز های دیجیتال یعنی تتر، در حال حاضر در تجارت دارایی های رمزنگاری شده، حیاتی به شمار‌ می رود. یکی از فعالیت ‌های اصلی که از استیبل کوین ‌ها در آن استفاده می‌ شود، تجارت دارایی‌ های رمزنگاری شده است. با هدایت تتر، حجم معاملات استیبل کوین ها از دارایی های رمزنگاری بدون پشتوانه در سال 2021، پیشی گرفت و به میانگین حجم معاملات سه ماهه به 2.96 تریلیون یورو رسید. علاوه بر این، تتر در نیمی از معاملات بیت کوین و اتر شرکت دارد که این ویژگی موجب افزایش خرید تتر و سرمایه گذاری در آن شده است.  استیبل کوین ها همچنین به ثبات مالی ارز های دیجیتال کمک می کنند. برخلاف بیت کوین و سایر انواع رمز ارز ها، استیبل کوین ها به صورت نامحدودی عرضه می شوند و با توجه به شرایط بازار خرج می شوند.  این ویژگی یکی از تفاوت های اساسی بین استیبل کوین ها و سایر رمز ارز های بازار است. همچنین وجود وثیقه های مختلف به عنوان پشتوانه ای برای استیبل کوین ها، باعث افزایش اعتماد و اطمینان سرمایه گذاران شده است. برای مثال ارز تتر یک استیبل کوین است که برای هر رمز ارزی که عرضه می کنند، یک دلار را به عنوان وثیقه در نظر می گیرد. استیبل کوین‌ ها در واقع  بین دنیای ارز های دیجیتال و ارزهای فیات قرار دارند، زیرا نزخ آن‌ ها به دارایی های ذخیره‌ ای مانند دلار آمریکا یا طلا وابسته است. این امر به طور چشمگیری نوسانات قیمت را در مقایسه با رمز ارز های محبوبی مانند بیت کوین، را کاهش می دهد. استیبل کوین‌ ها همچنین امکان استفاده از قرارداد‌ های مالی هوشمند را در شبکه بلاکچین فراهم می ‌کنند. معاملات ایجاد شده از طریق استیبل کوین ها خودکار، شفاف، برگشت ناپذیر و همچنین قابل ردیابی هستند. از این رو می‌توان گفت استیبل کوین ‌ها نقش کلیدی در ارز های دیجیتال دارند و از آن ها  برای پرداخت وام، حقوق، حق اشتراک، پرداخت اجاره‌ بها و موارد دیگر نیز استفاده می شود. در نهایت باید گفت استیبل کوین ها، به خصوص تتر، نقش دلار دیجیتال را ایفا می کنند و معاملات کریپتویی را تا حد زیادی تسهیل می کنند. از همین روی وجود آن ها در دنیای ارز دیجیتال ضروری تلقی می شود. شما دوستان عزیز می توانید برای خرید تتر به یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایران، یعنی صرافی تتر مراجعه کنید و خرید و فروش تتر را با نرخ یکسان انجام دهید. همچنین با ثبت نام در صرافی تتر و انجام معامله می توانید شانس خود را در برنده شدن جایزه 5 میلیارد ریالی صرافی تتر، امتحان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH