کرک چیست؟ چگونگی کارکرد و انواع کرک‌ها

در این مقاله خواهیم پرداخت به معنا، نحوه کارکرد، انواع کرک‌‌های نرم‌افزاری و پاسخ به سوال کرک چیست؟

یکی از واژه‌هایی که شاید زیاد به گوش هر کس رسیده باشد عنوان کرک است. این عبارت در مورد انواع نرم‌افزار یا محتوا به گوشمان رسیده است، از بازی‌ها گرفته تا نرم‌افزار‌های مبتدی و حرفه‌ای.

کرک ابزاری است که می‌تواند بسیار کارآمد باشد و دسترسی کاربر را به انواع برنامه افزایش دهد اما در عین حال مضرات خود را نیز دارد و می‌تواند آسیب‌هایی را به کاربر و توسعه دهنده وارد نماید که در ادامه به تمام این موارد خواهیم پرداخت. 3 روش برای کرک کردن ویندوز 10 را نیز مطالعه کنید.

کرک چیست؟

برای پاسخ به سوال کرک چیست، باید گفت کرک به زبان ساده به معنای ایجاد تغییراتی در ساختار یک برنامه به منظور ایجاد دسترسی بیشتر، باز کردن قفل‌ها و برداشتن محدودیت‌های تعیین شده توسط سازنده و توسعه‌دهنده است. این تغییرات بسیاری از اوقات برای برداشتن محدودیت‌هایی است که شامل قوانین کپی‌رایت شده و بسیاری از اوقات حقوق سازنده را زیر پا می‌گذارد. هک و کرک در عین شباهت، تفاوت‌های خود را دارند که بیشتر مربوط به کاربری آن می‌شود. کرک یک برنامه در کل عبور از سیستم دفاعی برنامه برای بهره بردن از قابلیت‌های آن است. استفاده از برنامه‌های کرک شده مزایا و معایب خود را دارد که شامل موارد زیر می‌شود.

مزایای استفاده از کرک:

  • استفاده رایگان از برنامه
  • دسترسی به قابلیت‌هایی که در حالت عادی در اختیار کاربران معمولی گذاشته نمی‌شود
  • دسترسی به قابلیت‌هایی که در برنامه برای مدت محدودی در دسترس بوده است یا مراحل و آیتم‌های خاصی از بازی که دیگر قابل تهیه نیستند

معایب استفاده از کرک:

  • امکان درست کار نکردن کرک و از کار افتادن برنامه که منجر به نیاز به نصب دوباره می‌شود
  • غیرقانونی است و در کشور‌های مختلف مجازات‌های مختلفی برای استفاده از آن‌ها وجود دارد که البته در ایران مشکلی نخواهید داشت
  • کپی‌رایت را نقض می‌کند و برخلاف رضایت سازنده مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • احتمال ویروسی شدن دستگاه به دلیل معتبر نبودن منابع کرک که به دستگاه شما آسیب می‌زند
  • احتمال نفوذ هکر‌ها با توجه به دسترسی برنامه که دوباره به معتبر نبودن منابع کرک باز می‌گردد

با توجه به معایبی که ذکر شده باید حتما توجه داشته باشید که از منابعی برنامه‌های کرک شده را دانلود و استفاده نمایید که از قبل اعتبار خود را ثابت کرده‌اند و برنامه‌ها و کرک‌هایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که آلوده نباشد، به درستی کار کند و تهدیدی برای سیستم به وجود نیاورد. تعداد زیادی از سایت‌های داخلی وجود دارند که اعتبار خود را در طول زمان اثبات کرده‌اند و برای هر پلتفرم یک یا دوتا از این منابع نام آشنا هستند که بیشترین کاربران را نیز دارند. با یک پرس‌وجوی ساده می‌توانید این سایت‌ها را پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

کرک چیست

انواع کرک و نحوه کارکرد آن‌ها:

همانطور که اشاره شد کرک انواع مختلفی دارد، کار با بعضی از این کرک‌ها بسیار ساده است و برخی دیگر نیاز به زحمت و زمان بیشتری برای اعمال و نصب دارند که در ادامه‌ آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

از قبل کرک شده:

بهترین و شاید ساده‌ترین نسخه‌ کرک برای استفاده مواردی است که فایل دانلودی و برنامه از قبل کرک شده است و شما تنها با دانلود و نصب آن می‌توانید شروع به استفاده از آن کنید. این نوع از کرک‌ها کمتر پیدا می‌شود و بیشتر برای برنامه‌هایی که کاربری آنلاین ندارد در دسترس است. دلیل آن نیز آن است که اگر فایل کرک جداگانه در دسترس باشد مشکلات کمتری ایجاد خواهد شد چراکه برای برخی از سیستم‌ها با شرایطی خاص ممکن است کار نکند و اگر جدا باشد می‌توان نسخه اصلاح شده آن را تهیه کرد.

کرک چیست

Patch:

پچ به نسبت دیگر انواع کرک، روند نصب ساده‌تری دارد و صرفا کمی از نسخه‌های از قبل کرک شده سخت‌تر است. در این نوع از کرک‌ها شما یک برنامه جداگانه را دانلود می‌کنید و پس از نصب برنامه اصلی، آدرس محل نصب آن را به برنامه پج می‌دهید. این برنامه سپس خودش اطلاعات لازم را دست‌کاری می‌کند و آن را به شکلی تغییر می‌دهد که محدودیت‌های لازمه برداشته شود.

Keygen یا کدساز:

کیجن نیز یک برنامه‌ی جداگانه است که بیشتر برای برنامه‌ها یافت می‌شود و نه برای بازی‌ها. این نوع از کرک برای برنامه‌هایی کاربرد دارد که بیشتر کاربری آنلاین دارند و برای آن‌ها باید اکانت خریداری کنید. این اکانت‌ها پس از خریداری یک کد به شما می‌دهند که با وارد کردن آن درون برنامه، قفل آن را باز کرده و از آن استفاده می‌کنید. کیجن برای شما این کد را تولید می‌کند تا بدون صرف هزینه قبل برنامه را باز نمایید.

کرک دستی:

شاید پیچیده‌ترین نوع کرک‌هایی باشد که بیشتر در دسترس است، بدان معنا که قطعا نسخه کرک‌های بسیار پیچیده‌تر پیدا می‌شوند اما برای برنامه‌های خاص هستند و زیاد با آن‌ها روبه‌رو نخواهید شد. در این نوع از کرک‌ها، شما تعدادی فایل را دانلود خواهید کرد که برای یک برنامه یا اکثرا بازی تهیه شده‌اند. پس از نصب برنامه یا بازی، در فولدر نصبی آن، دقیقا فایل‌هایی همنام با فایل‌های کرک دانلود شده پیدا خواهید کرد. با جایگزین کردن فایل‌های کرک به جای فایل‌های اصلی برنامه، قفل آن را خواهید شکست و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. گاها در این نوع روش نصب نیاز می‌شود که دسترسی برنامه به اینترنت را از طریق خود ویندوز ببندید که روند را کمی پیچیده‌تر می‌کند.

شما نیز از تجربه‌های کرک خود برای ما و دوستانتان در آی‌تی‌رسان بنویسید و فراموش نکنید که سوالات خود در مورد آن که کرک چیست و چگونه کار می‌کند را می‌توانید از ما بپرسید.

3 در مورد “کرک چیست؟ چگونگی کارکرد و انواع کرک‌ها”

  1. سلام جناب برهمند عزیز
    من یه بازی کارتی بسیار کوچیک تو کامپیوتر دارم به اسم
    BVS Solitaire Collection
    حجم این بازی ۱۷ مگابایته. این بازی فرصت ۳۰ روزه داره یعنی تا ۳۰ روز میشه راحت بازی کرد بعد از ۳۰ روز پشت سرهم رگبار وار نوتفیکیشن یا اعلان میده که کرک یا رجیستر بشه(که در این حالت اصلا نمیشه بازی کرد) و این اعلانِ کرک ، با نصب مجدد ویندوز از بین میره و تا ۳۰ روز دوباره میشه راحت بازی کرد. بعبارتی هر ۳۰ روز یکبار باید ویندوز روی درایو C فرمت و از نو نصب کنم
    آیا راه حلی ، برنامه‌ای ، دستکاری توی رجیستری وجود داره که فرصت ۳۰ روزۀ این بازی را بیشتر کنم یا اصلا کرکش کنم؟؟
    پاینده باشید ممنونم

    1. رهام برهمند

      دوست عزیز این بازی نسخه‌های زیادی برای پلتفرم‌های مختلف مثل PC یا گوشی داره که توسط استودیو‌های مختلفی عرضه شده است. خیلی از این بازی‌ها رایگان هستن و حتی کیفیت ‌بهتری دارن. پیشنهاد می‌کنم سراغ بازی‌های مشابه هم برید چون این بازی زیاد معروف نیست و کرکش به اون صورت پیدا نمیشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH