عدم عرضه گلکسی S22 FE موجب ایجاد شکاف جدی در محصولات سامسونگ شده است

سامسونگ طی مدت چند سال گذشته با سلب نمودن حق انتخاب از مشتریان موجبات ناامیدی آنها را فراهم کرده بود. طرفداران سامسونگ تقریبا هر 3 ماه یکبار منتظر معرفی یک دستگاه بزرگ و جدید از جانب غول کره‌ای بودند. پرچم‌داران سری گلکسی S در اوایل هر سال میلادی معرفی شده و در 6 ماهه دوم سال از دستگاه‌های سری گلکسی نوت و مدل‌های تاشو کمپانی رونمایی می‌شد. نهایتا در اواخر سال میلادی نیز شاهد معرفی مدل Fan Edition از پرچم‌دار سری گلکسی S طی همان سال بودیم.

در کنار این مدل‌های ممتاز، کمپانی از تعداد زیادی اسمارت‌فون میان‌رده برتر، اقتصادی و دستگاه‌های پایین‌رده نیز رونمایی می‌کرد. همچنین هر از گاهی شاهد معرفی اسمارت‌واچ‌ها، هدفون‌ها و تبلت‌های جدیدی از جانب سامسونگ بودیم. با این‌حال سامسونگ در سال گذشته تغییرات عمده‌ای را در سری محصولات تولیدی خود اعمال نموده است. در این میان یک تغییر بزرگ موجب پیدایش شکاف قابل‌توجهی شده که پر کردن آن احتمالا برای سامسونگ دشوار خواهد بود.

در اوایل سال جاری میلادی، گزارشاتی مبنی بر عدم عرضه سامسونگ گلکسی S22 FE منتشر شد. با توجه به عملکرد بسیار مناسب گلکسی S21 FE اتخاذ چنین تصمیمی از جانب سامسونگ کاملا غافلگیرکننده بود. غول کره‌ای پیش‌تر وعده داده بود که هر ساله یک مدل Fan Edition جدید را به بازار عرضه خواهد کرد. با این‌حال کمپانی در ادامه تصمیم گرفت تا این موضوع در خصوص اسمارت‌فون گلکسی S22 FE صادق نباشد.

در ادامه گزارشات مخابره شده از کره‌جنوبی ادعا کردند که این تصمیم احتمالا با معضل کمبود تراشه در جهان مرتبط است. ظاهرا سامسونگ بین افزایش تولید گلکسی S22 اولترا با فروش بسیار مناسب یا عرضه گلکسی S22 FE ناچار به انتخاب یک گزینه بوده است. از آنجا که حاشیه سودآوری گلکسی S22 اولترا برای سامسونگ بیش‌تر است؛ لذا کمپانی نهایتا تصمیم گرفت تا از این تراشه‌ها در گلکسی S22 اولترا استفاده کرده و از عرضه گلکسی S22 FE طی سال جاری صرفنظر نماید.

بر اساس گزارشات، روند عرضه تراشه برای اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S22 از همان ابتدا بسیار محدود بوده است. سامسونگ در ابتدا قصد داشت تا 3 میلیون دستگاه گلکسی S22 FE را تولید نماید؛ اما در ادامه نظر خود را تغییر داد و از این تراشه‌ها برای پرچم‌دار گلکسی S22 اولترا بهره گرفت. این موضوع بدان معناست که سامسونگ به تراشه‌های مورد نیاز برای تولید گلکسی S22 FE دسترسی نداشته و در نتیجه بایستی از عرضه این گجت صرفنظر نماید.

هنوز مشخص نیست که آیا واقعا این موضوع موجب عدم عرضه پرچم‌دار اقتصادی گلکسی S22 FE شده است یا خیر. این فرضیات بر پایه گزارشات منتشر شده توسط رسانه‌های محلی کره مطرح شده‌اند. سامسونگ در رابطه با سرنوشت گلکسی S22 FE یا در واقع مدل آینده خانواده Fan Edition هیچ‌گونه توضیح رسمی ارائه نداده است. از طرفی یک گزارش دیگر ادعا می‌کند که سامسونگ با عرضه گلکسی S23 FE در سال 2023 بار دیگر به صحنه بازخواهد گشت. اما برای اظهارنظر قطعی در این زمینه هنوز خیلی زود است.

یکی از مشکلات سامسونگ در مقطع کنونی این است که برای عرضه یک هندست جدید و قابل توجه طی مدت حداقل 6 ماه آینده احتمالا هیچ برنامه مشخصی را در دستور کار ندارد. دستگاه‌های سری Fan Edition به‌دلیل مشخصات فنی نزدیک به مدل‌های پرچم‌دار و در عین‌حال قیمت‌گذاری بسیار رقابتی خود موفق به جلب نظر تعداد زیادی از مشتریان شدند. آن دسته از مشتریان که دستگاه‌هایی را در آن رده قیمتی خریداری می‌کنند؛ اکنون گزینه‌های مناسب محدودی را در اختیار دارند.

این افراد احتمالا جدیدترین گوشی‌های تاشو سامسونگ را خریداری نکرده و احتمالا تمایلی به انتظار کشیدن برای عرضه سری گلکسی S23 ندارند. در چنین شرایطی حتی خریداری یک مدل پایین‌رده نیز احتمالا هزینه‌ای فراتر از حد انتظار را بر مشتریان تحمیل خواهد کرد. بنابراین مشتریان یا به سراغ هندست یک نسل قدیمی‌تر یعنی گلکسی S21 FE رفته و یا صرفا منتظر ارائه پیشنهادات خرید مناسب برای مدل‌های پایه گلکسی S22 باقیمانده و از بین 2 گزینه یکی را انتخاب خواهند کرد.

در چنین شرایطی برخی مشتریان احتمالا به خریداری اسمارت‌فون از برندهای دیگر روی خواهند آورد؛ پدیده‌ای که بی‌تردید برای سامسونگ خوشایند نخواهد بود. با این‌حال سامسونگ برای برون‌رفت از وضعیت کنونی نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد. اکنون این شرکت روی فروش هرچه بیش‌تر گوشی‌های تاشو جدید خود طی ماه‌های آینده تمرکز نموده است. فروش سری گلکسی S23 تا اوایل سال آینده میلادی آغاز نمی‌شود؛ بنابراین برند کره‌ای می‌تواند توجه کامل خود را بر روی گوشی‌های تاشو متمرکز کند. با این‌حال قرار نیست تمامی مشتریان، گوشی‌های تاشو سامسونگ را خریداری کنند. مشتریان حتی در صورت علاقه به این گجت‌ها نیز با یک مانع بزرگ یعنی هزینه هنگفت مواجه خواهند بود.

مشکل اصلی سامسونگ در مقطع کنونی این است که برای جایگزینی گلکسی S22 FE گزینه‌های چندانی را در سبد محصولات خود در اختیار ندارد. دستگاه‌های میان‌رده فاقد مشخصات فنی مشابه بوده و در نتیجه از قیمت‌گذاری متفاوتی برخوردار هستند. کاهش قابل توجه قیمت‌گذاری دستگاه‌های سری گلکسی S22 برای سامسونگ مقدور نیست. بنابراین غول کره‌ای اساسا در مخمصه‌ای بزرگ گرفتار شده است.

پیامدهای عدم عرضه گلکسی S22 FE احتمالا به سامسونگ کمک می‌کند تا در خصوص برنامه‌های خود برای سال آینده تصمیمات بهتر و معقول‌تری را اتخاذ نماید. به‌عنوان مثال چنان‌چه سامسونگ بتواند زیان ناشی از عدم عرضه گلکسی S22 FE را با فروش بیش‌تر پرچم‌داران گران‌قیمت‌تر خود جبران نماید؛ در این‌صورت احتمالا برای ادامه عرضه خانواده Fan Edition تمایل چندانی از خود نشان نخواهد داد. با این‌حال چنان‌چه عدم عرضه گلکسی S22 FE زیان‌ مالی قابل توجهی را متوجه سامسونگ نماید؛ در این‌صورت کمپانی احتمالا در تصمیم قبلی خود تجدیدنظر کرده و در صدد یافتن راهی برای عرضه دوباره هندست‌های سری Fan Edition خواهد بود.

با این‌حال اکنون این پرسش مطرح می‌شود که در مقطع فعلی، سامسونگ چه اقداماتی را می‌تواند اجرا نماید؟ این وضعیت می‌تواند موجب کاهش نسبی قیمت اسمارت‌فون گلکسی S22 شده و گجت مذکور را به گزینه‌ای ارزشمندتر برای مشتریان تبدیل کند. اکنون بهترین پیشنهادات خرید در وبسایت Samsung.com قابل دسترس هستند. این شرکت بایستی به ارائه مشوق‌های بزرگ به‌همراه پرچم‌داران فعلی خود ادامه داده و امکان دسترسی مشتریان بالقوه گلکسی S22 FE به یک محصول جایگزین را فراهم نماید. این موضوع موجب عدم جدا شدن طرفداران سامسونگ از پایگاه مشتریان این شرکت خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH