پردازنده پرچم‌دار Raptor Lake اینتل با حداکثر فرکانس 8.2 گیگاهرتز فعالیت می‌کند

پردازنده پرچم‌دار سری Raptor Lake شرکت اینتل رکورد بسیار چشمگیر دیگری از اورکلاک را به ثبت رسانده است. اکنون فرکانس اورکلاک جدید حتی از رکورد 8 گیگاهرتزی لو رفته طی ماه گذشته نیز چشمگیرتر به‌نظر می‌رسد. اکنون رکورد فرکانسی جدید از طریق اورکلاک رسمی پردازنده Core i9-13900K به‌دست آمده است. یکی از کارشناسان این حوزه با نام Allen Golibersuch موفق به استفاده از این پردازنده با فرکانس 8.2 گیگاهرتزی شده است.

وبسایت Toms Hardware گزارش می‌دهد که این اقدام در راستای برنامه Creator Challenge اینتل اجرا شده و آقای Allen Golibersuch مطابق انتظارات از یک سیستم خنک‌کننده سنتی استفاده نکرده و در عوض برای خنک نگه داشتن CPU از نیتروژن مایع بهره گرفته است. استفاده از چنین سیستم خنک‌کننده عجیب و غریبی در منزل امکان‌پذیر نبوده و این راهکار تنها برای یک دوره زمانی کوتاه مفید خواهد بود.

این کاربر موفق شد فرکانس مدل معادل پردازنده فوق در خانواده Alder Lake موسوم به 12900K را به 7.6 گیگاهرتز برساند. بدین‌ترتیب پردازنده پرچم‌دار سری Raptor Lake با فرکانس اورکلاک شده 8.2 گیگاهرتزی حتی پیش از عرضه به بازار نیز در مقایسه با مدل 12900K حدودا 8 درصد سریع‌تر است. بنابراین پردازنده جدید Core i9-13900K پیشنهادی وسوسه‌انگیز برای علاقه‌مندان به سیستم‌های کامپیوتری فوق سریع محسوب می‌شود.

اکنون زمان هیجان‌انگیزی برای علاقه‌مندان به کامپیوترهای شخصی است. ظرفیت اورکلاک پردازنده‌های سری Raptor Lake در واقع قدرتمندترین پتانسیلی است که طی سالیان اخیر برای طیف وسیعی از پردازنده‌های Core مشاهده شده است. از زمانی که آخرین پردازنده اینتل موفق به ثبت رکورد فرکانسی 8 گیگاهرتزی شد؛ بیش از یک دهه می‌گذرد.

سریع‌ترین پردازنده نسبتا جدیدتر نیز Core i9-10900K نام داشت و با فرکانس 7.7 گیگاهرتزی فعالیت می‌کرد. اکنون بدیهی است که این پردازنده در برابر مدل جدیدتر Core i9-13900K با اختلافی قابل‌توجه مغلوب شده است.

نکته‌ای که بایستی به‌خاطر داشت این است که با عرضه پردازنده Core i9-13900K به بازار، رکورد فرکانسی 8.2 گیگاهرتزی نیز شکسته خواهد شد. به‌عنوان مثال فرکانس پردازنده 12900K پس از اورکلاک برای نخستین بار به 6.8 گیگاهرتز رسید؛ اما در ادامه این پردازنده با ثبت فرکانس 7.6 گیگاهرتزی موفق به شکستن رکورد پیشین خود شد.

بنابراین به لحاظ تئوری با عرضه پردازنده 13900K به بازار، متخصصان اورکلاک با استفاده از سیستم خنک‌کننده پیشرفته نیتروژن مایع می‌توانند فرکانس این تراشه را تا بیش از 8.5 گیگاهرتز ارتقاء دهند. در آن زمان این CPU رکورد سریع‌ترین سرعت ثبت شده توسط یک پردازنده دسکتاپی را به چالش خواهد کشید. شایان به ذکر است که پردازنده‌های قدیمی‌تر AMD با فرکانس بالغ بر 8.7 گیگاهرتزی سریع‌ترین تراشه‌های دسکتاپی جهان به‌شمار می‌روند.

اگرچه کاربران عادی کامپیوترهای شخصی مشخصا چنین سطحی از عملکرد را تجربه نمی‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد که استفاده از تکنیک اورکلاک معمول‌تر در کنار سیستم خنک‌کننده مایع یا تهویه هوایی مطلوب نیز نتایج چشمگیری را به‌دنبال خواهد داشت. بر اساس برخی اطلاعات لو رفته در صورت استفاده از سیستم خنک‌کننده مایع استاندارد، پردازنده 13900K با فرکانس 6.5 گیگاهرتز (روی یک هسته پردازشی) عمل خواهد کرد. با این‌حال این رقم صرفا در حد گمانه‌زنی بوده و در مقطع کنونی توصیه می‌شود تا نسبت به صحت و سقم آن با دیده تردید نگاه کنید.

تمامی شواهد به سطح امیدوارکننده‌ای از عملکرد اورکلاک برای پردازنده‌های سری Raptor Lake اشاره دارند. این موضوع احتمالا برای بسیاری از علاقه‌مندان اغواکننده بوده و موجب نگرانی AMD خواهد شد. در حال حاضر پردازنده پرچم‌دار AMD با نام Ryzen 9 7950X بر پایه معماری جدید Zen 4 تولید شده و در صورت استفاده از سیستم خنک‌کننده نیتروژن مایع با حداکثر فرکانس 7.5 گیگاهرتز فعالیت می‌کند. بنابراین در این مرحله از نبرد اورکلاک، پردازنده 13900K اینتل تقریبا 10 درصد بهتر از رقیب خود عمل می‌کند. البته پر شدن چنین شکافی در گذر زمان امری بعید به‌نظر می‌رسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH