شاسی‌بلند لاکچری مرسدس بنز معرفی شد + گالری تصاویر

خودروهای شاسی بلند مرسدس بنز در چندین دهه‌ گذشته جزو کالاهای لوکس برای خریداران محسوب می‌شدند و دلیلی هم ندارد که با روی کار آمدن خودروهای الکتریکی از جذابیت این نوع خودروها کاسته شود. در حقیقت این برنامه جزئی از استراتژی الکتریکی‌سازی خودروهای این شرکت بوده است چون یکی از اولین خودروهای این مدل شاسی بلند EQC مبتنی بر GLC بود.

همانطوری که از اسم این خودرو نیز پیداست، مرسدس بنز 2024 یک نوع کراس‌اوور از سدان EQE است که بر اساس طراحی EVA2 و همچنین سدان بزرگتر EQS و EQS SUV ساخته شده است. اکنون چهار مدل از آن یعنی EQE 350+ ،350 4Matic و 500 و مرسدس AMG EQE SUV در بازارها موجود شده است. این کراس‌اوور نیز مانند نوع بزرگتر آن یعنی EQS SUV در کارخانه آلاباما ساخته می‌شود. بازار آمریکا اولین کشوری خواهد بود که به صورت کاملا اتفاقی از این خودرو در اولین ماه‌های سال جدید رونمایی خواهد کرد.

این خودرو رقیبانی نظیر تسلا مدل Y همسو با محیط زیست، بی‌ام‌و iX جدید و آئودی E-Tron دارد که باید با آنها روبرو شود. این می‌تواند رقابت سختی حتی برای یک شاسی‌بلند محبوب باشد. ولی مرسدس بنز EQE SUV با ویژگی‌های خوبی که دارد می‌تواند در این رقابت سربلند شود.

طراحی الکتریکی ماژولار در شاسی بلند EQE این امکان را به خودرو می‌دهد تا روی فاصله محوری 119.3 اینچی با طول 191.5 اینچ حرکت کند. اگرچه سدان EQE نمی‌تواند با ارتفاع کلی 66.4 اینچی رقیب این کراس اوور باشد ولی در هردو طولانی‌تر است. برآمدگی‌های خمیده‌ای روی خط سقف EQE SUV وجود دارد.

اگرچه شاسی‌بلند EQE شباهت‌های زیادی نظیر پنل مشکی براق جلوپنجره و چراغ‌های عقب ادیسون با نسل‌های قبلی خود دارد اما بسیار معمولی‌تر به نظر می‌رسد. قسمت بالای خودرو مانند شاسی بلند EQS مخروطی نیست، و کاپوت نیز نسبت به سدان‌های EQE و EQS هموارتر است. کناره‌های بدنه اگرچه برآمدگی‌های ظریفی در قسمت‌های عقب دارند، ولی بیشتر صافی به چشم می‌خورد. اما این خودرو به طور کلی خوب به نظر می‌رسد و ظاهر معمولی آن باعث می‌شود که خواهان زیادی در بازارها داشته باشد.

باتری 90.6 کیلووات ساعتی دارد که البته سدان EQE نیز همین باتری را داشته است. طبق تخمین‌هایی که کمپانی مرسدس زده است دوربردترین نوع شاسی بلند EQE با مقیاس خوش‌بینانه WLTP می‌تواند در هر بار شارژ شدن 550 کیلومتر (342 مایل) را طی کند. EPA نیز می‌تواند حدود 300 مایل برود. این نسبت در سدان با توجه به ارتفاع هواپویایی معادل با 660 کیلومتر است. با تمام این تفاسیر، شاسی بلند EQE نیز مانند دیگر محصولات این کمپانی از شارژ سریع 170 کیلوواتی DC استفاده می‌کند که می‌تواند در 32 دقیقه 10 تا 80 درصد شارژ شود. با وجود شارژ 240 ولتی خانگی هم می‌توان انتظار 10 تا 100 درصدی شارژ را در 9.5 ساعت داشت.

شاسی بلند +EQE 350 دارای یک موتور الکتریکی با قدرت 288 اسب بخار و 417 پوند فوت است که در پشت خودرو تعبیه شده است، این در حالی است که در EQE 350 4Matic یک موتور در جلوی خودرو اضافه می‌شود. چون این خودرو چهار چرخ متحرک دارد در نتیجه باید قدرت یکسان نگه داشته شود تا گشتاوری معادل 564 پوند فوت را عرضه کند. شاسی بلند EQE 500 دارای سیستم چهارچرخ متحرک، موتورهای دوگانه با عملکرد بهتر، قدرتی معادل 536 اسب بخار و 633 پوند فوت است. هر دو شاسی بلند تک موتوره +EQE 350 و EQE 500 SUV نسبت به سدان EQE گشتاور یکسانی دارند، اما قدرت آنها بیشتر است که البته این کمی عجیب است.

اگر به دنبال قدرت باشید، مرسدس AMG EQE SUV می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این خودرو موتورهای الکتریکی منحصربه‌فردی دارد که به اینورترهای مخصوص AMG متصل شده‌اند؛ قدرتی معادل با 617 اسب‌بخار و 701 پوند فوت داشته که می‌توان آن را در نوع AMG اختیاری تا 677 اسب‌بخار و 737 پوند فوت افزایش داد. در این صورت شاسی‌بلند EQE این قابلیت را دارد که در 3.4 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت برسد، در غیر این صورت خودرو می‌تواند در 3.7 ثانیه حداکثر سرعت 130 مایل بر ساعت را طی کند.

نوع اسپرت شاسی‌بلند EQE به همراه سیستم تعلیق Airmatic عرضه می‌شود. در آن از میله‌های نوسان فعال 48 ولتی استفاده شده تا با چرخش بدنه در پیچ‌ها مقابله کند. خودروی شاسی بلند AMG EQE اولین خودروی الکتریکی است که از این فناوری سود می‌برد. اینچنین یکی از مشکلات اصلی ما حل می‌شود. حتی خودروی سدان EQS AMG نیز در پیچ‌های بد همین مشکل را دارد. ترمزها دارای کالیپرهای شش پیستون جلو و تک پیستون عقب هستند، البته اگر قصد دارید از این خودروی 5900 پوندی در پیست استفاده کنید باید آپشن پروانه کامپوزیت جلوی کربن را نیز به آن اضافه کنید.

این خودرو داری چرخ‌های 21 اینچی بوده و لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت EV نیز با حالت چسبندگی کمتر ولی کارآمدتر در خودرو تعبیه می‌شود. فرمان استاندارد 9.0 درجه عقب نیز می‌تواند چرخش بهتری را در گوشه‌ها به ارمغان بیاورد و دایره چرخش را به اندازه یک خودروی کوچک تا 35.8 فوت کم کند.

خط‌های عمودی در پنل جلویی شبیه به نوع AMG موتور بنزینی است و سپرهای جلو و عقب هم برای هدایت باد به اطراف شکلی جسورانه به خود گرفته‌اند. فضای داخلی شاسی بلند EQE دارای صندلی‌های جلو محکم‌تر و روکش‌ صندلی عالی از جمله چرم و آلکانترا است. یک فرمان AMG، کلیدهای حالت رانندگی و انتخابگرها نیز عرضه می‌شود.

اگر مدتی از سدان EQE استفاده کرده باشید، کابین AMG و شاسی بلند استاندارد EQE همان حس آشنا را برای شما به ارمغات خواهد آورد. در کابین، یک صفحه نمایش لمسی مرکزی 12.8 اینچی و مجموعه ابزار دیجیتال 12.3 اینچی استاندارد قرار گرفته است. طراحی Hyperscreen و داشبورد شیشه‌ای باعث می‌شود که صفحه نمایش مرکزی با یک واحد 17.7 اینچی جایگزین شود و صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی را نیز برای مسافران به ارمغان می‌آورد. این اولین بار است که مالک خودرو می‌تواند در یک محصول EQ تصویر خود را بارگذاری کند تا در صورت استفاده نکردن از نمایشگر، از آن به عنوان تصویر زمینه استفاده کند. سیستم سرگرمی AMG شامل پوشش عملکرد محور و نمایشگرهای اضافی در هر دو مدل است یعنی هم استاندارد و هم Hyperscreen.

فضای نشستن و صندلی EQE SUV بسیار راحت‌تر از بقیه سدان‌ها است. در فضای عقب 1.3 اینچ فضای بیشتر به وجود آمده است که در مجموع 39.3 اینچ می‌شود. صندلی برای راحتی بیشتر مسافرین به عقب نیز می‌رود. طراحان این خودرو حتی به فکر سرنشینانی که با کلاستروفوبیا دست و پنجه نرم می‌کنند، نیز بوده‌اند! پنجره‌های عقب خودرو کمی بلندتر و مربعی‌تر شده است.

فضای پشت صندوق سبت به سدان EQE پیشرفتی داشته است، اما همچنان از رقبا عقب‌تر است. شاسی‌بلند EQE با حجم 18.4 فوت مکعب با صندلی عقب خوابیده از رقیبان خود مانند تسلا مدل Y (30.2 فوت مکعب)، بی‌ام‌و iX (35.5 فوت مکعب) و آئودی E-Tron (27.2 فوت مکعب) عقب می‌افتد. اگر تمام صندلی‌ها را تا کنید، 59.2 فوت مکعب فضا خواهید داشت که از همه این‌ها به جز آئودی E-Tron کمتر است.

ویژگی‌های جدید
ممکن است در نیمه اول سال جدید اولین خودروهای شاسی بلند EQE در مدل‌های 350+، 350 4Matic و 500 4Matic به بازار عرضه شوند. مرسدس AMG EQE SUV نیز قرار است چند ماه بعد وارد بازار شود. درباره قیمت‌ها هنوز اطلاعی نداریم. اما انتظار داریم که قیمت آن از حدود 75000 دلار شروع شده و تا 120000 دلار برای نوع AMG افزایش یابد.

اگرچه فضای صندوق کوچک بوده، ولی از نظر عملکرد، سرعت شارژ و برد بهتر است. مدل AMG سرعتی بیشتر از تسلا مدل Y، بی‌ام‌و iX M60 و آئودی E-Tron S دارد. حتی اکنون که بیشتر خودروها الکتریکی شده‌اند، تمامی این‌ها کافی‌ست تا این محصولات جزو شاسی‌بلندهای لوکس به حساب بیایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH