کاوشگر فضایی لوسی

کاوشگر فضایی لوسی در راه تروجان‌های مشتری سری هم به زمین زد!

کاوشگر فضایی لوسی با هدف تحقیق بیشتر در مورد منظومه شمسی به فضا پرتاب شده است. مقصد اصلی این کاوشگر تروجان‌های مشتری است. تروجان‌های مشتری گروه بزرگی از سیارک‌ها هستند که در همان مدار گردش سیاره مشتری به دور خورشید قرار دارند.

اما لوسی به صورت مستقیم مسیر را تا مدار مشتری طی نمی‌کند؛ در عوض با استفاده از مانورهای کمانه‌ای این کار را انجام می‌دهد. این کاوشگر فضایی در یکی از این مانورها به دور زمین هم چرخیده است و تعدادی از مشاهده‌کنندگان خوش‌شانس فضایی توانسته‌اند لوسی را قبل از بازگشت به فضا ببینند.

کاوشگر فضایی ناسا در روز یکشنبه ساعت هفت و چهار دقیقه، شانزدهم اکتبر، به فاصله 220 مایلی سطح زمین رسیده بود. البته برنامه‌ریزی‌ها بر این بود که لوسی حتی از این فاصله هم نزدیکتر بیاید، اما با توجه به مشکل به وجود آمده در یکی از پنل‌های خورشیدی کاوشگر، تیم سازنده آن ترجیح داد که ریسک نکند و آن را با فاصله بیشتری از سطح زمین رد کند.

دو پنل خورشیدی در لوسی به کار رفته است که بعد از پرتاب به فضا، یکی از پنل‌ها به درستی کار نکرده و در جای خود چفت نشده است. در واقع آن طور که تیم سازنده عنوان کرده، این صفحه بعد از پرتاب به صورت کامل گسترده شده، اما کاملاً در جای خود چفت نشده است. با توجه به نیروی گرانش زمین، نزدیک شدن این کاوشگر به سطح زمین می‌توانست باعث به وجود آمدن مشکلاتی در این پنل شود.

کاوشگر فضایی لوسی

ریچ بارنز، مدیر این پروژه فضایی ناسا، گفته است: «در برنامه‌ریزی اولیه طرح ما بر این بود که لوسی حدود 30 مایل نزدیکتر به مدار زمین گردش کند، اما وقتی چفت نشدن پنل خورشیدی آن برای ما محرز شد، ریسک نکردیم و ترجیح دادیم سوخت ذخیره کاوشگر را حفظ کنیم و لوسی با فاصله بیشتری از سطح زمین گذر کند تا گرانش زمین تاثیر منفی بر کارکرد پنل خورشیدی آن نداشته باشد.»

بعد از گذر از زمین، لوسی از کنار ماه هم گذشت و فرصتی به دست آورد تا تصاویری نیز از ماه بگیرد. از این تصاویر برای کالیبراسیون استفاده می‌شود، چرا که ماه شباهت زیادی به سیارک‌هایی دارد که لوسی در مورد آنها تحقیق خواهد کرد.

جان اسپنسر از دانشمندان حاضر در این پروژه بیان کرده است: «من بابت آخرین تصاویری که لوسی از ماه خواهد گرفت، بسیار هیجان‌زده هستم. شمارش حفره‌ها برای درک بهتر تکامل تروجان‌های مشتری ضروری است و این مهم به لطف اطلاعات لوسی میسر خواهد شد. گرفتن تصاویر حفره‌های ماه اولین فرصت برای آزمایش قابلیت لوسی در یافتن حفره‌ها است. تصاویر گرفته شده توسط لوسی با تصاویر موجود دیگر مقایسه می‌شود تا عملکرد آن بهتر سنجیده شود.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH