فالکون 9

فالکون 9 رکورددار بیشترین تعداد پرتاب یک نوع از فضاپیما در یک سال

روز پنجشنبه بیستم اکتبر، اسپیس‌اکس مجموعه‌ای دیگر از ماهواره‌های استارلینک را با استفاده از موشک فالکون 9 به فضا ارسال کرد. این شصت و سومین ماموریت عملیاتی استارلینک بود. استارلینک تا به حال 3505 ماهواره به مدار زمین فرستاده است که از این تعداد، 3229 ماهواره با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است.

اسپیس‌اکس در حال اجرای بزرگ‌ترین پروژه ماهواره‌های فضایی است. این شرکت در نظر دارد تا پنج سال آینده حداقل 12 هزار ماهواره دیگر نیز به فضا ارسال کند. در همین مسیر و برای رسیدن به این هدف، موشک فالکون 9 برای دهمین بار مورد استفاده قرار گرفت.

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت اسپیس‌اکس، به همین مناسبت پیامی منتشر کرد: «به تیم اسپیس‌اکس بابت چهل و هشتمین پرتابشان در سال جاری تبریک می‌گویم. حالا فالکون 9 رکورددار بیشترین تعداد پرتاب یک نوع از فضاپیما در یک سال است.»

موشک بازیافتی فالکون 9 بلوک 5 پیش از این ماهواره‌های آمریکایی GPS III 04 و GPS III 05 را به خارج از جو برده بود. ماموریت اینسپیریشن 4 که از ماموریت‌های غیر نظامی اسپیس‌اکس بود، ماموریت اکسیوم به قصد ایستگاه بین‌المللی فضایی و ماهواره مخابراتی Nilesat 301 مصر از جمله دیگر ماموریت‌های موفق فالکون 9 بلوک 5 در خارج از جو بوده است. این موشک بازیافتی پنج بار هم برای حمل ماهواره‌های استارلینک به فضا ارسال شده است.

فالکون 9

بوستر این موشک که با نام B1062-10 شناخته می‌شود، در تمام ماموریت‌های ذکر شده مورد استفاده قرار گرفته است. این بوستر در آخرین پرتاب خود نیز به فاصله کوتاهی بعد از ارسال ماهواره‌های استارلینک به مدار برگشت و بر روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین Lack of Gravity در اقیانوس اطلس فرود آمد.

تا به امروز اسپیس‌اکس 148 موشک مداری را با موفقت بر زمین نشانده است و 123 بار از بوسترها مجدداً استفاده کرده است. ایلان ماسک پیش از این هم ابراز کرده بود که رمز تصرف مریخ استفاده مجدد از ابزارهای فضایی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH