پروژه بزرگ کویپر آغاز شد؛ آمازون هم قصد ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای را دارد

آمازون اعلام کرد که در حومه شهر سیاتل کارخانه جدیدی را برای تولید ماهواره احداث می‌کند. این اقدام در راستای پروژه کویپر این شرکت است.

آمازون در سال 2019 اعلام کرد که می‌خواهد شبکه‌ای متشکل از 3236 ماهواره در مدار زمین ایجاد کند و اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای به کاربران ارائه دهد. آمازون نام این پروژه را کویپر عنوان کرد. پروژه کویپر در سال 2020 مجوز کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) را برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای دریافت کرد و گام بزرگی رو به جلو برداشت.

آمازون برای رسیدن به هدف خود، یعنی پرتاب بیش از 3000 ماهواره به مدار زمین، باید روزی بین یک تا سه ماهواره تولید کند. دیو لیمپ، رئیس بخش دستگاه‌های شرکت آمازون، در مصاحبه اخیر خود این موضوع را اعلام کرده و افزوده است: «ما باید چنان ظرفیت تولیدی ایجاد کنیم که بیشتر شبیه به کارخانه‌های تولید وسایل الکتریکی یا خودروسازی باشد، تا شبیه به صنعت فضایی معمول.»

اگرچه آمازون اعلام نکرده است که پروژه کویپر از کی کلید می‌خورد و رسماً وارد فاز اجرایی می‌شود، اما مجوز کمیسیون فدرال ارتباطات شرکت را ملزم می‌کند تا شش سال آینده، حداقل نیمی از ماهواره‌های خود را در مدار زمین مستقر کرده باشد. به عبارت دیگر، شرکت آمازون باید تا جولای سال 2026 حدود 1600 ماهواره در مدار زمین داشته باشد.

شرکت برنامه دارد بر روی پروژه کویپر حدود ده میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. در حال حاضر فضایی به مساحت 219 هزار کلیومتر مربع در ردموند واشنگتن برای تحقیق و توسعه این پروژه اختصاص داده شده است. سایت رموند نمونه‌های اولیه ماهواره‌ها را طراحی و تولید کرده است، اما طبق اعلام شرکت برای رسیدن به هدف مد نظر پروژه، نیاز به فضایی به مراتب بیشتر است.

کارخانه جدید آمازون به مساحت 172 هزار کیلومتر مربع در کرکلند واشنگتن واقع شده است. شرکت ادعا کرده که احداث این کارخانه 200 فرصت شغلی برای ساکنان منطقه ایجاد می‌کند. ظرفیت تولید این کارخانه موجب می‌شود تا پروژه کویپر وارد فاز دوم فرآیند خود شود.

از زمان دریافت مجوز کمیسیون فدرال ارتباطات، آمازون موفق به تکمیل دو ماهواره با نام‌های KuiperSat-1 و KuiperSat-2 شده است. شرکت در نوامبر سال 2021 اظهار امیدواری کرده بود که این دو نمونه اولیه را با همکاری شرکت ABL Space و به وسیله راکت RS1 در اواخر سال جاری میلادی روانه فضا کند.

با این حال، در اوایل ماه میلادی جاری شرکت اعلام کرد که ماهواره‌های خود را با همکاری ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (United Launch Alliance) پرتاب خواهد کرد و به خاطر تغییرات به وجود آمده در برنامه، پرتاب ماهواره‌ها در اوایل سال 2023 انجام می‌شود.

لیمپ نیز خبر داده است که کارهای نهایی بر روی دو نمونه اولیه از ماهواره‌های شرکت تقریباً انجام شده است و در سه ماهه مالی پایانی سال نهایی خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH