صفر تا صد ماجرای ناایمن شناخته شدن روبیکا و فیلتر شدن گوگل‌پلی

روز گذشته گوگل پلی اعلام کرد که اپلیکیشن روبیکا دسترسی‌های غیر مجاز به گوشی کاربران دارد و ایمن نیست.

سرویس Play Protect گوگل پلی که وظیفه بررسی اپلیکیشن‌ها، شناخت بدافزارها و اخطار به کاربران گوگل پلی را دارد، روز گذشته در پیامی به کاربرانی که روبیکا را نصب کرده بودند، اعلام کرد که این برنامه دسترسی‌های غیرمجاز دارد و به پیام‌ها، صوت، تصاویر و دیگر موارد بر روی گوشی‌های اندروید دسترسی دارد.

پس از این اتفاق اپلیکیشن روبیکا در گوگل پلی حذف شد و کاربران دیگر امکان دسترسی به این برنامه را از دست دادند.

روبیکا سریعا به این اتفاق واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه‌ای اظهارات گوگل پلی را بی‌اساس خواند.

پیام گوگل پلی

بیانیه روبیکا در خصوص اقدام گوگل‌پلی

در این بیانیه آورده شده که روبیکا در تلاش است تا با گوگل پلی ارتباط برقرار کند و جزئیات بیشتری درخصوص این پیام خطا را به دست بیاورد.

روبیکا اعلام کرده که به تازگی هیچ آپدیتی در این اپلیکیشن اعمال نشده و دسترسی‌ها نیز مانند گذشته بدون تغییر بوده‌اند. روبیکا در این بیانیه گفت:

با توجه به اقبال گسترده کاربران به روبیکا که شاهد آن ارسال روزانه بیش از 500 میلیون پیام یکتا توسط نزدیک به 35 میلیون کاربر فعال در ماه اخیر از میان نزدیک به 50 میلیون نصب فعال است، احتمال وجود انگیزه‌های سیاسی در این اقدام بیش از پیش تقویت می‌شود. هجمه‌ای که به تازگی توسط اپل و به بهانه‌ی تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرا شده بود.

گوگل‌پلی فیلتر شد!

پس از این اتفاق سرویس گوگل پلی به طور کامل در کشور فیلتر شد، کمی پیشتر این سرویس در کشور غیرقابل دسترسی شده بود و CDNهای آن فیلتر شده بودند، اما حالا این سرویس به طول کامل در کشور فیلتر شده است. تاکنون توضیحی در خصوص علت فیلتر شدن گوگل پلی در کشور ارائه نشده است.

درخواست روبیکا از گوگل‌پلی

در ادامه روبیکا با ارسال یک توییت، از گوگل پلی خواست تا مدارک و مستندات مبنی بر جاسوسی بودن این اپلیکیشن را برای آن‌ها ارسال کنند. در متن این توییت آمده:

گوگل‌پلی عزیز، همانطور که می‌دانید، روبیکا این مدت آپدیت جدیدی نداشته و در سطح دسترسی اپلیکیشن به گوشی که در اختیار کاربر هست، تغییری ایجاد نکرده، در لایه دسترسی هم ریکوئست متفاوتی نسبت به قبل ایجاد نشده، لطفا مستنداتی که برای هشدار سپر ایمنی اعلام کردید را در اختیار ما بگذارید.

توییت مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات

در این بین محمداحسان خرامید، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در صفحه توییتر خود نوشت: با توجه به جدول میزان دسترسی‌ها در اپ‌های مختلف مشخص می‌شود، مشکل گوگل‌پلی دسترسی و استاندارد اپ‌ها نیست، مشکل اصلی بر سر رقابت و انحصارشکنی است. اول، هجمه‌های فنی و القای نمی‌توانند، بعد شبهه در اعتبار و پرده‌های بعدی..

آیا واقعا روبیکا 35 میلیون کاربر فعال دارد؟

نکته بسیار مهم در این زمینه ادعای روبیکا مبنی بر داشتن 35 میلیون کاربر فعال است، ابتدا این که تاکنون هیچ آمار رسمی و مستنداتی در خصوص این ادعا منتشر نشده است. نکته دیگر آن است که اینستاگرام که به طور فراگیر در کشور توسط اکثر مردم استفاده می‌شود، نزدیک به 50 میلیون کاربر فعال در کشور دارد، حال روبیکا با 35 میلیون کاربر بیش از دو/سوم کاربران اینستاگرام را جذب کرده و طبیعتا این حجم از کاربران باید در زندگی روزمره، کسب و کارها و استفاده از این اپلیکیشن قابل تشخیص باشد، در صورتی که این روزها کمتر در سطح جامعه دیده می‌شود که کسی در روبیکا فعال باشد و از این اپلیکیشن استفاده کند.

1 در مورد “صفر تا صد ماجرای ناایمن شناخته شدن روبیکا و فیلتر شدن گوگل‌پلی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH