تراشه جدید پژوهشگران دانمارکی

تراشه جدید پژوهشگران دانمارکی می‌تواند کل ترافیک اینترنت را در هر ثانیه انتقال دهد

پژوهشگران دانشگاه فنی دانمارک و دانشگاه فنی چالمرز، یک تراشه نوری جدید فوق سریع تولید کرده‌اند که قادر است کل ترافیک اینترنت را در هر یک ثانیه منتقل کند.

مجله Nature Photonics، مقاله‌ای جدید پیرامون جزئیات کارکرد این تراشه منتشر کرده است و این مقاله می‌گوید که تراشه مذکور، به عنوان بخشی از آزمایش‌های جدید برای پیشبرد ارتباطات فیبر نوری به یک سطح دیگر به کار برده می‌شود.

مهندسان توانسته‌اند یک تراشه نوری فوق سریع تولید کنند که داده‌ها را با سرعت ۱٫۸۴ پتابیت در ثانیه (Pbit/s) انتقال می‌دهد. با اتکا به نظر پژوهشگران دانمارکی، سرعت کل ترافیک اینترنت کمتر از ۱ پتابیت در ثانیه است و این تراشه قادر است کل ترافیک اینترنت را در این مدت‌زمان مشخص انتقال دهد.

علاوه بر این، سرعت ۱٫۸۴ پتابیت در ثانیه بیش از ۲۰ برابر سریع‌تر از ESnet6 است که شبکه‌های علمی (مانند ناسا)، به تازگی دارند از این به‌روز‌رسانی برخوردار می‌شوند. در حال حاضر، سریع‌ترین سرعت اینترنت برای اتصال ۱۰ گیگابایت است؛ اما در بسیاری از مکان‌ها، مردم عادی از اینترنتی با حداقل سرعت ۱ گیگابایت هم برخوردار نیستند.

بااین‌حال، این رکوردِ سرعت قابل‌توجه با استفاده از یک منبع نور و یک تراشه نوری به ثبت رسیده است. پژوهشگران، این تراشه را با استفاده از یک لیزر مادون‌قرمز ایجاد کردند. این تراشه که شانه فرکانس (frequency comb) نامیده می‌شود، نور را به صدها فرکانس یا رنگ مختلف تقسیم می‌کند. سپس داده‌ها را می‌توان با جریان‌های نوری مختلف، قبل از ترکیب مجدد آن‌ها در یک پرتو مستقل و انتقال آن از طریق فیبر نوری، رمزگذاری کرد.

با توجه به تلاش برخی از شرکت‌ها برای نصب وای‌فای در کره ماه و بالابردن سرعت اینترنت، داشتن فناوری به‌مانند این تراشه نوری، می‌تواند به معنای واقعی نحوه دسترسی کاربران به اینترنت و انتقال داده‌ها را در سراسر جهان متحول کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH