هر چیزی که باید درباره خودرو سهند، فیس‌لیفت جدید ساینا، بدانید + تصویر و جدول مشخصات

همین چند ماه پیش بود که شرکت سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از سدان کلاس B خود رونمایی کرد. این خودرو سهند نام دارد و قرار بر این شده است که در سال آینده وارد بازار شود.

این خودروی اقتصادی از نظر ظاهری کاملا شبیه خودروی ساینا است. جالب است بدانید که احتمالا تولید ساینا متوقف شود؛ زیرا این خودرو استانداردهای ایمنی را زیر پا گذاشته است.

حتی شرکت سازنده آن نیز به این موضوع اقرار کرده و گفته است که خودروی سهند نمونه فیس‌لیفت ساینا خواهد بود. چندی پیش بود که سایپا از سدان خود با نام سایپا شاهین رونمایی کرد که به دلیل عدم استقبال کاربران سروصدای زیادی به پا نکرد.

شاید بگویید که این خودرو هیچ فرقی با مدل ساینا ندارد؛ ولی تنها نباید به ظاهر خودرو بسنده کرد. مهندسان شرکت سایپا توانستند اجزای این فیس‌لیفت را به طور دقیق کنار هم بچینند، در نتیجه نمی‌توان هیچ ایرادی از نما و بدنه خودرو گرفت.

در ادامه قرار است به ویژگی‌های جدیدی که در خودرو به کار رفته است، اشاره کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

ویژگی‌های ظاهری خودرو سهند

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، سهند از نظر ظاهری مشابه خودروی ساینای شرکت سایپا است. براساس تصاویری که از آن منتشر شده است، سهند نسبت به ساینا نمای یکسانی دارد و البته خود سایپا نیز این موضوع را تایید کرده است. ولی خب تفاوت‌های ریزی نیز به چشم می‌خورد!

این تغییرات شامل نمای جدید در سپر خودرو، کاپوت، چراغ‌ها، مه‌شکن‌ها و آیینه‌ها است. سهند چراغ‌های جلو کشیده‌تری دارد و چراغ‌های پشتی آن نیز تا حاشیه خودرو گسترش یافته است.

خودرو سهند

ویژگی‌های جدید در فضای کابین

در کابین خودرو می‌توان مشاهده کرد که غربیلک فرمان عوض شده و دکمه‌های سیستم صوتی نیز روی آن جای گرفته است. سایپا از یک مانیتور هفت اینچی در نسخه تیبا 2 پلاس استفاده کرده بود، اکنون نیز همان مانیتور در فضای کابین قرار گرفته و جزو امکانات جدید خودرو سهند محسوب می‌شود.

حالا داشبورد در دو رنگ در دسترس است و خروجی‌های هوا نیز به شکل دایره‌ای طراحی شده‌اند. سایپا گفته است که قرار است فقط روی نسخه‌ تیپ دو امکاناتی مثل دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، تریم داخلی دورنگ، نمایشگر هفت اینچی و دوربین دید عقب ارائه شود؛ در نتیجه، این ویژگی‌ها در نسخه یک وجود نخواهد داشت.

البته تمام این ویژگی‌هایی که در بالا بیان شد، به صورت رسمی توسط این شرکت تایید نشده است بلکه نظرات کارشناسانه‌ای است که پس از مشاهده تصاویر خودرو داده شده است. همچنین باید اشاره کرد که این خودرو قرار است وزنی معادل هزار و 220 کیلوگرم داشته باشد یعنی 170 کیلوگرم بیشتر از خودروی تولیدی ساینا. همچنین باید بدانید که وزن بیشتر باعث پایداری خودرو شده و سیستم تعلیق نیز عملکرد بهتری در خودرو خواهد داشت.

ویژگی‌های برجسته خودروی سهند

از جمله ویژگی‌هایی که این خودرو را نسبت به ساینا متمایز کرده است، وجود سانروف، سیستم کروز کنترل، استارت دکمه‌ای و کیلومتر شمار دیجیتال است. البته تنها نسخه‌های تیپ دو سهند به سانروف برقی مجهز می‌شوند.

طریقه کار سیستم جدید کروز کنترل در خودرو به این شکل است که خودرو بتواند روی سرعت خاص و دلخواهی متوقف شود. این سیستم در مسیر‌های طولانی خیلی برای راننده مفید است و فناوری جدیدی محسوب می‌شود. استارت سوئیچی از این مدل حذف شده است در نتیجه به جای آن استارت دکمه‌ای قرار خواهد گرفت.

خودرو سهند

ویژگی‌های فنی خودرو سهند

قرار است از پیشرانه‌هایی که در خودروهای ساینا و تیبا تعبیه شده بود، در این خودرو نیز استفاده شود. این پیشرانه M15 نام دارد اما اکنون با موتوری تقویت شده طرف هستیم. در خودرو سهند دو نوع گیربکس استفاده شده است: گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک. برای تولید گشتاور بهتر در سهند، دریچه گاز موجود در آن به طور استاندارد از نوع الکتریکی خواهد بود. با این اوصاف، مصرف سوخت خودرو 5 درصد کاهش و توان خروجی آن 9 درصد افزایش یافته است.

سهند با گشتاوری معادل 137 نیو‌تن‌متر به دست مشتری می‌رسد، این در حالی است که این میزان در ساینا 128 نیو‌تن‌متر بوده است. حداکثر توان خروجی در این خودرو 90 اسب‌بخار است؛ در نتیجه این ویژگی نیز در خودروی حاصل ارتقا پیدا کرده است.

همچنین باید اشاره کرد که سرعت ساینا از صفر تا 100 کیلومتر، 12.8 ثانیه بوده است. این میزان در خودرو سهند نیز یکسان خواهد بود. از دیگر ویژگی‌هایی که در هر دو خودرو مشابه است، مصرف سوخت ترکیبی و حجم باک یکسان خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی به ازای هر 100 کیلومتر در دو خودرو هفت لیتر  است و میزان بنزینی که باک خودرو می‌تواند در خود جای بدهد نیز نهایتا به 41 لیتر بنزین می‌رسد.

در جدول پایین قرار است به طور خلاصه تفاوت‌های موجود در خودروی ساینا و سهند را باهم بررسی کنیم. همچنین باید ذکر کرد که این دو خودرو ساخت شرکت خودروسازی سایپا است.

جدول مشخصات: مقایسه دو خودروی ساینا و سهند

مشخصات فنی

ساینا

سهند

حجم موتور
1.5 لیتر
1.5 لیتر
حداکثر گشتاور خروجی
128 نیو‌تن‌ متر
137 نیو‌تن‌ متر
حداکثر توان خروجی
87 اسب بخار
90 اسب بخار
میزان حجم باک
41 لیتر
41 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی
هفت لیتر در 100 کیلومتر
هفت لیتر در 100 کیلومتر
شتاب
12.8 ثانیه
13 ثانیه

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH