بررسی تخصصی اچ‌تی‌سی دیزایر ۳۱۰ (Desire 310): قدرت در کف بازار!

Desire 310

این روزها که بازار پرچمداران داغ است، بد نیست سری هم به بازار پایین رده‌ها بزنیم. ظاهرا خود اچ‌تی‌سی هم پی برده که از محصولات گران قیمت و به اصلاح پرچمدارش در هر سال تنها می‌تواند به عنوان ویترین خود در همان سال استفاده کند و این محصولات میان‌رده و پایین بازار هستند که سرنوشت یک کمپانی را رقم می‌زنند. برای اثبات حرف‌هایمان کافی است سری به پرفروش‌ترین گوشی‌های تاریخ بزنید و با دیدن نامی چون نوکیا 1100 در صدر با فروش بیش از 225 میلیون در یک بازه زمانی، شوکه شوید و بدانید که بهترین فروش یک دستگاه در طول تاریخ متعلق به یک مدل بسیار ساده و پایین رده است. در میان تولیدات اچ‌تی‌سی کمتر می‌توان مدلی با امکانات قابل قبول و قیمتی مناسب یافت، اما ظاهرا در این اواخر اچ‌تی‌سی محصولات خوش قیمتی را روانه بازار کرده است. ما نیز تصمیم گرفتیم تا پس از بررسی گوشی‌های تازه متولد شده و خوش قیمتی همچون دیزایر 816 و دیزایر 610 به سراغ مدلی پایین رده با نام دیزایر 310 بیاییم. پس با آی‌تی‌رسان و بررسی این مدل همراه باشید.

طراحی

در همان نگاه اول به اینکه این مدل ساخت کمپانی اچ‌تی‌سی است، پی خواهید برد زیرا همچون اکثر تولیدات این کمپانی، دیزایر 310 نیز در بالا و پایین نمایشگر حاشیه نسبتا زیادی را داشته که علاوه بر خدشه‌دار کردن طراحی این مدل، از خوش دستی آن نیز کاسته است. در همان بخش نسبتا پهن زیر نمایشگر، لوگوی اچ‌تی‌سی نقش بسته و در بالای نمایشگر دوربین دوم جا خوش کرده است.

HTC Desire 310 Review (24)

 

شاید اگر نظاره‌گر این مدل از پشت ویترین باشید، از اینکه اسپیکری بزرگ در بالای صفحه نمایش قرار گرفته به وجد بیایید اما اگر با این مدل مشغول کار کردن شوید و قصد گوش دادن به یک موزیک را داشته باشید، متوجه می‌شوید که آن نقش و نگارهای بالای نمایشگر هیچ دخلی به اسپیکر ندارد و در اینجا قسمت پشتی گوشی لب به سخن می‌گشاید.

HTC Desire 310 Review (23)


HTC Desire 310 Review (28)

 

حال که ناخودآگاه به پشت دستگاه رسیده‌ایم بد نیست اشاره‌ای نیز به قرارگیری لوگوی اچ‌تی‌سی در مرکز و لنز دوربین، که همچون چشمانی از حدقه بیرون زده به نظر می‌رسد، در بالای این لوگو داشته باشیم.

HTC Desire 310 Review (27)


HTC Desire 310 Review (29)

 

در سمت راست دستگاه هنگامی که از بالا به سمت پایین می‌نگرید، ابتدا با کلیدهای بکپارچه صدا و سپس با دکمه پاور که تقریبا در مرکز قرار گرفته رو به رو می‌شوید و با دیدن این کلیدها در سمت راست، متوجه می‌شوید که سمت چپ عاری از هرگونه کلید خواهد بود.

HTC Desire 310 Review (25)

 

در بخش زیرین دستگاه بر خلاف اکثر مدل‌های امروزی خبری از پورت میکرو یو‌اس‌بی نیست و تنها شیاری جهت باز کردن قاب پشتی به چشم می‌خورد و این پورت به همراه جک 3.5 میلی متری هدفون در بالای گوشی جا خوش کرده‌اند.

HTC Desire 310 Review (26)

 

نمایشگر

اچ‌تی‌سی در این مدل از یک نمایشگر 4.5 اینچی استفاده کرده که رزولوشن آن به اچ‌دی هم نمی‌رسد و همین امر سبب شده تا چگالی پیکسلی این مدل پا را از 218 پیکسل در هر اینچ فراتر ننهد. هنگامی که برای نخستین بار با نمایشگر این مدل رو به رو می‌شوید، کیفیت نه چندان جالب آن کمی در ذوقتان خواهد زد اما اگر نگاهی به قیمت گوشی بیندازید و بدانید که این مدل در چه جایگاهی قرار می‌گیرد، کمی سطح انتظاراتتان را پایین خواهید آورد و به کیفیت نمایشگر آن احسنت که نه ولی تگ در حد انتظار را خواهید چسباند. در نگاه از زوایا با توجه به پنل TFT کیفیت نمایشگر چنگی به دل نمی‌زند و آنقدر رنگ‌ها در هم می‌شوند که عملا قادر به تشخیص آنچه که در حال نمایش بر روی صفحه است، نخواهید بود. به شخصه توصیه می‌کنم اگر قصد دارید تا با دیزایر 310 مدت زمان زیادی را در زیر نور آفتاب سر کنید، بهتر است به دنبال این محصول نروید زیرا خوانایی نمایشگر در زیر نور تقریبا غیر ممکن است. با همه این موارد کیفیت تاچ در حد قابل قبولی بوده و هنگام استفاده با مشکل خاصی رو به رو نخواهید شد. برای اینکه خودتان با کیفیت نمایشگر این مدل آشنا شوید آن را در کنار پرچمدار سابق نوکیا با نام لومیا 920 قرار دادیم و چند عکسی را از چهره این دو انداختیم که در زیر مشاهده می کنید ( نمایشگر سمت راست متعلق به دیزایر 310 است که به دلیل حضور کلیدهای مجازی در هنگام نمایش تصاویر، سایز نمایشگر آن کمی کوچک‌تر از لومیا 920 به نظر می‌رسد، در حالی که هر دو هم اندازه هستند).

HTC Desire 310 Review (1) HTC Desire 310 Review (2) HTC Desire 310 Review (3) HTC Desire 310 Review (4)

 

سخت افزار

استفاده از چیپست مدیا تک به همراه 4 هسته Cortex-A7 که فرکانس هر یک بر روی 1.3 گیگاهرتز تنظیم شده و 512 مگابایت رم (در برخی مدل‌ها ۱ گیگابایت) موجب شده تا با یک مدل پایین رده نسبتا قدرتمند رو به رو باشیم. اگر به این مجموعه واحد گرافیکی Mali-400MP2 را اضافه کنید، همانند این است که مجوز ورود به دنیای گیم را به دیزایر 310 اعطا کرده‌اید. برای اینکه عملکرد سخت افزاری این مدل را بسنجیم آن را وارد آزمایشگاه خود کردیم تا ببینیم چه چیزی در چنته دارد.

نخست از بنچمارک پی استفاده کردیم و کسب عدد 409 میلی ثانیه برای این مدل آن قدرها هم دور از انتظار نبود.

HTC Desire 310 Review (5)

 

سپس به سراغ بنچمارک AnTuTu رفتیم تا پس از کش و قوس‌های فراوان به این مدل امتیاز 17370 تعلق گیرد.

HTC Desire 310 Review (6)

HTC Desire 310 Review (19)

برای ارزیابی بخش‌های متفاوت این مدل از Quadrant Professional استفاده کردیم که حاصل تلاش دیزایر 310 و مقایسه امتیازات تعلق گرفته به آن را در مقایسه با رقبا در زیر مشاهده می‌کنید.


HTC Desire 310 Review (20) HTC Desire 310 Review (21) HTC Desire 310 Review (22)

 

در آخر نیز برای سنجش واحد گرافیکی از Bonsai بهره گرفتیم تا بالاخره امتیاز 1966 به آن داده شود.

HTC Desire 310 Review (7)

 

بعد از این آزمایش‌های سخت، تصمیم گرفتیم تا عملکرد این مدل را هنگام اجرای بازی‌ها بسنجیم؛ به همین خاطر عنوانی محبوب چون نید فور اسپید را بر روی آن به اجرا در آوردیم و طبق معمول شاهد داغ شدن این مدل شدیم، البته نه به حدی که آزار دهنده باشد. هنگام اجرا نیز اگر سطح انتظارات‌تان را پایین بیاورید، از نوع اجرای بازی راضی خواهید بود.

دوربین

اچ‌تی‌سی برای دیزایر 310 از یک دوربین 5 مگاپیکسلی استفاده کرده که علی‌رغم قرار دادن قابلیت‌های خوبی همچون عکاسی پانوراما و یا اضافه کردن افکت‌های متنوع به تصویر، آن را از نعمتی چون فوکوس اتوماتیک محروم کرده تا شما هنگام عکس برداری از اجسامی که در نزدیک لنز قرار می‌گیرند با مشکل مواجه شوید. همچنین با خساست تمام حتی یک فلاش خشک و خالی هم برای آن در نظر نگرفته تا دیزایر 310 را از تاریکی بترساند. برای اینکه عملکرد دوربین این مدل را بسنجیم، تصمیم گرفتیم تا به همراه آن مشغول عکاسی شویم. عکس‌های زیر حاصل دست و پنجه نرم کردن ما با دوربین دیزایر 310 است.

HTC Desire 310 Review (12)


HTC Desire 310 Review (13)


HTC Desire 310 Review (14)


HTC Desire 310 Review (16)


HTC Desire 310 Review (17)
زیر نور اتاق

از لحاظ فیلم برداری این مدل قادر است تا به صورت فول اچ‌دی فیلم برداری کند و حجم ویدیوی یک دقیقه‌ای که ما با این مدل گرفتیم در حدود 92 مگابایت شد و کیفیت ویدیو فراتر از انتظارها بود. گرچه لحظاتی از کلیپ، شاهد نویز در تصویر بودیم اما به طور کلی از لحاظ فیلم برداری دیزایر ۳۱۰ نمره قبولی را از آن خود خواهد کرد.

دوربین دومی که برای این مدل در نظر گرفته شده شما را به یاد سال‌های دور می‌اندازد و با دیدن 3 حرف VGA در مقابل آن متوجه می‌شوید که حتی نمی‌توان جهت گرفتن عکس سلفی به گوشی رجوع کرد و با توجه کیفیت نه چندان جالب آن در هنگام فیلم برداری از دوربین جلو، برقراری تماس تصویری نیز با آن کار هیجان انگیزی به نظر نمی‌رسد.

پخش چند رسانه‌ای

با وجود سیستم عامل متن بازی همچون اندروید و پلیرهای خوب و قدرتمندی مانند MX Player مشکلی بابت اجرای کدک‌های خاص نخواهید داشت، گرچه پلیر خود دستگاه نیز چندان دست و پا بسته عمل نمی‌کند. بلندی صدای اسپیکر چنگی به دل نمی‌زند و در چند روز ابتدایی کار با آن هنگامی که صدا را تا انتها بالا می‌برید، گمان می‌کنید که صدا تا این میزان بالا نرفته، بس که حجم کمی دارد اما کیفیت صدا در همان حد انتظارهای ما بود. گرچه با خواندن این بخش امیدهایتان را نسبت به دیزایر ۳۱۰ از دست داده‌اید اما اگر بدانید کیفیت و بلندی صدا در هدفون در حد قابل قبولی است امید به اردوی شما‌ باز خواهد گشت! به شخصه با انتقال چندین ویدیو با کیفیت‌های متفاوت بر روی این مدل با مشکل خاصی مواجه نبودم و دیزایر 310 از پس اجرای ویدیو های فول اچ‌دی نیز به راحتی برآمد و ما کاری جز غر زدن بر سر اچ‌تی‌سی نداشتیم، زیرا مهم‌ترین مشکل هنگام تماشای ویدیوها، کیفیت نه چندان مطلوب نمایشگر است.

HTC Desire 310 Review (8)

 

باتری

دیزایر 310 به یک باتری 2000 میلی آمپری مجهز شده است و در تست هایی که ما از این مدل گرفتیم در صورتی که به طور مداوم به وای فای متصل باشید و در طول روز یک استفاده معمولی از گوشی داشته باشید، این مدل نهایتا تا 2 روز همراهی‌تان می‌کند. هنگامی که با پیغامی مبنی بر به اتمام رسیدن شارژ گوشی مواجه شوید، کمتر از 2 ساعت برای پر کردن آن به زمان نیاز دارید. خوش‌بختانه دسترسی به چنین باتری قدرتمندی نیز توسط کاربر امکان پذیر بوده و بر خلاف برخی از مدل‌های امروزی چشمتان به جمال آن روشن خواهد شد.

HTC Desire 310 Review (9)

 

رابط کاربری

همانطور که پیش‌تر گفتیم این مدل به سیستم عامل اندروید مجهز شده و از همان بدو ورود نسخه 4.2.2 را در خود گنجانده است. اگر با دیگر محصولات اچ‌تی‌سی کار کرده باشید با نکته مبهمی هنگام استفاده از دیزایر 310 مواجه نمی‌شوید. از لحاظ برنامه‌های پیش فرض برخلاف اکثر محصولات این کمپانی، بر روی این مدل یک فایل منیجر نسبتا مناسب نیز نصب شده بود که کار را برای‌تان ساده‌تر خواهد کرد. به شخصه قصد اشاره به رابط کاربری دیزایر 310 را نداشتم، زیرا شاهد مورد خاصی که ارزش بیان را داشته باشد، نبودم! اما هنگام استفاده با مشکلی همچون حضور کلیدهای مجازی در اکثر فضاها رو به رو شدم که نظرم را عوض کرد. شما تقریبا در تمامی فضاها شاهد کلیدهای مجازی هستید به طوری که هنگام تماشای عکس‌ها تقریبا حق استفاده بیش از 4 اینچ از صفحه را ندارید زیرا در زیر صفحه، کلیدهای مجازی حضور دارند و در بالای صفحه نوار اعلانات! همین امر موجب می‌شود که هنگام قرار گیری در کنار لومیا 920، سایز نمایشگر را بسیار کوچکتر بپندارید در حالی که هر دو 4.5 اینچی هستند.

HTC Desire 310 Review 1

 

سایر امکانات

هنگام بررسی یک محصول خاص و یا پرچمدار در این بخش می‌توان به نکات نسبتا زیادی اشاره داشت، اما در محصولات پایین رده خبری از آن قابلیت‌های خاص همچون ضد آب بودن، دارای حسگر اثر انگشت و یا شارژر بی‌سیم نیست! دیزایر 310 به یک حافظه 4 گیگابایتی مجهز شده که بیش از 2 گیگابایت آن در دسترس شماست و خوش‌بختانه از طریق کارت حافظه می‌توانید تا 32 گیگابایت دیگر به آن بیفزایید. این مدل در دو نسخه معمولی و دو سیم کارته و در رنگ‌های متفاوت عرضه می‌شود. در ضمن همچون تمامی مدل‌های امروزی از GPS و بلوتوث نسخه چهارم نیز بهره مند است. نکته جالب در رابطه با این مدل این است که قادر به گوش دادن به رادیو در دیزایر 310 نخواهید بود.

HTC Desire 310 Review

 

کلام آخر

در کل می‌توان دیزایر 310 را یک مدل خوب و خوش قیمت با امکانات مناسب دانست و با قرارگیری تگ قیمتی در حدود 400 هزار تومان و حتی کمتر، میان محصولات اچ‌تی‌سی یک مورد خیلی خوب و ارزان قیمت لقب می‌گیرد و با تکیه بر قدرت سخت افزاری بالایش برای رقبای میان‌رده هم خط و نشان می‌کشد.

 

Big Smile لبخند

طراحی خوب و گرد، در کل یک گوشی خوش دست
کیفیت بالای فیلم برداری با دوربین اصلی
واحد گرافیکی قدرتمند
کیفیت صدای مطلوب در خروجی هدفون
باتری قابل قبول

Shame اشک

زاویه دید محدود نمایشگر
حضور کلیدهای مجازی در اکثر فضاها
بلندی صدای نه چندان جالب اسپیکر

joorchin3

21 در مورد “بررسی تخصصی اچ‌تی‌سی دیزایر ۳۱۰ (Desire 310): قدرت در کف بازار!”

  1. این گوشی بنده خدا تا حالا 4 ترابایت برا من دانلود داشته بدون خرابی یا هنگ
    صفحه نمایشش ضعیفه ولی باعث میشه مصرفش کم بشه،بنظر من بهترینه برا موسیقی و محل کار و وبگردی،کاری که الان دارم باهاش میکنم

  2. سلام
    با نهایت احترام باید بگم دیزایر ۳۱۰ یکی از بهترین های اندرویده ؛بعد چندسال استفاده من هنوز بازی های سنگینی مثل آسفالت هشت رو بدون هیچگونه ایراد خاصی به راحتی اجرا میکنم..به هیچ وجه شاهد هیچگونه داغی یا هنگ نبودم…مثلا s4 سامسونگ با آسفالت هشت کاملا مشکل داره…نقدتون اصلا خوب نبود چون باید در حد قیمت گوشی رو نقد کرد..انگار شما انتظار دارین با ۳۰۰ هزار تومن لومیا ۹۲۰ بخرین ..اچ تی سی درسته از دوربین این مدل صرف نظر کرده و قاب فلزی سری وان رو نداره ولی با همین قیمت کم یکی از بهترین پردازنده ها و جون سخت ترین سخت افزارهارو داره به طوریکه من خیلی راحت میتونم از فاصله دو متری روی آسفالت خیابون بندازمش و اتفاقی نیفته..لطفا انقد بدون منطق اچ تی سی رو نکوبید 🙂

  3. سلام خسته نباشید.
    من مسخوام اسن گوشیو بگیرم گوشیه خوبی هست واقعا؟؟هنگ نمکنه؟؟اگه بخوام واتس آپ و تلگرام نصب کنم مشکلی پیش نمیاد؟؟
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنین..

  4. من یک سال دارمش.رم یک گیگ تک سیم کارتشو، به زنم به تخته مثل اسب کارمیکنه.نه داغ میشه. نه هنگ میکنه. چند بارم افتاده رو زمین اونم رو سنگ ماشالا حالش بهترم شده.

  5. یکی از آشناهامون این گوشی رو داره
    به غیر از دوربین نسبتا ضعیفش از همه نظر تو این رنج قیمت عالیه

  6. سلام
    دوستانی که این گوشی رو دارند
    آیا اینترنت 3G ایرانسل با هاش سازگاره؟
    واگه خودمون هم وارد کنیم درست میشه ؟
    آیا 3G این گوشی w-scdma هست یا td-scdma ؟
    لطفا جواب آخری رو بدین حد اقل
    با تشکر

  7. سلام دوستان من خودم این گوشیرو دارم خیلیم راضیم درسته که اسپیکرش زیاد عالی نیست ولی عوضش از نظر سخت افزاری بسیار عالیه.کیفیت فیلم برداریش فوق العاده هستش.شارژ باتریشم خوب نگه میداره..در کل نسبت به قیمتش گوشی خوبیه…درضمن از اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتین متشکریم

  8. من میخوام این گوشی رو بگیرم ولی منوش چرا شبیه گوشی چینیایه؟من یک عکس ازش دیدم منوش شبیه خودhtcبود خداکنه یکی که من میخوام بخرم منوش درست باشه

  9. نمیدونم این بررسی تحسین بود یا تخریب دو تا ایراد داره بنظرم نسخه اندروید نداشتن فلاش من ماندم تو خرید این یا اکسبریا ال یا ال 70 یا هواوی هانر سی 3

  10. سلام ودرود
    بسیار متشکر از برسی تخصصی این گوشی اما نوش دارو بعد از مرگ سهراب ^_^
    من همونیم که زیاد گیر داده بودم برسی این گوشی رو بزارین بابت توجهتون هم نهایت سپاس گذاری رو دارم اما من گوشی رو حدود11روز پیش گرفتم والان هم خیلی راضیم ولی بابت نمایشگرش خیلی رو مخ نیست یعنی من باهاش هیچ مشکلی ندارم با خیلی از گوشی های هم رده مقایس کردم سربلند دراومد درحالی که شما ی گوشی400تومنی رو با یک گوشی 900تومنی مقایسه کردین درهرحال ممنون از التفاتتون امیدوارم شاد سلامت باشید
    راستی اگه کامنتم تایید بشه اموزش اینترنت رایگان تمامی اپراتور هارو میزارم براتون ^_^
    Ilove Itresan

  11. سلام
    لطفا بررسی نوت 3 نئو تک سیم رو بذارید
    سخت افزاری اندازه نوت سه هست ولی قیمتش عالیه
    ممنون میشم
    لطفا 🙂

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH