بررسی رابط کاربری سامسونگ One UI 5.0 برای اندروید 13

گرد و غبار و شور و هیجان ناشی از معرفی پوسته One UI 5.0 فروکش کرده است و ما فرصت کافی برای بررسی همه چیزهای جدیدی که این رابط کاربری ارائه می‌دهد داشتیم. سامسونگ از زمان اولین نگارش Samsung Experience، تاکنون راه زیادی پیموده است. One UI بدون شک یکی از بهترین پوسته‌های سفارشی اندروید است و آخرین نسخه آن نیز در بسیاری از جنبه‌ها گام‌های بزرگی به جلو برداشته است.

اولین چیزی که متوجه شدیم این است که عملکرد آن نسبت به One UI 4.0 نرم‌تر و روان‌تر به نظر می‌رسد. در عین حال بدیهی است که تیم توسعه‌دهندگان سخت تلاش کرده‌اند تا مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را به رابط کاربری غنی و پر امکانات قبلی اضافه کنند. در حالی که اکثر OEM‌های دیگر تغییرات اندکی را در پوشش های اندرویدی جدید خود ارائه کردند، تغییرات سامسونگ بسیار زیاد است. تقریباً در هر دسته‌بندی افزوده‌های جدیدی وجود دارد؛ از تغییرات بصری گرفته تا برخی پیشرفت‌های زیربنایی.

در واقع، One UI 5.0 یک به‌روزرسانی بسیار بزرگ‌تر از خود اندروید 13 به نظر می‌رسد. در ادامه مطلب در بررسی One UI 5.0 با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

اندروید 13

گاهی اوقات هنگامی که سایر سازندگان نسخه‌های سیستم‌عامل اختصاصی خود را به‌روزرسانی می‌کنند، ویژگی‌های اصلی اندروید نادیده گرفته می‌شوند، در حالی که سامسونگ آنها را در One UI خود به خوبی پیاده‌سازی می‌کند. ویژگی های ذاتی اندروید 13 امسال اندک است و بیشتر آنها بر جنبه بصری ظاهر طراحی متریال اندروید تمرکز دارند. از آنجایی که این موارد به تنهایی بر دیدگاه خود سامسونگ در مورد ظاهر اندروید منطبق نیستند، این امر ما را با بهبودهای متمرکز بر حریم خصوصی و اعلان‌ها مواجه می‌کند.

هنگامی که یک برنامه را نصب و آن را برای اولین بار اجرا کردید، سیستم از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید برنامه برای شما اعلان ارسال کند یا آنها را به طور پیش فرض غیرفعال نگه دارد. اکنون دسترسی به کنترل‌های مربوط به اعلان‌ها آسان‌تر است و همیشه در بالای منوی سیستم ظاهر می‌شوند. یک میانبر مستقیم برای تنظیمات اعلان داخلی برنامه، در پایین پانل نوتیفیکیشن یافت می‌شود. همچنین کنترل دقیق‌تر بر انواع اعلان‌هایی که برنامه‌ها می‌توانند ارسال کنند، از قبیل نشان‌ها (badges)، اعلان‌های شناور و کارت‌های اعلان در صفحه قفل وجود دارند.

کنترل زبان جداگانه برای هر برنامه نیز در دسترس است، که ما را از این متعجب می‌کند که چرا چنین ویژگی اساسی قبلاً در دسترس نبود. از نظر حفظ حریم خصوصی، اندروید 13 اکنون پس از مدتی داده‌های کلیپ بورد را حذف می‌کند تا برنامه‌های مخرب نتوانند از کلیپ بورد سوء استفاده کنند. به این دلیل که کاربران اغلب داده‌های حساس مانند شماره تلفن، ایمیل، شماره کارت اعتباری و حتی رمز عبور را کپی می‌کنند.

رابط کاربری One UI 5.0

تغییرات بصری

همانطور که قبلاً گفتیم، شاید یکی از بزرگترین پیشرفت‌ها عملکرد کلی سیستم عامل باشد. از زمان TouchWiz قدیمی، نرم افزار سامسونگ به دلیل عملکرد نسبتا کند خود بدنام است. اگرچه رابط کاربری One UI بسیار بهتر از نسخه‌های قبلی خود است، اما همچنان در این زمینه به معنای واقعی از رقبای خود عقب مانده است.  حالا One UI 5.0 قصد دارد این مشکل را برطرف کند و تا حد زیادی موفق می‌شود. سامسونگ انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری انتقال‌ها (transitions) را بهینه‌سازی کرده است و به طور معقولی سریع‌تر و روان‌تر هستند. همه چیز کمی طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

با این وجود، هنوز هم می‌توانیم به بسیاری از پوسته‌های دیگر اندروید فکر کنیم که تجربه روان‌تر و سریع‌تری را ارائه می‌دهند، بنابراین سامسونگ هنوز کارهای زیادی برای انجام دارد.

سایر تغییرات بصری عبارتند از کنتراست بهتر، آیکن‌های جدید برنامه‌ها و تصاویر در سراسر منوهای سیستم به طوری که شناسایی برنامه‌ها و خواندن متن‌ها آسان‌تر است.

یک بار دیگر، پالت رنگ تاکیدی به طور خودکار بر اساس والپیپر شما ایجاد می‌شود، اما این بار، سیستم انتخاب گسترده‌تری از ترکیب رنگ‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد و آن پالت همچنین می‌تواند برای آیکن‌های برنامه‌ها اعمال شود.

می‌توانید ویجت‌ها را روی هم قرار دهید، می‌توانید با یک کشیدن انگشت ساده بین ویجت‌های مختلف جابه‌جا شوید. به خاطر داشته باشید که همه ویجت‌ها از انباشته شدن پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین توسعه‌دهندگان برنامه‌ها ممکن است مجبور شوند خیلی زود آنها را آپدیت کنند.

آخرین اما نه کم‌اهمیت‌ترین تغییر مربوط به شماره‌گیر پیش‌فرض است که حالا پس‌زمینه‌های متحرک را برای هر مخاطب به‌طور پیش‌فرض انتخاب می‌کند، بنابراین در یک نگاه راحت‌تر می‌توان دید چه کسی در حال تماس است. البته، همچنان می‌توانید یک ایموجی واقعیت افزوده، یک برچسب یا عکسی به انتخاب خود به هر مخاطب اختصاص دهید.

مدهای جدید

سامسونگ به اصطلاح روتین‌ها را معرفی می‌کند. می‌توانید بر اساس کاری که در حال حاضر انجام می‌دهید، یک مد را انتخاب کنید و اقدامات خاصی را انجام دهید، پروفایل‌های صدا، تنظیمات نمایشگر، اعلان‌ها و غیره را تغییر دهید. مثلا می‌توانید روتین‌های خاصی را با اقداماتی که انتخاب می‌کنید فعال کنید، مانند روشن کردن نقطه اتصال یا حالت هواپیما.

چند وظیفه‌ای

یک راه ساده‌تر برای راه‌اندازی دو برنامه در حالت تقسیم صفحه‌، کشیدن سریع و کوتاه دو انگشت از لبه پایین نمایشگر است. همین عمل را می‌توان از طریق منوی برنامه‌های اخیر (recent) انجام داد.

اتصالات دستگاه

اگرچه در این دسته چیز جدیدی نیست، اما سامسونگ اتصال با دستگاه‌های اطراف را کمی آسان تر می‌کند. در منوی فرعی دستگاه‌های متصل، دستگاه‌های در دسترس را برای اتصال Smart View (دیدن محتوای پخش‌شده از طریق صفحه نمایش ثانویه) یا Samsun DeX، در صورت وجود، پیدا خواهید کرد. کروم‌کست‌ها نیز آسان‌تر می‌توانند صدا را پیدا و پخش کنند. وقتی صدا را از تلفن خود پخش می‌کنید، کروم‌کست‌های اطراف، به سرعت در پانل ظاهر می‌شوند.

همچنین هنگامی که صفحه نمایش تلفن را روی تلویزیون پخش می‌کنید، می‌توانید انتخاب کنید که اعلان‌ها را پنهان کنید تا دیگران نتوانند اطلاعات محرمانه را از تلفن شما بخوانند.

دوربین و گالری، ویرایش عکس و فیلم

هیچ تغییر عمده‌ای در عملکرد دوربین یا حالت‌های جدید وجود ندارد، اما چند مورد جدید اضافه شده است. برای یک بار هم که شده، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی با یک دست آسان‌تر است، حالت Pro هیستوگرام به همراه دارد، می‌توانید یک واترمارک سفارشی یا تاریخ را روی هر عکسی که می‌گیرید اضافه کنید و دوربین تله‌فوتو اکنون از حالت عکاسی از غذا پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ تلاش می‌کند تا به هم ریختگی گالری را سر و سامان دهد و صفحه اصلی آن حالا می‌تواند سفارشی شود. هدف این کار ساده و آشکاراست؛ آلبوم‌هایی را که کمتر استفاده می‌کنید حذف کنید و آلبوم‌هایی را که نیاز دارید در دسترس قرار دهید.

ویرایشگرهای عکس و ویدیوی داخلی چند قابلیت جدید دارند. می‌توانید از هر تصویری استیکر بسازید، حالا راه‌های بیشتری برای ویرایش فایل‌های GIF وجود دارد، با استفاده از ابزار قلم، شکل‌های بی‌نقصی را روی فیلم‌ها و عکس‌ها بکشید،  می‌توانید 60 استیکر شکلک جدید را برای اضافه کردن به عکس‌ها و کلیپ‌های خود بیابید.

صفحه کلید سامسونگ

جدا از ایموجی‌های بیشتر، صفحه کلید سامسونگ حالت‌های چهره از پیش تعریف شده را بر اساس نمادهای صفحه کلید درج می‌کند. می‌توانید نمادهای روی صفحه‌ کلید و همچنین نمادهایی که در کنار کلید فاصله ظاهر می‌شوند را دوباره مرتب کنید.

تشخیص هوشمند متن و تصویر

گوگل با اندروید 13، مشابه این قابلیت را در گوشی‌های جدید پیکسل معرفی کرد. با این ویژگی می‌توانید متن را از یک تصویر، عکس یا حتی اسکرین شات استخراج کنید. این نرم افزار قادر است فرمت‌های متن خاصی را نیز تشخیص دهد. برای مثال، بسته به این که متن تشخیص داده شده ایمیل، شماره تلفن، وب‌سایت و غیره باشد، اقدامات خاصی را پیشنهاد می‌کند.

همچنین یک عملکرد امنیتی وجود دارد که به دنبال اطلاعات حساس مانند کارت‌های اعتباری، کارت‌های شناسایی، پاسپورت و غیره می‌گردد. و اگر بخواهید آن را به اشتراک بگذارید، پیامی ظاهر می‌شود که از شما می‌پرسد آیا مطمئن هستید که می‌خواهید به اشتراک‌گذاری این اطلاعات ادامه دهید یا خیر.

اعلان‌ها

ما قبلاً به ویژگی‌های نوتیفیکیشن‌های جدیدی که همراه با اندروید 13 ارائه می‌شوند اشاره کرده‌ایم، اما سامسونگ برای ارائه برخی بهبودهای کوچک خود تلاش بیشتری کرده است. اولین چیزی که متوجه خواهید شد این است که کارت‌های اعلان در منوی کشویی با نماد بزرگتر برنامه و رنگ مربوطه ظاهر می‌شوند. تراز متن هم در کارت‌های اعلان رای خوانایی بیشتر بهینه شده است.

سایر تغییرات

برخی از عملکردهای کوچک جدید در سراسر سیستم پخش شده‌اند که از جمله آنها قابلیت تعریف موارد استثنا برای حالت DnD ( مزاحم نشوید )‌ است. با این کار برنامه‌های انتخابی شما تحت تأثیر DnD قرار نمی‌گیرند. همچنین RAM Plus را که در پس‌زمینه بهینه‌سازی خودکار انجام می‌دهد می‌توان به طور کامل از طریق منوی مراقبت از دستگاه، غیرفعال کرد. از سایر تغییرات می‌توانیم به مواردی مانند تایمرهای هم‌زمان، جستجوی گسترده در برنامه My Files، طراحی مجدد Digital Wellbeing و … اشاره کنیم.

جمع‌بندی

در مجموع، ما آنچه را که One UI 5.0 ارائه می دهد دوست داریم. این نسخه در بسیاری از جنبه‌ها یک پیشرفت قابل توجه نسبت به نسخه 4.0 محسوب می‌شود؛ به خصوص از نظر عملکرد که فکر می‌کنیم هنوز هم نقص اصلی پوسته سفارشی اندروید سامسونگ است. تغییرات رابط کاربری جدید نیز شگفت‌انگیز است، در حالی که بسیاری از رقبای سامسونگ به‌روزرسانی‌های اصلی تا حدودی یکنواخت و خسته‌کننده را ارائه کرده‌اند. سامسونگ در کنار این همه تغییرات مراقب بود تا احساس کلی One UI را به طور کامل تغییر ندهد.  این پوسته اندروید هنوز آشناست اما با جلوه‌های بصری بهتر و کاربردی‌تر از همیشه.

6 در مورد “بررسی رابط کاربری سامسونگ One UI 5.0 برای اندروید 13”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH