ChatGPT چیست

ChatGPT چیست؟ داستان یک هوش مصنوعی که به همه سوالات شما پاسخ می‌دهد

اگر نام ChatGPT را شنیده‌اید و نمی‌دانید که ChatGPT چیست و چرا ترند شده است، در این مقاله به تمامی سوالات شما در خصوص این هوش مصنوعی پاسخ می‌دهیم.


ممکن است این روزها در بسیاری از سایت‌ها، کانال‌ها پیج‌ها یا حتی در میان دوستان خود صحبت‌هایی از یک ربات چت بسیار هوشمند و نزدیک به انسان به نام ChatGPT شنیده باشید.

می‌توان گفت ChatGPT از مهم‌ترین ترندهای این روزهای دنیای فناوری است و هر کسی که به این حوزه علاقه دارد حداقل یک بار نام ChatGPT را شنیده و برایش سوال شده که ChatGPT چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

در این مطلب خیلی ساده و روان در خصوص ماهیت، کارکرد و کاربردهای ChatGPT با شما سخن می‌گوییم و به تمامی سوالات احتمالی شما پاسخ خواهیم داد، به این ترتیب تا پایان مقاله همراه آی‌تی‌رسان باشید.

ChatGPT چیست؟

به زبان ساده، ChatGPT یک هوش مصنوعی گفتگو محور برپایه چت است که توسط شرکت OpenAI در نوابر 2022 عرضه شده و می‌تواند به تمامی سوالات شما پاسخ دهد. البته شاید ماهیت ChatGPT برای شما عجیب باشد و ندانید که این هوش مصنوعی چیست یا چه کاری انجام می‌دهد؟

در این خصوص باید بگوییم که ChatGPT یک محیط ساده برای چت کردن دارد، درست مانند یک پیام‌رسان ساده، شما در این محیط می‌توانید در خصوص هر موضوعی که خواستید سوال بپرسید و ChatGPT هم به صورت نوشتاری پاسخ شما را می‌دهد.

بله درست شنیدید، در خصوص هر موضوعی می‌توانید از ChatGPT سوال بپرسید و او در اکثر مواقع پاسخ درست و منطقی به شما می‌دهد، گویی که یک انسان دانا در پشت چت شما نشسته است.

نام ChatGPT مخفف Chat Generative Pre-trained Transformer است که به فارسی سخت معنایی معادل چت ازپیش آموزش دیده تولیدی مبدل پیدا می‌کند. این ربات بر روی خانواده مدل‌های زبان بزرگ GPT-3 OpenAI ساخته شده است و با استفاده از هوش مصنوعی، تکنیک‌های یادگیری و تقویتی بسیار کارآمدی دارد.

چرا ChatGPT ترند شده است؟

زیرا موضوعاتی که می‌توانید در خصوص آن با ChatGPT صحبت کنید بی‌انتهاست، ممکن است صرفا با این هوش مصنوعی حال و احوال کنید! شاید مشکلی در زندگی داشته باشید و بخواهید راه حل را از ChatGPT بپرسید، شاید حتی بخواهید سوالات درسی در مورد ریاضی، فیزیک، یا شیمی را از چت جی پی تی بپرسید و جواب سوال را از او بخواهید.

در این چند وقت مدل‌های مختلف مکالمه با ChatGPT منتشر شده و معمولا ChatGPT پاسخ‌های درست و منطقی با لحنی بسیار شبیه به یک انسان را داده است. شاید شما دچار کم خوابی شده باشید، می‌توانید از ChatGPT دلیل آن را بپرسید! شاید بخواهید از ChatGPT مشورت بگیرید که چه فیلم سینمایی را مشاهده کنید، یا آنکه علت ریز موی شما چیست؟ ChatGPT به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهد.

حتی ChatGPT می‌تواند در طراحی سایت یا کدنویسی، همچنین انتخاب نام فرزند یا استارتاپ جدیدتان، یا حتی تولید محتوا با شما کمک کند. ChatGPT این قابلیت را دارد که کد برامه مورد نظر را ساخته و به شما بدهد، یا حتی در ساخت سایت کمک کرده و بخشی از کد‌ها را او بسازد، این هوش مصنوعی همچنین می‌تواند در تولید محتوای وبلاگی کمکتان کند و برای شما متن بنویسید (البته به زبان انگلیسی).

ChatGPT چیست

آشپزی، مسافرت، کار، ورزش، سلامت، تغذیه، سبک زندگی،اخبار یا هر موضوع دیگری برای ChatGPT تفاوتی ندارد، این هوش مصنوعی می‌تواند با شما گفتگو کند و به سوالات شما پاسخ دهد.

این هوش مصنوعی حتی می‌توان مکالمات قبلی را به شما یادآوری کند، یا اشکالات خود را اصلاح کند و پیشنهادهای جدیدی برای شما داشته باشد.

اما ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

شاید تا به این لحظه کنجکاو شده باشید، شاید هم کمی مضطرب شده باشید، زیرا رباتی اینقدر شبیه به انسان می‌تواند خطرناک باشد. اما این هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند و به چه طریقی می‌تواند به سوالات در هر حوزه‌ای پاسخ دهد؟

چت‌بات چیست؟

ChatGPT در واقع یک چت‌بات یا چت رباتی است، قبلا نمونه‌هایی از چت‌بات‌های مختلف را دیده بودیم، اما نقطه متمایز چت جی بی تی آن است که توانایی قابل توجهی در تعامل با انسان در قالب گفتگوی محاوره‌ای و ارائه پاسخ‌هایی دارد که می‌تواند به طرز شگفت‌آوری مشابه با انسان باشند.

چت بات یک برنامه رایانه‌ای است که می‌تواند به صورت صوتی یا متنی با کاربران گفتگو کرده و به سوالاتشان پاسخ دهد. چت بات‌ها از هوش مصنوعی همراه با سایر فناوری‌های خودکار برای درک سوالات کاربران و پاسخ دادن به آنها استفاده می‌کنند.

چت بات‌ها در سال‌های اخیر بسیار متداول شده‌اند، بسیاری از شرکت‌ها برای پاسخ به مشتریان خود از چت‌بات‌ها استفاده می‌کنند و این کار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌هایشان شده است، از طرفی نتایج رضایت بخشی از طرف مشتریان دریافت کرده‌اند. بر اساس نظر کارشناسان انتظار می‌رود بازار جهانی چت‌بات تا سال 2024 به حداقل 10 میلیارد دلار برسد. این نشان می دهد که تقاضای زیادی برای توسعه اینگونه برنامه‌ها وجود دارد.

دو گونه چت بات وجود دارد:

  • چت‌بات‌های قانون محور
  • چت‌بات‌های هوش مصنوعی

چت‌های قانون محور بر اساس الگوریتم‌های از قبل تعیین شده کار می‌کنند و برای کارهای ساده مانند فروش بلیط، رزرو هتل یا فیلم سینمایی یا ارائه تراکنش‌‌های اخیر کاربرد دارد. این چت‌ها برای پیگری یک خط مفهومی مشخص برنامه ریزی شده‌اند و بعضا به پشتیبانی انسانی نیاز دارند.

اما چت بات‌های برپایه هوش مصنوعی، برپایه هوش مصنوعی (AI) از یادگیری ماشین (ML) و پردازش زبان طبیعی (NLP) برای درک سوالات کاربر استفاده می‌کند و نیازی به پشتیبانی انسانی ندارد.

چت‌ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند به طیف گسترده‌ای از پرسش‌های کاربران پاسخ دهند زیرا از مدل‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند و خود را به صورت پویا بهبود می‌بخشند.

ML چیست؟

یادگیری ماشینی یا ML هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا الگوهای رفتاری و صحیح را در مجموعه داده‌ها تشخیص دهد. این ویژگی به ربات چت اجازه می‌دهد تا به تنهایی یاد بگیرد و به طور مداوم خودش را بهبود بخشد.

NPL چیست؟

پردازش زبان‌های طبیعی یا NPL نوعی هوش مصنوعی است که به ربات‌های چت اجازه می‌دهد پیام کاربر را بفهمند و به آن پاسخ دهند. بدون NLP، چت‌بات‌ها نمی توانند بین عبارات یا جملات، تمایز قائل شوند.

NLU چیست؟

چت بات‌ها نمی‌توانند زبان انسانی بدون ساختاری که توسط کاربران تایپ می‌شود را درک کنند و باید ورودی کاربران را در داده‌های ساختار یافته تفسیر کنند. این اتفاق با استفاده از برخی الگوریتم‌ها برای تجزیه و تحلیل ورودی کاربران و جمع‌آوری داده‌ها اتفاق می‌افتد. این فرآیند دریافت معنای کلمات از هر جمله و تبدیل آن به داده‌های ساختار یافته‌ای که توسط کامپیوتر قابل درک است، درک زبان طبیعی (NLU) نامیده می‌شود که زیر مجموعه ای از NLP است.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است گام به گام با تمام اتفاقاتی که در تعامل کاربر و چت بات رخ می‌دهد را بررسی کنیم:

  1. پس از اینکه کاربر درخواست خود را تایپ کرد، چت بات متن ساده را به موتور NLP ارسال می‌کند.
  2. موتور NLP از NLP و NLU برای تبدیل پیام‌های متنی به داده‌های ساختار یافته استفاده می‌کند. مدل‌های مختلف NLP برای استخراج داده‌های پیام استفاده می‌شود.
  3. سپس چت بات داده‌های جمع آوری شده را به موتور تصمیم گیری ارسال می‌کند.
  4. موتور تصمیم‌گیری یک پایگاه داده را فراخوانی می‌کند تا بر اساس داده‌ها و نتایج قبلی، تصمیمی نهایی را بگیرد.
  5. این داده‌ها توسط کاربر انسانی درک نمی‌شوند و از این رو باید به متن ساده تبدیل شوند.
  6. پیام‌ساز از تولید زبان طبیعی یا NLG برای تبدیل داده‌های تصمیم‌گیری به متن ساده یا صوتی استفاده می‌کند.

حال که با نحوه کار چت‌بات‌ها آشنا شدیم، به سراغ ChatGPT می‌رویم.

دلیل هوشمند بودن و جذاب‌تر بودن ChatGPT نسبت به دیگر چت‌بات‌ها چیست؟

دلایل زیادی برای این اتفاق بیان می‌شود ولی مهم‌ترین آن نحوه آموزش دیدن و تکامل پیدا کردن ChatGPT است. این هوش مصنوعی توسط GPT-3.5 با استفاده از دنیای داده‌هایی که در اینترنت وجود دارد، می‌تواند آموزش ببیند. درواقع می‌توان گفت در جهان هیچ معلمی بهتر از اینترنت برای هوش‌های معنوعی نیست.

این چت در دل اینترنت به سراغ داده‌هایی از جمله کد‌های برنامه نویسی، انجمن‌های گفتگو مانند Reddit و غیره می‌رود و خودش را تکمیل می‌کند. این ویژگی به ChatGPT کمک کرده نوع نوشتار و یا برقراری ارتباطی انسان با انسان را بیاموزد به سبک پاسخگویی انسانی نزدیک شود. البته ChatGPT حتی از نحوه سوالاتی که از آن می‌شود در خصوص تعامل با انسان آموزش می‌بیند، به همین ترتیب می‌تواند پاسخ‌هایی طولانی، صحیحی و مشابه به انسان بدهد، این ویژگی یادگیری تقویتی با بازخورد انسانی یا RLHF نام دارد.

درواقع ChatGPT از یک لایه آموزشی اضافی استفاده می‌کند که حتی در تعامل با کاربر مستقیم و در لحظه می‌تواند برای کمک به یادگیری و توانایی پیروی از نحوه تعامل و ایجاد پاسخ‌های رضایت‌بخش استفاده کند. با این ویژگی بعدی نیست که در آینده شاهد آن باشیم که ChatGPT با هر کسی بر اساس ادبیات و لحن گفتاری خاص خودش صحبت کند، شاید هم ChatGPT بتواند کلمات مخصوص به لهجه‌ها و گویش‌های مختلف را آموزش ببیند.

محدودیت‌های ChatGPT چیست؟

باید بدانید که ChatGPT با محدودیت‌هایی ساخته شده، یعنی خط قرمزهایی دارد. به عنوان مثال در ارائه پاسخ از کلمات و واژه‌های زشت، نفرت‌انگیز و نژادپرستانه استفاده نمی‌کند. حتی اگر سوال شما در این زمینه‌ها مورد منفی داشته باشد، ChatGPT از ارائه پاسخ به شما خودداری می‌کند.

ChatGPT چیست

می‌توان گفت که ChatGPT در ارائه پاسخ هم محدودیت‌هایی دارد، به این منظور که هر چقدر سوال شفاف‌تر و واضح‌تر باشد، پاسخ هم طولانی‌تر ومناسب‌تر خواهد بود.

در این خصوص می‌توان گفت که ChatGPT دقیقا مانند انسان‌ها است، اگر شما سوال خود را چه از انسان چه از هوش مصنوعی به صورت واضح نپرسید و طرف مقابل منظور شما ار متوجه نشود، پاسخی که به شما می‌دهد سطح کیفی پایین‌تری خواهد داشت.

آیا پاسخ‌ها همواره صحیح هستند؟

خیر، درواقع ممکن است نرخ بالایی از پاسخ‌های ChatGPT نادرست باشد، البته این مورد به سوال شما و نوع پرسش سوالتان بستگی دارد اما در خیلی ازم وارد ChatGPT نمی‌تواند پاسخ درستی به شما بدهد.

پاسخ‌های ChatGPT همواره به شکلی هستند که به نظر درست می‌رسند، مانند کسی که نصیحت اشتباهی را با بیانی قوی به شما بیان می‌کند و شما آن نصیحت را می‌پذیرید ولی در نهایت باید بدانید که با یک هوش مصنوعی سر و کار دارید طبیعتا هرچه که این هوش مصنوعی می‌گوید درست نیست. البته سازندگان این هوش مصنوعی نیز به احتمال نادرست بودن پاسخ‌ها اشاره کردند و به کاربران هشدار لازم را داده‌‌اند.

نکته دیگر آن است که شاید هرگز به یک هوش مصنوعی که بتواند 100 درصد پاسخ صحیح به هر سوالی بدهد ساخته نشود، زیرا هیچ مرجعی برای پاسخ صحیح به هر سوال در هر حوزه‌ای وجود ندارد. ماشین یادگیری هوش مصنوعی می‌تواند در اینترنت به دنبال پاسخ سوال شما باشد ولی ایا هر چیزی که در اینترنت نوشته صحیح است؟ برای همین شناخت مراجع اصلی و با اعتبار در اینترنت خود یکی از چالش‌های اساسی ChatGPT است ولی با این وجود باز هم مراجع اصلی ممکن است متن‌های نادرستی را در اینترنت منتشر کنند، به عنوان مثال در حوزه اخبار شاید BBC یک مرجع باشد اما این خبرگزاری همواره واقعیت را می‌گوید؟

به همین منظور ChatGPT به شکلی ساخته شده که از پاسخ‌‌هایی که اطمینان کافی ندارد یا به یک پاسخ واحد نرسیده است، خودداری کند.

استفاده از ChatGPT رایگان است؟

استفاده از ChatGPT در حال حاضر رایگان است. این هوش مصنوعی در دوره تحقیقات نهایی قرار دارد و استفاده از آن برای کاربران باز است تا بتوانند پاسخ‌ها را امتحان کنند تا هوش مصنوعی بتواند در پاسخ به سؤالات بهتر شود و از اشتباهات خود درس بگیرد.

تیم تولید این هوش مصنوعی در خصوص دوره رایگان در اختیار گرفتن این چت برای عموم مردم گفت: تلاش ما این بوده تا از ارائه پاسخ‌هاینامناسب جلوگیری کنیم اما گاهی اوقات پاسخ‌ها بر اساس دستورالعمل‌های از پیش تعیین شده نادرست یا مقرضانه هستند. ما از Moderation API برای هشدار یا مسدود کردن انواع خاصی از محتوای ناامن استفاده می‌کنیم، اما انتظار داریم در پاسخ‌های هوش مصنوعی پاسخ‌های نادرست وجود داشته باشد، ما مشتاق جمع‌آوری بازخورد کاربران برای کمک به بهبود این سیستم هستیم.

ChatGPT چیست

البته این سرویس به زودی با پرداخت هزینه در دسترس خواهد بود و بیشتر برای کسب و کارها و بیزینس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بخش عمومی آن با تلفیق موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاکنون مایکروسافت اعلام کرده که موتور جستجو بینگ را بر اساس زبان هوش مصنوعی مشابه با ChatGPT عرضه کرده، همچنین مرورگر اوپرا نیز به ChatGPT مجهز شده است. با این وجود کاربرد اصلی ChatGPT و مزیت بیزینسی مورد توجه است که در پایان مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

برای استفاده از ChatGPT باید وارد این سایت شوید و پس از ثبت نام می‌توانید سوالات خود را به زبان انگلیسی از این هوش مصنوعی بپرسید، البته پیش از انجام اینکار باید IP خود را از ایران به کشوری دیگر تغییر داده باشید.

کاربردهای اصلی ChatGPT چیست؟

موارد استفاده زیادی برای چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT وجود:

  • چت ربات برای بازاریابی
  • چت ربات برای فروش
  • چت ربات برای پذیرش یا تایید هویت کاربران جدید
  • چت ربات برای خدمات و پشتیبانی به مشتریان
  • چت ربات برای دریافت بازخورد جمعی
  • چت ربات برای تراکنش‌ها
  • چت ربات برای توصیه محصول

مزیت استفاده از این ربات‌ها در کسب و کارها چیست؟

  • افزایش تعامل با کاربران
  • بهبود برندینگ و شهرت برند
  • صرفه‌جویی در زمان
  • افزایش رضایت مشتری
  • تعامل بهتر میان کارمندان
  • کاهش هزینه‌ها
  • افزایش درآمد

در این مقاله به طور کامل با ChatGPT و کاربردهای آن آشنا شدیم، اگر نمی‌دانستید که ChatGPT چیست و چه کاربردهایی دارد، در طی مقاله به طور کامل به ساختار و ماهیت اصلی این نوع هوش مصنوعی پرداخته شد.

نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص ChatGPT را در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

چگونه به سادگی و رایگان با چت جی پی تی گفتگو کنیم؟

سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی در حال حاضر امکان گفتگو با چت جی‌پی‌تی را برای کاربران خودشان فراهم کرده‌اند که وب‌سایت فارسی جی‌پی‌تی هم به شما امکاناتی دقیقا مشابه با نسخه اصلی Chat GPT را آن هم به صورت رایگان فراهم ساخته است. از طریق این لینک به‌راحتی با این هوش مصنوعی شروع به صحبت کنید.

17 در مورد “ChatGPT چیست؟ داستان یک هوش مصنوعی که به همه سوالات شما پاسخ می‌دهد”

    1. سعید صانعی

      سلام، برنامه نیست باید وارد سایتش‌ بشوید، لینکش نسخه انگلیسی و فارسی در مقاله هست

    1. بله فیلتر هست و اینکه خیلی محدودیت داره من با اینکه ثبت نام کردم هم نمیتونم استفاده کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH