ربات چت ChatGPT رکورددار سریع‌ترین نرخ رشد کاربران یک برنامه در تاریخ شد

چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) همچنان به خلق شگفتی در دنیای فناوری ادامه می‌دهد؛ چرا که پایگاه کاربران آن به‌صورت نمایی رشد می‌کند. این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند برای سوالات مختلف، پاسخ‌هایی مشابه با انسان را ارائه نماید. این موضوع، گوگل را به وحشت انداخته است. این شرکت با جدیت قصد دارد تا ربات‌های چت خود را تولید نموده و سیطره خود در زمینه جستجوی اینترنتی را تقویت کند.

محصولات گوگلی با کارکردی مشابه ChatGPT احتمالا در بهار سال 2023 به معرض نمایش گذاشته می‌شوند. اما پیش از این رویداد، ChatGPT کماکان چرخه اخبار را تحت سیطره خود قرار خواهد داد. بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، تعداد کاربران فعال ماهیانه برای ربات چت OpenAI احتمالا در ماه ژانویه امسال به مرز 100 میلیون نفر رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که سرعت نفوذ ChatGPT در میان کاربران نسبت به پلتفرم‌های تیک‌تاک و اینستاگرام بیش‌تر است؛ چرا که این 2 پلتفرم برای دستیابی به رکورد 100 میلیون کاربر فعال ماهیانه به فرصت بسیار طولانی‌تری احتیاج داشتند.

ربات ChatGPT در ماه دسامبر سال 2022 راه‌اندازی شد و به سرعت و طی مدت یک ماه حدودا 57 میلیون نفر کاربر فعال ماهیانه را به نام خود ثبت کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری CBS News این داده‌ها توسط بانک سرمایه‌گذاری UBS ارائه شده‌اند. تحقیقات موسسه UBS نشان می‌دهد که تعداد کاربران ChatGPT طی ماه ژانویه از مرز 100 میلیون نفر فراتر رفته است. بر اساس اعلام شرکت، این سرویس هر روزه به‌طور متوسط 13 میلیون بازدیدکننده منحصربه‌فرد دارد.

بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، این رقم نشان‌دهنده سریع‌ترین نرخ رشد کاربران یک اپلیکیشن در تاریخ است. تعداد کاربران ماهیانه تیک‌تاک پس از گذشت مدت 9 ماه به 100 میلیون نفر رسید. این فرآیند برای اینستاگرام به‌مراتب طولانی‌تر بود و دستیابی این پلتفرم به رکورد 100 میلیون کاربر فعال ماهیانه تقریبا 2.5 سال زمان برد. این گزارش خاطرنشان می‌کند که گوگل ترنسلیت برای دستیابی به این رکورد به 6 سال زمان نیاز داشت.

چنین مقایسه‌ای لزوما عینی نیست. گسترده فعالیت‌های قابل انجام توسط ChatGPT به‌مراتب متنوع‌تر است. این ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به پاسخگویی به سوالات، نوشتن متون، کمک به انجام فعالیت‌های کدنویسی و قبولی در امتحانات است. این موارد تنها چند نمونه از قابلیت‌های رو به رشد ChatGPT به‌شمار می‌روند.

بعلاوه OpenAI به توسعه ابزار چت ادامه می‌دهد. این ابزار در نخستین مراحل توسعه خود قرار دارد. به همین دلیل ChatGPT هنوز قاتل Google Search  قلمداد نمی‌شود. همچنین این ربات کماکان می‌تواند اطلاعات ناقص یا اشتباه را ارائه دهد. این پدیده نشان می‌دهد که چرا گوگل برای گنجاندن چنین ابزاری در برنامه جستجوگر خود مردد بوده است. اما این موضوع به پیش از دوران رشد خیره‌کننده‌ ChatGPT بازمی‌گردد. Lloyd Walmsley؛ تحلیل‌گر سهام در موسسه UBS ضمن گفتگو با وبسایت CBS MoneyWatch اعلام کرد: “این اپلیکیشن رکورددار سریع‌ترین نرخ رشد کاربران فعال ماهیانه در میان تمامی برنامه‌هایی است که من طی دوران فعالیت حرفه‌ای خود مشاهده کرده‌ام. چنین جهشی حقیقتا فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد.”

اکنون جالب خواهد بود که ببینیم آیا ChatGPT قادر به ادامه روند رشد خود خواهد بود یا خیر. در هر صورت OpenAI سرگرم تست سرویس ChatGPT Plus با هزینه ماهیانه 20 دلار است. با ورود رقبا به میدان، ChatGPT احتمالا بخشی از پایگاه کاربران اولیه خود را از دست خواهد داد.

بر اساس گزارش‌ها، گوگل نیز روی توسعه محصولات مشابهی کار می‌کند و این محصولات فرآیند تست داخلی را پشت سر می‌گذارند. نمونه‌های اولیه تکمیل شده این محصولات احتمالا ضمن برگزاری رویداد Google I/O در فصل بهار معرفی خواهند شد. تا آن زمان گوگل احتمالا نسخه‌های بتا عمومی از محصولات بومی مشابه ChatGPT را عرضه خواهد کرد. البته این اظهارات صرفا در حد حدس و گمان هستند. با این‌حال بی‌تردید گوگل می‌تواند تعداد زیادی از کاربران ChatGPT را به سوی خود جذب نماید.

واقعیت بدیهی این است که محصولاتی مانند ChatGPT در آینده بسیار محبوب خواهند بود. Lloyd Walmsley معتقد است که بانک سرمایه‌گذاری UBS به‌دنبال دستیابی به بازاری با ارزش 1 تریلیون دلار خواهد بود.

2 در مورد “ربات چت ChatGPT رکورددار سریع‌ترین نرخ رشد کاربران یک برنامه در تاریخ شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH