اسپیس ایکس و آمازون در نبرد بر سر اینترنت ماهواره‌ای!

کمپانی آمازون پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد در نیمه اول سال 2024 میلادی، اولین ماهواره خود را به فضا بفرستد. این شرکت با این اقدام می‌تواند به دیگر شرکت‌های فناوری که خدمات اینترنتی به کاربران ارائه می‌کنند، بپیوندد و به نوعی با آنها رقابت کند.

یکی از این شرکت‌ها، کمپانی اسپیس ایکس نام دارد. حالا آمازون گفته که سعی دارد اولین ماهواره مجهز به اینترنت خود را اواخر امسال تولید کند، این پروژه کویپر نامگذاری شده و آنطوری که مشخص است، ظاهرا تا سال‌های آینده 3000 ماهواره در مدار زمین جای خواهد گرفت.

کمپانی آمازون اعلام کرد که می‌خواهد این ماهواره‌ها را در سال 2024 با مشتریان تجاری تست کرده و با این اقدام، روزانه سه تا پنج ماهواره تولید کند. تنها از این طریق آمازون می‌تواند بخشی از پروژه کویپر خود را تا سال 2026 عملیاتی کند.

رقبایی مانند اسپیس ایکس که در حال حاضر تقریبا 4000 ماهواره را به فضا فرستاده‌اند، نسبت به آمازون در جایگاه پایین‌تری قرار دارند. این کمپانی می‌خواهد در سال جاری میلادی، یک جفت از نمونه اولیه ماهواره خود را تست کرده و به فضا بفرستد، پس از آن نیز ماهواره‌هایی که در سال 2024 تولید شده‌اند، با استفاده از موشک‌های جدید خریداری‌شده به فضا فرستاده می‌شوند.

با این اقدام، کاربرانی که از اینترنت خوبی برخوردار نیستند یا اینکه در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که سرعت اتصال به اینترنت بسیار پایین بوده می‌توانند به طرز آسان‌تری از خدمات مختلف اینترنتی استفاده کرده و در تجارت، آموزش و ارتباطات متفاوت از آن بهره ببرند.

اگرچه آغاز شبکه اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند زمینه‌ساز ورود به دنیای آینده باشد و مزیت‌های زیادی نیز در پی داشته باشد، ولی با این تفاسیر، کاربران زیادی هستند که نگرانی‌های فراوانی درباره تولید بیش از اندازه زباله‌های فضایی دارند.

کارشناسان نیز در این باره ابراز نگرانی کرده‌ و اعلام کردند که ممکن است با ورود هزاران ماهواره به فضا، زباله‌های فضایی زیادی تولید شود و همین امر موجب ایجاد خطراتی برای سایر فضاپیماها و فضانوردان شود. با این وجود، شرکت‌هایی که در این حوزه حضور فعال دارند، باید به این موارد توجه فراوانی داشته و پس از همکاری با نهادهای نظارتی، از کاهش خطرات فعالیت‌های فضایی اطمینان حاصل کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH