طرح یکپارچه خودرو

ثبت‌نام طرح یکپارچه خودرو از امروز (26 اسفند) آغاز شد

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره طرح یکپارچه خودرو های داخلی اینچنین گفت که متقاضیان می‌توانند از امروز جمعه 26 اسفندماه به سایت یکپارچه عرضه خودروهای داخلی مراجعه کرده و نسبت به ثبت‌نام خودروی موردنظر خود اقدام کنند.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه اشاره کرد که افراد برای ثبت‌نام تنها سه روز فرصت دارند و پس از پایان 28 اسفندماه دیگر متقاضی نمی‌تواند در این سامانه ثبت‌نام کند.

امید قالیباف افزود که در طرح یکپارچه خودرو 9 شرکت خودروساز داخلی حضور یافته‌اند. این شرکت‌ها قصد دارند از بین خودروهای تولیدی خود، 51 مدل خودرو را در این طرح قرار دهند.

از قبل اعلام شده بود که قرار نیست در طرح یکپارچه تخصیص خودرو قرعه‌کشی انجام شود، در نتیجه، افراد می‌توانستند بدون قرعه‌کشی، خودروی مورنظر خود را دریافت کنند.

اکنون کمتر از 900 هزار نفر حساب وکالتی ایجاد کرده‌اند؛ بر این اساس می‌توان گفت که میزان تقاضای چند میلیونی افراد برای ثبت‌نام‌ در طرح‌های گذشته واقعی نبوده است.

900 هزار نفر بدون قرعه‌کشی خودرو دریافت می‌کنند!

سخنگوی وزارت صمت در خصوص طرح یکپارچه خودرو اینچنین گفت که اگر تمام این 900 هزار نفری که حساب وکالتی ایجاد کرده‌اند، هیچ مشکلی در روند ثبت‌نام نداشته باشند و به نوعی واجد شرایط باشند، خودروسازان نیز موظفند در وقت مقرر خودروهای آنها را تحویل دهند.

خودروسازان ادعا کرده بودند که توان تولیدی بالایی دارند و در سال 1402 این رقم به تولید 400 هزار دستگاه در سال نیز رسیده بود، با این تفاسیر، امکان ندارد که تحویل خودروها تا سال 1403 به طول بیانجامد.

قالیباف در آخر اضافه کرد که 50 درصد از خودروهای موجود در این طرح برای مادران مشمول قانون جوانی جمعیت در دسترس قرار خواهد گرفت، این افراد نیز باید برای ثبت‌نام در طرح یکپارچه خرید خودروهای داخلی حساب وکالتی داشته باشند.

قوانین و شرایط ثبت نام در طرح یکپارچه خودرو به شرح زیر است:

  • هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت های خودروسازی است.
  • حداقل سن مجاز متقاضیان خرید خودرو 18 سال تعیین شده است.
  • دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.
  • متقاضیانی که طی 48 ماهه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و طی 24 ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و …) اقدام نموده‌اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.
  • متقا‌ضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.
  • انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.
  • امکان صلح خودروی خریداری شده به غیر وجود ندارد.
  • شرکت‌های خودروسازی موظف‌اند روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کند.
  • امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.
  • در صورتی که در هریک از مراحل و فرآیند ثبت نام مشخص شود که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نیست، ثبت نام وی کان‌لم یکن تلقی و وجه واریزی (بدون پرداخت سود مشارکت و …) عودت خواهد شد.
  • در صورت بروز هرگونه تاخیر احتمالی در تحویل خودرو برابر ضوابط مندرج در قرارداد، خسارت جبران تاخیر در تحویل مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و ابلاغیه های مرتبط که متعاقبا از طریق بخشنامه های فروش اطلاع رسانی می‌گردد پرداخت خو‌اهد شد.
  • سایر موارد و شرایط بر اساس بخشنامه های صادره توسط شرکت های خودروسازی و قرارداد منعقده فی مابین با مشتریان خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH