اپل در هدست واقعیت ترکیبی خود از نمایشگر OLEDoS ساخت سونی و ال‌جی استفاده می‌کند

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها شرکت اپل نخستین نسل هدست‌های واقعیت ترکیبی خود را در اواخر سال 2023 عرضه خواهد کرد. در این میان شرکت‌های سونی و ال‌جی به‌عنوان تامین‌کنندگان اولیه نمایشگر برای هدست‌های XR اپل نقش‌آفرینی خواهند کرد.

انتظار می‌رود که نمایشگرهای به‌کارگیری شده در این هدست‌ها شاهد پیشرفت‌های تکنولوژیک بوده و از فناوری OLEDoS (اولد روی سیلیکون) با رزولوشن بسیار بالا 3000 تا 4000 پیکسل بر اینچ استفاده کنند. طول قطر این نمایشگرها کمتر از 1 اینچ بوده و برخلاف پنل‌های اولد معمولی که از بسترهای شیشه‌ای استفاده می‌کنند؛ نمایشگرهای OLEDoS از بسترهای CMOS مبتنی بر ویفرهای سیلیکونی بهره می‌گیرند.

صفحه‌نمایش مورد استفاده در یک دستگاه واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده برای خلق تجربه کاربری واقعی‌تر بایستی از میانگین رزولوشن 3500ppi برخوردار باشد. این رقم در مقایسه با متوسط رزولوشن نمایشگرهای اولد معمولی به‌کارگیری شده در گوشی‌های هوشمند بسیار بیش‌تر است. انتظار می‌رود که نمایشگرهای OLEDoS با وجود رزولوشن بسیار بالا خود، تجربه بسیار فراگیر و خیره‌کننده‌ای را برای کاربران رقم زده و نمایش تصاویر دقیق و کاملا واقعی را امکان‌پذیر نماید.

با توجه به اطلاعات لو رفته به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های سونی و ال‌جی در زمینه توسعه این نمایشگرها از سامسونگ جلوتر بوده و به‌عنوان تامین‌کنندگان اولیه نمایشگرهای دستگاه واقعیت ترکیبی اپل با غول آمریکایی همکاری خواهند کرد.

با این‌حال سامسونگ نیز روی توسعه نمایشگرهای RGB OLEDoS کار می‌کند. انتظار می‌رود که تولیدکننده کره‌ای با همکاری شرکت APS Holdings موفق به ساخت Fine Metal Mask (FMM) با چگالی پیکسلی 3500ppi شود. اپل در گذشته از شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ درخواست کرده بود تا چنین نمایشگرهایی با رزولوشن بسیار بالا را توسعه دهند. همکاری سامسونگ با APS Holdings نیز احتمالا به نیازهای اپل پاسخ خواهد داد.

بعلاوه APS Holdings یک ماسک و صفحه FMM با رزولوشن بسیار بالا 4000ppi را تولید نموده است. این محصول در مقایسه با نمونه 3500ppi که از طریق همکاری با سامسونگ توسعه یافته است؛ در جایگاه بالاتری قرار دارد.

نخستین نسل هدست‌های واقعیت ترکیبی اپل مجهز به 2 نمایشگر OLEDoS خواهد بود. اگرچه اپل در ابتدا برای تامین نمایشگرهای مورد نیاز هدست خود به شرکت‌های سونی و ال‌جی متکی خواهد بود؛ اما احتمالا در آینده دیگر به سراغ سونی نخواهد رفت؛ چرا که در حال حاضر این برند طیف وسیعی از کنسول‌های بازی اختصاصی خود را در اختیار دارد و احتمالا به رقیبی جدی برای اپل تبدیل می‌شود.

انتظار می‌رود که به‌کارگیری نمایشگرهای OLEDoS در هدست‌های واقعیت ترکیبی آینده اپل، استاندارد جدیدی را در بازار دستگاه‌های XR تعریف نموده و تجربه‌ای بسیار فراگیر و واقعی را برای کاربران رقم بزند. همکاری شرکت‌های اپل، سونی، ال‌جی، سامسونگ و APS Holdings نشان‌دهنده فناوری پیشرفته‌ای است که باعث توسعه دستگاه‌های واقعیت ترکیبی می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها این دستگاه‌ها شیوه تعامل ما با فناوری را متحول خواهند کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH