قیمت‌گذاری خودروها در سال جدید بر اساس قیمت دلاری مدل‌های خارجی!! هر خودرو چقدر گران می‌شود؟

در جلسه‌ای که اخیرا شورای رقابت برگزار کرده، درباره قیمت جدید خودروها نیز بحث شد و در این باره محمود دودانگه اشاره کرد که یکی از اهداف مهم این جلسه، بررسی و اتخاذ تصمیم درباره قوانین تنظیم بازار خودروها بود. بنظر می‌رسد که محصولات تولیدی خودروسازان باید با قیمت جدید راهی بازار شوند.

شورای رقابت در 16 بهمن ماه پارسال دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری را ابلاغ و منتشر کرد. در این باره محمود دودانگه اشاره کرد که برای تعیین قیمت پایه هر خودرو باید برای هر خودرویی که تولید داخل هستند، سه خودروی مشابه خارجی شناسایی شود؛ پس از آن نیز میانگین قیمت این خودروهای خارجی به دلار تعیین می‌شود.

در آخر نیز قیمت محاسبه شده با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل شده و پس از مقایسه با قیمت سازمان حمایت، درجه‌بندی می‌شوند (رتبه‌بندی از A تا F ادامه دارد). شورای رقابت متناسب با این رتبه‌بندی یا قیمت سازمان حمایت، تصمیم می‌گیرد که کدام قیمت را مبنا قرار دهد.

فرایندی که در بالا به آن اشاره کردیم، برای تمام خودروهای داخلی انجام می‌شود. قبل از این‌ها نیز نایب رئیس شورای رقابت اظهار داشت که قرار است قیمت فروش کارخانه‌ای خودروها در نیمه دوم فروردین سال جاری تغییر کند.

نایب رییس شورای رقابت درباره قیمت کارخانه‌ای خودروها گفت که میانگین این افزایش حدود 40 درصد خواهد بود. البته برخی از خودروها کمتر از 40 درصد و سایر خودروها نیز بیشتر از 40 درصد افزایش قیمت به خود خواهند دید. این موضوع در جلسه اخیر شورای رقابت تصویب شده و به وزارت صمت و خودروسازی‌های مختلف ابلاغ خواهد شد. پس از ابلاغ این مصوبه، فرایند اجرای آن آغاز می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH