رونمایی از اولین گزارش وضعیت روابط عمومی در کشور: تفاوت عجیب میانگین حقوق میان خانم‌ها و آقایان

روز گذشته پلتفرم “تریبون” طی رویدادی با گردهم آوردن فعالان و چهره‌های برجسته حوزه روابط عمومی کشور، اولین گزارش جامع وضعیت روابط عمومی در ایران را منتشر کرد.

تریبون، پلتفرم روابط عمومی دیجیتال است که خدمات مربوط به این حوزه را با رویکرد برندسازی و سئو برای مشتریان خود فراهم می‌کند. این پلتفرم فرایند استفاده از خدمات مختلف رسانه‌ها را آسان می‌کند تا بدون صرف زمان برای مذاکره با رسانه‌ها، بتوانید خود را در معرض دید مخاطبین قرار دهید.

از جمله خدمات تریبون می‌توان به برگزاری نشست خبری، رصد رسانه‌ای خبرآگهی، رپورتاژآگهی، تولید محتوا با اهداف سئو، بک لینک، لینک پرومکس و کنترل کیفی پروژه‌های سئو اشاره کرد.

تریبون با بیش از 30 هزار کسب و کار مانند دیجی‌کالا، علی ‌بابا، زرین‌پال، ازکی، شهرفرش، تاپ، لاماری و بیش از 1700 رسانه داخلی از جمله ایرنا، ایسنا، خبرگزاری مهر و فارس همکاری دارد.

حال پلتفرم تریبون روز گذشته اولین گزارش جامع وضعیت روابط عمومی در ایران را با همکاری 380 نفر از فعالان حوزه روابط عمومی و فعالان رسانه‌ای منتشر کرد.

آرمان صفایی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل تریبون در ابتدای رویداد به این موضوع اشاره کرد که افراد مختلف حوزه روابط عمومی از جمله، رسانه‌ها، کسب و کارهای دولتی و خصوصی، از سطوح مختلف کارشناس تا مدیران ارشد در تهیه این گزارش با ما همکاری داشتند و این رویداد برای رونمایی از این گزارش ترتیب داده شده است.

در بخش بعدی فائزه غفوری، مدیر ارتباطات و بازاریابی تریبون، اطلاعاتی در مورد تفکیک جنسیتی، شرایط سنی، سابقه کاری و تحصیلات و نوع همکاری فعالان روابط عمومی در ایران را ارائه داد. بر اساس گزارش جامع روابط عمومی در ایران که توسط تریبون تهیه شده، بیش از یک سوم فعالان حوزه روابط عمومی در کشور خانم هستند، همچنین 83 درصد این افراد بالای 30 سال سن دارند.

مدیر ارتباطات و بازاریابی تریبون در ادامه توضیح داد که 55 درصد از فعالان حوزه روابط عمومی کشور در شرکت‌های خصوصی، 22 درصد در شرکت‌های دولتی و مابقی در شرکت‌های خصوصی-دولتی مشغول به فعالیت هستند. همچنین بیش از نیمی از فعالان این حوزه در رده شغلی مدیر یا کارشانس ارشد حضور دارند، کمترین سهم هم به کارآموزان و استراتژیست‌ها تعلق دارد.

میانگین درآمد افراد در سطوح مختلف حوزه روابط عمومی

غفوری توضیح داد که بخشی دیگر از این گزارش به میزان درآمد فعالان حوزه روابط عمومی اختصاص داده شده که بر این اساس 38 درصد این افراد بین 8 تا 15 میلیون تومان درآمد دارند. نکته جالب آن است که اختلاف حقوق دریافتی میان رده کارشناسان ارشد و مدیران تنها 400 هزار تومان است که در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسد. میانگین درآمد خانم‌ها در انواع سطوح شغلی به جز رده کارشناس، حدود 3 میلیون تومان از آقایان کمتر است.

در این گزارش به این موضوع اشاره شده که نیمی از افراد این حوزه با سابقه بالای 10 سال، کمتر از 15 میلیون تومان درآمد دارند.

جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها

سپس مینا ملکی، مدیر ارشد اجرایی پلتفرم تریبون به استیج آمد و اطلاعاتی در مورد وضعیت و جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها بر اساس گزارش جامع وضعیت روابط عمومی در ایران را ارائه داد.

ملکی توضیح داد که در سال 1401 حدود 73 درصد از تیم‌های روابط عمومی مستقیما زیر نظر مدیرعامل فعالیت می‌کنند و حدود 20 درصد زیرمجموعه تیم مارکتینگ هستند. مهم‌ترین فعالیت روابط عمومی در سازمان‌ها مربوط به ارتباط با رسانه‌ها می‌شود، پس از آن دیگر فعالیت‌ها شامل تولید محتوا و برگزاری رویدادها جزو فعالیت‌های کلیدی روابط عمومی‌ها محسوب می‌شود.

مهم‌ترین چالش روابط عمومی در کشور

به گفته فعالان روابط عمومی، محدودیت بودجه بزرگ‌ترین چالش در این حوزه شناخته می‌شود.

مدیر ارشد اجرایی تریبون در ادامه با اشاره به این نکته که میزان موفقیت روابط عمومی در سازمان‌ها بر اساس تعامل آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی سنجیده می‌شود، اعلام کرد با وجود تمامی مشکلات و محدودیت‌ها، اینستاگرام به عنوان یک رسانه عمومی هنوز هم بالاترین میزان استفاده توسط روابط عمومی‌ها را دارد.

در ادامه این رویداد پنلی تخصصی با حضور نگار عرب مدیر ارتباطات سازمانی تپسی، مهربانو مهدوی مدیر روابط عمومی برند طبیعت، امیر حسین موسوی مدیر ارتباطات گروه دیجی‌کالا و امیر لعلی مدیر روابط عمومی، بازاریابی و مشتریان بانک سینا با محوریت بررسی جایگاه، چالش‌ها و فراز و نشیب‌های روابط عمومی در سازمان‌های کشور برگزار شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH