آیا ایالات متحده به کوالکام اجازه می‌دهد تراشه‌های 5G را به هواوی بفروشد؟

آیا هواوی می‌تواند دوباره توانایی استفاده از چیپست‌های 5G را در گوشی‌های خود به دست آورد؟ در سال 2020، دقیقاً یک سال پس از روزی که  این شرکت در فهرست نهادهای شامل تحریم آمریکا قرار گرفت و دسترسی آن به زنجیره تأمین این کشور قطع شد، ایالات متحده قوانین صادرات خود را گسترش داد.

حالا شرکت‌های سازنده چیپست که از فناوری آمریکایی استفاده می‌کنند، اجازه ارسال تراشه‌های سیلیکونی پیشرفته به هواوی را نداشتند. هوآوی در مدل‌های پرچمدار اخیر خود از تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام دارای محدودیت استفاده کرده است. این چیپست‌ها به نحوی تغییر یافته‌اند که با سیگنال‌های 5G کار نکنند.
به عنوان مثال، سری Mate 50 سال گذشته و سری P60 امسال از Snapdragon 8+ Gen 1 استفاده می‌کردند،  اما برای دریافت سیگنال‌های 5G، کاربران می‌بایست کیس خاصی را خریداری کنند که از این سیگنال‌ها پشتیبانی می‌کند. اما طبق گفته‌های Huawei Central، همه اینها می‌تواند در حال تغییر باشد. منابع خبری می‌گویند که ایالات متحده قوانین صادرات خود را تغییر داده و کوالکام می‌تواند تراشه‌های 5G را به هواوی ارسال کند.

البته تا زمانی که اعلامیه رسمی از سوی ایالات متحده یا هواوی منتشر نشود، همه اینها حدس و گمان است. با این حال، در ژانویه امسال، رئیس بخش مجوز فناوری (QTL) و امور جهانی، الکس راجرز، گفت که ایالات متحده کوالکام را از فروش تراشه‌ها به هواوی منع نکرده است. راجرز اظهار داشت: “من فکر نمی‌کنم عادلانه باشد که ممنوعیت فروش این تراشه‌ها به عنوان آخرین محدودیت‌های هواوی باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تاثیر عدم صدور مجوزهای جدید بیشتر است. ”

هوآوی سال گذشته یک گوشی شگفت‌انگیز به نام میت 50 پرو را عرضه کرد و به نظر نمی‌رسد محدود بودن به اتصال 4G و لزوم استفاده از کیس 5G مانع فروش آن در داخل چین شود، زیرا چینی‌ها برای خرید این دستگاه صف‌های طولانی تشکیل داده بودند. حالا به زمان‌بندی رایج هواوی برای عرضه دو مدل پرچمدار در سال نگاه می‌کنیم. سری P متمرکز بر عکاسی در سه ماهه اول و پس از آن، سری از لحاظ فناوری پیشرفته میت، در سه ماهه چهارم عرضه می‌شود.  انتظار می‌رود خط Mate 60 در سال آینده عرضه شود.
اگر ایالات متحده اجازه دهد هواوی از تراشه‌های 5G برای سری میت 60 استفاده کند، رقبای داخلی این سازنده چینی ممکن است با چالش جدی روبرو شوند. از این گذشته، چین همچنان بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان است و پس از این که هواوی نشان داد حتی با محدودیت‌های ایالات متحده، هنوز هم می‌تواند گوشی‌های پرچمدار قوی بسازد، کاهش یکی از این محدودیت‌ها تنها باعث خطرناک‌تر شدن این کمپانی برای رقبایش در بازار داخلی می‌شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH