نقد و بررسی لپ‌تاپ گیمینگ 15 اینچی MSI کاتانا B13V

هر چند روز به روز دایره بازار لپ‌تاپ‌های گیمینگ در دنیا گسترده‌تر و جذاب‌تر می‌شود ولی این بازار از چند سال قبل وارد شوکی ناخواسته در کشورمان شد.

پس از افزایش قیمت دلار و تورمی افسار‌گسیخته، قیمت‌های چند هزار دلاری لپ‌تاپ‌های گیمینگ بیشتر خودشان را نشان دادند و حالا برای خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ باید مبلغی نزدیک به چند برابر حقوق رسمی در کشور را پرداخت کرد.

طبیعتا این قیمت‌های گزاف برای هر کسی قابل پرداخت نیست، بسیاری از افرادی که با لپ‌تاپ خود کار می‌کنند یا برای شرکت یا استارتاپ خود نیازمند سیستم‌های قوی هستند نیز در تهیه این لپ‌تاپ‌های قدرتمند به مشکل برمی‌خورند.

اما چاره‌ای نیست، اگر به دنبال یک لپ‌تاپ با قوی‌ترین پردازنده و کارت گرافیک و سریع‌ترین حافظه هستید، لپ‌تاپ‌های گیمینگ آنهم از برند MSI گزینه‌ بسیار خوبی برایتان محسوب می‌شوند.

برند MSI نیازی به معرفی ندارد، نام MSI با لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرتمند و کم‌رقیب در بازار گره خورده و تا نام MSI می‌آید می‌دانید که با یک لپ‌تاپ همه کاره طرف هستید.

امروز می‌خواهیم یکی از همین لپ‌تاپ‌های همه‌کاره و قدرتمند MSI را با یکدیگر بررسی کنیم. این مدل از سری لپ‌تاپ‌های گیمینگ کاتانا برند MSI است و کاتانا 15 B13V نام دارد.

لپ‌تاپ‌های سری کاتانا MSI به قدرت بالا و توان پردازشی کم‌نظیر معروف هستند، لپ‌تاپ‌هایی که شاید کمی طراحیشان ساده باشد ولی برای آن‌هایی که به دنبال بالاترین بازدهی هستند، مناسب است. ضمنا قیمت متناسبی دارند، هرچند این قیمت مناسب در ایران بسیار بالا خواهد بود اما خب این سبک از لپ‌تاپ‌ها هنوز هم پرفروش هستند و مخاطبان خاص خود را دارند.

به این ترتیب اگر به دنبال یک لپ‌تاپ گیمینگ قدرتمند با قیمت مناسب هستید، با ادامه این نقد و بررسی همراه ما باشید:

مشخصات لپ تاپ MSI کاتانا 15 B13V

ابعاد
 35.9 در 25.9 در 2.49 سانتی‌متر
وزن
 2.25 کیلوگرم
صفحه نمایش
 صفحه IPS LEVEL با اندازه 15.6 اینچ، رزولوشن 1920 در 1080؛ 144 هرتز
پردازنده (CPU)
 Intel Core i7-i7-13620H
گرافیک (GPU)
 GeForce RTX 4060
حافظه اصلی
 2x M.2 SSD 1TB 
رم
 16 گیگابایت DDR5-5200
سیستم عامل
 ویندوز 11
وبکم
 HD 720P
باتری
 53.5 وات‌ساعت با شارژر 200 واتی

اقلام درون جعبه کاتانا 15 B13V

جعبه‌ گشایی اقلام گیمینگ همواره جذابیت بسیاری دارند، معمولا شرکت‌های سازنده محصولات گیمینگ در ساخت جعبه و اقلام همراه محصول خساست به خرج نمی‌دهند و با توجه به قیمت بالای محصولات گیمینگ، جعبه‌ای در خور نام و قیمت برند خود را به خریداران تحویل می‌دهند.

این موضوع در مورد MSI هم صدق می‌کند. هر چند جعبه لپ‌تاپ کاتانا 15 B13V اعجاب انگیز نیست ولی طراحی جذابی دارد و لوگو اژدهای معروف MSI بر روی آن دیده می‌شود. خود جعبه بسیار مستحکم و با کیفیت است و از همان ابتدا حس آنباکس یک محصول خاص را به شما می‌دهد. هرچند می‌شد طراحی روی جعبه یا رنگ‌آمیزی آن جذاب‌تر باشد.

درون جعبه دو محصول را مشاهده می‌کنید. یک خود لپ‌تاپ کاتانا 15 B13V و دوم کوله‌پشتی آن، همانطور که گفتیم برندهای گیمینگ در جعبه‌های خود خساست به خرج نمی‌دهند.

 

درون این جعبه ابتدا لپ‌تاپ قرار دارد، در کنار لپ‌تاپ یک جعبه مستطیلی شکل است که آداپتور برق درون آن قرار دارد. وقتی لپ‌تاپ را بر‌می‌دارید، دفترچه یادداشت و کارت گارانتی زیر آن مشخص است. درواقع محصولات اصلی داخل جعبه همین موارد هستند، لپ‌تاپ، آداپتور برق، بروشور و کارت گارانتی.

اما کیف لپ‌تاپ هم جذابیت فراوانی دارد. ابتدا باید کیف را از محفظه پلاستیکی آن خارج کنید. کیفی که درون جعبه ما قرار داشت از دو رنگ طوسی و مشکی تشکیل شده بود، احتمالا تمامی مدل‌ها همین رنگ‌بندی کیف را دریافت می‌کنند.

کیف لپ‌تاپ ظاهری ساده ولی جذاب دارد، کیفیت دوخت و پارچه هم بسیار بالاست و اقلام لپ‌تاپ درون آن جا می‌شود. به جز لپ‌تاپ و آداپتور، یک کیف کوچک، چند کتاب یا حتی چند دسته بازی هم درون کیف جا می‌شود، اما در مجموع کیف خیلی جا ندارد ولی ظرفیت آن برای یک ست گیمینگ ساده شامل دو دسته و هدفون گیمینگ مناسب است.

همانطور که گفتیم کیفیت دوخت و پارچه کیف بالاست ولی بند‌های آن کمی نازک هستند و خیلی حس اطمینان به ما نداند، به ویژه آنکه یک لپ‌تاپ حدودا 80 میلیون تومانی را داخل آن قرار داده بودیم!

این کیف برای کارهای دم دستی مناسب است ولی اگر عادت دارید لپ‌تاپ خود را مدام حمل کنید، بهتر است یک کیف لپ‌تاپ بهتر خریداری کنید.

طراحی و کیفیت ساخت کاتانا 15 B13V

لپ‌تاپ جدید سری کاتانا از لحاظ سخت افزار حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، ولی این مدل کمتر از 1500 دلار قیمت دارد، بنابراین طبیعی است که MSI بخواهد در برخی از بخش‌ها تعادل قیمتی لپ‌تاپ را حفظ کند.

کاتانا 15 B13V کیفیت ساخت بالایی دارد ولی بدنه لپ‌تاپ کاملا پلاستیکی است که خیلی جذاب نیست. البته نمی‌توان گفت که بدنه بی‌کیفیت است ولی در این رده قیمت بدنه تمام پلاستیکی کمی تو ذوق می‌زند.

به هر شکل، کاتانا 15 B13V از بدنه تمام پلاستیکی مشکی رنگ ساخته شده، بدنه‌ای که براق است و لک به راحتی بر روی آن می‌ماند و به سختی پاک می‌شود.

کیفیت ساخت بدنه بد نیست، با فشار دادن بدنه احساس می‌کنید که کیفیت ساخت خوب است و بدنه به اندازه کافی استحکام دارد.

طراحی لایه رویی لپ‌تاپ سری کاتانا در این مدل به‌روز شده و شاهد یک طراحی ساده با لوگوی MSI هستیم، از طرفی رنگ مشکی جذاب بدنه و انعکاس نوری که دارد، باعث شده تا لپ‌تاپ ابهت خاصی داشته باشد و با کارکتری متفاوت خودش را معرفی کند، هرچند گفتیم که همین ویژگی براق بودن باعث شده تا لک به راحتی جذب شود.

وقتی لپ‌تاپ را باز می‌کنید با نمایشگر مواجه می‌شوید که حاشیه باریکی به دور آن است. کیبورد RGB در میان صفحه بوده و تاچ‌پد پایین آن، در خصوص این دو بخش بعدا صحبت خواهیم کرد.

در بالای کیبورد چند حفره می‌بینیم که به نظر محل عبور هواست، به‌ویژه آن که MSI بر روی قابلیت تهویه و خنک‌کنندگی این مدل تبلیغات زیادی کرده و باید بخشی از محل عبور هوا را از بالای بخش کیبورد تامین کند.

درگاه‌ها

در دو طرف لپ‌تاپ درگاه‌های ورودی و خروجی دیده می‌شوند. در این مدل مجموعه مناسبی از درگاه‌های ورودی و خروجی دیده می‌شود که برای انجام کارهای مختلف مناسب هستند.

در سمت راست لپ‌تاپ ابتدا پورت لن برای اتصال به شبکه وجود دارد، سپس درگاه HDMI دیده می‌شود که سرعت بالایی دارد و ویدیو 8K را به شکل 60 هرتز منتقل می‌کند. درگاه بعدی USB 3.2 نسل 1 تایپ C است که از تاندربولت پشتیبانی نمی‌کند و این یکی از نقاط ضعف این لپ‌تاپ با توجه به رده قیمتی آن است.

در ادامه یک درگاه USB 3.2 قرار دارد که برای اتصال دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. آخرین درگاه ورودی سمت راست، پورت صداست که هم برای پخش و هم برای ضبط صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سمت چپ در قسمت بالا شاهد قرارگیری پورت برق هستیم. در میانه لبه کناری یک پورت USB 3.2 نسل 1 و یک درگاه USB 2.0 هر دو از نوع تایپ A قرار دارند. به این ترتیب این لپ‌تاپ یک پورت USB تایپ A، یک درگاه USB تایپ C، یک درگاه HDMI و درگاه شبکه، یک پورت صدا و یک پورت برق دارد.

همه پورت‌ها در سمت راست و چپ لپ‌تاپ هستند و در پشت لپ‌تاپ هیچ پورتی قرار نمی‌گیرد.

البته از این تعداد پورت، 5 درگاه سمت راست لپ‌تاپ هستند که موجب شده تا این بخش تراکم زیادی داشته باشد، شاید بهتر بود چند پورت به قسمت عقب لپ‌تاپ منتقل می‌شدند.

این لپ‌تاپ با وجود گرافیک قدرتمندی که دارد می‌تواند برای ادیت یا تدوین هم مناسب باشد ولی خبری از درگاه کارت حافظه نیست! نبود این ویژگی کاربردی نشان می‌دهد به این لپ‌تاپ باید صرفا به چشم یک لپ‌تاپ گیمینگ نگاه کنیم تا هر نوع لپ‌تاپ دیگری!

ابعاد و وزن

لپ‌تاپ MSI کاتانا 15 B13V مانند دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ وزن بالایی دارد، این لپ‌تاپ 2.25 کیلوگرم وزن دارد که در رده گیمینگ وزن مناسبی است. طبیعتا لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای حمل روزانه ساخته نشده‌اند و به درد آن نمی‌خورند که هر روز لپ‌تاپ را روی دوش انداخته و به سمت دانشگاه یا محل کار بروید، ولی حتی اگر قرار باشد لپ‌تاپ را حمل کنید، وزن این مدل برای یک لپ‌تاپ گیمینگ کاملا مناسب است و به نوعی یک وزن استاندارد برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ در این رده محسوب می‌شود.

کاتانا 15 B13V از نمایشگر 15 اینچی بهره می‌برد و به این ترتیب در اندازه نرمال سایر لپ‌تاپ‌های بازار ساخته شده است. این لپ‌تاپ 359 میلی‌متر عرض، 259 میلی‌متر طول و 24.9 میلی‌متر ضخامت دارد.

همانطور که گفتیم ابعاد تقریبا استاندارد هستند و ضخامت 24.9 میلی‌متری برای یک لپ‌تاپ گیمینگ مناسب است. اما اگر با ابعاد مشکل دارید در این رده لپ‌تاپ‌هایی هستند که هم وزن سبک‌تری دارند و هم در اندازه باریک‌تری ساخته شده‌اند.

در دو سمت نمایشگر دو لولا قرار دارد که نمایشگر بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد. لولا کمی سفت است و ممکن است موقع باز کردن لپ‌تاپ، قسمت کیبورد هم بلند شود، اما همین موضوع باعث شده تا لولا به خوبی و مستحکمی در هر زاویه‌ای بایستد و مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد. همچنین لولا به طور کامل تا 180 درجه باز می‌شود.

به طور کلی طراحی کاتانا 15 B13V خیلی مدرن نیست، از نورپردازی RGB در بدنه آن خبری نیست و بدنه یک طراحی ساده و معمولی دارد. شاید می‌توان گفت طراحان MSI بدور از هر گونه چالشی، یک طراحی محافظه‌کارانه را برای کاتانا در نظر گرفتند، طراحی‌ای که بد نیست ولی جذاب هم نیست!

کیبورد و ترک‌پد

بعد از طراحی باید به سراغ دو راه ارتباطی اصلی کاربران با لپ‌تاپ برویم، کیبورد و ترک‌پد لپ‌تاپ می‌توانند سبک رفتار شما با دنیای دیجیتال را تغییر دهند، افراد بسیاری بودند که صرفا با ماوس و کیبورد خود می‌توانستند کار کنند ولی بعد از خرید یک لپ‌تاپ خوب، با کیفیت متفاوتی آشنا شدند و ماوس را کنار گذاشته و دیگر نمی‌توان آن‌ها را از ترک‌پد جدا کرد. البته که نمونه برعکس آن‌هم وجود دارد.

اما تاچ‌پد و کیبورد کاتانا 15 B13V آنقدر جذاب نیستند که سبک رفتار شما را تغییر دهند. به طور کلی این مدل برای گیم ساخته شده و طبیعتا کسی با ترک‌پد بازی نمی‌کند، بنابراین طبیعی است که اهمیت کم‌تری به این بخش داده شود.

ترک‌پد کاتانا 15 B13V بسیار معمولی است، کیفیت ترک‌پد و صفحه آن خوب است و به راحتی می‌توان از دکمه‌های مختلف آن استفاده کرد. این ترک‌پد شیشه‌ای نیست و طبیعتا آن حس و لذت خاص استفاده از ترک‌پد‌های شیشه‌ای را ندارد، به این ترتیب توصیه می‌کنیم همواره کنار خود یک ماوس داشته باشید.

اندازه ترک‌پد هم می‌توانست بزرگ‌تر باشد ولی به طور کلی ترک‌پد خیلی هم بد نیست و برای کارهای کوتاه و دم دستی می‌توان از آن استفاده کرد.

ام‌اس‌ای در لپ‌تاپ کاتانا 15 B13V از یک کیبورد کامل با بخش نام‌پد استفاده کرده، البته این بخش ابعادی بسیار کوچک‌تر از دیگر کیبوردها دارد و دکمه‌های آن نزدیک به هم هستند. این موضوع برای شخص من که به استفاده از نام‌پد عادت دارد، زیاد خوشایند نیست ولی در طول استفاده از کیبورد رفته رفته به این موضوع عادت کردم.

دکمه‌های کیبورد واقعا نرم هستند و تایپ‌کردن با آن حس خوبی به شما می‌دهد، البته ضخامت دکمه‌ها از پنل اصلی 1.7 میلی‌متر است و به این ترتیب نمی‌توان گفت با این کیبورد می‌توانید تایپ‌های طولانی مدت انجام دهید، زیرا انگشتان خسته می‌شوند اما برای بازی و کارهای دم دستی می‌توان از این کیبورد استفاده کرد.

دکمه Fn در سمت راست کیبورد طراحی شده، این در حالیست که این دکمه معمولا در سمت چپ قرار دارد و ما به وجود دکمه Fn در سمت چپ عادت داریم، بنابراین وجود دکمه Fn در سمت راست کمی کار را کند می‌کرد و دلیلی هم ندارد تا دکمه Fn را در سمت راست استفاده کنیم. به جز این مورد جای بقیه دکمه‌ها خوب بود و مشکلی برای کار با کیبورد نداشتیم.

در پایین کیبورد فاصله مناسبی تا لبه لپ‌تاپ وجود دارد که فضای مناسبی برای قرار گرفتن مچ و دست شما خواهد بود.

این کیبورد از نورپردازی یک‌پارچه 4 منطقه‌ای استفاده می‌کند و در هر لحظه 4 بازه رنگی از سمت راست تا چپ کیبورد مشخص است. نور از قسمت کناری دکمه‌ها نمایان است و مخصوصا در شب جلوه خاصی به لپ‌تاپ شما می‌دهد.

هرچند خود لپ‌تاپ هیچ نورپردازی دیگری ندارد ولی طرح کیبورد جذاب است، البته که حالت‌های شخصی‌سازی کیبورد محدود است و نمی‌توان دکمه‌ها را به صورت مستقل شخصی‌سازی کرد.

چهار دکمه WASD هم طراحی شفاف و متفاوتی دارند که به زیبایی کیبورد کمک کرده است.

در خصوص کیبورد و ترک‌پد هم باید به همان موضوع طراحی محافظه کارانه اشاره کرد. شما هیچ عنصر یا اتفاق خاصی را در طراحی کیبورد و ترک‌پد کاتانا 15 B13V نمی‌بینید و طراحان MSI از یک طراحی شاید قدیمی و استاندارد برای این لپ‌تاپ استفاده کرده‌اند.

وب کم و میکروفن

کاتانا 15 B13V از یک وبکم HD با کیفیت نسبتا خوب استفاده می‌کند. محل قرارگیری این دوربین در بالای صفحه نمایش بوده و دارای درپوش فیزیکی برای امنیت بیشتر نیست.

اما وجود وبکم خودش یک نکته مثبت است، زیرا برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ بدون دوربین وبکم تولید و روانه بازار می‌شوند. وبکم این لپ‌تاپ می‌تواند به صورت 720 و 30 فریم فیلم‌برداری کند.

میکروفون لپ‌تاپ از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و صدا، وضوح کافی را خواهد داشت. همچنین محل قرارگیری سه میکروفن این لپ‌تاپ در کنار خود دوربین وبکم است.

صفحه نمایش کاتانا 15 B13V

در این مدل با یک نمایشگر 15.6 اینچی فول‌اچ‌دی‌پلاس 1920 در 1080 پیکسل طرف هستیم که با پنل IPS-Level ساخته شده و از رفرش‌ریت 144 هرتز پشتیبانی می‌کند.

با توجه به نسبت تصویر شاهد وجود یک حاشیه پهن قابل توجهی در پایین نمایشگر هستیم که لوگوی MSI در آن جای گرفته ولی به طور کلی حاشیه نسبتا باریکی در اطراف نمایشگر دیده می‌شود.

زوایای نمایشی این پنل نسبت به بسیاری از صفحات IPS دیگر بسیار بیش‌تر است و در زوایای مختلف شاهد انحراف رنگی نبودیم ولی میزان روشنایی کاهش خواهد یافت. همچنین روشنایی صفحه تا 269 نیت است و این یعنی انتظار یک نمایشگر روشن را نداشته باشید، البته برای کار در محیط داخلی ساختمان مشکلی نخواهید داشت ولی احتمالا در محیط بیرون خانه یا زمانی که پنجره بزرگ در اتاق دارید، نور نمایشگر می‌تواند اذیت کند. گرچه نمایشگر یک روکش مات دارد اما باز هم هنگام کار در محیط‌های پرنور انعکاس نور تا حدی آزاردهنده است.

نمایشگر کاتانا 15 B13V تنها 61 درصد از پوشش فضای رنگی sRGB را ارائه می‌دهد که نمی‌تواند برای طراحان حرفه‌ای کافی باشد اما برای بازی و تماشای فیلم مناسب است.

به طور کلی چنین نمایشگری در لپ‌تاپ‌های ارزان‌تر شاید بسیار خوب باشد ولی در این رده قیمتی، رقبا با نمایشگر بهتری به بازار آمده‌اند. حتی رفرش‌ریت جذاب 144 هرتزی نیز نمی‌تواند این اختلاف را جبران کند، زیرا مدل‌هایی هستند که نمایشگر 165 و حتی 360 هرتزی دارند.

به طور کلی این نمایشگر برای مدلی در این رده مناسب نیست و نمی‌توان نمایشگر را جزو نقاط قوت کاتانا 15 B13V حساب کرد.

البته ناگفته نماند این لپ‌تاپ از قابلیت MUX switch پشتیبانی می‌کند که با آن می‌توانید نمایشگر را به کارت گرافیک بسپارید تا مستقیما تصویر ارائه شده توسط کارت گرافیک باشد. قابلیت ماکس سوئیچ یا MUX switch به ما امکان می‌دهد تا گرافیک یکپارچه با پردازنده را به صورت دستی فعال یا غیرفعال کنیم. این کار را با تغییر فیزیکی اتصال بین GPU و صفحه نمایش انجام می‌شود.

به این ترتیب فریم‌های تشکیل شده در dGPU مستقیما در نمایشگر ارائه می‌شوند و شما در هنگام بازی با کمترین اختلاف فریم‌ریت می‌توانید تصویر را دریافت کنید.

 

با تمام این تفاسیر باید بگوییم که انتظار ما از نمایشگر بیشتر بود و MSI با توجه به رده قیمتی کاتانا 15 B13V در بخش نمایشگر کم کاری کرده است.

سخت افزار MSI کاتانا 15 B13V

وقتی به بخش سخت افزار می‌رسیم، جایی است که این مدل کاتانا واقعا می‌درخشد. همانطور که در ابتدا گفتیم تمرکز MSI در این مدل بر روی سخت افزار بوده و شاید به مقدار لازم به دیگر بخش‌ها پرداخته نشده است.

اما در بخش سخت افزار ام‌اس‌‌آی از پردازنده نسل سیزدهم اینتل آن هم از سری قدرتند i7 H استفاده کرده که مشخصا برای سیستم‌هایی با قدرت پردازشی بالا ساخته شده است. این تراشه تا 14 هسته پردازشی هیبریدی (8 – P Core و 6 – E Core) استفاده کرده که توان پردازشی آن‌ را تا 5.4 گیگاهرتز در حالت مکس توربو بالا می‌برد.

تراشه Core i7 13620H در حالت عادی توان پردازشی 4.90 گیگاهرتز را ارائه می‌دهد، حال این تراشه قدرتمند با کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4060 با 8 گیگابایت VRAM از نوع  GDDR6 و 16 گیگابایت رم DDR4 5200MHz که حتی تا 64 گیگابایت هم قابل ارتقاست، ادغام شده؛ بنابراین با روشن کردن لپ‌تاپ باید انتظار بیدار شدن یک هیولا را داشته باشیم.

کاتانا 15 B13V همچنین با یک ترابایت حافظه M.2 NVMe PCIe SSD عرضه می‌شود و برخی از مدل‌ها یک اسلات توسعه M.2 برای ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر ارائه می‌کنند. لپ‌تاپ MSI با این ترکیب قدرتمند سخت افزاری، می‌تواند به راحتی کارهای دشوار و چالش‌برانگیز مانند بازی، ادیت ویدیو، رندرگیری و سایر کارهای سنگین را به راحتی انجام دهد.

نتایج تحسین‌برانگیز تست بنچمارک کریستال مارک در تصویر پایین مشخص است.

این لپ‌تاپ‌ برای انجام کارهای روزمره هیچ مشکلی ندارد، به طور کامل از پس اجرای برنامه‌های سبک و سنگین بر می‌آید و در بیشتر مواقع حتی صدای فن دستگاه نیز بلند نمی‌شود. با وجود حافظه SSD سرعت اجرای برنامه‌ها بسیار بالاست و برای رندرگیری نیز سرعت آن از بسیاری از لپ‌تاپ‌های بازار بالاتر است.

قابلیت‌های گرافیکی

تراشه گرافیک با معماری 5 نانومتری، 8 گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 و حافظه باس 128 بیتی ساخته شده است.

کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 4060 نسبت به RTX 3050 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، این گرافیک هم از DLSS3 و هم از آخرین معماری Ada Lovelace بهره می‌برد. این معماری یک جهش کوانتومی در عملکرد و گرافیک مبتنی بر هوش مصنوعی با ردیابی پرتو را در دنیای مجازی واقعی به ارمغان می‌آورد.

طبیعتا جی‌فورس RTX 4060 از ری‌تریسینگ هم پشتیبانی می‌کند، به طور کلی، ری‌تریسینگ روشی در نورپردازی و شبیه‌سازی رفتار نور در یک محیط است که به افزایش کیفیت نمایش نور در بازی‌ها کمک زیادی می‌کند.

معماری Ada باعث بلوغ کامل ری‌تریسینگ شده و نحوه رفتار نور در دنیای واقعی را شبیه‌سازی می‌کند. با قدرت سری RTX 40 و هسته‌های RT نسل سوم، شما می‌توانید اثر ری‌تریسینگ را مانند یک فیلم سینمایی به صورت پانوراما در بازی مشاهده کنید.

در عین حال حداکثر TGP آن از 80 وات به 105 وات رسیده و به جای 4 گیگابایت رم ویدیویی از 6 گیگابایت رم ویدیویی استفاده می‌کند. باید عملکرد RTX 4060 را بیشتر شبیه به RTX 3060 یا حتی RTX 3070 بدانیم تا RTX 3050!

دو کارت گرافیک RTX 4070 و RTX 4060 در نمایش فریم بازی‌ها نسبت به نسل قبلی خودشان میان 40 تا 70 درصد بهبود داشته‌‌اند. حتی RTX 4060 عملکرد بهتری نسبت به RTX 3060 نسل قبلی دارد.

بنچ‌مارک

در تست‌های بنچمارک نیز به اعداد قابل توجهی رسیدیم، کاتانا 15 B13V در تست بنچمارک 3DMark Time Spy امتیاز عالی 9339 را به دست آورد، همچنین در بنچمارک PCMark 10 نیز امتیاز قابل توجه 7213 به دست آمد.

فریم‌ریت بازی‌ها

به این ترتیب اجرای بازی‌های مختلف بر روی بالاترین کیفیت تعجب‌آور نخواهد بود. در بررسی‌های انجام شده از این لپ‌تاپ، کاتانا توانست بازی Metro Exodus را با تنظیمات اکستریم و میانگین 49 فریم در ثانیه اجرا کند، همچنین بازی هیتمن 2 نیز با 48 فریم بر ثانیه اجرا شد. عناوین دیگر مانند Wolfenstein: Youngblood با نرخ فریم بالای 100 و بازی A Plague Tale: Requiem نیز با تنظیمات اولترا و 42 فریم اجرا شد، اگر تنظیمات DLSS3 را به حد متوسط کاهش دهیم، حتی به بیش از 90 فریم در ثانیه نیز خواهیم رسید.

بازی‌های قدیمی‌تر مانند Shadow of the Tomb Raider هم بیش از 150 فریم و Far Cry 5 هم بیش از 130 فریم اجرا شدند.

بازی Far Cry 6 کاملا روان و بدون مشکل اجرا شد، انجام بازی به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت فشار خاصی بر روی لپ‌تاپ نیاورد و با استفاده از فن پایین لپ‌تاپ نیز دما کاملا مدیریت شده و شاهد داغ کردن لپ‌تاپ نبودیم. تنها کمی بالای کیبورد گرما احساس شد که خیلی آزاردهنده نیست.

نرم‌افزارهای اختصاصی

در این لپ‌تاپ برنامه MSI Center تا حد زیادی نیاز‌های شما را برطرف می‌کند. البته این برنامه ویژگی‌های بسیار زیادی ندارد ولی در آن می‌توانید شرایط لپ‌تاپ را در هر لحظه مانیتور کنید و میزان مصرف پردازنده، گرافیک، رم و حافظه را مشاهده کنید. همچنین مشاهده دمای پردازنده از قابلیت‌های خوب این برنامه است.

برنامه MSI Center قسمتی به نام گیم سنتر دارد که در آن تعدادی از ویژگی‌های خودکار برای افزایش پردازش و کیفیت بازی در هنگام اجرا اعمال می‌شود، با وارد کردن بازی‌های خود به این بخش، در هنگام اجرای آن بازی‌ها، عملکردهای لپ‌تاپ به گونه‌ای خواهد شد که شما بهترین بازدهی لپ‌تاپ برای بازی را دریافت کنید.

در این برنامه می‌توانید پلاگین‌های مختلفی برای کنترل بیشتر بر روی لپ‌تاپ نصب کنید. یکی از این پلاگین‌ها MYSTIC LIGHT نام دارد که به وسیله آن می‌توانید نورپردازی RGB کیبورد را شخصی‌سازی کنید.

فن و خنک‌کنندگی

در پایین لپ‌تاپ شبکه‌های شش ضلعی که مانند کندو در کنار هم قرار گرفته‌اند، مشخص کرده‌اند که محل خروج گرما از لپ‌تاپ در کجاست. MSI در این مدل از فناوری Cooler Boost 5 برای کاهش دمای لپ‌تاپ استفاده می‌کند که کارش در این زمینه عالی است. این سیستم دارای 6 لوله مسی است که برای کنترل دما در میان دو فن قرار گرفته‌اند، دوتا از این لوله‌های مسی برای کاهش دمای CPU و چهار لوله برای کاهش دمای GPU هستند.

از بخش کندویی شکل زیر لپ‌تاپ می‌توانید لوله‌های مسی را مشاهده کنید.

در طول استفاده روزانه این بخش اصلا داغ نمی‌شود و حتی صدای فن را نمی‌شنوید. اگر استفاده شما کمی سنگین شود شاید صدای فن کمی بلند شود ولی باز هم زیر لپ‌تاپ داغ نمی‌شود، تنها اگر فضای تنفس نداشته باشد، مثلا لپ‌تاپ را روی میز گذاشته باشید، شاید کمی گرم شود.

اما در هنگام بازی، می‌توانید صدای فن را بشنوید و بهتر است فن قسمت خنک‌کننده را به صورت دستی روشن کنید. با زدن کلید‌های Fn + UP فن قسمت خنک‌کننده روشن می‌شود که قدرت و صدای بالایی دارد. این صدا ممکن است آزاردهنده باشد ولی اگر از هدفون استفاده می‌کنید، هیچ تاثیری بر روی کار شما نخواهد گذاشت.

لازم نیست این فن مدام روشن باشد، تنها هنگامی که فشار بر روی لپ‌تاپ زیاد است، می‌توانید 5 دقیقه از این فن استفاده کنید، مجددا بعد از 20 دقیقه، فن را 5 دقیقه روشن کنید.

با روشن شدن فن، باد خروجی از سمت چپ لپ‌تاپ مشخص است و شما می‌توانید متوجه شوید که هوای خروجی ابتدا گرم است و پس از یک دقیقه خنک می‌شود.

به این ترتیب این فن قدرتمند می‌تواند در مدت کوتاهی لپ‌تاپ را حتی زیر فشار سنگین خنک کند و شما هم می‌توانید آن را خاموش کنید.

به طور کلی عملکرد فن و سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ کاتانا 15 B13V بسیار مناسب است و MSI توانسته مشکل گرمای لپ‌تاپ‌های گیمینگ را حل کند، ولی فن قسمت خنک‌کننده صدای زیادی دارد هرچند که عملکرد آن عالی است.

بلندگو

در زیر لپ‌تاپ یک جفت بلنگو 2 واتی قرار دارد که کیفیت آن‌ها فوق‌العاده نیست ولی کار را در می‌آورند.

بلندگوها عمق صدا و بلندی خوبی دارند و موقع کار کردن با آن می‌توانید به خوبی جزئیات را بشنوید، حتی برای استفاده در محیط اتاق هم مناسب هستند و بلندی و باس خوبی دارند. اگر خیلی روی صدا حساس نیستید، نمی‌توانید ایراد خاصی از بلندگوهای کاتانا 15 B13V بگیرید ولی اگر خیلی بر روی کیفیت صدا حساس باشید می‌توانید بگویید که تفکیک صدا و شفافیت آن به ویژه مواقعی که ولوم را افزایش می‌دهید، مناسب نیستند.

با وجود ویژگی صدای فراگیر ناهیمیک می‌توانید به راحتی لپ‌تاپ را به یک اسپیکر بلوتوثی وصل کنید، به این ترتیب می‌توانید اسپیکر بلوتوثی را پشت سر خود قرار دهید تا صدا همزمان از بلندگوهای لپ‌تاپ و اسپیکر پخش شود و به این ترتیب صدای سه‌بعدی فراگیر خواهید داشت.

به‌طور کلی برای تجربه گیمینگ بهتر، مانند هر لپ‌تاپ گیمینگ دیگری استفاده از هدست پیشنهاد می‌شود.

باتری MSI کاتانا 15 B13V

ام‌اس‌آی در لپ‌تاپ کاتانا 15 B13V از یک باتری 53.5 وات‌ساعتی استفاده کرده که صرفا برای انجام کار‌های فوری و دم دستی در مواقعی که به برق دسترسی ندارید، مناسب است. قدرت بالای پردازشی لپ‌تاپ باعث شده که باتری آن به زودی خالی شود و به طور کلی بهتر است از لپ‌تاپ با اتصال برق استفاده کنید.

در مواقع بازی، اتصال برق تاثیر بسیار زیادی دارد و اگر لپ‌تاپ به برق متصل نباشد، کیفیت و فریم آن به شدت کاهش می‌یابد.

شارژدهی کامل باتری به نوع استفاده شما، نور صفحه، استفاده از بلندگوها و عوامل این شکلی بستگی دارد ولی کلا این مدل لپ‌تاپ مانند دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ مدت زیادی بدون کابل شارژدهی نخواهد داشت. در استفاده ما زمان تقریبی سه ساعت برای استفاده معمولی ثبت شد.

مدل‌های جدید سری کاتانا از شارژر 200 واتی بهره می‌برند که حدود دو ساعت و بیست دقیقه طول می‌کشد تا باتری لپ‌تاپ را به طور کامل شارژ کنند.

جمع‌بندی لپ‌تاپ MSI کاتانا 15 B13V

کاتانا 15 B13V یک لپ‌تاپ واقعا پر زور است. این لپ‌تاپ از یک طراحی معمولی و بدون ریسک بهره می‌برد، درگاه‌های استانداردی دارد و کیبورد و ترک پد آن بسیار معمولی است، البته در لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا کسی از کیبورد و ترک پد خود لپ‌تاپ استفاده نمی‌کند، به همین دلیل MSI تمرکز خود را بر روی قدرت پردازشی و سخت افزار گذاشته است و در دیگر بخش‌ها مانند نمایشگر و بلندگو و باتری رقبای بهتری در بازار دارد.

اما در بخش سخت‌افزار پیدا کردن رقیب برای کاتانا 15 B13V دشوار است. این لپ‌تاپ از جدیدترین پردازنده‌ و کارت گرافیک اینتل و انویدیا بهره می‌برد و با توجه به این که با لپ‌تاپی گیمینگ طرف هستیم، می‌توانیم بگوییم که هیچ بازی در حال حاضر وجود ندارد که کاتانا نتواند با کیفیت بالا و فریم‌ریت مناسب اجرا کند.

این مدل همچنین برای انجام کارهای سنگین مناسب است و می‌توانید با آن تدوین‌ها و رندرهای سنگینی بگیرید، ولی با توجه به کیفیت صفحه نمایش بهتر است از یک مانیتور با کیفیت در میز کار خود استفاده کنید.

باتری کاملا معمولی است و شاید بتوان گفت خیلی به درد چنین لپ‌تاپی نمی‌خورد ولی برای آن که کارهای دم دستی و کوتاه خود را انجام دهید، کاربرد دارد و حدودا 3-4 ساعت شارژ نگه‌می‌دارد.

به طور کلی کاتانا 15 B13V توقع ما از یک لپ‌تاپ گیمینگ را برآورده می‌کند. شاید بهتر بود که کمی در بخش نمایشگر یا طراحی بیشتر کار می‌شد ولی به طور کلی یک گیمر حرفه‌ای نه به ترک‌پد خوب نیاز دارد، نه به بلند‌گوی خوب و نه حتی به کیبورد خوب. گیمر ها با ماوس، هدست و کیبورد گیمینگ خود کار می‌کنند و انتظار آن‌ها از لپ‌تاپ اجرای بدون مشکل بازی‌هاست.

کاتانا 15 B13V اجرای بازی‌ها را بدون مشکل انجام می‌دهد و حتی نگذاشته تا گرما مشکلی ایجاد کند، سیستم پیشرفته خنک‌کنندگی این لپ‌تاپ بسیار خوب عمل می‌کند و بازدهی بالایی دارد، به این ترتیب اگر به دنبال یک لپ‌تاپ گیمینگ قدرتمند، با جدیدترین نسل پردازنده اینتل و کارت گرافیک انویدیا، فن خوب و قیمت مناسب هستید، حتما ام‌اس‌آی کاتانا 15 B13V را مد نظر داشته باشید.

نقاط مثبت و منفی MSI کاتانا 15 B13V

نقطه قوت
نقطه ضعف
طراحی استاندارد
کیبورد خوب و کار راه انداز
وبکم مناسب
بلندگوهای خوب
سخت افزار بسیار قدرتمند
سیستم خنک‌کننده عالی
اجرای اکثر بازی‌های تاپ بازار با نرخ‌فریم مناسب
نمایشگر معمولی
باتری با ظرفیت کم
ترک‌پد می‌توانست بهتر باشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH