تمام روش‌های استعلام و پرداخت قبض برق

مطمئنا اگر برای انجام کاری اطلاعات نداشته باشید، نمی‌توانید آن را به صورت درست انجام دهید؛ یکی از این کارها استعلام و پرداخت قبض برق است. روش‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. در این مطلب قصد داریم تمام ترفندهای استعلام و پرداخت قبض برق را برای شما مطرح کنیم پس اگر در این حوزه سوالاتی دارید و می‌خواهید بدانید که چگونه باید میزان قبض برق خود را دریافت و پرداخت کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. برای پرداخت قبض آب یا قبض گاز نیز می‌توانید مقاله آن‌ها را بخوانید.

در گذشته معمولا قبض برق به صورت کاغذی صادر می‌شد ولی امروزه روش‌های مختلفی برای دریافت آن وجود دارد و افراد می‌توانند برای دریافت قبض برق علاوه بر روش‌های اینترنتی، به صورت حضوری به بانک‌ها مراجعه کنند. بر این اساس سرعت انجام کارها بالاتر رفته و می‌توانید در چند دقیقه میزان قبض برق خود را دریافت و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

برای استعلام و پرداخت قبض برق چندین راه وجود دارد که برای مثال می‌توانیم به استعلام قبض برق از طریق پیامک، از طریق تلفن، سایت برق استان و از طریق اپلیکیشن مربوطه اشاره کنیم. همچنین برای پرداخت آن روش‌های اینترنتی میسر شده تا بدون مراجعه به شعبه‌های بانک نسبت به پرداخت قبض خود اقدام کنید. این روش‌ها شامل پرداخت قبض با استفاده از تلفن، پیامک، خودپرداز و دستگاه POS است.

بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با هر یک از این روش‌ها آشنا شوید و بتوانید به راحتی و تنها با در اختیار داشتن یک گوشی قبض برق خود را استعلام کرده و مبلغ آن را پرداخت کنید. ما در ابتدا استعلام قبض برق را برای شما توضیح می‌دهیم و سپس به سراغ نحوه پرداخت آنها خواهیم رفت. همراه ما باشید.

استعلام و پرداخت قبض برق

استعلام و پرداخت قبض برق

استعلام قبض برق

همانطوری که در بالا گفتیم، ترفندهای زیادی برای استعلام گرفتن از قبض برق وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ها به سرعت از مبلغ قبض خود استعلام بگیرید. اولین روش استعلام این قبض از طریق پیامک است.

استعلام از طریق پیامک

استعلام از طریق پیامک به فرد امکان می‌دهد تا تنها با در اختیار داشتن یک گوشی و بدون نیاز به اینترنت از قبض خود استعلام بگیرد. البته باید شناسه قبض خود را که روی قبض کاغذی برقتان وجود دارد را در اختیار داشته باشید. در صورتی که شناسه قبضی ندارید، باید به صورت حضوری به اداره برق اطراف رفته و آن را دریافت کنید.

استعلام و پرداخت قبض برق

علاوه بر آن، به سراغ قبض کاغذی خود بروید و نسبت به دریافت شناسه قبض اقدام کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به سامانه برق من بدون داشتن شناسه قبض مبلغ پرداختی را دریافت کنید. برای این کار به شماره تلفن همراه، نام شرکت توزیع، نام شهر، فاز، شماره بدنه کنتور و دیگر موارد نیاز دارید. مهم نیست که از کدام یک از این روش‌ها استفاده می‌کنید، چرا که باید پس از دریافت شناسه مراحل پایین را اجرا کنید.

  1. به برنامه پیامک گوشی بروید و در بخش پیام متنی جدید، شناسه قبض را که دریافت کرده بودید، وارد کنید.
  2. پس از آن بدون هیچ فاصله‌ای کد *1 نوشته و آن را به شماره 10001521 بفرستید.
  3. در نهایت، پیامی حاوی مشخصات قبض برق خود دریافت خواهید کرد.

استعلام از طریق تلفن

اگر فکر می‌کنید که روش بالا مناسب شما نیست، چرا که نمی‌توانید به صورت حضوری به اداره برق مراجعه کنید، می‌توانید از این روش استفاده کنید:

  1. در ابتدا باید با استفاده از تلفن همراه یا ثابت خود با شماره 1521 تماس بگیرید.
  2. پس از آن بر اساس دستورالعمل‌هایی که این تلفن گویا به شما می‌گوید پیش رفته و نسبت به استعلام قبض خود اقدام کنید.
  3. در این روش نیز باید شناسه قبض خود را در اختیار داشته باشید تا بتوانید از مبلغ استعلام بگیرید. بنابراین در حین راهنمایی‌ها، شناسه قبض خود را وارد کنید و در آخر روی کلید مربع ضربه بزنید.
  4. در نهایت، در همان تماس میزان قبض برق شما اعلام خواهد شد.

استعلام از طریق سایت برق استان مربوطه

به جز دو روش بالا، دیگری نیز برای استعلام گرفتن از قبض برق وجود دارد که یکی از آنها استعلام از طریق سایت برق استان است. اداره برق همه استان‌ها این امکان را برای مشترکان فراهم کردند تا بتوانند با مراجعه اینترنتی به این سامانه نسبت به استعلام قبض برق منزل یا ساختمان خود اقدام کنند.

برای این کار باید:

  1. در بخش سرچ مرورگر خود اداره برق استان + نام استان خود را وارد کرده و سپس به بخش پرداخت اینترنتی قبض بروید.
  2. اگر شناسه قبض برق را در اختیار دارید در اینجا وارد کنید.
  3. حالا می‌توانید به صورت الکترونیکی با کارت بانکی خود مبلغ برق را پرداخت کنید.

استعلام از طریق اپلیکیشن

اگر روش‌های بالا به نظرتان کاربردی نبود می‌توانید از اپلیکیشن نیز بهره ببرید. یکی از این اپلیکیشن‌هایی که بسیار کاربردی و مفید است و هر روزه تعداد زیادی از مشترکان از آن استفاده می‌کنند اپلیکیشن برق من نام دارد که توسط اداره برق طراحی شده است. این برنامه بخش‌های مختلفی دارد و امکانات زیادی را برای کاربران فراهم کرده است.

استعلام و پرداخت قبض برق

  1. ابتدا باید برای این کار اپلیکیشن برق من را دانلود و نصب کنید.
  2. سپس به بخش پرداخت قبض بروید و مانند روش‌های قبلی شناسه قبض را در اینجا وارد کنید.
  3. اکنون می‌توانید مبلغ قبض برق خود را مشاهده کنید.
  4. اگر می‌خواهید مبلغ قبض را به صورت اینترنتی وارد کنید به ادامه بروید و آن را از طریق کارت بانکی خود پرداخت کنید.

به جز این برنامه اپلیکیشن‌های دیگری نیز هستند که خدمات خوبی را برای کاربران فراهم کرده‌اند و به راحتی می‌توان با استفاده از آنها نسبت به پرداخت قبض اقدام کرد. حالا بیایید به سراغ انواع روش‌های پرداخت قبض برق برویم.

چند ترفند برای پرداخت قبض برق

برای پرداخت قبض خود چندین راه حضوری و غیرحضوری وجود دارد و شما می‌توانید با انجام برخی از آنها قبض را پرداخت کنید. خوب است بدانید که وزارت نیرو درباره استفاده از خدمات بانکی برای پرداخت قبوض این چنین گفته است:

افراد باید در ابتدا در یکی از بانک‌های ارائه دهنده خدمات غیرحضوری پرداخت قبض حساب باز کنند. البته برای این کار مدارکی نیاز است. سپس یک فرم به مشتری داده می‌شود تا پس از تکمیل آن، شناسه کاربری و رمز عبور برای پرداخت الکترونیکی قبض‌ها برای فرد فرستاده شود.

پرداخت با استفاده از اینترنت

برای پرداخت اینترنتی قبض‌ها می‌توانید علاوه بر مراجعه به سایت بانک‌ها به سامانه اداره برق استان خود نیز بروید یا از برنامه‌های مختلفی که در این راه وجود دارند استفاده کنید که یکی از این برنامه‌ها اپلیکیشن برق من است (در بالا لینک آن را قرار دادیم). همچنین سایت برق من نیز بسیار کاربردی شناخته شده است.

استعلام و پرداخت قبض برق

پرداخت با استفاده از تلفن

اگر نمی‌خواهید از روش‌های اینترنتی استفاده کنید و یا به صورت حضوری نسبت به پرداخت قبض اقدام کنید، می‌توانید از روش پرداخت تلفنی استفاده کنید.  دو روش تلفنی وجود دارد که اولین مورد تلفن گویا و دومی تلفن بانک است که هر دو برای پرداخت کاربرد دارند.

برای استفاده از روش اول یعنی تلفن گویا در ابتدا با شماره 1521 تماس بگیرید و شناسه قبض خود و رمز دوم کارت بانکی را وارد کرده و در نهایت می‌بینید که می‌توانید صورت حساب را به راحتی پرداخت کنید.

همچنین اگر می‌خواهید از سرویس تلفن بانک استفاده کنید می‌توانید پس از انتخاب بانک مربوطه، سرویس تلفن بانک را فعال کنید و سپس از طریق شماره تلفن بانک خود تماس حاصل فرمایید.

استعلام و پرداخت قبض برق

در نهایت مانند روش‌های قبلی شناسه قبض، شناسه پرداخت، شماره کارت بانکی و رمز کارت بانکی قبض برق خود را وارد کرده تا آن را پرداخت کنید.

پرداخت از طریق پیامک

اگر بانک مورد نظر شما پرداخت از طریق پیامک را نیز فراهم کرده می‌توانید به راحتی قبض برق خود را از این روش پرداخت کنید. البته بهتر است که در ابتدا فرمت پیام کوتاه برای پرداخت قبض را در اختیار داشته باشید تا بتوانید به درستی آن را پرداخت کنید.

پرداخت از طریق خودپرداز

علاوه بر تمام روش‌های حضوری و غیرحضوری که در بالا به آنها مراجعه کردیم، یک روش دیگر نیز وجود دارد که پرداخت قبض از طریق خودپرداز نامیده می‌شود. برای این کار به یکی از خودپردازهای شهرتان بروید و کارت خود را وارد کنید. پس از وارد کردن رمز عبور گزینه پرداخت قبض را انتخاب کرده و در ادامه آن شناسه پرداخت قبض را بنویسید و روی دکمه سبز ثبت بزنید.

استعلام و پرداخت قبض برق

اکنون می‌توانید به راحتی مانند روش‌های بالا مقدار قبض پرداختی خود را مشاهده کنید. سپس برای پرداخت از این روش روی دکمه بله بزنید تا پرداخت شما به آسانی انجام شود. همچنین می‌توانید رسید پرداخت را نیز دریافت کنید.

پرداخت از طریق دستگاه POS

دستگاه‌های POS علاوه بر تمام امکاناتی که دارند به مشتریان امکان می‌دهند تا قبوض خود را نیز پرداخت کنند. برای این کار:

  1. در ابتدا باید کارت خود را در دستگاه POS قرار داده و روی پرداخت قبض ضربه بزنید.
  2. سپس شناسه قبض و شناسه پرداخت خود را در این بخش وارد کنید تا مبلغ پرداختی برای شما نمایش داده شود.
  3. در نهایت روی تایید این مبلغ بزنید، رمز کارت خود را وارد کنید تا پرداخت انجام شود. همچنین می‌توانید از دستگاه رسید نیز تهیه کنید.

استعلام و پرداخت قبض برق

امیدواریم این مطلب مفید واقع شده باشد. اگر درباره نحوه پرداخت و استعلام از قبض برق خود سوالاتی دارید، می‌توانید آنها را از کارشناسان سایت بپرسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH