با کمک کامپیوتر از شر رانندگان نوربالا خلاص خواهید شد

smart headlight

ظاهرا در تمام رده‌ها باید فناوری و دانش اطلاعات دیجیتالی به کمک همه بیاید، این موضوع درباره فناوری‌های خودروها نیز صدق می‌کند و در آخرین نمونه از این خدمات، با کمک کامپیوتر از شر رانندگان نوربالا خلاص خواهید شد.

مسلما تابه‌حال در هنگام رانندگی با رانندگانی که با نوربالا زدن خودروی خود اصطلاحا چشمان شما را از کاسه درمی‌آورند روبرو شده‌اید این دسته از رانندگان جدا از اینکه اعصاب رانندگان دیگر را خرد می‌کنند می‌توانند موجب حوادث بسیار ناگواری در جاده‌ها شوند زیرا اگر راننده‌ای که از مقابل آن‌ها به سمتشان می‌آید با نوربالای این رانندگان رسما دید خود را از دست بدهد آنگاه ممکن است تصادف بسیار شدیدی را با سرعت بالا شاهد باشیم که تنها دلیل آن مختل شدن دید راننده براثر نوربالا زدن راننده دیگر بوده است.

البته استفاده از نوربالا در جاده‌های تاریک و یا جاده‌هایی که بارش شدید برف یا باران دارند اجتناب‌ناپذیر است و به همین جهت حذف سیستم نوربالا از رانندگی عملا غیرممکن است بنابراین دانشمندان در دانشگاه carnegie mellon، با تحقیقات بسیار بر روی ساختار نوربالای خودروها موفق به ثبت یک اختراع شده‌اند که می‌تواند تمامی شرایط حاصله را خاتمه داده و در کنار ارائه نور مناسب در جاده، دید راننده مقابل را نیز محدود ننماید.

این دانشمندان که در این دانشگاه خصوصی بسیار متمول به تحقیقات خود ادامه می‌دهند، موفق شدند تا این اختراع را به ثبت رسانده و حتی در خیابان‌های ایالات‌متحده آمریکا آن را به‌صورت عملی تست نمایند. البته این آزمایش بدون دردسر هم نبود زیرا این فناوری در شرایط فعلی و مرحله موجود، بسیار حجیم‌تر از یک چراغ عادی خودرو است.

در این اختراع که سیستم نوربالای هوشمند نام‌گذاری شده است، نور ساتع از چراغ خودرو در وضعیت نوربالا به میلیون‌ها نوار نوری مستقل تفکیک خواهد شد که این نوارهای نوری با کمک فناوری‌های کامپیوتری و برنامه‌نویسی پیشرفته انجام ‌شده برای آن، به‌صورت مجزا کاملا قابل‌کنترل هستند. این فناوری موجب می‌شود تا با توجه به حسگرهای ویژه تعبیه‌شده بر روی خودرو، نزدیک شدن شیئی دیگر به ماشین، شناسایی شده و زاویه نزدیک شدن آن وسیله نیز ارزیابی گردد. پس‌ازآنجام این فعالیت‌ها، سیستم هوشمند خودرو تعدادی از پرتو‌های نوری را به‌طور موقت از کار خواهد انداخت تا درنهایت، در کنار حفظ کردن وضعیت نوربالا بر روی جاده، نور مستقیمی در چشمان راننده‌ای که از روبرو به‌سوی شما می‌آید تابیده نشود. این قطع بودن نور تا هنگامی ادامه پیدا خواهد کرد که حسگر شما اطلاعات خودروی مقابل دریافت می‌نماید و پس‌ازآن تمامی نوارهای نوری دوباره با تمام قوا به نورافشانی خواهند پرداخت.

در این میان عده‌ای ممکن‌ است این اختراع را بی‌مصرف بدانند و اعتقاد داشته باشند که راننده می‌تواند در هنگام مشاهده یک راننده دیگر، نور خودروی خود را پایین زده و پس از رد شدن خودرو دوباره نور را به وضعیت اولیه دربیاورد. این حرکت ممکن است و در حال حاضر نیز استفاده از آن توسط کارشناسان توصیه می‌شود ولی مشکل اصلی این حرکت را می‌توان درگیر بودن عوامل انسانی در انجام آن دانست، سرعت عمل افراد مختلف به یک اندازه نیست و ممکن است فردی چند ثانیه دیرتر از فرد دیگر بتواند حضور یک ماشین در مسیر روبرو را تشخیص بدهد. به همین دلیل نیز ممکن است پیش از اینکه نور خودروی او از دیدگان راننده روبرویی برداشته شده باشد، چشمان راننده مقابل با نور خیره‌کننده خودرو پر شده باشد و او وارد مرحله کوری چندثانیه‌ای شده باشد. این امر در نوع خود می‌تواند بسیار خطرناک باشد ولی با این اختراع، عملا فاصله مفید برای شروع عملیات، همواره یکسان خواهد بود و باید انتظار داشت که کاربرد آن به‌مراتب بهتر و سریع‌تر از نمونه انسانی باشد. علاوه بر این باید گفت که دقت به تغییر نور موجب خواهد شد تا درصدی از حواس اصلی شما مشغول این کار بشود و به همین دلیل نیز تمرکز شما بر روی رانندگی کمتر و کمتر خواهد شد.

این سیستم در شرایط واقعی مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج کسب‌شده توسط آن بسیار مطلوب بودند. در آزمایش صورت گرفته، با کمک نورسنج مشخص گردید که راننده‌ای که مقابل این فناوری قرار خواهد گرفت، تنها 5 تا 10 درصد از نور خودروی مقابل را در چشمان خود خواهد داشت که این میزان برای دید او خطرناک نخواهد بود. همچنینی این سیستم در وضعیت بارش برف و یا باران سنگین نیز مورد آزمایش قرار گرفت که نتیجه حاصل‌شده با نتایج آزمایش اصلی تفاوتی نداشت.

سخنگوی گروه تحقیقاتی مسئول این پروژه می‌گوید: «اکنون زمانی بیشتر از یک‌صد سال از عرضه سیستم نوربالا می‌گذرد ولی هنوز در ساختار و معایب آن تغییراتی حاصل نشده است، وقت آن رسیده بود که کسی به فکر از تغییر این ساختار و جلوگیری از وقایع دل‌خراش ناشی از آن بیفتد.»

این فناوری هنوز تا ورود به خودروهای عمومی فاصله زیادی دارد زیرا ابعاد فعلی این چراغ نوربالای هوشمند برابر با صندلی یک ماشین است و امکان کارگذاری آن در خودروهای امروزی وجود ندارد. دانشمندان در حال کار کردن بر روی کوچک‌سازی این فناوری هستند تا بتوانند آن را به وضعیت قابل‌استفاده توسط خودروهای شخصی تبدیل نموده و به بازار روانه سازند.

1 در مورد “با کمک کامپیوتر از شر رانندگان نوربالا خلاص خواهید شد”

  1. چیزه مسخره ایه ، خیلی از ماشینا که دارن دوبل سبقت دوطرفه از لاین ما انجام میدن هم بهش نور بالا میدیم، اینجوری باشه اصلا متوجه نور بالا ما نمیشن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH