مقایسه سامسونگ گلکسی نوت۴ با نوکیا لومیا ۱۵۲۰:برف و بوران در کهکشان!

Lumia 1520 VS Note 4 (8)

شما هنگام خرید یک اسمارت‌فون تا چه اندازه به سیستم عامل آن اهمیت می‌دهید؟ آیا قبول دارید اگر قصد مقایسه دو مدل با یکدیگر را داشته باشید، فاکتورهای زیادی برای مقایسه پیش روی شماست و سیستم عامل در عین حال که همه چیز یک مدل است گاهی اوقات هیچ چیز نیست؟! بسیاری از افراد قبل از خرید، ابتدا سیستم عامل خودشان را انتخاب و سپس به سراغ دیگر فاکتورها می‌روند و افرادی دیگر نیز فاکتورهایی همچون دوربین و یا طراحی یک مدل را بر سیستم عامل آن ارجح‌تر می‌دانند. امروز قصد مقایسه دو فبلت مطرح بازار با دو سیستم عامل کاملا متفاوت با نام‌های لومیا ۱۵۲۰ و گلکسی نوت۴ را داریم تا اگر قصد خرید یکی از این دو را دارید و اتفاقا سیستم عامل فاکتور اصلی شما در خرید نیست؛ بتوانید به راحتی مدل برتر را برگزینید. شاید از خود بپرسید که لومیا ۱۵۲۰ در حدود یک سال زودتر از نسل چهارم سری نوت به بازار آمده و مقایسه این دو ناعادلانه است، اما چه کنیم که تنها فبلت قدرتمند و مطرح ویندوزفونی همین لومیای پا به سن گذاشته است. هنگام بررسی یکی از منتقدان بی‌طرف را فرا خواندیم و از او خواستیم که نظر خود را در رابطه با هریک از بخش‌ها بدون تعصب بگویید. با همه این‌ها اگر می‌خواهید همه چیز را در رابطه با این دو مدل بدانید، با آی‌تی‌رسان و منتقد افتخاریش همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

همیشه هنگامی که پای طراحی و کیفیت ساخت به موضوع باز می‌شد، محصولات سامسونگ دم‌شان را روی کول‌شان می‌گذاشتند و فرار می‌کردند! اما بالاخره سامسونگ هم دستی به سر و روی برخی مدل‌های کهکشانی‌اش کشید. گلکسی نوت ۴ از همان زبان طراحی معروف سامسونگ بهره می‌برد و طراحی آن تفاوت خاصی با گذاشته نداشته و از صد فرسخی هم داد می‌زند که یک سامسونگی با اصالت است. تنها نواری فلزی اطراف آن را پوشانده و جنس قاب پشتی همچنان از پلاستیک با طرح چرم ساخته شده است.

Lumia 1520 VS Note 4 (9) Lumia 1520 VS Note 4 (10) Lumia 1520 VS Note 4 (11)

در طرف مقابل نوکیا با بدنه پلی کربناتی وارد میدان شده و طراحی بدنه آن یکپارچه است در نتیجه نمی‌توانید به راحتی به باتری دستگاه دسترسی داشته باشید! از طرفی همین بدنه یکپارچه موجب شده تا درگاه‌های سیم کارت و کارت حافظه در اطراف دستگاه دیده شوند، در حالی‌که نوت۴ همه را در پشت قاب پلاستیکی خود جای داده است. گویا در دنیای امروزی لنز دوربین‌ها علاقه خاصی به بیرون زدن از بدنه دارند، چرا که در هر دو مدل لنزها همچون چشمانی از حدقه بیرون زده به نظر می‌رسند و این موضوع برای هردو موردی منفی به شمار می‌رود، زیرا هنگام برخورد با زمین اولین بخشی که نیست و نابود خواهد شد، همین دوربین دستگاه است!

منتقد افتخاری: به شخصه معتقدم که سامسونگ گامی بلند در راستای زیبا سازی و افزایش کیفیت ساخت محصولاتش برداشته و در همین نسل چهارم از سری نوت و گلکسی آلفا به خوبی شاهد پیشرفت‌های سامسونگ در این زمینه هستیم. در سمت مقابل نوکیا که دیگر نامی از آن بر روی محصولات لومیا نیست، در قدرتمندترین فبلت خود از بدنه با کیفیتی استفاده کرده و با طراحی خاص و یکپارچه خودش استحکام دستگاه را هم تضمین کرده است؛ در نتیجه اگر بخواهیم آن تست معروف خم شدن دستگاه‌ها که بعد از خم شدن آی‌فون 6 پلاس مرسوم شد، بر روی این دو مدل انجام دهیم، نتیجه این می‌شود که در دو ویدیوی زیر را شاهد باشید.

تست خم شدن نوکیا لومیا 1520:

تست خم شدن سامسونگ گلکسی نوت4:

کار با یک دست

وقتی صحبت از فبلت‌ها با آن سایز بزرگشان به میان می‌آید، بحثی مهم با نام کار با یک دست مطرح می‌شود. برای بررسی چنین بخشی، 3 فاکتور را در نظر گرفته‌ایم. یکی از این فاکتور‌ها بدون شک، ابعاد دستگاه است. لومیای قصه ما در حدود 9 میلی متر درازتر، 7 میلی متر پهن‌تر و دو دهم میلی متر از نوت4 ضخیم‌تر است. با توجه به سایز بزرگ‌تر نمایشگر لومیا نسبت به نوت، نمی‌توان ابعاد بزرگ‌ترش را موردی منفی در نظر گرفت و اختلاف ضخامت آن‌ها حتی از نیم میلی‌متر هم کمتر است، که قابل چشم پوشی است، پس تا اینجای کار موردی بر دیگری برتر نیست! دومین فاکتور وزن دستگاه است. لومیا 1520 چیزی در حدود 30 گرم از آخرین حرف سامسونگ در دنیای فبلت‌ها سنگین‌تر بوده و این میزان به قدری نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت در نتیجه موردی مثبت برای نوت در برابر لومیا به حساب می‌آید. آخرین فاکتور مهم در این بخش نحوه جای گیری کلیدهاست. در فبلت ویندوزفونی حاضر در این رقابت، کلید پاور در سمت راست و با کمی ارفاق در مرکز قرار گرفته و کلیدهای یکپارچه صدا در بالای آن، جا خوش کرده‌اند، در نتیجه هنگامی که آن را در دست می‌گیرید کلید پاور همیشه زیر انگشت شما بوده و با کمی زحمت می‌توانید به کلیدهای یکپارچه هم دسترسی داشته باشید. این در حالی‌ست که کلید پاور و کلید یکپارچه صدا در دو طرف نوت 4 دیده می‌شوند و عملا دسترسی با یک دست به آن‌ها غیر ممکن خواهد بود و اگر بررسی گلگسی نوت 4 را خوانده باشید، پس در اینکه نوت 4 برای کار با دو دست طراحی شده تردید نخواهید کرد.

lumia-1520

Galaxy Note 4 Review (36)

اگر نگاهی به 3 دکمه معروف ویندوزفونی‌ها در زیر نمایشگر اکثر لومیاها بیندازید، می‌بینید که کلید‌ها تمام بخش زیرین دستگاه را در بر گرفته‌اند و این قضیه در لومیا 1520 صادق نیست! نوکیا برای آنکه کار با یک دست راحت‌تر از گذشته باشد این 3 کلید را به سمت مرکز نمایشگر نزدیک کرده در نتیجه دسترسی به آنها ساده‌تر خواهد بود. نوت4 نیز کلید معروف و نسبتا عریض هوم (Home) و دو کلید لمسی دیگر را در زیر نمایشگر جای داده که دسترسی به آنها بدون مشکل است، پس از این لحاظ نیز تفاوت خاصی میان این دو نیست.

اگر خیلی به کار با فبلت خود به صورت افقی علاقه مند هستید، نوت4 برای شما مناسب‌تر خواهد بود، چرا که گوشه‌های دستگاه انحنای خاصی داشته و هنگام کار به مشکل بر نخواهید خورد در حالیکه نوکیا، 4 گوشه فبلت خود را کمی تیز مانند ساخته که هنگام کار به صورت افقی، سوهان روح‌تان می‌شود.

منتقد افتخاری: با توجه به ابعاد بزرگتر لومیا 1520 و یک ضرب و تقسیم ساده، می‌شود اینگونه برداشت کرد که نیروی وارد بر دست در هر دو مدل به یک اندازه است و اگر این دو را در دست بگیرید، سنگینی خاصی را در 1520 مشاهده نخواهید کرد چرا که سطح تماس دست شما با بدنه آن بیشتر است در نتیجه وزن کمتری را احساس می‌کنید. از طرفی نوت4 نیز آنچنان تک و تنها نیست و قلمی را به همراه دارد و سامسونگ به خاطر داشتن همین قلم، مجبور به طراحی نوت برای کار با دو دست شده است. اگر تنها کمی تفکر کنید، به این کمپانی کره‌ای حق خواهید داد، چون نمی شود که با یک دست، هم از قلم استفاده کرد و هم نوت4 را در دست نگه داشت؟ آیا چنین چیزی ممکن است؟ اگر پاسخ تان بله است، پس شما خیلی باحالید!

نمایشگر

در این بخش تفاوت‌های این دو مدل به اوج خود می‌رسد. وضوح تصویر در نماینده ویندوزفون Full HD و این میزان برای نوت که نماینده اندروید هست، QHD است. همین تفاوت در میزان وضوح تصویر، موجب شده تا چگالی پیکسلی نوت حدودا 150 پیکسل در هر اینچ از لومیا بیشتر باشد. اما این میزان در دنیای گجت‌ها به حدی رسیده که بیش از آنکه کاربردی باشد، جنبه تبلیغاتی دارد و تعداد پیکسل‌ها در هر اینچ آنقدر بالاست که دیگر برای چشمان من و شما تفاوتی ندارد! چه 515ppi باشد و چه 2515!

به خود صفحه که برسیم تفاوت از این هم بیشتر می‌شود. مرحوم نوکیا (صلوات!) برای سوگلی خودش از پنل IPS LCD استفاده کرده که تمام شهرتش در نمایش رنگ‌های سفید است و در طرف مقابل سامسونگ Super AMOLED را برگزیده تا در نشان دادن رنگ مشکی عمیق، استاد باشد و به کنتراست بالای آن بنازد! نوکیا از فناوری‌های خاص خود همچون ClearBlack ،SuperSensitiveTouch ،Assertive Dispay و Puremotion نیز در لومیا 1520 استفاده کرده تا در حساسیت و شفافیت صفحه و همچنین سرعت و عملکرد صفحه نمایش خط و نشانی برای رقبا بکشد. هر دو مدل به سبب حساسیت بالای صفحه نمایش، قابلیت کار با اجسام سفت و سخت را دارند و شما بجز انگشت‌هایتان، می‌توانید با اجسام مختلف نیز به جان این دو بیفتید، موردی که خود نوکیا بنیان گذار آن بود. هر دو از محافظ گوریلا گلاس برروی نمایشگرهای‌شان استفاده کرده‌اند، اما نوت ۴ ‌نسخه سوم را برای خود برگزیده و لومیا نسخه دوم آن را!

اگر علاقه زیادی به کار کردن با گوشی در محیط‌های باز و یا زیر نور آفتاب را دارید، بدون تردید لومیا 1520 برتر خواهد بود چرا که میزان روشنایی صفحه آن یکی از بهترین‌ها در میان تمامی اسمارت فون‌های ساخته شده تا به امروز است و اتفاقا، علاقه کمتری هم به نمایش آن سوی خیابان در نگاه از زوایا، آن هم در بیرون از خانه دارد. در طرف مقابل گلکسی نوت 4 برای کار در محیط‌های بسته و تاریک بسیار مناسب خواهد بود چرا که حداقل میزان روشنایی نمایشگر آن، در میان اسمارت فون‌ها، زبان زد خاص و عام است و این بدان معناست که قبل از خواب، بدون آنکه روشنایی صفحه آزار دهنده باشد، می‌توانید تا صبح با نوت کار کنید! در نمودار زیر قادر به مقایسه میزان روشنایی لومیا 1520 و گلکسی نوت 4 هستید (از بالای نمودار گزینه‌ها را تغییر دهید).

این همه آسمان و ریسمان به هم بافتیم، از قابلیت‌های این دو با آب و تاب تعریف کردیم و قصد داشتیم تا نمایشگرها را به صورت تئوری مورد بررسی قرار دهیم اما در نهایت هیچ چیزی مثل چشمان شما قادر به تشخیص کیفیت برتر نیست! به همین خاطر میزان روشنایی نمایشگر این دو را تا انتها بالا بردیم و با به نمایش گذاشتن تصاویری مشابه در هر دو، مشغول عکاسی از آنها شدیم که حاصل کار را در زیر مشاهده می‌کنید (نمایشگر سمت راست مربوط به گلکسی نوت۴ و سمت چپ لومیا ۱۵۲۰ است).Lumia 1520 VS Note 4 (2) Lumia 1520 VS Note 4 (4) Lumia 1520 VS Note 4 (6) Lumia 1520 VS Note 4 (7) منتقد افتخاری: با اینکه نمایشگر لومیا در زیر نور آفتاب برتر از رقیب است، اما نوت 4 هم آنقدرها حریف دست و پا بسته‌ای در این بخش نیست و تنها مشکلش این است که با لومیا دست به یقه شده! همین قضیه در رابطه با محیط‌های کم نور برای لومیا صادق است. از طرفی به طور کلی نوت رنگ‌ها را گرم‌تر نشان داده و این امر موجب می‌شود با دیدن آن به وجد بیایید در حالیکه رنگ‌های به نمایش گذاشته شده توسط نمایشگر لومیا، به واقعیت نزدیک‌تر است.

سخت افزار

سامسونگ در گلکسی نوت4 نیز از همان چیپست اختصاصی‌اش موسوم به Exynos 5433 استفاده کرده است. البته در برخی نقاط، نوت4 با چیپست اسنپدراگون 805 عرضه می‌شود و چون نسخه‌ای که در اختیار ما بود از نوع اگزینوس است، پس از پرداختن به نسخه اسنپدراگون صرف نظر می‌کنیم. نسخه اگزینوس کهکشانی سامسونگ، از 4 هسته A53 با فرکانس 1.3 گیگاهرتز و 4 هسته A57 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز تشکیل شده است. در سمت مقابل نوکیا در لومیا 1520 از چیپست اسنپدارگون 800 با 4 هسته Krait 400 با فرکاس کاری 2.2 گیگاهرتز بهره گرفته است. تفاوت میان این دو به همین جا ختم نمی‌شود زیرا واحدهای گرافیکی این دو فبلت نیز کاملا متفاوت است، لومیای ما ازAdreno 330  مشهور استفاده کرده در حالی‌ که سامسونگ از Mali-T760 سود می‌برد که هر دو از بهترین‌ها در رده خود هستند. حتی از لحاظ میزان رم نیز میان این دو تفاوت وجود دارد و نوت 4 از رمی 3 گیگابایتی بهره مند است در حالی که لومیا تنها به 2 گیگابایت رم قناعت کرده. تفاوت در سیستم عامل‌های این دو مدل موجب شده تا شاهد بنچمارک‌های مشابه میان آن‌ها نباشید. البته بنچمارک AnTuTu در هر دو سیستم عامل به چشم می‌خورد که گویا تنها در نام مشترک هستند و معیارهای آنها برای امتیاز دهی متفاوت است؛ چرا که رکورددار ویندوزفونی‌ها در این بنچ مارک هنوز هم به امتیاز 30 هزار دست نیافته در حالیکه میان اندرویدی‌ها امتیاز تا 48 هزار نیز رسید است. در نتیجه هنگامی که معیار ها متفاوت باشد، نمی‌شود آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. هر دو از لحاظ گیمینگ حرف اول را می‌زنند و هیچ کدام هنگام حرکت میان منوها و یا کار با بخش‌های مختلف گوشی، کوچکترین هنگ و یا کندی از خود نشان نمی‌دهند. هنگام اجرای بازی‌ها میزان گرمای تولید شده در هر دو به یک اندازه بود و واقعا نمی‌توان تفاوت زیادی را میان آنها قائل شد.

منتقد افتخاری: به شخصه معتقدم که سطح بازی‌های گرافیکی و برنامه‌های خاص امروزی، نسبت به سخت افزارهای موجود در رده پایین‌تری است، در نتیجه سخت افزار قدتمندتر در حال حاضر تفاوت زیادی را میان مدل‌ها ایجاد نمی‌کند چرا که تمام خوب‌های بازار قادر به اجرای بازی‌ها در بهترین شرایط هستند و این تفاوت سخت افزاری بیش از هر چیز، در آینده گجت‌ها تاثیر گذار است. از طرفی از آنجایی که سیستم عامل این دو متفاوت است، نمی توان میزان رم و یا قدرت سخت افزاری را با یکدیگر آنگونه که باید و شاید مقایسه کرد! بهترین مثال برای اثبات این قضیه صحبت از اکوسیستم قدرتمندی است که اپل تشکیل داده است. شما در آیفون‌ها با یک پردازنده دو هسته‌ای و یک گیگابایت رم ناقابل، قادر به انجام کارهایی هستید که هشت هسته‌ای‌های اندرویدی با 3 گیگابایت رم در آن ناتوان هستند! پس شما هم همچون من هنگام مقایسه سخت افزار، توجه ویژه‌ای به سیستم عامل گجت‌ها داشته باشید و تنها از روی اعداد و ارقام نظر ندهید!

دوربین

نوکیا و سامسونگ همیشه در بخشی چون دوربین، حرف‌های زیادی را برای گفتن داشته‌اند. در نسل چهارم از سری نوت، شاهد یک دوربین 16 مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم F2/2 هستیم و به گفته خود سامسونگ این دوربین تا ۶۰ درصد نور بیشتری را در یافت می‌کند. در طرف مقابل، لومیای رقابت ما از دوربینی ۲۰ مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم F1/2.5 بهره می‌برد. هر دو دوربین نیز به لرزش گیر اپتیکال مجهز هستند و از این بابت ایرادی به آنها وارد نیست. لنز دوربین گوشی های نوکیا همیشه توسط کمپانی معتبر کارل زایس آلمان ساخته می‌شدند و لومیا ۱۵۲۰ نیز از این قاعده مستثنی نیست به علاوه نوکیا این دوربین را هم به فناوری پیورویو خود مجهز کرده است. در این دوربین از تکنولوژی Pixel-binning استفاده شده که داده‌های چند پیکسل را در یک پیکسل واحد جمع می‌کند و در نتیجه خواهید توانست بدون هیچ‌گونه افت کیفیتی، بزرگنمایی 2 یا 4 برابری را تجربه کنید! تک فلاش LED یار و یاور محصول کهکشانی سامسونگ در محیط‌های تاریک و کم نور است در حالیکه لومیا از دو فلاش LED‌ سود می‌برد. Lumia 1520 VS Note 4 (5) هر دو کمپانی از لحاظ نرم افزاری برای محصولات‌شان سنگ تمام گذاشته‌اند. نوکیا نخستین شرکتی بود که برنامه‌ای را برای تغییر فوکوس پس از ثبت عکس با نام ReFocus ارایه داد (قابلیت‌های آن را از اینجا ببینید) و پس از آن سایر کمپانی‌ها نیز به چنین قابلیتی مجهز شدند. سامسونگ هم برای آنکه از غافله عقب نماند بخشی با نام Selective Focus را به دوربین محصولاتش اضاف نمود که همین کارایی را ارایه می‌دهد اما در مقایسه با آن چیزی که در نوکیا شاهد هستیم به طور کلی یک گام عقب‌تر است! گاهی اوقات حتی در تشخیص جسم نزدیک به دوربین و پس زمینه، دچار مشکل شده و حتی پس از ۵-۶ بار عکاسی، باز هم قادر به تغییر فوکوس پس از ثبت عکس نیستید(!) این در حالی است که نماینده نوکیا در این قسمت یکی از بهترین هاست. عکاسی پانوراما در هر دو مدل به خوبی امکان پذیر است و هر دو جز خوب‌های بازار در این زمینه هستند. نوکیا برنامه Nokia Camera (که اخیرا به Lumia Camera تغییر نام داده شد) را برای گل سر سبد خود در دنیای فبلت‌ها برگزیده که پیش‌تر امکانات آن را در اینجا مورد بررسی قرار داده ایم.  سامسونگ نیز تعداد نسبتا زیادی از قابلیت‌های مشابه با این برنامه را در دل گلکسی نوت۴ گنجانده تا حجت را بر او تمام کند (که می‌توانید آن‌ها را از اینجا ببینید). این قابلیت ها در هر دو به یک اندازه خوب هستند و به راستی نمی‌توان مدلی را برتر از دیگری دانست. یکی از مشکلات همیشگی گوشی‌های نوکیا، سرعت پایین شاتر هنگام عکس برداری است که این مشکل همچنان در لومیا ۱۵۲۰ باقی مانده و به گفته مایکروسافت (یا همون نوکیا) در آپدیت Lumia Denim این نقیصه برطرف خواهد شد( شنیدن کی بود مانند دیدن!) اما اختلاف سرعت شاتر آنقدرها هم کم نیست که بتوانیم به سادگی از کنارش بگذریم! در نتیجه اگر قصد عکس برداری با این دو را داشته باشید با کهکشانی سامسونگ خیلی سریع‌تر از لومیای نوکیا می‌توانید از محیط تصویر برداری کنید. نمودار زیر خود گویای همه چیز هست (از بالای نمودار گزینه‌ها را تغییر دهید و دقت کنید که بجز بخش Camera Speed در سایر گزینه‌ها عدد بزرگ‌تر نشان از امتیاز بهتر است).

ناگفته نماند که لومیا ۱۵۲۰ دارای کلید اختصاصی شاتر برای دوربین است و بخش نرم افزاری و به طور کلی سیستم عامل خیلی خوب برای استفاده بهینه از این کلید، تنظیم شده است در حالیکه نوت فاقد کلید اختصاصی شاتر بوده و تنها می‌توانید در بخش تنظیمات، مشخص کنید که قصد استفاده از کلید ولوم به عنوان شاتر دوربین را دارید و بس!

شهرت دوربین گلکسی به ثبت تصاویر با کیفیت در روشنایی روز است در حالیکه لومیا عاشق تاریکی است. بیش از این اوقات شریف‌تان را نمی‌گیرم و شما را دعوت می‌کنیم تا تصاویر ثبت شده توسط این دو فبلت را ببینید و خودتان قضاوت کنید.

Lumia1520 VS Note 4 L (1)Lumia 1520 VS Note 4 N (5) Lumia1520 VS Note 4 L (2)Lumia 1520 VS Note 4 N (4)

Lumia1520 VS Note 4 L (6)

Lumia 1520 VS Note 4 N (3)Lumia1520 VS Note 4 L (3)Lumia 1520 VS Note 4 N (2)Lumia1520 VS Note 4 L (4)

Lumia 1520 VS Note 4 N (1)

Lumia1520 VS Note 4 L (5)

Lumia 1520 VS Note 4 N (6)

از لحاظ فیلم برداری لومیا حریفی دست و پا بسته‌تر به نظر می‌رسد، چرا که تنها قادر است به صورت Full HD فیلم برداری کند و خبری از 4K نیست در حالیکه چنین چیزی برای محصول سامسونگ صدق نخواهد کرد. از طرفی در کهکشانی قصه امروزمان قادر به تصویر برداری به صورت اسلوموشن هستید و لومیا باز هم در این بخش حرفی برای گفتن ندارد. تنها مایکروسافت وعده داده که این دو مورد را در آپدیت Lumia Denim‌ بر طرف می کند اما ما که تابه حال چیزی جز وعده و وعید نشنیده‌ایم! کیفیت فیلم‌های گرفته شده توسط این دو در حد قابل قبولی است اما در ضبط صدا نوکیا با ۴ میکروفون HAAC که در فبلت خود گنجانده، موجب شده تا صدا را به صورت استریو ضبط کند و تجربه‌ای متفاوت را در اختیارتان بگذارد.

گلکسی نوت۴ به یک دوربین 3.7 مگاپیکسلی در جلو نیز مجهز شده که می‌تواند به صورت  1440p‌فیلم برداری کند در حالیکه میزان مگاپیکسل دوربین جلوی لومیا پارا از 1.2 مگاپیکسل فراتر نگذاشته و از لحاظ فیلم برداری هم تا میزان HD‌ همراه شما خواهد بود. از لحاظ عکاسی به صورت سلفی، نوت۴ یک گام که سهل است تا دوگام جلوتر هم می‌توانید بر روی آن حساب کنید. قابلیتی با نام Beauty Face بر روی آن قرار گرفته که اگر از خودتان به صورت سلفی عکس بگیرید، چهره شما را روتوش شده نشان می‌دهد(اعتماد به نفس کاذب!!) که در نوع خود جالب است. از طرفی با قابلیتی با نام Wide-Selfie می‌توانید توسط دوربین جلوی گوشی خود به صورت پانوراما عکاسی کنید. حتی برای آنکه هنگام گرفتن عکس سلفی راحت‌تر باشید، می‌توانید مشخص کنید که از سنسور ضربان قلب به عنوان شاتر استفاده کنید و بدین ترتیب از لرزش احتمالی دست جلوگیری کنید و در مقابل تمام این امکانات لومیا ۱۵۲۰ چیز خاصی برای رونمایی ندارد!

منتقد افتخاری: دوربین نوت۴ از لحاظ امکانات نرم افزاری در سطح بالایی قرار دارد اما شاید آنگونه که باید و شاید توانایی رقابت با مدل‌های مطرح بازار را نداشته باشد، چرا که در بسیاری از تست‌ها از جمله همین تست دوربین چند وقت اخیر که در آی‌تی‌رسان انجام شد، کهکشانی سامسونگ جایی را در میان برترین‌ها نداشت! از طرفی نوکیا نیز همیشه در بخشی همچون دوربین حرف‌های زیادی را برای گفتن داشته و تنها اگر کمی آب و تاب آن را زیاد کند و از سرعت شاتر بالاتر، ضبط به صورت 4K و دوربین سلفی بهتر استفاده کند، بدون شک بی‌رقیب خواهد بود.

رابط کاربری

اوج تفاوت میان این دو مدل در این بخش آشکار می‌شود.  سامسونگ با تاچ ویز رابط کاربری شلوغ و پر زرق و برق وارد شده در حالیکه رابط کاربری لومیا (ویندوزفون)‌ به سادگی معروف است. در ابتدا، نماینده اندرویدی با نسخه 4.4 از این سیستم عامل عرضه شد و طبق گفته‌های سامسونگ به نسخه پنجم از این سیستم عامل نیز آپدیت خواهد شد. لومیا نیز سال گذشته با ویندوزفون ۸ روانه بازار شد و در بهار امسال نیز نسخه ۸.۱ از این سیستم عامل را دریافت کرد و طبق گفته‌های مایکروسافت ویندوز ۱۰ نیز برای این مدل در دسترس خواهد بود. در رابطه با رابط کاربری و چگونگی کار با آن‌ها، می‌توان مقاله‌ای جداگانه نوشت و آنقدر تفاوت میان این دو به چشم می‌خورد، که اشاره به آن‌ها پاسخی به صورت مسئله نخواهد داد. تنها نکته قابل ذکر این است که در ویندوزفون شما می‌بایست عاشق صفحه استارت و کاشی‌های زنده آن باشید و تنها در این صورت می‌توانید با آن ارتباط خوبی برقرار کنید، زیرا تغییر این وضعیت امکان پذیر نیست(!) در سمت مقابل شما حتی اگر چشم دیدن تاچ ویز را نداشته باشید، می‌توانید از میان تعداد زیادی لانچر اندرویدی، یکی را برای خود برگزینید و از آن لذت ببرید.

ناگفته نماند که برخی قابلیت‌ها همچون Multi Window (توسط آن می‌توانید دو برنامه را در کنار هم قرار داده و از هر دو به صورت همزمان استفاده کنید) در گلکسی نوت 4 موجود است در حالیکه خبری از آن‌ها در لومیا نیست.

رابط کاربری نوکیا لومیا 1520:

LUmia1520 VS Note 4

رابط کاربری سامسونگ گلکسی نوت 4:

Galaxy Note 4 Review (53)

منتقد افتخاری: همانطور که خودتان هم در ابتدا اشاره کردید، سیستم عامل در عین حال که همه چیز هست، هیچ چیز نیست! گاهی اوقات شما تمامی امکانات و قابلیت‌های یک مدل را می‌پسندید و تنها به سبب سیستم عاملش، قید آن را می‌زنید و گاهی در این دنیای بزرگ بی ارزش‌ترین چیز همین سیستم عامل است. ویندوزفون و اندروید هیچ کدام کامل نیستند! برخی قابلیت‌ها در اندروید هست اما خبری از آن‌ها در ویندوزفون نیست و بالعکس! در نتیجه شما هرچقدر هم که دقیق باشید، نمی‌توانید یکی را برتر از دیگری بدانید و تنها باید قابلیت‌های آن‌ها را بدانید و با فاکتورهایی که برای خودتان در نظر گرفته‌اید، مقایسه کنید و در نهایت آنکه بیشتر با سلایق شما سازگار بود را برگزینید.

پخش چند رسانه‌ای

به لطف ویندوزفون 8.1 و آپدیت‌های پشت سر همی که برای آن ارایه شد، دیگر شاهد کمبود برنامه در رابطه با پخش ویدیو در این سیستم عامل نیستیم! از طرفی خود پلیر دستگاه نیز نسبت به گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و اکنون می‌توانید در گوشی‌های ویندوزفونی تمامی کدک‌ها با کیفیت‌های متفاوت و زیر نویس را بدون هیچ مشکلی مشاهده کنید. در طرف مقابل هم همگان با پلیرهای محبوب اندرویدی آشنایی کامل دارند و می‌دانند که سرشان بی‌کلاه نخواهد ماند حتی پلیر پیش فرض نوت۴ نیز تمامی کدک‌های صوتی و تصویری را به خوبی هر چه تمام‌تر به نمایش می‌گذارد، در نتیجه از این بابت تفاوت خاصی میان این دو مدل نیست. بدون تردید تماشای محتوای چند رسانه‌ای در نمایشگری بزرگ‌تر، لذت بخش‌تر بوده و به همین دلیل یک پوئن مثبت را برای لومیا 1520 در نظر می‌گیریم. یکی از مهمترین فاکتورها در این بخش، اسپیکر دستگاه است. مسلما هنگامی که دو تن از بزرگان دنیای فبلت‌ها، در حال رقابت باشند تعداد زیادی تماشاچی در آن حوالی به چشم می‌خورند، ما هم برای آنکه از آنها نهایت استفاده را ببریم، دو موزیک یکسان را در هر دو مدل به اجرا در آوردیم و همه با بلندی صدای بیشتر در گلکسی نوت 4 موافق بودند! اما با بالا رفتن صدا تا حدی از میزان کیفیت در نوت4 کاسته می‌شد و وقتی این مورد را میان هواداران مطرح کردیم، همه سری به نشانه تایید، تکان دادند در نتیجه اسپیکرهای استریو موجود در لومیا 1520 کیفیت به مراتب بهتری را ارایه می‌داد اما از لحاظ بلندی صدا، تا حدی برتری با نوت4 هست. اگر از علاقه مندان به گوش دادن به موزیک توسط هدفون هستید باز هم کیفیت برتر متعلق به لومیاست اما این بار میزان بلندی صدا در هر دو به یک میزان بوده و نمی‌توانید موردی را به راحتی برتر از دیگری بدانید.

Lumia 1520 VS Note 4 (3)

منتقد افتخاری:اگر نظر مرا بخواهید تفاوت خاصی را در این بخش میان این دو مدل نمی‌بینم! هر دو از بهترین‌های موجود در بازار هستند تنها مورد منفی که به ذهنم می‌رسد، محل قرارگیری اسپیکرهاست! در هر دو مدل شاهد قرار گیری اسپیکر در بخش پشتی دستگاه هستیم که تا حد زیادی دست و بال شما را می‌بنند چرا که هنگام استفاده همیشه دست‌تان برروی آن قرار گرفته و مانع از رسیدن صدا به گوش‌تان می‌شود، شاید اگر کمپانی‌های سازنده جایی را در نمای جلویی گوشی برای اسپیکر در نظر بگیرند، بهتر باشد. کاری که مدتی است اچ‌تی‌سی آن را انجام می‌دهد و اخیرا سونی نیز در پرچمدارش چنین حرکتی را کرده است و هیچ کس به آنها خرده نمی‌گیرد.

قابلیت‌های خاص

وقتی صحبت از سری نوت سامسونگ می‌شود ناخوداگاه تصویری از قلم معروف S-Pen در ذهن‌تان نقش می‌بندد. کارایی قلم در حد مطلوبی است و نسبت به گذشته شاهد پیشرفت‌هایی نیز در آن هستیم. موردی که لومیاها که سهل است، حتی سایر کمپانی‌های مطرح سازنده تلفن‌های همراه هم علاقه‌ای به آن نشان نمی‌دهند. در طرف مقابل یکی از آپشن‌های همیشگی محصولات برفی نوکیا، شارژر بی‌سیم آنهاست و بدین تریبت شما می‌توانید بدون سیم اقدام به شارژ دستگاه کنید. عملکرد این شارژرها نیز در حد مطلوبی است و سرعت آن نسبت به زمانی که با سیم قصد شارژ دستگاه را دارید، تفاوت چندانی نخواهد داشت.

Galaxy Note 4 Review (19)

سامسونگ در جهت حفظ امنیت دستگاه از حسگر اثر انگشت استفاده کرده و از آنجایی که دوست‌دار سلامتی شما نیز هست، حسگر ضربان قلب را هم برای آن در نظر گرفته تا بتوانید با استفاده از برنامه‌هایی همچون S-Helth بیش از پیش به فکر سلامتی خودتان باشید. در سوی دیگر میدان هیچ خبری از چنین حسگرهایی در لومیا نیست اما آنقدرها هم حریف دست و پا بسته‌ای نبوده و قابلیتی همچون دابل تب را به رخ حریف می‌کشد که توسط آن می‌توانید با دوبار ضدن بر روی صفحه، قفل آن را باز کنید ویا با فعال کردن قابلیتی با نام Glance می‌توانید هنگامی که صفحه دستگاه خاموش است، بدون هیچگونه حرکت اضافی ناتیفیکیشن‌ها را مشاهده کنید و در جهت زیبا سازی دستگاه هنگامی که صفحه خاموش است، تصویری را به نمایش بگذارید.

Lumia 1520 Vs Galaxy Note 4

لومیا 1520 از نوکیا بر خلاف جثه بزرگش از سیم کارت نانو پشتیبانی می‌کند در حالی که نوت4 به میزانی بزرگ‌تر با نام مینی قناعت کرده است. لومیا در دو نسخه 16 و 32 گیگابایتی عرضه شده و نوت4 تنها در یک نسخه 32 گیگابایتی در بازار مشاهده می‌شود و در مدل‌های 32 گیگابایتی که در اختیار ما بود، لومیا از این مقدار چیزی در حدود 4 گیگابایت را بیش‌تر از نوت4 در دسترس شما قرار می‌داد. خوش بختانه هردو دارای ورودی کارت حافظه هستند و می‌توانید توسط آن به حافظه دستگاه اضافه کنید. ناگفته نماند که سامسونگ جهت کنترل دستگاه‌های دیجیتالی اطراف‌تان یک پورت مادون قرمز را در نوت4 قرار داده است موردی که تمامی لومیاها فاقد آن هستند.

شما می‌توانید لومیا 1520 را در 5 رنگ سفید، مشکی، قرمز، زرد و سبز از بازار بخرید و سامسونگ هم برای بدست آوردن دل مشتریان نوت4 را در 4 رنگ سفید، مشکی، طلایی و صورتی روانه بازار کرده است.

منتقد افتخاری: هرچه فکرش را می‌کنیم در این بخش لومیا هیچ حرفی را برای گفتن نداشت! شما هیچگاه نمی‌توانید سنسورهای اثر انگشت و ضربان قلب و از همه مهمتر قلم فوق‌العاده خاص و کاربردی نوت4 را با تعدادی قابلیت که بیش ازهمه نرم افزاری هستند، مقایسه کنید! به شخصه معتقدم که حالا پس از برداشته شدن نام نوکیا از محصولات ویندوزفونی، مایکروسافت می‌تواند گامی بلند در جهت پیشرفت محصولاتش در این بخش بردارد و لومیاها را خاص تر از گذشته کند. به‌عنوان مثال در میان لومیاها هیچ مدلی ضد آب نیست ویا سنسور اثر انگشت، پورت مادون قرمز و امثال این ها موردی دست نیافتنی در میان این مدل‌های برفی است و این اسمارتفون‌های خاص، بیش از همه به شارژر بی سیم شان می نازند که آن هم در باکس دستگاه هنگام خرید موجود نیست!

باتری

شاید اسمارت فون شما تنها چیزی باشد که همیشه و همه جا همراه شماست. پس اینکه از این یار و یاور همیشگی توقع داشته باشیم تا حداقل یک روز تمام را پا به پایمان پیش رود، توقع بی جایی نیست. لومیای قصه ما به یک باتری 3400 میلی آمپری مجهز شده در حالیکه باتری نوت 4 ظرفیتی 3220 میلی آمپری را داراست. به سبب بدنه یکپارچه دسترسی به باتری در نماینده نوکیا امکان پذیر نیست اما در طرف مقابل بدون هیچ دردسری می‌توانید باتری را از دستگاه جدا کنید. اگر با فبلت (بخوانید اسمارت فون) خود بیش از هر چیز دیگری به وبگردی علاقه مند هستید، لومیا 1520 مدل مناسب‌تری است و اگر از عاشقان سینه چاک محتوای چند رسانه‌ای هستید، نوت4 گزینه بهتری هست و نکته جالب این که در هر دو مدل به یک میزان می‌توانید مکالمه کنید!! لومیای نوکیا یار وفادار تری است چرا که در یک استفاده معمولی در طول روز، در حدود 20 ساعت بیشتر از نوت4 همراه شما خواهد بود و این میزان (یعنی رتبه استقامت 107 ساعتی لومیا 1520) تا به این لحظه دست نیافتنی بوده است.

Lumia 1520 Vs note 4 5

Galaxy Note 4 Review (61)

منتقد افتخاری: یکی از مزایای سیستم عامل ویندوزفون استفاده بهینه از باتری دستگاه است و نتایج بهتر باتری اچ‌تی‌سی وان ام 8 ویندوزفونی نسبت به نسخه اندرویدی، خود مهر اعتباری بر این قضیه است. اما به شخصه توصیه می‌کنم که زیاد درگیر آمار و ارقام نشوید! این اعداد به دست آمده توسط خارجی‌ها تنها به درد خودشان می‌خورد و در یک استفاده معمولی برای ما ایرانی‌ها، در حالیکه 24 ساعته به وای فای متصل هستیم و هنگام گوش دادن به موزیک با گجت مورد علاقه‌مان در حال چت در شبکه‌های اجتماعی نیز هستیم، این دو مدل هر دو چیزی در حدود یک روز را همراه‌مان خواهند بود و توقع نداشته باشید که تا یک هفته شارژدهی داشته باشند! گجت هوشمند هستند در رابطه با 1100 که صحبت نمی‌کنیم!

کلام آخر

بالاخره قصه امروز ما هم به سر رسید. لومیای قصه ما که به نوعی پیشکسوت نیز هست بعد از گذشت یک سال از معرفی‌اش با قیمتی در حدود یک میلیون و 700 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و کهکشانی سامسونگ با اینکه جوانی تازه نفس است، برچسب 2 میلیون و 300 هزار تومانی را بر خود می‌بینید! با همه این‌ها در نهایت، این شما هستید که هنگام خرید مدلی را که می‌توانید با آن ارتباط خوبی برقرار کنید را بر می‌گزینید و به خانه می‌برید.

Lumia 1520 VS Note 4 (1)

نوکیا لومیا 1520 در یک نگاه:

بدنه پلی کربناتی یکپارچه، طراحی خاص و منحصر به فرد، کیفیت ساخت مثال زدنی

صفحه نمایش 6 اینچی Full HD با محافظ گوریلا گلاس 2 و فناوری‌های اختصاصی نوکیا

دوربین 20 مگاپیکسلی بسیار با کیفیت، مجهز به لرزش گیر اپتیکال با دو فلاش LED

پردازنده چهار هسته‌ای اسنپدراگون 800 به همراه دو گیگابایت رم

سیستم عامل ویندوزفون 8.1 (قابل ارتقا به نسخه 10)

اسپیکرهای استریو با صدایی باکیفیت

نقشه‌های اختصاصی نوکیا، آفیس، قابلیت گلنس و شارژر وایرلس

باتری 3400 میلی آمپر ساعتی با شارژدهی عالی

ارایه شده در رنگ بندی متنوع

سامسونگ گلکسی نوت4:

بدنه فلزی به همراه قاب پلاستیکی با طرح چرم و طراحی متفاوت از سامسونگ

صفحه نمایش 5.7 اینچی QHD با محافظ گوریلا گلاس 3

دوربین 16 مگاپیکسلی، مجهز به لرزش گیر اپتیکال و تک فلاش LED، ضبط تصویر به صورت 4K

پردازنده هشت هسته‌ای اگزینوس 5433 به همراه 3 گیگابایت رم

سیستم عامل اندروید 4.4 به همراه رابط کاربری تاچ ویز (قابل ارتقا به نسخه 5)

مجهز به سنسور اثر انگشت و ضربان قلب

قلم فوق‌العاده کاربردی S-Pen با کارایی بهتر نسبت به گذشته

باتری 3220 میلی آمپر ساعتی با شارژدهی مناسب

ارایه شده در رنگ بندی متنوع

JoorChin-2

45 در مورد “مقایسه سامسونگ گلکسی نوت۴ با نوکیا لومیا ۱۵۲۰:برف و بوران در کهکشان!”

  1. رضا،مهندس پی سی

    من هردو را استفاده کردم واقعا بررسی دقیقی بود واقعا سیستم عامل ویندوز بهینه هست و به مرور زمان سرعتش کم نمیشه ولی اندروید به مرور زمان افت میکنه باید از نرم افزارهای بهینه ساز استفاده بشه،درکل هردو بهترین های بازار هستن پیشتهاد میکنم اگه تواناییشو دارین هردو را بگیرین که بحث سیستم عامل راه هردو را جدا میکنه چرا که فقط سیستم عامله که رابط بین کاربر و سخت افزار هست واینها هردو از سیستم عامل کاملا متفاوتی استفاده میکنن من خودم تواناییصو نداشتم بخاطراین لومیا ۱۳۲۰ خریدم برا سیستم ویندوز وگالتسی تب اس را برای اندروید انتخاب کردم که تبلت باکیفیتی هست ،امیدوارم موفق باشید

  2. من انتخابم نوت4…

    چون کیفیت صفحه بالاتر و سیستم عامل بهتری داره .( از لحاظ شخصی سازی )

    دوربین هردو تقریبا یه کیفیت رو داره.

    طراحی نوت4 بهتره.

    1520 یکم داره قدیمی میشه.

    1520 بزرگتره…….

    و ………………………

  3. مجتبی اقای مسکینی مرسی از مقایسه باحالو خوبت ،،، من خودم لومیا ۹۲۰ دارم عالی عالیه دوربینشم واقعا عجیب کیفیت داره ( دیگه ۱۵۲۰ چه اعجوبه ایه) مطمعنم سامسونگ هم تمام تلاششو کرد تا محصول محبوب و با کیفیت و پر فروشی رو داشته باشه اما بین این دو تا من چون عکاسی و ویندوزفون و دوس دارم انتخابم ۱۵۲۰.موفق باشید…

  4. سلام پس از حرف های شما میشه چنتا نتیجه گرفت اینکه کیفیت ساخت لومیا بالاست و بدنه مقاومی دارد گفتید نمیشه مقایسه کرد ولی به سبکی و روانی سیستم عامل ویندوز در مقابل اندروید اشاره نکردید و حرف های مایکروسافت رو گفتید شنیدن کی بود مانند دیدن و اونارو وعده خواندید در صورتی که عمل شد و فوقالعادس در بخش دوربینم که گفتید قدرتمندتره و همچنین افیس که ورد و پاورپوینت و اکسل و … در نوت به صورت سیستمی و بر روی اندروید موجوده ؟ تو این دوره زمونه قیمت خیلی مهمتره از اونکه تو بخش کوچکی مانند کلام اخر گفته شه اگه این همه به گفته شما برتری دارد چرا نگفتین لومیا محصول بهتری است ؟ این محصول حتی با ایفون 6+ هم مقایسه شده و ی نگاهی به سایت گجت نیوز بزنید به نظر من نقد اونجا کاملتره

    1. مجتبی مسکینی

      عزیز جان اینجا دارید مقایسه دو فبلت رو میخونید مقایسه دو سیستم عامل نیست که ما بیایم کاملا جزئی همه چیز رو بیان کنیم! آفیسی هم که ازش صحبت میکنید به صورت دیفالت شاید نباشه اما میشه دانلود کرد و نسخه رسمیش موجود هست! تقریبا در تمام دنیا قیمت رو در آخر متن بهش اشاره میکنن مسئله مهمی هست اما نمیشه راجع بهش بحث کرد و یه قسمت جدا در مقاله براش در نظر گرفت در نتیجه فقط بهش اشاره میشه! تقریبا تمام مقالات آزمایشگاه و بررسی ها در همون بخش آخر قیمت ذکر شده! قصد ما هم مشخص کردن مدل برتر نیست ما فقط اون ها رو کنار هم میذاریم و دونه به دونه فاکتورها رو مقایسه میکنیم و برداشت آزاده، تشخیص مدل برتر به عهده خواننده اس!!!

  5. اقای منتقد کیفیت ساخت نوکیا بسیار بالاست مثلا همین بدنه پلی کربناتی باعث ضدضربه بودن لومیا 920 شده و 1520 از مقاومت بسیار بالایی برخورداره همچنین در بخش سخت افزار باید بگم ویندوز فون با رم 512 و سی پی یویه یک گیگاهرتز دو هسته ای بسیار روان و عالی عمل میکنه چه برسه به این سیستم و لومیا از مدیریت رم برخورداره درصورتی که اندروید خیلی سنگین تره ثانیا دوربین لومیا همیشه قوی بوده مخصوصا این گوشی که دوربینش در بیشتر نقد ها ستایش شده همچنین در بخش باتری همه از قدرت و کارایی باتری لومیا میگن در صورتی که شما گفتین برایه ما هردوشون ی روز دووم میارن این جمله خیلی ساده لوحانه است نباید تو نقد تخصصی گفته شه ؟؟؟؟؟ بخشی به نام قابلیت های خاص ایجاد کردین تا به اثر انگشت و s health سامسونگ اشاره کنین ولی نگفتین لومیا حتی با چاقو هم کار میکنه چه برسه به قلم و از کنار افیس و نرم افزار های بسیار قدرتمند سیستمی نوکیا خیلی ساده رد شدین در صورتی که اندرویدی ها به اونا غبطه میخورن پس بخش بسیار مهم قیمت چی شد ؟ ایا تفاوت قیمت برایه خریدار مهم نیس ؟ چه قدر خوب اگه کامل تر و بی طرف تر نقد میشد

    1. مجتبی مسکینی

      کجای متن گفته شده که کیفیت ساخت نوکیا پایینه یا بدنه ضعیفه؟
      دقیقا ما هم در بخش سخت افزار گفتیم که به خاطر تفاوت در سیستم عامل هاشون نمیشه اونا رو خوب مقایسه کرد و گفت چون رم اون بیشتره پس بهتره!!
      در بخش دوربین کاملا اشاره شده که ۱۵۲۰ از نوت۴ برتر هست و گفتیم که نوت از لحاظ دوربین توانایی رقابت با بهترین های بازار رو نداره!
      در بخش باتری به همه چیز کاملا اشاره شده و اگه شرایطی که در متن ذکر شده رو رعایت کنید هر دو همون یک روز رو دووم میارن میتونید تست کنید! بیان اون جمله هم نشانه شخصیت شماست!
      در بخش قابلیت های خاص به شارژ بیسیم، گلنس، دابل تب و رنگ بندی لومیا اشاره شده و قسمتی مثل آفیس در هر دو سیستم عامل موجوده و تفاوت فاحشی با هم ندارند! کار کردن صفحه با چاقو هم در نوت و لومیا مشترک هست و هردو این قابلیت رو دارن پس تفاوتی بینشون نیست که بخوایم اشاره کنیم!! قیمت هم که در آخر مطلب در قسمت کلام آخر ذکر شده!
      واقعا نمیدونم کامنت شما بیشتر شبیه به اینه که اصلا متن رو نخونده باشید چون به یه سری قسمت ها اشاره کردید و ایراد گرفتید که دقیقا ما هم به اونا اشاره کردیم و در متن راجع به اونا صحبت شده

  6. با تشکر از جناب مسکینی بابت وقتی که گذاشتند.

    با توجه به اینکه خودتون در مورد علت این مقایسه نابرابر به دلیل اختلاف زیاد تاریخ عرضه دو گوشی توضیح دادید، بنده انتقادی نمی کنم.

    اما جانبداری منتقد افتخاری از گلکسی کاملا در مقاله مشهوده و ایشون در موارد معدودی هم که رای برای لومیا بوده، اون مورد رو بی اهمیت جلوه داده اند.

    در ضمن مایکروسافت با آپدیت دنیم، به تمامی وعده هایی که داده بوده عمل کرده. بهتره با احتیاط بیشتری در مورد وعده های این شرکت در مقالاتتون بنویسید.

    ممنونم

  7. 1520 با وجود این که اولین فبلت نوکیا بود با پشتیبانی مایکروسافت بعد از 2 سال هنوز هم داره با محصولات روز جهان رقابت میکنه.

  8. سید هادی علوی

    یه روزگاری نوکیا مخصوصا بازار ایران رو منحصرا در دست داشت.
    اما واقعا پیشرفت سامسونگ غیر قابل انکار بوده
    حتی در ایران.

    چرا لومیا نماینده رسمی و یا وارد کننده در ایران نداره. دوستان سرمایه دار، فکر میکنم میتونید اولین باشد !

  9. خیلی منتظرم که تجربه ویندوزفون را داشته باشم لومیا واقعا عالی است
    اما امان از بازار بی منطق ایران
    معلوم نیست قیمت هاش چه جوری از آب در میاد؟

  10. سلام
    ممنون از بررسی عالیتون
    آپدیت DENIM برای لومیا 1520 اومده که انگار کلی از مشکلات نرم افزاری بخصوص در دوربین حل شده
    و فیلم برداری 4K هم اضافه شده.

  11. اقای مجتبی مسکینی
    حالا چرا ناراحت میشید؟
    خوب نظر هرکسی واسه خودش محترمه.
    من عذرخواهی میکنم بابت حرفی که زدم.

  12. با این بررسی یا خودتونو مسخره کردید
    یا نوت4 رو.آخه لومیای 3سال پیش
    اصلا قابل مقایسه با نوت4 نیست.

    1. مجتبی مسکینی

      1. لومیا برای 3 سال پیش نیست!
      2. بهترین فبلت ویندوزفونی همین لومیا 1520 هست و در اول مقاله هم به همین موضوع اشاره شده شاید شما نخونده دارین نظر میدین!
      3. دقیقا کار ما همین بود که ببینیم قابل مقایسه هست یا نه و دیدم که اونقدر حریف دست و پا بسته ای نبوده! شاید شما اصلا مطلب رو نخوندین
      4. طرز صحبت هر شخصی نشونه شخصیتش هست

  13. سلام ، من خودم یک ویندوز فونی هستم ولی به نظرم این اولین گوشی بود که تونست تا ی حدی (تا ی حدیا) با لومیا 1520 رقابت کنه ..ولی هیچ چیز ویندوز فون نمیشه

  14. ممنونم بررسی خیلی خوبی بودمن آشق این مقایسه ها و بررسی هام نوت 4 شاهکاره البته باید صبر کنیم کمی قیمتش بیاد پایین با این حال به نظر من لومیا در برابر نوت 3هم میبازه چون ویندوزه انتخاب 1520 برای قهرمانی آی تی کاپ 2014 یک اشتباه بود چون مردم نظر دادن امیدوارم آی تی کاپ بعدی خودتون نظر بدین که اطلاعات کافی دارین به نظرم شایسته نوت 3 و نوت 4 بردن لومیاس

    1. واقعا میتونست ببره که این همه منفی به قیر از لنز کار زایس آلمان برترزدسدشت تعصبی نظر ندید به قیر از این که عدم پشتیبانی سامسونگبرتریتس پشتیسامسونگواباتی الترا اچ دی (به جان خودم لازم نیست) رو تو سرش زدید فکر کردید که چه قابلیت هایی داره؟ متعصب نباشید

  15. سلام.خسته نباشید.جناب منتقد افتخاری بر چه اساسی دوربین نوت رو در حد رقبا نمی دونن؟؟درسته که دوربینش از لومیا ضعیف تره ولی دلیل بر بد بودنش نیست.کدوم شرکتی جز خود نوکیا می تونه نوکیا رو تو دوربین شکست بده؟؟از Z3 و ایفون با اون همه ادعا خیلی بهتر کار می کنه(که رقبای مستقیمش هستند).

      1. :|:|:| من دیگه حرفی ندارم!
        در ضمن ایفون با دوهسته چه کاری می تواند انجام دهد که بزرگان اندرویدی نمی توانند؟مثلا می تونه 4 تا پنجره رو کنار هم به صورت هم زمان باز کنه و مثلا نوت 4 نمی تونه؟؟

    1. بیشترین مشکل حافظه مربوط به اینه که نمیشه یرنامه ها رو به کترت حافظه انتقال داد پس اگه خریدید سعی کنید از حافظه خود گوشی فقط برای اپ ها استفاده کنید و هر چیزی که میتونید رو به کارت حافظه انتقال دهید و ترجیها کارت حافظه 16 گیگی بگیرید البته خود این گوشی هم آش دهن سوزی نیست ویندوز فون و محدودیت هاش کاشی های حوسله سر بر وزن زیادددد و دوربین نه چندان با کیفیت یهتره به رقبای اندرویدیش فکر کنید

  16. سلام من میخواستم لومیا1320بخرم ولی میگن حافظه ذخیره سازی کمی داره اگه دراین باره. اطلاعی دارید ممنون میشم منو راهنمایی کنید.پیشاپیش از جوابتون متشکرم.

    1. مجتبی مسکینی

      حافظه داخلی گوشی در حدود ۶ گیگابایت رو در اختیارتون میذاره و در صورتی که این مقدار براتون کم هست میتونید از کارت حافظه استفاده کنید! ۱۳۲۰ از کارت حافظه تا ۶۴ گیگابایت پشتیبانی میکنه و از این بابت مشکلی نداره.

  17. من کلا طرفدار برند خاصی نیستم
    این بررسی کاملا بی طرفانه بود
    هر جفت گوشی ها هم عالی اند
    ولی من خودم نوت رو انتخاب میکنم
    1 سی پی یو قوی تر (هرچند تو متن گفته شد نیازی ب این سی پی یو نیست ولی در کل ما کسی از اینده خبر نداره پس قوی تر بهتره ب نظرم )
    2قلم (خودش کلی کاربرد داره )
    3 باطری (تویه تماشای ویدیو دقت کنید اختلاف رو دقیقا من هم زیاد با گوشی فیلم میبینم )
    4 اندروید بودن (من نمیدونم ک ویندوز فون چ برنامه هایی رو داره ک اندرید نداره ولی ویندوز فون نسبت ب اندروید عقب تره و مثلا کلش اف کلن رو نداره :)) )
    ولی لومیا هم کم دست و پا بسته نبود
    1دوربین مخصوصا در قسمت فوکس ک عالی بود
    2 صفحه نمایش مخصوصا تو زاویه تو عکسا جوری بود ک انگار نوت یکم رنگ پریده و سفید میشد
    3 تو قسمت باطری هم اگر اهل فیلم دیدن نباشید و استفاده عادی داشته باشید لومیا بهتره
    4اپدیت هایه بیشتر نسبت ب نوت (ب نظرم )

  18. انصافا مقایسه عالی بود. به شخصه همیشه عشق گوشی های سونی هستم ولی هیچوقت نمیگم که شرکت های دیگه بد هستن. واقعا نوت 4 یه گوشی با کلی امکانات جالب و هم دوربین با کیفیته از اونطرف هم 1520 یه شاهکار از ویندوز فونه با دوربین عالی و سیستم عاملی یکپارچه. فقط ای کاش میشد محیط ویندوز فون هم تغییر کنه چون واقعا این یکنواختی خسته کننده میشه. من که هر چند وقت یکبار یه لانچر جدید نصب میکنم تا احساس تنوع داشته باشم! حالا فکر کنید ویندوز فون داشته باشم!

  19. یک مقایسه بی طرف و همچنین عالی از آقای مسکینی عزیز . همیشه از نقدهات نهایت استفاده رو میبرم
    ممنون

  20. محتوای بررسی شما کامل بود ولی از نظر کیفیتی در سطح یک Review حرفه ای نبود. عکس ها نیز پر نقص است و بهتر بود در فضای بهتری عکاسی می شد. با تشکر

    1. مجتبی مسکینی

      قبلا هم گفتم این یک مورد دیگه به دلیل نبودن نماینده رسمی و یا وارد کننده محصولات لومیا تو ایرانه! برای همین مجبور بودیم لومیا رو از دوستانمون بگیریم و در یک زمان خیلی محدود و بدون امکانات عکاسی کنیم که نتیجه از این بهتر نمی شد!

    1. مجتبی مسکینی

      این یک مورد دیگه به دلیل نبودن نماینده رسمی و یا وارد کننده محصولات لومیا تو ایرانه! برای همین مجبور بودیم لومیا رو از دوستانمون بگیریم و در یک زمان خیلی محدودو اون هم بدون امکانات عکاسی کنیم که نتیجه از این بهتر نمی شد!

  21. عالی بود خیلی حال میکنم وقتی یه بررسی بی طرف رو میخونم به نظرم فبلت نوکیا یه شاهکار تو دنیای گوشی هاست که هنوز بعد از یه سال و خورده ی با بهترین های بازار در میوفته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH