تکرار در طراحی، سوهان روح برای کاربران تلفن همراه

می‌توان گفت که طراحی ظاهری یک تلفن هوشمند از اصلی‌ترین دلایل فروش بهتر است، ولی در این میان ما شاهد ایجاد نوعی طراحی تکراری در محصولات کمپانی‌های سازنده تلفن همراه هستیم. این تولیدکنندگان پس از مشاهده اقبال عمومی یک طراحی، اقدام به تولید نمونه‌های بسیار مشابه و با سخت افزار متفاوت از آن طرح می‌کنند و سعی در بالابردن فروش دارند.

lg_g3_india_launch

به‌طور مثال می‌توان به طراحی متفاوت و جالب ال‌جی G2 اشاره کرد که پس موفقیت این طراحی، ال‌جی این نوع استفاده از کلیدهای سخت افزاری را در اکثر تولیدات خود به کار برد، به‌طوریکه این سبک طراحی به امضای محصولات ال‌جی تبدیل شده است، فارغ از خوب یا بد بودن این طراحی، تنها عامل در فروش بیشتر نظر کابران و خریداران است.

htc_one_m8

این روش در محصولات سری وان اچ‌تی‌سی نیز نمایان است یا سری دیزایر(desire) این کمپانی که کاملا مشابه یکدیگر هستند و تنها در مشخصات سخت افزاری با هم تفاوت دارند و اگر آن‌ها را در کنار یکدیگر بگذاریم، تشخیص آن‌ها سخت به نظر می‌رسد. این تکرار در طراحی در حالی صورت می‌پذیرد که سبک جدید و جالبی هم در آن دیده نمی‌شود ولی سری وان یک زبان طراحی جدید را به دنیای اندروید آورد و فلز را با ظرافت در اختیار کاربران گذاشت.

Sony-Xperia-Z2-official-image-4

اوج تکرار در طراحی را مدیون سونی با گوشی‌های سری Z هستیم. در جایی‌که همیشه انتقاد بسیاری مبنی بر نامناسب بودن ارگونومی و سنگینی این گوشی‌ها وجود داشته و درب پشتی هم مستعد جذب اثرانگشت است و ظاهر دستگاه را نامناسب می‌سازد. در کنار این معایب، صلابت طراحی ژاپنی و استفاده از فلز وشیشه این گوشی‌ها را برای طرفداران سونی دوست‌داشتنی کرده‌ است. این تکرار به گونه‌ای است که نمی‌توان در نگاه اول تفاوتی بین گوشی‌های Z و Z1 و Z2 سونی ملاحظه کرد ولی زیبایی چشم‌نوازی در این طراحی وجود دارد.

samsung-galaxy-s3-neo-(3)

حال نوبت به کمپانی‌ای می‌رسد که با وجود کاربران بیشتر همواره مورد انتقاد منتقدان و خریداران به خاطر زبان طراحی بسیار یکنواخت خود بوده است، سامسونگ (که حداقل در سری S آن قدر هم تکرار به خرج نداده) هنوز هم نتوانسته دل کاربران S3 و S2 را به دست بیاورد. داشتن کلید سخت افزاری home در تمامی گوشی‌ها و حتی تکراری بودن محل دوربین و بلندگوها در تلفن‌های این کمپانی از اصلی‌ترین دلایل نارضایتی کاربران است ولی متاسفانه سامسونگ تا به حال بدون توجه به درخواست‌های کاربران هنوز از پلاستیک در سری گلکسی استفاده می کند (به جز سری A و البته نوت‌های جدید) و تغییری در طراحی نچندان دلچسبش ایجاد نکرده است.

iphone-5s-xl

تا به حال به این فکر کرده‌اید که اپل هم از طراحی تکراری در آی‌فون‌هایش (قبل از آی‌فون6) استفاده کرده است؟ ولی با این تفاوت که کاربران اپل این طراحی را می‌پسندند و بیشتر به دلیل ارزش بالای برند و قدرت iOS از آی‌فون تعریف می‌کنند.

این روند در طراحی بیشتر به دلیل ریسک ناپذیری و پایین آوردن هزینه‌های طراحی در کمپانی‌هایی است که صرفا از فروش تلفن همراه درآمد کسب می‌کنند و طراحی جدید را نمی‌پسندند و سعی دارند از طرحی استفاده کنند که امتحان خود را پس داده باشد تا با شکست در فروش مواجه نشوند.

حال باید دید در MWC سازندگان تلفن همراه تغییری در رویه طراحی گوشی‌های خود ایجاد می‌کنند یا هنوز هم به طراحی‌های قبلی خود پایبندند.

12 در مورد “تکرار در طراحی، سوهان روح برای کاربران تلفن همراه”

  1. aslan movafeq nistam. apple to tarahiye goshiyash b ye oooj reside va fk nakonam tarhi zibatar o kamel tar az in ro betone besaze . va chizi k foqoladas , foqoladas.
    pas dg che niyazi b taqirate
    🙂

  2. از نظر من سامسونگ طراحی افتضاح تری نسبت به سونی و اچ تی سی و الجی داره
    خصوصا اون دکمه ی مسخره که از گلگسی کوفت تا گلگسی زهر مار توی همشون هست

  3. کوروش ایرانی

    درود فراوان. امیر جان من مطلبی که نوشتی مطالعه کردم. از بعضی نظر ها هم طراحی یکنواخت می تونه خوب باشه. به عنوان مثال اگر من از مصرف کنندگان سری خاصی از یکی از این کمپانی ها باشم (که خیلی از مصرف کننده ها چنین گرایشی دارند) به راحتی و بدون اینکه نیازمند فراگیری نحوه عملکرد دستگاه جدید باشم می تونم به راحتی از اون نهایت استفاده و لذت رو ببرم.
    معمولا کسانی که در جستجوی تغییرات عمده در محصول مصرفی خودشون هستن به سراغ سری های دیگه کمپانی مورد علاقه خودشون جذب میشن و گاهی هم به محصولات کمپانی دیگری سوییچ می کنن.
    در کل با ایرادی که گرفتی موافقم اما هر چیزی معایب و مزایای خودش رو داره و جا داشت در کنار عیب این روش کمپانی ها که یکنواختی محصولاتشون هست، به مزایای اون هم اشاره می کردی. نقد خوب همواره شامل مزایا و معایب هست. پرداختن به یکی از این دو جنبه می تونه خیلی خوب نباشه.
    شاد و پیروز باشی.
    کوروش ایرانی.

  4. بهترین طراحی رو سونی داره و هردفعه داره بهبود میبخشه. مثلا الان ظاهر z3 بکلی فرق میکنه با قبلیها و ارگونومی عالی داره،حالا چه شود z4

  5. 8 سال پیش خلاقیت در طراحی خیلی زیاد بود.طرحهای عجیب و غریب و خوب وبد از کمپانی های مختلف مثل نوکیا .سونی اریکسون و سامسونگ.اونزمان سامسونگ زیباترین و زنانه ترین گوشیهای کشویی رو تولید می کرد مثل هواوی پی 6 الان…یادتونه موتورولا چه گوشیهای باریک و شیکی میزد.خیلی یا کلاس بود.یا مدل ان93 نوکیا موقع فیلم برداری عین یه دوربین هندیکم تا میشد.هی ی ی ی.اما حالا کوشیا شدن یه پاره آجر که روبروش یه پانله و پشتشم یه دوربین.یکی نیست این سد رو بشکنه و یه طرح جدیدی بده بیرون که یه انقلاب در طراحی موبایل بوجود بیاد؟

  6. حفظ اصالت طراحی به نظر من برای هر گوشی لازمه. این فقط در صنعت تلفن همراه نیست. خودرو سازان هم همین کار را انجام میدن. مثلا یه پورشه چه اسپرت باشه چه شاسی بلند از دور معلومه پورشست چون اصالت طراحی داره و شیوه چراغاش در همه خودروهاش یکی است
    به نظر من این بد نیست که یه ویژگی در یک گوشی تبدیل به شناسنامه یک برند بشه. مثل دکمه پاور پشت ال جی

    1. امیر میرحاج

      نظر شما صحیح است ولی وقتی گوشی امسال و سال بعد سازنده هیچ تفاوتی با هم نداشته باشند کاربران نیز میلی به تعویض نمی بینند

  7. بنظر من طراحی تلفن همراه به مراتب سخت تر از چیزای دیگست، همین هم کار رو برای همه ی شرکتها مشکل کرده

    1. امیر میرحاج

      هستند شرکت هایی که چون ال جی و اچ‌تی‌سی که با طراحی مناسب خود راحتی و زیبایی را برای کاربران به ارمغان آورده اند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH