دخترکی 14 ساله طراح و سازنده یک بازی اندرویدی است، ماجرا را از زبان وی بشنوید!

من وقتی 14 سالم بود فکر می‌کردم اگر زمین را خیلی حفر کنیم، سوراخ به سمت دیگرش می‌رسد و از آن طرفش می‌افتیم!
این نهایت نتیجه‌گیری علمی من دانشمند از کروی بودن زمین بود (!). اما حالا ظاهرا 14 ساله‌ها خیلی می‌فهمند و دارند کارهایی می‌کنند که ما تا چند سال آینده هم قادر به انجام آن‌ها نخواهیم بود.
Crazy Block بازی اندروید جدیدی است که هم‌اکنون از طریق Google Play در دسترس است. این بازی را دختر کوچولویی اسپانیایی و 14 ساله که خودش به تنهایی شروع به یادگرفتن برنامه نویسی کرده است، از صفر تا صد طراحی کرده و ساخته است. نام او لوسیا سانچز است.

game
این کودک (طبق تعریف یونیسف شاید حتی ما هم کودک هستیم!) مثال خوب و بارزی است برای این سخن که منابع آموزشی برای یاد گرفتن برنامه نویسی و طراحی بازی در منزل بسیار زیاد و متنوع و جامع هستند. چرا که این دختر با کمک آن‌ها توانسته یک بازی طراحی کند و بسازد.
او اهل جنوب شرقی اسپانیاست و می‌گوید علاوه بر برنامه نویسی و طراحی بازی، به نقاشی و مطالعه نیز علاقه زیادی دارد.
او همچنین طراح وب نیز هست. اجازه بدهید در اینجا یک مطلب کوتاه خدمتتان عرض کنم: این نشان‌دهنده کوتاهی ما در تلاش برای یادگیری است. گاهی حتی می‌توان از یک دختر کوچک هم درس گرفت.
حالا بپردازیم به ادامه ماجرا،. یک خبرنگار با سانچز جوان گفتگویی داشته و او هم با کمال میل حاضر شده که اطلاعات بیشتری در مورد بازی اندرویدی که طراحی کرده و روند طراحی آن و دشواری‌های مسیرش در اختیار ما قرار دهد.
او می‌گوید:

من از حدود 2 سال پیش شروع به بازی سازی و طراحی بازی کردم. یعنی از 12 سالگی. همان روزهایی که پدر و مادرم یک کامپیوتر به من هدیه دادند. آن روزها من در اینترنت، مطلبی در مورد پسری خواندم که در 14 سالگی بازی جالبی طراحی کرده بود که بیش از 1 میلیون بار دانلود شده بود! با خودم گفتم این حیرت انگیز است و از همان روز تصمیم گرفتم که من هم چنین کاری انجام دهم.

وقتی لوسیا سانچز در تصمیم خود برای ساختن یک بازی مصمم شد، از یک ابزار طراحی بازی به نام stencyl که یک کیت بازی سازی code free به صورت drag & drop است استفاده کرد. خیلی از بازی‌سازان در اوایل راه، هنگامی که تازه شروع به طراحی بازی کرده‌اند و در واقع هنوز آماتور هستند، از این ابزار برای ساخت بازی مورد نظر خود استفاده می‌کنند. البته این ابزار فقط مخصوص بازی‌های ساده و پیش پا  افتاده آماتورها نیست. بازی‌های خوب و قابل توجهی همچون mobiblis Quest و ghost song که هم اکنون در استیم هستند نیز با همین ابزار ساخته شده‌اند. لوسیا می‌گوید ابتدا فکر می‌کردم استفاده از stencyl راحت است، اما بعدا که از آن استفاده کردم دیدم که کار کردن با آن نه تنها راحت نیست، بلکه حقیقتا دشوار است.
view پشتکار نتیجه می‌دهد!
لوسیا می‌گوید که گاهی در اجرای برنامه‌ها، با سختی‌هایی رو به رو می‌شوم که ممکن است مجبورم کند از تلاش دست بکشم، اما من تا حالا تسلیم نشده‌ام.
او بدون هیچ معلمی که بر کارش نظارت کند یا به او را آموزش دهد به اینجا رسیده است. او واقعا فقط و فقط متکی به خودش و قدرت یادگیریش بوده‌است. این برای یک کودک 12 ساله (که حالا 14 ساله است) خارق‌العاده است.
این از لوسیا سانچز. آن وقت پسربچه‌های 12-13 ساله محله ما، هر روز داخل کوچه در ملاء عام دوئل و مسابقات کشتی کج و مبارزات بوکس آزاد برگزار می‌کنند(!). البته ما هم تماشاگر دعواهایشان هستیم، آن وقت یک دختربچه 12 ساله از اول این چنین هدف زیبایی را در ذهن داشته و برای رسیدن به آن 2 سال تمام این گونه منظم و با برنامه تلاش کرده است.
او می‌گوید من واقعا از هیچکس کمک نگرفتم. تنها منابع آموزشی من، اینترنت و ویدئوهای یوتیوب بوده و سانچز یک سرمایه داشت و آن هم هدف مشخصش بود. او از اول می‌خواست چیزی بنویسد که قابلیت اجرا بر روی تلفن همراه اندروید را داشته‌باشد. او روند کار را آرام آرام یاد گرفت و سپس راهش را به خوبی ادامه داد.
او می‌گوید: من 2 سال خودم را وقف کارم کردم و به نظرم زیباترین لحظات، لحظات طراحی levelها و مراحل بازی بود. من هر مرحله را قبل از وارد کردن در کامپیوتر، روی یک تکه کاغذ طراحی می‌کردم. قسمت جنجالی و چالش برانگیزش هم همین بود، زیرا گاهی اوقات فکر کردن برای ساخت یک مرحله یا مراحل جدید واقعا دشوار بود.
هنگامی که احساس کردم به تعداد کافی مراحل زیبا و جالب طراحی کرده ام، تصمیم گرفتم که بازی‌ام را بسازم. من بارها آن را مورد بررسی و آزمایش انجام دادم.

او می‌گوید وقتی که دکمه Enter را زدم و بازی را در گوگل پلی ثبت کردم، از شادی در پوست خود نمی‌گنجیدم! باورم نمی‌شد که ثمره 2 سال زحماتم را می‌بینم. دیدن بازی خودم در بین لیست بازی‌های گوگل پلی باعث شد که واقعا به خودم افتخار کنم.

بازی او تاکنون حدود 150 بار نصب شده است. اگرچه بازی دارای تبلیغات است، اما لوسیا می‌گوید که فعلا برایش هیچ درآمدی نداشته است. اما این را هم می‌گوید که درآمدش اصلا مهم نیست. به قول بعضی‌ها نفس عمل مهم است! او می‌گوید: “من فکر می‌کنم آنچه که در ساخت این بازی یاد گرفته‌ام، بسیار با ارزش‌تر از کسب درآمد است.”
اما او چه یاد گرفته است؟ (خودش توضیح می‌دهد:)
“ساختن crazy block برای من یک تجربه بزرگ است. وقتی که شروع به ساخت بازی کردم، برایم بسیار سخت بود. زیرا هیچ تجربه‌ای در برنامه‌نویسی نداشتم. هر وقت یک پیغام خطا بر روی نمایشگر ظاهر می‌شد، نمی‌دانستم باید چه کنم! حتی چند بار تصمیم گرفتم که از ادامه کار صرف نظر کنم، اما با تماشای tutorial و با کمک اینترنت توانستم Crazy Block را بسازم.”
این کار برای یک دختر بچه 14 ساله که هم سن و سالانش مشغول عروسک بازی هستند واقعا حیرت‌انگیز است.
امیدوارم که ما هم از پشتکار این دخترک درس بگیریم و تا لحظه آخر تلاش کنیم.
ادیسون بزرگ می‌گوید: “هیچگاه دست از تلاش برندارید، چرا که ممکن است در همان لحظه‌ای که متوقف می‌شوید، درست در یک قدمی موفقیت باشید…!”
راستی من یکی که شخصا برای حمایت از این نخبه کوچک، بازی ساده و زیبایش را از گوگل پلی دانلود و نصب خواهم کرد.
این هم لینک گوگل پلی برای شما عزیزان:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.unicorngamer.crazyblock

12 در مورد “دخترکی 14 ساله طراح و سازنده یک بازی اندرویدی است، ماجرا را از زبان وی بشنوید!”

  1. من ۱۴ سالمه نزدیک ۱۰&۲۰ تا برنامه ساختم نمیگم کار اون بد بوده نه کارش عالی بوده ولی چرا سایتای ایرانی از ایرانیا مصاحبه نمگیره؟

  2. بازی خوبیه .
    ولی چیز خواصی نیست من سنم چند سال کم تر از اونه بلدم درست کنم فقط کمی وقت می بره

  3. بازی قشنگی بود. بعضی مراحلش کمی سخت میشه. البته بیشتر نیاز به سرعت عمل داره 🙂

    در کل خوبه و از دانلودش پشیمون نیستم 🙂

  4. خب. 🙂

    بازی قشنگ بود و گاهی سخت میشد . البته بیشتر باید سرعت عمل در نابود کردن مکعب ها داشته باشید.

    کلا خوبه. از دانلودش پشیمون نیستم 🙂

  5. در حال دانلوده:)

    تا این لحظه بیش از هزار بار دانلود شده و امتیازش 4.7 هست.

    بعد این باهاس کار کردم نظرم رو میگم 😀

  6. بابا این خرس گندس! دخترک! اصلنم کار خاصی نکرده! مطلب هم ارزش نداشت!
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    الکی مثلا من حسودم! دمش گرم ‎:|‎

  7. خیلی عجیب هست که اون همسن من هست و دختر هم هست و میتونه برنامه اندرویدی بنویسه ولی من فقط بلدم بازی کنم

    1. حسین باقری

      مگه برنامه نویسی به پسر دختر بودنه ؟

      شماهم دوره های برنامه نویسی رو برو ببین قول میدم کار سختی نیس برات.

      موفق باشی.

  8. حسین باقری

    منم 14 سالگی یه کراس بو ساختم و گربه های محلو شکار میکردم !!!

    ولی واقعا قوانین مکانیکو توش رعایت کرده بودم !!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH