۵ روش برای اطمینان از امنیت اطلاعات شخصی!

muo-security-5tips-data-ft-840x420اطلاعات شما، در واقع خود شما هستند. خواه مجموعه‌ای از تصاویر گرفته شده توسط شما باشد، خواه عکس‌هایی که طراحی نموده اید، گزارشاتی که نوشته‌اید، مطالب شخصی‌تان یا مجموعه‌ای از موسیقی‌ها، همگی حرف‌هایی در مورد شما برای گفتن دارند! با چند مورد از چنین اطلاعاتی می‌شود به راحتی افراد را شناسایی کرد. برخی اطلاعات مورد اشاره را می‌توان فایل‌های کاری کاربر بیرون کشید. با استفاده از این اطلاعات مواردی در مورد شما مشخص می‌گردند که احتمالا خودتان تمایلی به ارائه آنها به دیگران ندارید.

احتمالا شما هم در فضاهای عمومی بیشتر مراقب هستید. ما در این مطلب قصد داریم تا تعدادی نکته را برای مراقب از اطلاعات شخصی بیان نماییم که با رعایت آنها، می‌‌توان امنیت و حریم خصوصی داده‌های ذخیره شده بر روی رایانه خود را تامین کنید.

از اطلاعات خود، نسخه پشتیبان تهیه کنید

muo-security-5tips-data-backupاحتمالا یکی از مهمترین نکات در زمینه مراقبت از اطلاعات، تهینه نسخه پشتیبان از آن‌ها است. روش مناسب برای اینکار استفاده از یک دستگاه مجزا، یک داریو شبکه و یا یک هارد درایو اکسترنال است و حتی می‌توان از فضاهای ابری هم برای این منظور بهره برد. اما همچنین باید مطمئن شوید که نسبت به مکان اولیه اطلاعات خود، کاملا آگاهی دارید. البته اگر از مجموعه فایل‌های دانلودی خود که در پوشه‌های موقت قرار دارند اطلاع ندارید و یاد تعداد بسیار زیادی فایل ضمیمه ایمیل‌های گوناگون بر روی هارد درایوتان ذخیره شده و باز هم از آن‌ها بی‌خبر هستید، احتمالا قادر به تهیه نسخه پشتیبان از این اطلاعات نخواهید بود.

هدف از تهیه نسخه پشتیبان همچنین می‌تواند این باشد که یک کپی از فایل‌های مهم خود داشته باشید تا در صورت آسیب دیدن رایانه یا از بین رفتن آن اطلاعات، آسوده خاطر باشید. نسخه پشتیبان فایل‌ها معمولا در یک درایو یا حافظه اکسترنال نگهداری می‌شوند و در بسیاری از موارد به صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شوند.

اطلاعات مهم خود را به صورت رمزنگاری شده درآورید

رمزنگاری اطلاعات این روزها توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و اهمیت بیشتری یافته است. خوشبختانه ابزارهای رمزنگاری کردن داده‌‌ها بسیار در دسترس بوده و استفاده از آن‌ها نیز آسان است. در اکثر سیستم عامل‌ها، ابزارهایی به صورت پیش‌فرض وجود دارد که قادر به کد کردن اطلاعات هستند. رمزنگاری شدن داده‌های مهم باعث می‌گردد که اینگونه فایل‌ها برای سایرین قابل خواندن نباشند.

muo-security-5tips-data-encryptدر گذشته افراد بسیاری استفاده از TrueCrypt را برای این منظور توصیه می‌نمودند، اما همانطور که احتمالا می‌دانید این نرم افزار دیگر بروزرسانی نمی‌شود. پس چگونه می‌توانید اطلاعات خود را رمزنگاری کنید؟

بهترین پاسخ به سوال بالا، استفاده از ابزارهای داخلی سیستم عامل شما است. برای مثال کاربران ویندوز می‌توانند از BitLocker استفاده کنند. با رمزنگاری کردن فایل‌هایی که در یک حافظه فلش قابل حمل ذخیره شده‌اند، شما می‌توانید در هر رایانه دیگری که از سیستم عامل ویندوز ۷ یا ۸ بهره می‌برد، به داده‌های خود دسترسی یابید.

کاربران لینوکس هم ابزارهای مختلفی را برای رمزنگاری می‌توانند استفاده نمایند که این ابزارها هم به صورت داخلی در سیستم عامل یاد شده وجود دارند هم می‌توان از نرم افزاری شخص ثالث بهره گرفت. البته با توجه به توزیع لینوکسی‌ که از آن استفاده می‌کنید، ممکن است با انتخاب‌های مختلفی مواجه گردید. ابونتو یک ابزار داخلی دارد که قادر به رمزنگاری اطلاعات ذخیره شده بر روی حافظه‌های فلش USB است.

فایل‌های مهم و حساس را به طور امن حذف کنید

حذف فایل‌هایی که دیگر احتیاج به آن‌ها ندارید، باعث می‌شود تا این اطلاعات از سیستم عامل‌تان حذف گردند اما همچنان به شیوه‌ای دیگر در هارد دیسک رایانه وجود خواهند داشت. با توجه به روش استاندارد حذف در هارد دیسک‌ها و روش ذخیره سازی داده‌ها در سکتورهای آن، حتی پس از حدف فایل‌ها نیز می‌توان با روش‌هایی آنها را بازیابی کرد.

muo-security-5tips-data-hddابزارهای بازیابی استاندارد می‌توانند در چند دقیقه، داده‌های حذف شده شما را بازیابی کنند. برای تایید اینکه اطلاعات حذف شده شما کاملا از هارد دیسک هم پاک شده باشند، نیاز به استفاده از ابزارهای شخص ثالث خواهید داشت. این ابزارها معمولا با بازنویسی چندین باره بر روی بخش مورد نظر در هارد دیسک، امکان بازیابی اطلاعات را تقریبا غیر ممکن می‌سازند.

در ویندوز ابزارهای پیشفرض و شخص ثالث زیادی برای حذف امن اطلاعات از هارد دیسک‌ها وجود دارد. کاربران مک نیز می‌توانند از Disk Utility استفاده کنند که امکان حذف امن اطلاعات مورد نظر را به کاربر ارائه می‌دهد. کاربران لینوکس نیز مانند همیشه، ابزارهای شخص ثالث مختلفی را برای این منظور در دسترس دارند که به دلخواه خود می‌توانند از آنها بهره گیرند.

متاسفانه امکان حدف امن و غیر قابل بازیابی کردن اطلاعات در هارد درایوهایی که از نوع SSD هستند، وجود ندارد و در حال حاضر تنها راه برای غیر قابل دسترسی کردن اطلاعات حذف شده بر روی اینگونه هارد درایوها، از بین بردن آنهاست! احتمالا بهترین روش محافظت از اطلاعاتی که به آنها نیاز ندارید در دیسک‌های SSD، رمزنگاری کردن داده‌ها است.

حذف فایل‌های قدیمی از فضاهای ذخیره‌سازی ابری

آیا از سرویس‌هایی مانند باکس، دراپ‌باکس، گوگل درایو و یا وان‌درایو استفاده می‌کنید؟ زمانی که اسناد و تصاویر خود را در این سرویس‌ها همگام‌سازی می‌نمایید، یک کپی از داده‌های شما در آنها باقی می‌ماند تا اطمینان حاصل شود که کاربر قادر به بازیابی آسان تمامی اسناد، تصاویر، ویدئوها، موسیقی‌ها و سایر فایل‌های خود است.

muo-security-5tips-data-cloudدر حال حاضر، اگر از رایانه‌های ویندوزی استفاده می‌کنید و نیز از سرویس وان‌درایو مایکروسافت هم بهره ‌می‌برید، هنگامی که بخواهید به ویندوز ۸ وارد شوید، با همان نام کاربری و رمزعبور، می‌توانید تمامی داده‌های خود را در رایانه‌تان بازیابی کنید.

حتی اطلاعاتی که ممکن است مدت‌ها پیش حذف کرده‌اید نیز به رایانه شما بازگردند. اگر به اینگونه فایل‌ها نیاز‌ داشته باشید، هیچ مشکلی وجود ندارد، ولی اگر مطمئن هستید که به فایل‌های قدیمی از این دست احتیاج ندارید، بهتر است آنها را حذف کنید.

قابلیت به اشتراک گذاری فایل‌ها و رسانه‌ها را غیرفعال نمایید

آیا واقعا نیاز است تا فایل‌ها و اسناد خود را در شبکه خانگی خود به اشتراک بگذارید؟ اگر به این ویژگی احتیاج ندارید بهترین کار، غیر فعال کردن امکان یاد شده است. یک شبکه خانگی ضعیف می‌تواند باعث شود اطلاعاتی که نمی‌خواهید به دست دیگران بیفتند چراکه بسیاری از روترها دارای رمزعبور پیشفرض هستند و امکان نفوذ به آنها وجود دارد. با غیر فعال کردن قابلیت به اشتراک گذاشته شدن فایل‌ها، می‌توانید از به وجود آمدن این مشکل، جلوگیری نمایید.

در پایان امیدواریم با رعایت این نکات شما هم بتوانید امنیت بیشتری را برای اطلاعات خصوصی خود داشته باشید. آیا راه دیگری برای حفظ امنیت و حریم شخصی داده‌های خصوصی می‌شناسید؟

1 در مورد “۵ روش برای اطمینان از امنیت اطلاعات شخصی!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH