کدام را بخریم؟ Galaxy SIII یا Galaxy Note 2

غول کره‌ای بازارهای موبایل با معرفی 2 گوشی قدرتمند با اختلاف زمانی نسبتا کم نسبت به هم، دست خریداران را بسته و اکنون بسیاری از گیک‌های دنیای موبایل بین انتخاب Galaxy SIII و Galaxy Note 2 مانده‌اند، اگر شما نیز از این دسته می‌باشید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا بتوانید با اطلاعات بیشتری اقدام به انتخاب و خرید نمایید.

 

ابعاد و وزن

ابعاد Galaxy SIII تقریبا 8.6×70.6×136.6 میلی‌متر و ابعاد Galaxy Note II تقریبا 9.4×80.5×151.1 میلی‌متر می‌باشد. اندازه جیب فقط و فقط اینجاست که مهم است! گلکسی نوت 2 حدود یک میلی‌متر ضخیم‌تر، یک سانتی‌متر پهن‌تر و 1.5 سانتی‌متر بلندتر از گلکسی اس 3 می‌باشد. همچنین وزن گلکسی اس 3 حدود 133 گرم و وزن گلکسی نوت 2 برابر با 180 گرم است. اگر گوشی را برای کاربردهای معمولی همچون ارسال پیامک، برقراری تماس‌های تلفنی، گوش کردن به موزیک و در نهایت کلاس کار! می‌خرید، مسلما بهتر است به اندازه جیبتان نگاه کنید و قطعا در این قسمت انتخاب عاقلانه‌تر گلکسی اس 3 می‌باشد چون هم تمام نیازهای شما را برطرف می‌کند هم به اندازه کافی کلاس دارد! و در نهایت مجبور نیستید برای برقرای تماس‌های خود یک شی بزرگ و ناشناخته 8×15 سانتی‌متری را زیر سایه سنگین نگاه‌های عجیب و غریب دیگران کنار گوش خود بگیرید!

صفحه نمایش

تنها تفاوت این 2 مدل در صفحه نمایش فقط اندازه آن‌هاست و البته تراکم پیکسلی صفحه نمایش‌ها که ناشی از ثابت ماندن رزولوشن تصویرشان است. اس 3 صفحه نمایش 4.8 اینچی همراه با وضوح تصویر تصویر HD یعنی 720×1280 پیکسل دارد که در نتیجه تراکم پیکسلی حدودا 306 در هر اینچ را ارایه می‌کند اما گلکسی نوت 2 صفحه نمایش 5.5 اینچی با همان رزولوشن 720×1280 دارد که در نتیجه تراکم 267 پیکسل در هر اینچ را اریه می‌دهد که کمتر از گلکسی اس 3 می‌باشد. البته نکته حائز اهمیت این‌ است که چشم انسان در حالت معمول هرگز این تفاوت چگالی پیکسلی را متوجه نمی‌شود و در صورتی که قصد خرید گلکسی نوت 2 را دارید از این بابت خیالتان راحت باشد.

اما در این بخش گلکسی نوت 2 یک برتری خیلی بزرگ بر گلکسی اس 3 دارد، حتی شاید از اصلی‌ترین توجیه‌های خرید گلکسی نوت 2 نیز همین مورد باشد. اگر شما کاربر دائمی اینترنت باشید و با گوشی خود ایمیل ارسال و دریافت کنید، مرتب به شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک یا توییتر سر بزنید یا اهل تماشای فیلم باشید، احتمالا آرزوی داشتن صفحه نمایشی بزرگتر را دارید. مطمئنا با صفحه نمایش بزرگ‌تر، وب‌گردی یا تماشای فبلم‌ها لذت بیشتری دارد. اینجاست که صفحه نمایش 5.5 اینچی گلکسی نوت 2 ارزش خود را نشان می‌دهد و به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌شود. اگر معتاد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستید واقعا اندازه جیب‌تان چه اهمیتی دارد؟ به نظر ما‌ که اصلا اهمیتی ندارد، باور کنید!

سخت‌افزار

پردازنده هر دو گوشی دقیقا مشابه هم هستند و از پردازنده Exynos 4412 بهره می‌برند و واحد گرافیکی هر دو نیز Mali 400 می‌باشد. اما فرکانس کاری گلکسی نوت 2 تقریبا 0.2 گیگاهرتز بیشتر از گلکسی نوت قبلی و 0.1 بیشتر از گلکسی اس 3 است. پردازنده گلکسی اس 3 فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی دارد و گلکسی نوت 2 فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی. از آنجایی که رزولوشن تصویر هر دو دستگاه یکسان است و البته بهینه‌سازی‌هایی توسط سامسونگ بر روی گلکسی نوت 2 صورت گرفته، در نتیجه عملکرد و کارایی گلکسی نوت 2 هر‌ چند به مقدار کمی اما باز هم بیشتر از گلکسی اس 3 است. البته همان‌طور که از تراکم پیکسلی بیشتر گلکسی اس 3 می‌توانیم چشم‌پوشی کنیم (و البته کردیم!) از این برتری گلکسی نوت 2 نیز در قسمت پردازنده می‌توان چشم‌پوشی کرد اما نکته‌ای که غیر‌ قابل چشم‌پوشی است وجود 2 گیگابایت حافظه رم در گلکسی نوت 2 می‌باشد که گلکسی اس 3 همچون بقیه‌ اسمارت‌فون‌های بازار تنها از 1 گیگابایت رم بهره می‌برد. با این حساب در قسمت سخت افزار نیز برتری نسبی از آن گلکسی نوت 2 می‌باشد.

حافظه داخلی

هر دو گوشی با حافظه‌های داخلی مشابه 16/32/64 گیگابایتی عرضه می‌شوند و باز هم هر دو قابلیت ارتقاء حافظه را با کارت‌های microSD تا ظرفیت 64 گیگابایت دارا می‌باشند. همه چیز در این قسمت کاملا مساوی است.

دوربین

باز هم مانند اکثر قسمت‌های قبل دوربین به کار رفته در گلکسی نوت 2 دقیقا مشابه مدل به کار رفته در گلکسی اس 3 می‌باشد، دقیقا همان لنز با‌کیفیت، با همان کارایی فوق‌العاده خوب. در این قسمت واقعا تفاوت درست و حسابی دیده نمی‌شود و همه چیز برابر است پس می‌توانید با خیال نسبتا راحت از این بخش عبور کنید و فکر خود را متمرکز موارد دیگر بحث نمایید.

باتری

یکی دیگر از قسمت‌های مهم این بررسی باتری گوشی‌ها می‌باشد، جایی که گلکسی اس 3 با داشتن نمونه 2100 میلی‌آمپری باتری نسبتا قابل قبولی را ارائه نموده است اما گلکسی نوت با ارائه باتری 3100 میلی آمپری توانسته است لبخند رضایت را بر چهره هوادارانش بنشاند! به دلیل یکسان بودن رزولوشن تصویر هر دو گوشی (البته ابعاد نمایشگر نوت بیشتر است) و تقریبا یکسان بودن پردازنده هر دو دستگاه می‌توان نتیجه گرفت که مصرف هر 2 گوشی نزدیک اما کمی سنگین‌تر به سمت گلکسی نوت ۲ باشد (تا زمان نگارش این مقاله هنوز نتیجه‌ای از تست‌های باتری گلکسی نوت 2 مشخص نشده است)، در هر صورت انتخاب نوت 2 تقریبا 1000 میلی‌آمپر باتری بیشتر را برای شما به ارمان می‌آورد که علاوه بر پوشش اندازه بزرگ‌تر نمایشگر، توان بالاتری را نیز به شما هدید خواهد داد (حداقل در تئوری).

تا اینجای کار 6 خصیصه اصلی و البته مشترک این دو گوشی را بررسی جزئی نمودیم، اما گلکسی نوت 2 ویژگی خاص دیگری نیز دارد که این مورد نیز می‌تواند مانند صفحه نمایش 5.5 اینچی، یکی از توجیه‌های اصلی خرید این گوشی/تبلت باشد یعنی وجود قلم S Pen!

قلم S Pen

سامسونگ مانور بسیار زیادی بر روی این قلم و کاربردهای آن داده است. قلم S Pen در نسخه اول گلکسی نوت بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده بود اما بعد از مدتی به آرامی از نظر کاربران گلکسی نوت فراموش می‌شد. این بار سامسونگ با طراحی مجدد قلم به صورت بلندتر و ضخیم‌تر استفاده از آن را راحت‌تر کرده است و همچنین امکانات فوق‌العاده جذاب زیادی را نیز به این قلم اضافه نموده تا کاربران بار دیگر روی خوشی به قلم S Pen نشان دهند. یکی از این ویژگی‌ها Air View است که با آن می‌توانید بدون لمس صفحه نمایش توسط قلم و صرفا با نزدیک کردن آن به صفحه نمایش کارهای زیادی انجام دهید. مثلا در محیط ایمیل می‌توانید بدون باز کردن ایمیل مورد نظر و فقط با نزدیک کردن قلم از محتویات ایمیل باخبر شوید و یا در محیط گالری تصاویر بدون باز کردن آلبوم‌ها محتویات آن‌ها را مشاهده کنید، قابلیت‌های Air View به همین جا ختم نمی‌شود و چند مورد دیگر را نیز شامل می‌شود، مانند نمایش رخدادهای روزها در تقویم یا نمایش قسمت‌های آتی فیلمی که در حال پخش است. یکی دیگر از ویژگی‌های قلم این است که اگر در حین تماس نیاز به یادداشت کردن چیزی داشتید، کافی است تا قلم را از جای خود بیرون بکشید، گوشی به طور هوشمندانه برنامه‌ای برای یادداشت برداری برای شما باز می‌کند. قلم S Pen ویژگی‌های دیگری نیز دارد که اینجا مجال بررسی آن نیست و فقط هدف ما معرفی قلم S Pen به عنوان برگ برنده‌ای برای گلکسی نوت 2 بود.

قیمت

لازم است در‌ نهایت اشاره کنیم که اگر شیفته قلم S Pen شده‌اید و قصد خرید گلکسی نوت 2 را دارید، لازم است 100 یورو بیشتر پس‌انداز کنید! گلکسی اس 3 حدودا 540 یورو قیمت گذاری شده است و گلکسی نوت 2 نزدیک به 640 یورو، یعنی گلکسی نوت 2 چیزی در حدود 300 هزار تومان بیشتر از گلکسی اس 3 برای شما آب می‌خورد! (حداقل در ابتدای امر و پیش از تثبیت کامل قیمت‌ها)

کدام را می‌خرید؟!

خب تا حالا تصمیمتان چه بوده؟ آیا توانستید به جمع بندی مورد نظر خود برسید و یکی از دو دستگاه مورد نظر را برای خرید انتخاب کنید؟ در نظرسنجی زیر بگویید که آخر سر چه گوشی را انتخاب می‌کنید و اگر نظر دیگری هم داشتید برای ما در بخش نظرات عنوان کنید.

[polldaddy poll=6519905]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

با شرکت در مسابقه آی تی رسان شانس خود را برای برنده شدن یک جایزه متفاوت امتحان کنید.

171 در مورد “کدام را بخریم؟ Galaxy SIII یا Galaxy Note 2”

  1. من قبلا s5داشتم ولی بعد یه مدت از چشمم افتاد ونزدیک 2 ساله دارم از این گوشی استفاده میکنم یه حس خوب و وابستگی داره یکی از خوبیاش اینکهه دورببینش 8 مگاپیسل هس ولی تصویر برداریش خیلی عالی
    تنها ایرادش بزرگ بودن ولیز بودنشه که اگه از قاب استفاده نکنی فاتحش خوندس

  2. اونایی که میگن نوت2 فقط فریب صفحه و پول گرونشو می خورن.اس3دارای 50ویژگی نسبت به آیفون 5اس داره چه برسه به نوت 2.مثل غول می مونه.اگه نوت تو می خواین مانیتور کامپیوتر که صفحش بزرگتره.نوت2 فقط صفحش بزرگه.الان اس تری نئو اومده یه چیز دیگس.

  3. یاسین پاکنژاد

    من نوت2دارم وقبلا اس4واس3داشتم ولی بخدا قسم تا الان به عمرم مثل ننوت2نگرفتم …چون خانواده یه نوت همه شون عالین ولی اگه نوت 3بگیرید دیگه بهتره

  4. سلام من هر دوی این گوشی رو داشتم
    اس 3 گوشیه خوبیه ولی خدایی نوت 2 بهترین گوشی ایه که تا حالا داشتم
    با این که نوت3 و نوت 4 هم اومدن ولی حاضر نیستم عوضش کنم
    قلمش میارزه به کل گوشی اس 3

    من اس 3 آلبالویی قبلا داشتم که فروختم و نوت 2 تیتانیومی گرفتم
    از وقتی گرفتمش اصن یه حس وابستگی خاصی بهش پیدا کردم دلم نمیاد عوضش کنم :دی

  5. بچه ها نوت تو نخرید همشون رفرش شدن الته اونایی که اولش خریدن نه الان اینطوری شده چون دیگه سامسونگ نوت تو نمیزنه این نسخه هم هم سخت افزارش پایینه هم نرم افزارش

  6. من یه سال بود نوت1 داشتم و یه سالم نوت8 دارم و از خانواده نوت واقعاااااااااااااااااا راضیم بخاطر همینم میخوام یا نوت2 بخرم یا نوت3 چون بهترین هان
    و صد البته خانواده اس هنوز مشکل داغ کردن گوشیو برطرف نکردن

  7. سلام دوستان من هم بین این دو موندم ولی یکی از آشناها که با نوت 2 کار کرده گفته صفحه نوت 2 کدره و شفافیت و رزولوشن اس 3 رو نداره واسه همین نمیدونم کدوم رو بخرم لطفا در مورد صفحه نمایشش در مقابل اس 3 راهنماییم کنید

    1. دوست عزیز
      وقتی به ورژن بالاتر اپدیت کنی مشکلش حل میشه
      الان 4.4 اومده برای نوت2
      و قراره 5 هم بیاد
      نوت 2 بهرینه
      موفق باشی

  8. بچه هامن درمورد موبایل اطلاعاتم کامله اس 3 بخرید با پول نوت 2راحت می تونید اس4 بخرید با تمام امکانات

    1. شما که اطلاعاتتون زیاده
      اینم میدونید تو سایتای جهانی همه از مشکل داغ کردن گوشی های اس در عذابن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH