بازدید از کارخانه تولید محصولات msi در ایران: تولید یا مونتاژ؟!

matris factory 1

روز دوشنبه، ۱۱ خرداد و به دعوت شرکت ماتریکس، نماینده رسمی محصولات msi راهی شهرک صنعتی پرند شدیم تا از کارخانه تولید لپ‌تاپ و All in one این کمپانی تایوانی بازدید به عمل آوریم.

اگر در جریان اخبار مربوط به واردات لپ‌تاپ قرار داشته باشید، بایستی بدانید که تعرفه واردات این محصول از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته است که یکی از دلایل اصلی آن، حمایت از تولید محصولات داخلی بوده و به نظر می‌رسد که همین واحد تولیدی، بهانه اصلی برای این افزایش بوده است. سوله‌ای که بسیاری در تولید و یا مونتاژ کردن در آن، بحث‌های زیادی کرده‌اند و حتی لزوم چنین امری را هم مورد تردید قرار داده‌اند.

از مرکز شهر تهران تا دم در کارخانه، نزدیک به یک ساعت فاصله است. سوله نسبتا بزرگی پیش از ورود خودنمایی می‌کند که برای بازدید، بایستی حتما کفش‌های خودمان را از طریق دستگاهی که در محل ورودی به خط تولید قرار داشت، با پلاستیک می‌پوشاندیم تا هم از ورود گرد و خاک و کثیفی جلوگیری شود و هم بار الکتریکی آنجا مشکلی برایمان ایجاد نکند. البته تمام کارکنان به لباس‌های مخصوص و دست‌بند ویژه تخلیه بار الکتریکی مجهز بودند و جالب اینجاست که همگی مدارک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد مرتبط با رشته‌های مهندسی داشتند (کسانی که در لحظه نخست فکر می‌کنید شاید کارگر مونتاژ باشند).

matris factory 10

ظاهرا ۶ خط تولید در این محل قرار داشت که علیرضا فدوی، مدیر فنی کارخانه شروع به توضیحات کرد: در این محل، استاندارد esd رعایت شده که برای سالن تولید قطعات الکترونیکی و تخلیه بار الکترونیکی الزامی است.

این مجموعه دارای ۶ خط تولید است. در خط ۴ و ۵ نوت بوک و آل این وان تولید می‌کنیم. خطوط تولید ما امکان چند کاربری نیز دارد یعنی همان خطی که نوت بوک تولید می‌کند، امکان تولید آل این وان را نیز دارد. استاندارد esd در تمام خطوط ما رعایت شده است.

matris factory 6

قبل از اینکه قطعات به ایستگاه اول یا تولید برسد، سه فرآیند بر روی آن‌ها انجام می‌شود. یک قسمت قطعات پلاستیکی است که توسط دستگاه تزریق ما در سالن دیگر تولید و به ابتدای خط انتقال داده می‌شود.

قسمت دیگر، آماده سازی نرم‌افزارهای تست و ویندوز ماست، نرم‌افزارهایی که در فرآیند تولید برای تست و اطمینان از سلامت قطعات الکترونیکی خودمان استفاده می‌کنیم.

قسمت بعدی ال‌سی‌دی و نصب تاچ است که برحسب نیاز و سفارش مصرف کنندگان ما در بخش دیگری انجام می‌شود. پس بر حسب نیاز و یا سفارش، این سه فرآیند قبل از تولید انجام شده و به ابتدای خط انتقال پیدا می‌کند.

matris factory 8

در حین توضیحات فدوی، قسمت‌های گوناگون کارخانه مورد بازدید قرار گرفت، امری که در این بین مشهود بود، تولید قطعات پلاستیکی (مثل بدنه نوت‌بوک‌ها) توسط یک دستگاه بود و سایر بخش‌ها، با مونتاژ کارکنان بر روی این بدنه‌ها سوار شده و درون کارتن قرار می‌گرفتند.

matris factory 11

پس از این بازدید، به اتاقی جهت کنفرانس خبری رفتیم تا مهدی نصیری، در ارتباط با سیاست‌های این شرکت، چرایی تولید (یا مونتاژ) در داخل، افزایش تعرفه و سایر موارد با خبرنگاران صحبت کند. با آی‌تی‌رسان و مشروح این صحبت‌های جالب همراه باشید.

مدیر داخلی شرکت ماتریکس درباره تولید یا مونتاژ گفت: در تولید این محصولات، قطعاتی وجود دارد که به صورت انحصاری توسط برخی از کارخانه‌ها تولید می‌شوند. مثلا وقتی شما درباره CPU صحبت می‌کنید، به صورت انحصاری در دنیا توسط دو تا برند اینتل و AMD تولید صورت می‌گیرد. قطعه بعدی هارد یا واحد حافظه است که در ماشین‌های اداری یا ماشین‌هایی که قرار است در آن پردازش صورت بگیرد، در دنیا فقط یک تعداد تولید کننده مشخص دارد که یا سَن‌دیسک است که تولید کننده اسراییلی دارد و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم داریم از حافظه‌ای در محصولات‌مان استفاده می‌کنیم که توسط اسراییل تولید شده یا سی‌گیت و وسترن دیجیتال، و شما اگر به ام‌اس‌آی، سونی و یا دل هم مراجعه کنید، هاردی که دارند بر روی دستگاه خودشان می‌بندند، یکی از همین دستگاه‌ها است. ما هارد سونی به مفهوم تولید این کمپانی نداریم؛ برای همین وقتی ام‌اس‌آی محصولش را وارد بازار کرد، از تولید کننده‌هایی کمک گرفت که برای دل و اچ‌پی هم قطعه تولید می‌کردند.

matris factory 15

وقتی به سراغ رم می‌رویم، مشخصا از دو تا سه تولید کننده بیشتر نمی‌توانیم نام ببریم، یا ترنسند هست یا سی‌گیت! اتفاقی که می‌افتد این است که در حوزه تولید آن چیزی که می‌تواند ما را به خودکفایی برساند، این است که ما آمدیم ۴ هکتار را به صورت کاملا بایر از اداره شهرک‌ها خریداری کردیم، و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان که فامیلی بیزینس است، یعنی هیچ پشتوانه دولتی و ارگانی هم ندارد، آن را به یک واحد تولیدی تبدیل کردیم. تنها جایی که امروز محصولات را به چنین شکلی در کنار هم قرار می‌دهد، ماتریکس است که دارد به صورت منطبق در کنار هم اتفاق می‌افتد.

چرا می‌گوییم تولید؟ چون شما می‌توانید محصول‌تان را به شکلی سفارش دهید که سازگار با نوع کار شما باشد

شما وقتی محصولی از دل، اچ‌پی یا ایسوس را می‌گیرید، با کانفیگ‌هایی روبه‌رو هستید که چه بخواهید و چه نخواهید، محدود هستند. اما در ام‌اس‌آی چرا می‌گوییم تولید؟ چون شما می‌توانید محصول‌تان را به شکلی سفارش دهید که سازگار با نوع کار شما باشد. مثلا وقتی از جایی مثل بانک مراجعه می‌کنند تا محصولی بخرند که ۸ گیگ رم داشته باشد یا پردازنده Core i3 و حتی ویندوز اکس‌پی فقط بر روی دستگاه باشد، شاید در هیچ برند دیگری نتوانند به سرعت کاستومایز کنند و اتفاق دیگری هم که می‌افتد این است که ماتریکس می‌آید و تمام خدمات پس از فروش آن را بر عهده می‌گیرد.

تعرفه فقط یک اسباب و لفظ بوده برای آنکه قدری حواشی درست شود

آنچه که امروز در دنیا دارد در حوزه تولید اتفاق می‌افتد، این است که یک سری تولید کننده انحصاری، با فناوری‌های خاص قطعاتی را عرضه می‌کنند و مجموعه‌هایی که برندینگ دارند، این قطعات را به صورت منطبق در کنار هم قرار می‌دهند. ما تنها کاری که می‌توانستیم بکنیم این بود که لاین تولید خودمان را در حداکثر توان در محل کارخانه ماتریس استقرار ببخشیم. نفراتی که بالغ بر ۲۵۰ نفر هستند استخدام کرده و آموزش دهیم و محصول را از پایه صفر به جایی برسانیم که تبدیل به ماشینی شود که خدمات انجام می‌دهد.

در فاز دوم دستگاه تزریق پلاستیکی ۵۰ تنی را آوردیم و می‌خواهیم پس از آن تزریق ۷۰ تنی را هم بیاوریم و به این وسیله می‌خواهیم قطعات پلاستیکی دستگاه‌ها را تولید کنیم.

در فاز سوم برای آنکه به تولید جامعیت ببخشیم، کلین روم را درست کردیم که می‌خواهیم ۳ یا ۴ دستگاه SMT استقرار پیدا کند که باعث می‌شود برد ۱۶تایی کامپیوتر را در داخل کشور تولید کنیم.

امروز داریم محصولی را تولید می‌کنیم که به هیچ وجه برای شرکت سودآوری در مقایسه با هزینه‌های جاری‌اش ندارد!

تا این لحظه یعنی سال ۱۳۹۴، مجموعه‌های دست اندرکار در کشور اصلا دست به کار تولید نزدند چون این کار را بسیار پر ریسک می‌دانستند و فکر می‌کردند وارد شدن به این حوزه به جز ضرر چیزی برای‌شان نخواهد داشت. تا این لحظه هیچ پشتوانه مادی از جمله تهسیلات مالی و یا وام بانکی، برای مجموعه ما پرداخت نشده است. برای همین مجموعه‌ای که نیرو را آموزش داد، خط را استقرار داد، سوله را با تمام هزینه‌هایش راه‌اندازی کرد، امروز دارد محصولی را تولید می‌کند که به هیچ وجه برای شرکت سودآوری در مقایسه با هزینه‌های جاری‌اش ندارد!

کار را پر توان جلو بردیم تا شاید یک روزی بتوانیم بیدار باش در سطح بازار مصرف خودمان ایجاد کنیم و بگوییم که متولیان امر، موضوع تولید کامپیوتر چیزی جز این نیست؛ و ما دست به کاری زدیم که به تفسیر آقای میرمهدی، یک دیوانگی است!

ماتریکس متاسفانه وقتی وارد این موضوع شد، تنها اتفاق کوچکی که برایش صورت گرفت، این بود که تعرفه فقط قدری تغییر کرد و باز ما را متوجه منافع خاصی نکرده، به جای اینکه حمایت دستگاه‌های دولتی را داشته باشیم، این تیتر در سطح جامعه نشر پیدا کرد که این تولید نیست، مونتاژ است و چه دلیلی دارد که ما بیاییم و از این ها حمایت کنیم! واکنش ماتریکس در برابر این صحبت‌ها، می‌توانست این باشد که کرکره‌های اینجا را پایین بکشیم و ۲۵۰ نفر را بی‌کار کنیم و همان شرکت قبلی را با بیست نفر اداره کنیم؛ دیگر از آموزش و استفاده از کارشناس‌های نرم‌افزار و کامپیوتر خبری نباشد. ولی ما این کار را نکردیم، حتی در اوضاع و شرایط بد اقتصادی، یک نفر هم تعدیل نیرو نداشتیم، کار را پر توان جلو بردیم تا شاید یک روزی بتوانیم بیدار باش در سطح بازار مصرف خودمان ایجاد کنیم و بگوییم که متولیان امر، موضوع تولید کامپیوتر چیزی جز این نیست؛ و ما دست به کاری زدیم که به تفسیر آقای میرمهدی، یک دیوانگی است!

به طور حتم ما با راه‌اندازی فاز سوم (راه‌اندازی دستگاه‌های SMT) به دنبال این خواهیم رفت که تعرفه را باز بالاتر ببریم

وارد این عرصه شدیم به امید اینکه کوچک‌ترین حمایتی داشته باشیم. ۱۹۴ کالا در ردیف محصولاتی هستند که تولید داخل بوده و دولت ارگان‌ها را موظف می‌کند برای خرید، از تولیدات داخل استفاده کنند. نوت‌بوک و کامپیوترهای بدون کیس تا این لحظه در لیست این ۱۹۴ کالا قرار نداشتند. نکته دوم، مناقصاتی است که در داخل کشور برگزار می‌شود، طبق مستنداتی که کپی آن را در اختیار شما هم قرار می‌دهیم، بیشتر شبیه به یک سفارش است! آن سازمان دولتی مثلا می‌گوید هارد می‌خواهم با گارانتی سازگار یا لپ‌تاپ با گارانتی فلان! وقتی هم به آن‌ها مراجعه می‌کنیم و از این تخلف آشکار و بارز حرف می‌زنیم، می‌گویند که به ما گفتند اگر توانستید بگیرید و اگر هم نشد، نخرید! در حالی‌که در حوزه خدمات پس از فروش امروز مطمئنا ماتریکس تنها مجموعه‌ای هست که می‌تواند در سطح فروش عمده و سفارش کلان به مجموعه‌های دولتی بالاترین خدمات را ارایه دهد، چه در حوزه سفارش و چه در حوزه گارانتی و خدمات پس از فروش. بنابراین مناقصات هم به همین شکل دارد به جلو می‌رود، بدون آنکه کوچک‌ترین نقشی از ماتریکس در آن‌ها قید شود.

من می‌توانم به دانه به دانه فروشگاه‌هایی که در بازارهای بزرگ آی‌تی مثل رضا یا پایتخت کار می‌کنند، بروم و بگویم که این محصول برگ سبز داشته یا نه!

نکته سوم، تمام تلاش ما بر این است که محصولی را تولید کنیم که ارزش افزوده به همراه داشته باشد و بتوانیم در بازار با محصولات مشابه رقابت کنیم. در برخی بخش‌ها ما موفق بودیم اما در قسمت‌های دیگر، نه! شاید بخش قابل توجهی از صنعت آی‌تی امروز، دارد به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، وقتی هم که مراجعه می‌کنیم به متولیان، می‌گویند ما تلاش خودمان را می‌کنیم! من می‌توانم به دانه به دانه فروشگاه‌هایی که در بازارهای بزرگ آی‌تی مثل رضا یا پایتخت کار می‌کنند، بروم و بگویم که این محصول برگ سبز داشته یا نه؛ اون فروشنده‌ای که گله می‌کند و می‌گوید چون ماتریکس آمده و تعرفه را ۱۵ درصد کرده و ما نمی‌توانیم دیگر بفروشیم، واقعیت این هست که قدری لاپوشی دارد صورت می‌دهد. نوت‌بوکی که ۱۵ درصد تعرفه‌اش را نمی‌دهد، قطعاتی که ۴ درصد گمرکی را پرداخت نمی‌کنند، برندهایی که ۶۰ درصد تعرفه خودشان را نمی‌دهند و وقتی وارد کشور می‌شوند و داخل ویترین مغازه قرار می‌گیرند، ۳۰ تا ۴۰ درصد کم‌تر از قیمت تمام شده ما عرضه می‌شود، مسلما برند msi نمی‌تواند قدرت بگیرد تا در بحث قیمت، رقابت را در بازار دنبال کند.

این افزایش ۱۵ درصد، هیچ گونه منافع مادی مشخصی را برای ماتریکس ایجاد نکرده است و ما به هیچ وجه دنبال ۱۵ درصد نیستیم و به نظر ما هدفی که بتواند ماتریکس را حمایت معنوی کند، خیلی ارزش بالاتری دارد

پس از آن، نصیری به سوالات خبرنگاران دیگر در ارتباط با موضوعات مختلف پرداخت و به نکاتی دیگر اشاره کرد. وی گفت هدف ما به هیچ عنوان بالا بردن تعرفه گمرکی نیست! وقتی هنوز بازار تقاضا در بحث برندینگ دارای رقابت است، هدف ما بالا بردن تعرفه نیست و این تنها یک روش برای روشن نگاه داشتن چراغ تولید است. این افزایش ۱۵ درصد، هیچ گونه منافع مادی مشخصی را برای ماتریکس ایجاد نکرده است و ما به هیچ وجه دنبال ۱۵ درصد نیستیم و به نظر ما هدفی که بتواند ماتریکس را حمایت معنوی کند، خیلی ارزش بالاتری دارد.

چیزی که باعث شده تا افزایش تعرفه صورت بگیرد، نقشی است که کمیسیون ماده یک دارد و ماتریکس به عنوان یک درخواست کننده، برای استقرار دستگاه و اشتغال‌زایی، یک پکیجی از هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت و به طور حتم ما با راه‌اندازی فاز سوم (راه‌اندازی دستگاه‌های SMT) به دنبال این خواهیم رفت که تعرفه را باز بالاتر ببریم.

ما تنها مجموعه‌ای هستیم که امروز در بحث پرونده‌های مالیاتی و ارزش افزوده، همه چیزمان شفاف و مبرهن است. ما زمانی که گفتیم تولید کننده هستیم، یک ذره بین بزرگ آمد روی ماتریکس قرار گرفت و تمام ارگان های دولتی که دارند عوارض مشخصی را از تولید کننده یا وارد کننده دریافت می‌کنند، این را بر روی ما قرار دادند و بنابراین ما کوچک‌ترین تخلفی را دیگر نمی‌توانیم انجام دهیم.

ما تنها مجموعه‌ای هستیم که امروز در بحث پرونده‌های مالیاتی و ارزش افزوده، همه چیزمان شفاف و مبرهن است

وی در ارتباط با سوالی در اتباط با اینکه آیا کالای شما برای مصرف کننده ارزان‌تر از نمونه وارداتی است، گفت: قدر مسلم اگر کسی محصولی را وارد کند، منافع بیشتری نصیبش می‌شود (حتی با پرداخت ۱۵ درصد گمرک) اما وقتی ما تولید می‌کنیم هدف این است که محصول‌مان در خرید برای مصرف کننده توجیه پذیرتر باشد. بنابراین ما اگر نوت‌بوک را مستقیم وارد کنیم، با توجه به قانونی که در بحث واردات و تعرفه‌های گمرکی وجود دارد (همان ۱۵ درصد) بایستی عمل کنیم. نکته دوم این است که ما چون خودمان را به عنوان یک تولید کننده به سازمان امور مالیاتی معرفی کردیم، بهای تمام شده هیچ‌گونه تخطی نمی‌تواند داشته باشد. تعرفه، اعداد و ارقام واردات مشخص است، هزینه‌های جاری، قیمت تمام شده و حاشیه سود کاملا مشخص است. چیزی که امروز برای ما اتفاق می‌افتد، از ید کنترل‌مان تقریبا خارج شده است و به همین خاطر است که اصل نگرانی ما این است که از ماتریکس حمایت معنوی صورت بگیرد؛ چون قیمت را که دیگر ما نمی‌گذاریم و مشخص است، بازار هم با سیاست گذاری خودش مستقل حرکت می‌کند، پس تنها جایی که باقی می‌ماند این است که رسانه‌ها به ما کمک کنند تا شاید در بخش‌های دولتی به نوعی فقط حمایت معنوی صورت بگیرد تا بازار تقاضا را برای محصولات ما بالا ببرد!

شما اگر هزینه‌های جاری ما را علاوه بر هزینه‌ها و تعرفه‌های پرداختی‌مان در نظر بگیرید، از جمله حقوق، پاداش و مزایای پرسنل، سرویس ایاب و ذهاب و بسیاری از موارد دیگر، به هیچ وجه توجیه منطقی را برای قرار گرفتن دو بخش تولید و واردات مستقیم در یک کفه ترازو قرار نمی‌دهد. در یک سری از کانفیگ‌ها، به خصوص آن‌ها که تعداد بالای درخواستی دارند، قیمت تمام شده در تولید داخلی پایین‌تر خواهد بود اما در برخی دیگر مثل سری گیمینگ، گران‌تر از نمونه وارداتی در می‌آید. امروز فقط در بحث آل این وان ما با ارگان‌های دولتی کار می‌کنیم که تنها در حدود ۵ تا ۶ درصد از مشتریان ما را تشکیل می‌دهند.

در نوت‌بوک تولید همین است، ما سرمایه گذاری کلان کرده‌ایم و هیچ‌وقت هم نمی‌خواهیم این را قطع کنیم

نصیری در پاسخ به اینکه چرا شما انقدر بر واژه تولید اصرار می‌کنید، در صورتی‌که به این شکل نیست. محصولی را وارد بازار می‌کنید که به نفع مصرف کننده تمام نمی‌شود، تا این حد انتظار حمایت دارید و این همه گلایه می‌کنید که دخل و خرج‌تان با هم نمی‌خورد، چه اصراری دارید که روی کلمه تولید تا این حد تاکید کنید و بابت آن انتظار مساعدت‌های دولتی داشته باشید، گفت: ما به هیچ وجه در این جلسه نمی‌خواهیم گلایه گذاری کنیم که مثلا ما بیچاره هستیم و…! بسیاری از شما از ماتریکس تنها یک سوله در ذهن‌تان بود و تعبیرتان از تولید تنها همین بود اما امروز حداقل این اتفاق افتاده که متوجه شدید فقط یک سوله نیست! ما درخواست هیچ کمک مالی نیز از دولت نداریم، الان که اینجا نشستم تمام حقوق پرسنل پرداخت شده، نیرو همچنان جذب می‌کنیم و ماتریکس با توان بالا به سمت جلو می‌رود. این مواردی که عنوان شد، فقط بحث این بود که ما اگر چشم انداز توسعه را برای پنج سال آینده ترسیم می‌کنیم، این روشی که دولت در برای حمایت از ما انجام می‌دهد، به هیچ وجه ما را به آن بنچمارک‌های ترسیمی خودمان نزدیک نمی‌کند. اصراری هم بر این نداریم که بگوییم تولید یا مونتاژ! آن چیزی که وجود دارد این است که ما رسالت خودمان را در بحث تولید ماشین انجام می‌دهیم، در همه جای دنیا هم همین است. حالا یکی این را باور می‌کند و می‌گوید تولید نوت‌بوک همین است اما کس دیگری تولید را مثل چیپس مزمز می‌داند! می‌گوید حتما یکی باید سیب زمینی را بشوره، پوست بکنه، اون ور یکی نمک بزنه و…

سوال من اینجاست که آیا ما وقتی تعرفه ۹۰درصدی خودرو می‌پردازیم، ایران خودرو یا سایپا در حال تولید ماشین هستند؟ کجای آن را تولید می‌کنند؟ آیا غیر این است که ما در ۵ سال گذشته توانستیم یک زه و داشبورد را تولید کنیم؟

در نوت‌بوک تولید همین است، ما سرمایه گذاری کلان کرده‌ایم و هیچ‌وقت هم نمی‌خواهیم این را قطع کنیم. دنبال تسهیلات هم نبودیم، شاید این به اشتباه برداشت شده است. ما این مورد را برای خودمان به عنوان مدال افتخار می‌دانیم که وام نگرفتیم ولی این سرمایه‌گذاری را انجام دادیم. قدری کم لطفی می‌دانیم که پس از این همه تلاش برای این کار، حالا سراغ واژه‌ها برویم و بجنگیم که ما تولید کننده نیستیم و یک مونتاژ کاریم! سوال من اینجاست که آیا ما وقتی تعرفه ۹۰درصدی خودرو می‌پردازیم، ایران خودرو یا سایپا در حال تولید ماشین هستند؟ کجای آن را تولید می‌کنند؟ آیا غیر این است که ما در ۵ سال گذشته توانستیم یک زه و داشبورد را تولید کنیم؟ کجای موتور را داریم در ایران تولید می‌کنیم که به آن افتخار کنیم که وقتی از کارخانه آمد بیرون تا میدان آزادی نرسیده، برگرده و بگه که یاتاقان زده! ولی نوت‌بوک و آل‌این‌وان msi امروز تولید می‌شود و ما سرمان را هم بالا می‌گیریم و داعیه این را داریم که در بخش خدمات پس از فروش، کم‌ترین میزان بازگشت را داریم؛ و شما اگر امروز نوت‌بوک‌تان از دست‌تان افتاد و نصف شد، برخلاف سایر برندها اگر برگردید داخل شرکت، همه چیز آن را داریم و درست می‌کنیم اما اگر همچین اتفاقی برای برندی چون دل بیفتد، شما باید فکر کنید که چه کار کنید تا این درست شود. مسلما حداقل یک ماه باید بماند، تازه اگر درست شود.

چیزی که امروز برای ما اتفاق می‌افتد، از ید کنترل‌مان تقریبا خارج شده است و به همین خاطر است که اصل نگرانی ما این است که از ماتریکس حمایت معنوی صورت بگیرد

تعرفه فقط یک اسباب و لفظ بوده برای آنکه قدری حواشی درست شود، امروز چیزی که دارد اتفاق می‌افتد، به هیچ وجه تصمیم‌های خاص دولتی برای حمایت ما نبوده و ما هم نفی نمی‌کنیم! شما برای آنکه بتوانید بیزینس خودتان را اجرا کنید، نارچارید به گزینه‌های مختلفی فکر کنید، ما به هیچ وجه به دنبال آن نیستیم که منافع دیگران را تحت خطر قرار دهیم و این کار را هم نکرده‌ایم.

در پایان تصاویر بیشتری را از این مجتمع تولیدی مشاهده می‌کنید.

matris factory 2

matris factory 7 matris factory 4 matris factory 3 matris factory 9 matris factory 5 matris factory 13 matris factory 12 matris factory 14

24 در مورد “بازدید از کارخانه تولید محصولات msi در ایران: تولید یا مونتاژ؟!”

  1. دعوا در این بازار بر سر انحصار است. تزریق پلاستیک و بستن پیچ در هیچ جای دنیا تولید لپ تاپ محسوب نمی شود.
    مواردی که این مدعی مطرح نکرده شامل: تولید برد مدارچاپی، مونتاژ و تست مادر برد، تولید کابلها و اتصالات داخلی، تولید محافظ و شیلد های فلزی، تولید صفحه کلید، یا حتی تولید شارژر، کابل برق یا کابل یو اس بی است.
    مشخصاً افزایش تعرفه به بهانه چنین فعالیتی انحصار طلبی است.

    2
    9
  2. واقعا که یه افتضاح دیگه دارن به بار میارن.همه جای دنیا دارن لپ تاپ و قطعات کامپیوتر تولید میکن فقط ما موندیم.افتضاحی مشابه ایران خودرو و سایپا هرچند لپ تاپ های منتاژ ماتریکس از تولیدات ایران خودرو خیلی بی کیفیت ترن. واقعا متاسفم اگر کیفیت داشتین نیازی به افزایش تعرفه وادات نداشتین اون موقع می تونستین راحت رقابت کنین و حتی پیشرفت کنین نه در بازار انحصاری جنستون رو به زور به مشتری تحمیل کنین

    1
    7
  3. دمشون گرم

    به برند ام.اس.آی نظر خوبی پیدا کردم

    امیدوارم چون خصوصی هستند و نه خصولتی ( مثل ایرانخودرو ) هر روز به صورت سیستماتیک پیشرفت کنند.

    3
    3
  4. داشتم پرستیژ ام اس آی رو میخریدم، فهمیدم تو ایران مونتاژ میشه ترسیدم… برای پولم جون کندم. درباره ماشین هم بی تعارف، چون برای پولم خیلی زحمت کشیدم یا ماشین خارجی میخرم اگر پولش رو داشته باشم یا هیچوقت ماشین نمیخرم. حمایت از تولید داخل دیگه چی بوده؟ مگه تولیدکننده از مصرف کننده حمایت میکنه که مصرف کننده بیاد و از اونا حمایت کنه؟ چه ضد حالی بود فهمیدم مونتاژ ایرانه… آخه از کیفیت تولیدات اخیرش بد میگن… منظورم کیفیت ساخت هست، یکی نوشته بود که لولای سمت راست صفحه نمایش از بدنه فاصله داره، قاب پشت صفحه نمایش فاصله داره، کلیدهای کیبورد در مقابل هم رده های خارجی کیفیت ندارن… اینا همه اش میشه همین کیفیت ساخت دیگه… ( گزارش برای سال نود و چهار هست و من تیرماه نود و شش دارم نظر میذارم.)

  5. باید گفت که با سرعت بالای تکنولوژی و رقابت بسیار بالا در زمینه سیستم های الکترونیکی دولت را موظف می کند که چنین صنایعی را از طریق تخفیف در آب و برق و مالیات کمک کند تا جای خالی سیستم های کامپیوتری و الکترونیکی که از کره و چین و ژاپن و … داخل ایران میشود توسط شرکت های داخلی پر شود

  6. ماتریکس ……. ام اس ای …. ماتریکس … ام اس ای …… البته که قابل مقایسه نیستند
    به تک تک پیچ ها و لحیم کاری هایی که تو ایران میشه و به اسم ام اس ای وارد بازار ایران – تهران-دیجی کالا – هرچی کالا-الکترونیک کالا و و و و کالا و تمام فروشنده های ام اس ای در ایران هستند هیچ اطمینانی ندارم بخاطر اینکه هیچ تضمینی نداره. من امروز یه کالا از دیجی کالا یا ماتریکس بخرم به فرض مثال فن های خنک کننده صدا بدن می ری اونجا خلاصه هرکجا و در نهایت عودت داده میشوند به شرکت ماتریکس چرا چون گارانتی شرکت ماتریکسه… حالا بعد از مدتی انتظار و تعمیر و خلاصه هر چی … قیمت های نجومی که ماتریکس گذاشته خیلی بالاست و غیر قابل اطمینان.
    برید تو سایت آمازون ببینید ام اس ای GE 62 /16 RAM/CPU 6700 / GPU NVIDIA GTX970/HDD 7200 PRM /128 GIG SSD NWME و درنهایت خط اولید اون در خود تایوان و چین … چقدر در میاد ۱۱۰۰ دلار امریکا
    تو ایران چقدر در میاد ۵۹۰۰۰۰۰ هزار تومان رقمی حول و حوش ۱۷۰۰ دلار مونتاِژ شده در ایران … مادربوردهای درست شده در ایران
    اصلا قابل قیاس نیستند
    به هیچ عنوان شرکت ماتریکس نمی تونه اون بازدهی رو که چین و تایوان به ثمر می رسونه انجام بده
    ۶۰۰ دلار اختلاف قیمت
    من میرم از دوبی میگیرم حالا میگم برام بیارن همین مشخصات ذکر شده به تومن میشه ۴ میلیون قطع به یقین اطمینانم بیشتر خواهد بود مشکل فن نخواهند داشت و و ووووووو …. مطمین هستم ۵ سالی رو بدون مشکل کار می کنه
    امیدوارم که فرق ام اس ای اصلی و ماتریکس رو فهمیده باشین

    1
    7
  7. دروووووووووووووووووووووغ
    اگه نماینده ام اس آی هستند پس چرا سایت ام اس آی زبان فارسی نداره ؟
    یا اینکه توی بخش نماینده ها توی ایران چیزی نزده ؟
    یا اینکه چرا خودشون و پشتیبانان شون هیچکدوم خبر ندارن ؟
    یا اینکه چرا لپ تاپ ها امکان ریجیستر ندارن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    4
    9
  8. دست همه شما دردنکنه کارخانه بروزی هست ولی متأسفانه مردم ایران گول تبلیغات رو میخورن
    مونتاژ با کیفیت تو خیلی از جاهای این مملکت داره انجام میشه و گاهاً مخفی هستن ولی چون کسی نمیدونه همه میخرن
    من ge62 با گرافیک 965 رو با قیمت 4520 از تولیدات همین شرکت گرفتم از صبح تا شب باهاش بازی میکنم ، هیچ نقص و یا عیبی توش مشاهده نکردم
    از طرف تمام مردم ایران و سیستان و بلوچستان هم از شما تشکر میکنم

    4
    3
  9. اقا یکی سواله منو جواب بده الان این لپ تاپ های گیمینگ ام اس ای رو اینا میزنن مثلا msi ge62 pache؟
    اگه اره من از اینا نمیخرم دوس ندارم کارخونش ایرانی باشه با برند خارج به اینا اعتبار نیست ت
    .جواب بدین اگه اره برم ایسوس بگیرم گیمینگشو

    3
    2
  10. سلام با تشکر از گزارش خوبتون
    من خودم در همان شرکت مشغول به کار هستم با مدرک کارشناسی به علت حمایت نشدن از این کارخانه مادیگه امنیت شغلی نداریم واحتمال تعدیلی کاکنان زیاد است به امید اینکه تواین مملکت هیچ کارخانه داخلی تعطیل نشه

    2
    5
  11. دلیل اصلی این کار مشخصه یه آقا زاده دست به واردات یه برند تحت نام تولید زده دیده سودش کمه تعرفه رو بالا برده مثل خودرو سازیمون

    1
    7
  12. درسته که ممکنه در اینده خیلی خیلی دور بتونند خودشتون دستگاه تولید کنند اما اکنون فقط در حال منتاژ هستند و هیچ منفعتی برای مشتری نداره جز اینکه ممکنه محصول دریافتی کیفیتش از خود ام اس ای پایین تر باشه.
    اما این وسط ضرر اصلی را مردم میکنند که تعرفه 7 درصدی شده 15 درصد و در تلاش هستند بالاتر هم ببرند آخه چند نفر لپ تاپ ام اس ای میخرند شاید من دوست داشته باشم از یک برند دیگه بخرم اون موقع چرا باید تعرفه گمرکی زیادی بدم و یک لپ تاپ 600 دلاری را بیش از 2.5 میلیون بخرم
    اگر همه شرکت ها این کار را بکنند و بتونند دانش تولید لپ تاپ را وارد ایران کنند و با توجه به نیاز بازار محصول را تولید کنند یک چیزی اما در شرایط فعلی هیچ نفعتی برای مردم نداره. 300 نفر رفتند سر کار اون موقع چند هزار نفر در ایران باید 8 درصد گمرکی بیشتری برای لپ تاپ پرداخت کنند؟

    1
    6
  13. با عرض سلام و خسته نباشید و تبریک عید
    من موندم اگه تولید ایرانی پس چرا msi روش نوشته میشه مگه ایرانی نیست چرا با برند خارجی؟
    در ضمن من در مورد لپ تاپ شما نمیتونم نظر بدم ولی یک بار گوشی جی ال ایکش خریدم بخاطر حمایت از ایرانی وقتی رسیدم خونه شروع کردم به تنظیم گوشی بصورت خوابیده روی زمین دیدم ال سی دیش جدا شد اومد بیرون زنگ زدم نمایندگی استان گفت موقع فروش چسب یک دو سه میزنیم یادمون رفته یا بزن یا بیار بزنم فرداش برگردوندم بیست درصد ضرر رو قبول کردم دادم به خودش اولا کیفیت نداشت و دوما فونتش مثل گوشی های چینی بود و در ضمن اگه ایرانی بود چرا لوازم و قطعاتش تو بازار نبود؟
    علی یارتون

    1. علی نصرالله نژاد

      درود من سه تا گوشی جی ال ایکس خریدم برای خودم و خانواده عالی هستش. در ضمن چسب یک دو سه نمیزنن برای گوشی!!! چسب حرارتی عایق PCB میزنن!
      قطعاتش الان نمایندگی هاش هست و در ضمن نرم افزارش دو ساله که ایرانی شده و بخش هایی از سخت افزارش هم بومی شده

      8
      2
  14. سوال من اینجاست که آیا ما وقتی تعرفه ۹۰درصدی خودرو می‌پردازیم، ایران خودرو یا سایپا در حال تولید ماشین هستند؟ کجای آن را تولید می‌کنند؟ آیا غیر این است که ما در ۵ سال گذشته توانستیم یک زه و داشبورد را تولید کنیم؟
    این قسمتش جالب بود

  15. 250 نفر از جوانهای ما به کار گرفته اند مناسب با تخصص خودشان در این زمان که هر کی به فکر خودشه. خوب ممکنه اول مومونتاژ باشه اما باگذشت زمان می تونن مواد تزریقی پلاستیکی رو از تولید کنندگان داخلی تهیه کنند، مدارات الکتریکی رو خودشون طراحی کنند،یعنی در کل دارن به کشورمان کمک میکنند. پول رو که نبردن بانک بخوابونند. انشاالله روزی هم با برند خودشون تولید بکنند.

    3
    7
  16. مجتبی بوالحسنی

    بسیار جالب بود… رایتش بکم دلم براشون سوخت اگر گفته هاشون حقیقت داشته باشه و اغراق نکرده باشن واقعا کارشون جای نقدیر داره…

    2
    2
  17. مرسی از این گزارش خیلی کاملتون
    من فقط موندم اینا اگه ضرر میکنن و قیمت لب تاپشون هم گرونتر در میاد ، واسه چی باید بیان تولید کنن . کی تو دنیا چنین کاری میکنه؟؟ همه میدن به چین دیگه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH